Hoitovapaalla työnteko vieraalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apsi Deisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Apsi Deisi

Aktiivinen jäsen
03.06.2007
7 211
0
36
Tiedän, tää on ala ja työehtosopimus kohtaista. Mut olisiko jollain kokemusta? Työskentelen kaupanalalla ja jään nyt ensikuussa hoitovapaalle. Sen tiedän et kilpailijalle en saa mennä töihin, tai saan mut siitä seuraa pahimmassa tapauksessa potkut!! Mut entäs jos teen töitä ravintola-alalla? Vai voiko työnantaja kieltää senkin? Tää tuli nyt yhtäkkiä mieleen kun noin olisi tarkoitus tehdä, mut sit aloin miettiä et saanko?? Aioin kyllä soittaa asiasta esimiehelleni, mut olisiko jollain kokemusta kuin tää vois mennä?

Olen tehnyt keikkaa hoitovapaalla sekä omaan paikkaani, että muualle. Olen asiasta kertonut lähimmälle esimiehelleni, kuten työehtosopimuksen mukaan kuuluukin. Meillä ollut asia ok. Ensisijaisesti olen aina kuitenkin ottanut oman paikan keikat ensin ja sitten vasta muualle.

Virkavapaa pitää käyttää ensisijaisesti siihen, mihin se on myönnetty. Siis hoitovapaa lapsen hoitamiseen. Ellei näin tee, voi työnantaja keskeyttää myöntämänsä vapaan. Työnantajan suostumuksella voi kuitenkin työskennellä hoitovapaan aikana myös muille kuin omalle työnantajalle. Kysy asiaa esimieheltäsi ja pyydä lupa.

Yhteistyössä