Hoitovapaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vai työttömyys...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vai työttömyys...

Vieras
Tilanne on sellainen että vanhempainvapaa loppuu lokakuussa jonka jälkeen on tarkoitus ilmoittautua työttömäksi, koska määräaikainen työsuhteeni päättyi vanhempainloman aikana. Jään siis työttömäksi ja saan liitosta rahaa. Tarkoitus olisi olla mahdollisimman pitkään kotona ja saada tätä liiton "suurempaa" tukea kuin hoitovapaa. Mutta entäs jos alkavat hätyytellä töihin, eli jos töitä löytyykin? Voinko ilmoittaa heti töiden alettua että jään 2 kk:n jälkeen hoitovapaalle? Sillä en aio vielä palata töihin enkä laittaa lasta hoitoon. Ilmeisesti työhaastattelussa ei saa sanoa jäävänsä heti hoitovapaalle, koska eikös se ole "laitonta" jos itse aiheuttaa sen ettei sinua valita ko. töihin? Tietysti voihan sitä aina mainostaa lasten ihanuutta ja sitä kuinka kiva niitä olisi saada lisää... :) Kuka ottaa töihin äitiä joka kohta taas jää äitiyslomalle?! Ketään tällaisen tilanteen kokenutta? Muita neuvoja? Koulunkäyntiavustaja olen ammatiltani...

Hoitovapaan alkamisesta pitää ilmoittaa työnantajalle 2 kk ennen jakson alkua. Voihan siitä mainita työhaastattelussa, mutta siitä voi seurata karenssi. Karenssi tulee siinä tapauksessa, että yritys ilmoittaa asiasta työvoimatoimistoon. En tiedä miten yleistä on, että ilmoittavat.

Niin joo. Aika paljon meitä nuoria pätkätyöläisiä on. Kyllä minäkin olisin mieluummin työttömänä, ansiosidonnaisella, kuin hoitovapaalla. Ero on melkoinen. Mutta ei tulisi mieleenkään yrittää. En ole sellaisella alalla, josta luistetaan ja lusmuillaan, olen päin vastoin korvaamatonta tyyppiä.

Ystäväni, korkeasti koulutettu ja palkattu, muutti yhteen poikaystävnsä, opiskelijan kanssa. Mietti tosissaan mahtaako poikaystävä saada asumistukea jonka hän voisi käyttää esim. uusiin kenkiin, eli uskoisiko Kela että he ovat kämppiksiä. "Mutta ettehän te ole!" oli mun vastaus. En tiedä miten hakemuksen kävi, mutta pidän tällaista tukikeinottelua moraalittomana.

Eri asia on, miten yhteiskunnan tulisi tukea lapsiperheitä ja kotiäitejä. Minunkin mielestäni korjaamisen varaa on. Näillä resursseilla kuitenkin mennään, ja niukat tukirahat ovat samat kaikille.

Sama tilanne ku sulla AP! Ja todellakin aion jäädä työttömäksi (tuli mitä tuli). Ei parilla sataa euroa kuukaudessa yksinkertaisesti pärjää...!!!! Kyllähän me ollaan näistäkin rahoista osa jo tienattu, meinaan verojamaksamalla.....

Minä olen ollut hoitovapaalla ja työttömänä ansiosidonnaisella kohta vuoden, eikä ainuttakaan työpaikkaa ole työkkäristä tarjottu vaikka asunkin pääkaupunkiseudulla ja alani avoimia töitä on heillä kyllä tarjolla...

olisin ehdottomasti työttömänä jos vain sellainen mahdollisuus olisi. tuolla kodinhoidontuella ei todellakaan kateta mitään, eikä mieskään tienaa niin paljoa että voisi elättää koko perheen. mut mulla on vakkaripaikka niin työt kutsuu :(

työvoimatoimistot kyllä aika harvoin paikkoja osoittavat, yleensä työllistyminen on pitkälti hakijan omasta aktiivisuudesta kiinni. ja ainahan voi sanoa etsivänsä ja että on laittanut hakemuksia eikä ole tullut valituksi.

on ihan sama tilanne edessä nyt muutaman päivän kuluttua. Ja ajattelin thedä ihan samalla tavalla ku AP:ki, eli työkkäriin vaan ja sit ansiosidonnaiselle. Ja jos joku sattuu pyytään töihin niin sanon et yritetään toista lasta ja eka on ollu koko ajan sairaana, kaveri joka on yrittäjä nauro et ei sua sillo kukaan töihin ota.

Kiitos vastauksista!
Aivan niin Huh... On sitä veroja maksettu... Äitiyslomalle jäädessä vielä 20 % siitä pienestä tulosta. Ennen äitiyslomalle jäämistä oli minun veroprosentti 13. Ja kun tulot pieneni ja matkakulut putosivat pois, niin otetaan sitten veroina kaikki mitä irti saadaan. Ja kyllä todellakin aion mahdollisissa työhaastatteluissa sanoa, että lisää on lapsia tulossa. Ja jos oikein kehtaan niin otan lapsen mukaan haastatteluun ja sanon että kun ei ole hoitajaa ja tämä rassukka on koko ajan kipeänä.

Itse tein juuri noin kuin suunnittelet. Määräaikainen työsopimukseni oli päättynyt äitiysloman aikana. Vanhempainvapaan jälkeen ilmoittauduin työttömäksi ja aloin saada ansiosidonnaista päivärahaa. Luotin siihen, että ei ne mitään töitä tarjoa. Ja olin työkkärissä sanonut, että saatan saada entiseltä työnantajalta 1/2 vuoden kuluttua taas töitä...
Tarkoitukseni oli olla kotona siihen saakka, että lapsi on 1½ vuotta. Sain kuitenkin todella hyvän työtarjouksen, kun lapsi oli 1v, joten kotonaolemiseni ja liiton rahoista nautiskeluni kesti vain 3½ kuukautta.
Niin paljonhan tuonne liittoon joutuu noita jäsenmaksuja maksamaan, että täysin tunnontuskitta otin kyllä välillä takaisinpäin!

Minusta, palstan vierailijasta, on käsittämätöntä tuollainen lusmuilu.
Vai että työttömänä eikä hoitovapaalla??
Ja tarkoituksena vaan hoitaa kotona lasta, ja toivoa ettei työllisty?!
Toivottavasti käry käy ja joudut karenssille!

Niin huonoa palvelu on liitoissa, että jotenkin niitä maksettuja jäsenmaksuja pitää takaisinpäin saada.
Ja ketkuillaan vaikka miten, ettei vaan tarvitsisi maksaa ansiosidonnaista jäsenelle! Esim. otin työttömänä ollessani osa-aikaisen työn vastaan, kun ei muutakaan ollut silloin tarjolla. Sain lisäksi soviteltua päivärahaa. Palkka+päiväraha muodostivat yhdessä sellaiset tulot, että osa-aikainen työ kannatti. Sittenpä 34 viikon kuluttua päivärahaa pienennettiin rutkasti, koska 34 viikon välein täyttyy työssäoloehto ja päiväraha määritellään uudelleen. Ja eipä ollut osa-aikaisista töistä suuria palkkoja tullut, joten niiden perusteella laskettu päivärahakin oli vain muutaman euron päivässä! Juu, että kylläpä työnteko kannatti. Kokemus opettaa, ei kannata ottaa vastaan osa-aikaisia töitä!

Mielestäni on kyllä silti moraalitonta touhua. Luuletteko että teidän pikku palkkojen pikku veroilla, saati liiton jäsenmaksuilla kustannetaan työttömyyskorvauksenne? Olette työikäisiä ja terveitä, oikeat vaihtoehdot olisi mennä töihin tai tyytyä rupiseen kotihoidon tukeen. Äänestämällä oikein teillä on tietysti mahdollisuus muuttaa kotihoidon tukea. Mutta työttömyyskorvauksilla keinottelu, huh huh. Tajuatteko mitä merkitsisi kansantaloudelle jos kaikki tekisivät samoin? Vai eikö kiinnosta? Oma napa taitaa olla lähinnä.

Moraalitonta touhua: Ettet vain olisi kateellinen kun joudut itse kärvistelemään kelan tuella... Kyllä minäkin aion hakea töitä heti kun oman alan paikkoja tulee vastaan, mutta siihen asti aion olla TYÖTTÖMÄNÄ hyvällä omalla tunnolla!!!!!! (On tässä sen verran kärsitty koko nuoruus, eikä mitään almuja ole ikänä tullut mistään! Omasta selkänahasta on kaikki pitänyt maksaa ja tehdä.)

Minäkin ilmoittauduin työttömäksi vanhempainvapaan jälkeen. Olen pätkätöissä ollut koko valmistumiseni jälkeisen ajan. Tosin olin valmis aloittamaan työt jos koulutustani vastaavaa paikkaa tarjotaan, mutta tiesin että todennäköisyys oli naurettavan pieni. Mutta silti, oikeasti en niin töitä kaivannut. Enkä ole mielestäni yhtään moraaliton!! Moraalitonta on pitää nuoria naisia pätkätöissä. Kun ent. pomoni tarjosi pätkätöitä ent. paikassa, menin kuitenkin töihin 4 kk työttömyyden jälkeen. Menin siis vanhaan paikkaan uutena työntekijänä ja sain vain polvillani kiittää, että pätkiä taas löytyy vaikka uskalsin tehdä lapsen.

En ole kateellinen siitä että joudun kärvistelemään Kelan tuella, voisin itsekin ryhtyä petoksia tehtailemaan.
Enkä joudu, sillä palaan töihin, palkka on n.60000-70000/vuosi ja veroprosentti sen mukainen. Se mua kyllä kyrsii että joudun maksamaan teidän lusmujen työttömyyskorvaukset. Kotihoidon tuen kyllä maksan ilolla, oma kotikuntani ei maksa kuntalisiä ja siihenkin toivoisin muutosta.

Miksi siinä olisi jotain väärää, kun kerran yhteiskuntakin tämän mahdollistaa??? Minua ainakin on yhteiskunta sen verran kyykyttänyt noiden tukien suhteen.. Kun valmistuin koulusta enkä heti saanut työpaikkaa en saanut penniäkään minkäänlaista tukea mistään! Olipa mukava elellä avomieheni siivellä........!! Kyllä sitä saa polvilleen mennä varmaan vielä monestikkin mutta jos nyt on mitään saumaa saada pikkuisen paremmin rahaa niin ei kai se sulta ole poissa??? Ja tiedoksi vielä, että muuten en sun veroeurojas tuhlaa kun ei käytetä mitään kunnallisia tai valtion palveluja!!

Mun mielestä ei mitään väärää!!itsekin olen ollut työttämänä ja hoitanut lasta kotona!!Mua niin ärsyttää tuo kotihoidontuen määrä, että työttömäksi kaikki vaan, niin eiköhän ala kotihoidontuki nousta!!! :)

Voi vitsi, mulla täytyy kyllä olla sivistyksessä pahanlaatuinen aukko, koska olen aina luullut, että LIITON PÄIVÄRAHA on LIITON maksamaa, ja ettei siinä kulu teidän suurituloisten verorahat???
Moraalitonta tai ei, niin muutaman kuukauden työttömyys ei tätä maata vielä kaada. Ja jos kaataa, niin voi v, antaa mennä sitten vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Moraalitonta touhua:
Eikö kenenkään muun palstalla vakituisesti käyvän mielestä tässä ap:n kysymyksessä sitten ole mitään väärää? En tajua!

Tässä yks jota toi touhu kyllä etoo ja pahemman kerran!! Sitten valitetaan kun kaikki on tässä maassa niiiiiin huonosti ja joutuu kituuttamaan kotihoidontuella!! No pienihän se raha on mutta itte ootte osanne valinneet! Jos haluatte hankkia lapsia on pakko tyytyä myös sen mukanaan tuomiin "velvoitteisiin"! Jos ei oo varaa olla kotona ni mene töihin!! Tollanen tuilla keinottelu on moraalitonta ja todella itsekästä. Taitaa nykyisillä äideillä (nuorilla) olla oma napa vaan lähinnä!! Toivottavasti jokainen keinottelija jää kiinni vilpistään ja joutuu kärsimään seuraukset jotta tajuaa ettei se ole oikein!!

Mielestäni systeemi on nurinkurinen, kun työttömille maksetaan enemmän kuin omaa lastaan hoitavalle. Työttömät saavat laiskotella päivät pitkät, mutta kotiäiti paiskii ympärivuorokautista työpäivää. Kun palasin hoitovapaani jälkeen vakityöpaikkaani, huomasin taas yhden törkeä epäkohdan meitä äitejä kohtaan. Koska menin kesken vuoden takaisin töihin, jouduin maksamaan täydet kulut työmatkoistani, toisin kuin työttömät, joilla on oikeus pienentää matkakulujen omavastuuosuutta työttömyyskuukausilta. Verovähennyksiä työmatkakuluista olisin alkanut saada vasta yli puolen vuoden työssä käymisen jälkeen.

Monet työttömät eivät halua työllistyä koskaan ja keinottelevat kaikin mahdollisin tavoin. Kun kerran vakityöpaikkaa ei ole, niin siitä vain ilmoittautumaan hyvällä omalla tunnolla työttömäksi. Niin minä ainakin tekisin, jos olisin joutunut sellaiseen tilanteeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Moraalitonta touhua:
En ole kateellinen siitä että joudun kärvistelemään Kelan tuella, voisin itsekin ryhtyä petoksia tehtailemaan.
Enkä joudu, sillä palaan töihin, palkka on n.60000-70000/vuosi ja veroprosentti sen mukainen. Se mua kyllä kyrsii että joudun maksamaan teidän lusmujen työttömyyskorvaukset. Kotihoidon tuen kyllä maksan ilolla, oma kotikuntani ei maksa kuntalisiä ja siihenkin toivoisin muutosta.

Sama kai se on mitän sä meijän lusmujen korvaukset maksat,koska kun joutuu jäämään kotihoidon tuelle joka on niin onnettoman pieni niin luultavasti sitä joutuu sitten marssimaan sossun luukulle!!! Että mietipä sitä menee siinäkin sitten sinun veromarkkasi.

Olin muuten yllättynyt että meitä "lusmuja" on näin paljon,huh! Itse jäin työttömäksi kesäkuun puolessa välissä. Tosin mä kyllä haluan päästä töihin. Hoitopaikka on lapsella valmiina. Ja minähän se superlusmu olenkin kun olen nyt parisen viikkoa vienyt lapsen tarhaan vaikka töitä en ole vielä saanut. Mutta kun ei voi tietää työllistynkö huomenna vaiko vasta ens kesän keskiviikkona ja hoitopaikkaa kun ei voi siltä varuin pitää avoinna siellä,mikä on myös perseestä,koska on se turhaa maksaa hoitopäivä maksuja,kun ei vielä hoidon tarvetta ole.

Multa ulkoistettiin työpaikka äippäloman aikana, sen loputtua aion jäädä kotiin hoitamaan kahta pientä lastani JA ilmottautua työttömäksi. Tosin, jos sopivaa työtä tarjotaan, voisin lähteäkkin töihin, mutta siihen asti ihan hyvällä omallatunnolla aion kotona olla. Ja jos kurjaa työtä tarjotaan, mössin työhaastattelun. Haukkukaa nyt sitten kaikki hyvätuloiset, ja ne jotka rikas ukko elättää.

Mua elättää "rikas" ukko, tienaa jopa 259,01e/kk (opintoraha), joten pärjään hyvin kotihoidontuella. Syksyllä, kun menen takaisin opiskelemaan, alan itsekin tienata ruhtinaalliset 259,01e/kk, joten sitten me vasta rikkaita ollaankin. Enpä silti menisi sanomaan, kuten eräs vastaaja tuolla, että "koko nuoruus on kärsitty niin paljon". Olemme varsin onnellisia ja meillä menee hyvin:-)

Yhteistyössä