Hölmöyksissäni menin kysymään kummilapsen äidiltä joululahjatoiveita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mama"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mama"

Vieras
...ja vielä "varoittelin" että mulla on 7 kummilasta, omat 2 muksua, suku, kaverit, opettajat lahjottavana sinkkumamman lompakolla.
Joten luulisi ymmärtävän ettei mitään hurjan hintaista toivetta. Vaan eikö mitä: sanoa pamautti että osta yks Lego-juttu ( hinta 60 ) ja muita vaihtoehtoja ei mammalla ollut muka antaa.
Ihan pöyristyin ja jäin sanattomaksi.
Haluan olla kummilasten lahjoissa tasapuolinen eli noin 20-25 eurolla ostan lahjan / nokka. Mulla on niin monta muistettavaa !
Taidan ostaa samasta Lego-sarjasta jonkun pienemmän paketin. Suuttukoot !

Kuka kehtaa pyytää noin kallista? Tuollaista uskaltaisin pyytää korkeintaan isovanhemmilta ja vain jos tietäisin että heillä olisi siihen varaa ja että haluaisivat niin kalliin ostaa. Omien lasteni kummeille olen antanut lähinnä vaan suuntaviivoja tyyliin "ehkä vaatteita", "palapelit kiinnostaa", "joku kirja vois olla kiva". Tai jos olen osannut sanoa jonkun tietyn niin se on varmasti ollut max 20 euron arvoinen.

eräs kummini äiti soitti lahjatoiveensa lapselleen ja menin katselemaan kyseistä toivetta ja maksoi 45€ en todellakaan ostanut vaan ostin halvemman lähes samanlaisen 20€.Ei tainnut kelvata, kun yhteyden pito loppui siihen, ihan sama.

Minultakin kummit ovat kyselleet. Annan aina teeman tai lelutyypin (esim. Cars, muumit ja legot, kirjat...). Näin kummi voi oman halunsa mukaan valita sopivan hintaisen lahjan: pieni tai iso legopaketti, muumipyyhe tai -peli. En kyllä kehtaisi vaatia mitään. Oman kummityttöni äiti aina vihjailee, että toinen kummi antoi haalarirahat tms., mutta heille annan oman budjettini mukaan lahjan enempiä kyselemättä.

Aika tyhmä se sun kummilasen äiti..

Jos kummi kysyy lahjatoivetta niin siihen kuuluu vastata tyyliin: Legot on nyt in, poika tykkää niistä city-legoista.
Tai housuja sillä ei oo tarpeeks, jotkut collarit olis kivat.

Ei ole sopivaa sanoa noin tarkkaan toivetta.

Jos lapsi toivoo jotain kallista, niin ihan läheiseltä kummilta voi kysyä haluaako osallistua sen hankkimiseen itse valitsemallaan summalla

Aika inhottavaa, ei tulis mieleenkään pyytää mitään noin kallista ja vielä suuttua kun sitä ei saa... :O Jos jotain kalliimpaa on tarvittu, niin sponsorointi kyllä kelpaa tai että vaikka kolme kummia ostaa yhdessä jonkun lahjan. En edes suuttuisi, vaikka joku kummeista ei toisi ollenkaan lahjaa. En mä sitä varten kummeja halunnut, että kiikuttavat materiaa. Esikoisen kummitäti antaa lahjaksi yleensä yhteistä aikaa ja se on paras lahja, mitä voi saada! Käyvät yhdessä ratsastamassa, uimassa ja muuta sellaista.

Tänä vuonna tyttö jo niin iso, että osasi tarkkaan kertoa mitä haluaa. Hinnat katsoin valmiiksi listaan ja kun joku kysyy toiveita kysyn ensin budjettia ja annan vinkkejä sen mukaan :) Ja kummeille/sukulaisille painottanut että tyttö on iloinen lahjasta kuin lahjasta.

Aiheeseen sen verran, että tottakai ostat sellaista, mikä sopii budjettiisi. Legojakin on monen hintaisia.

Sitten ohi sen aiheen, mua jotenkin kummastuttaa, kun yhdessä sun toisessa paikassa kuulee aina tuota "minulla on sata kummilasta ja kolmesataa omaa, se pitää ottaa huomioon". Kummeus on vapaaehtoinen valinta, ja vaikka suostuessaan kukaan ei ehkä laskekaan lahjarahojaan, olisi kuitenkin fiksua ajatella sitäkin, että onko todella aikaa/kiinnostusta niille jokaiselle kummilapselle.

Minä olen kieltäytynyt kummiudesta siksi, että koin, että muutama kummilapsi on minulle sopiva määrä. Näin ollen pysyn oikeasti kartalla niiden muutaman kummilapsen elämästä, ja lahjoihinkin pystyy hieman panostamaan. Panostamisella on tarkoita sitä, että lahjat olisivat monen sadan euron arvoisia, vaan enemmänkin niin, että tiedän suunnilleen mistä kummilapset voisivat pitää ja minkä tyyppisiä lahjoja kellekin voi harkita hankittavaksi.

Joka tapauksessa, olen samaa mieltä edellisten kanssa. Lahjatoivetta ei ole pakko noudattaa.

Mikä se toive oli? Aika outoa et joku pyytäisi noin kallista lahjaa jos et ennenkään ole niin kallista ostanut. Legot ylipäätään on hyvä lahja kun niitä on niin monen hintaisia. Osta sitä samaa sarjaa mitä toive oli, mutta halvempi paketti.

[QUOTE="...";27573689]Mä myös kerran kysyin. Lapsen äidin vastaus oli: kännykkä. En tiennyt mitä sanoa.[/QUOTE]

Mikäs tuossa veti sanattomaksi? Kännyköitä saa alle 30 niin hyvin voisin ostaa...

En ymmärrä, miten jotkut kehtaavat pyytää tuon hintaisia lahjoja. Tai edes ehdottaa. Meillä on toiveiden hintahaarukka ollut 15-30 euroa puolin ja toisin, ja mielestäni hyvä niin.

Olisit voinut toiveen kuultuasi toistaa sen, että ostat lahjoja tosi monelle, että tuo ylittää budjettisi.

[QUOTE="hmm";27573708]Mikäs tuossa veti sanattomaksi? Kännyköitä saa alle 30 niin hyvin voisin ostaa...[/QUOTE]

Lapselle ei todellakaan kelvannut mikä tahansa kännykkä. Oli tarkka malli, merkki jne. Varmasti itsekin ymmärsit, tai ehkä et.

Onneksi mun kummilapsen vanhemmat, vaikka huomattavasti mua varakkaampia ovatkin, antavat aina ihan kohtuullisia lahjatoiveita. Mä kun en osais ostaa oikein mitään, jos en minkään sortin osviittaa sais siitä mitä lapsi toivoo.

[QUOTE="vieras";27573764]Onneksi mun kummilapsen vanhemmat, vaikka huomattavasti mua varakkaampia ovatkin, antavat aina ihan kohtuullisia lahjatoiveita. Mä kun en osais ostaa oikein mitään, jos en minkään sortin osviittaa sais siitä mitä lapsi toivoo.[/QUOTE]

Sama täällä. Myös meiltä kysytään ja vastaan aina "yleisluontoisesti" esim. Star wars legoja. Niitä on monen hintaisia niitäkin.

Aika pihalla on tyttöjen maailmasta kun itsellä on poika ;-) Eikä samat päde mitä itse tykkäsi pienenä....trendit vaihtuu.

Itselläkin budjettina tuo 20-30 euroa. Sillä on lahja saatava kummilapselle. Oman pojan kummit ovat jo kyselleet lahjatoiveita ja ei tulisi mieleenkään pyytää kalliimpaa.
Vaikeaa vaan alkaa olemaan, kun poika on jo 10-vuotias, toiveet vähän isompia. Tosin sitten olen saattanut sanoa, että lahjakorttikin on mukava.

Itse en ole kysellyt ollenkaan sen jälkeen kun ensimmäisen kummitytön äiti täräytti köyhälle opiskelijalle yli 50 euron (melkein 100 mk silloin) toiveen. Olen vain vienyt mitä haluan. Jos minulta on kyselty niin todellakin kerron kohtuulliset toiveet useammasta hintaluokasta ja mainitsen, että jos kummi haluaakin tuoda muuta niin lapsi kyllä tykkää siitäkin.

minä en edes anna mitään toivetta kummeille, olen lapsellekin sen iskostanut ettei anna mitään toivetta.
Syynä tähän kun kummit kysyy mitä toivoo lahjaksi, sanon jotain ympäripyöreitä että vaatteethan kelpaa aina ja heitä vaatekoot kun niitä pyyydetään, vaan silloin tuleekin aina leluja.
Jos sanoin että kaikki tyttöjen leluthan tuolle kelpaa ostakaa mitä haluatte tuli sieltä ihan aina vaatetta ja kaikenlisäksi pientä ja laputkin niistä revitty joten eipä paljon plautella, sitten kummit suuttui kun emme pientä vaatetta suostu laittamaan lapselle (esimerkkinä lapsi käyttää 122cm paitoja niin tuodaan 110cm kun se näytti niin isolta)

Mun kummitytön äiti aikoinaan valitti mulle jälkeenpäin että ostamani lahja oli liian halpa. Lahja maksoi 20€ ja oli juuri se mitä oli toivottu, mutta en ollu tajunnu että siihen piti ostaa vielä 17 euron hintainen kirja lisäksi. Ja ihan siis soitti juuri tällä asialla, ei edes vaan ohimennen sanonut tai vihjaillut pelkästään. Kyseessä oli puolitoista vuotiaan lahja ja itse olin silloin kotihoidontuella joten rahaa ei ihan hirveesti ollu muutenkaan.... hiukan jäi paha maku tosta!

Yhteistyössä