Hoitovapaa ja verokortti!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tampio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tampio

Vieras
Kelasta tuli postia, että pitäisi toimittaa muutosverokortti tai portaikkoverokortti sinne. Siis täh? Oon nyt ihan pihalla! Olin jo siis viime vuoden puolella hoitovapaalla ja ens syksynä meen takas töihin. Auttakaa nyt, minkä mä toimitan nyt toimitan sinne kelaan ja miksi? eihän mun tulot oo muuttunu, kun oon kotona ollu.

Soitin asiasta kelaan ja sanoivat, että ei minun tarvitse ainakaan lähettää. He ottaa sen 20% pois. Jos haluan alle sen otettavan, niin sitten piti hommata siihen sopiva kortti.
Verottajalta meni tiedot kuulema suoraan tiedot heille...

Mä soitin tuosta asiasta (sama tilanne mulla, hoitovapaalla ollu 5/09 alkaen) ja mulle sanoi, että ne saa suoraan tiedon verottajalta työtuloja varten määrätystä veroprosentista, jota korottavat sitten kelassa (aina väh. 20% menee veroja etuuksista). Jos haluaa, voi tilata muutosverokortin jolloin veroja menee muutosverokortissa määrätty määrä.

Mä en tilannut muutosverokorttia, ottakoon sen työtulojen mukaan määrätyn verokortin mukaan ne verot.

Huoh! Kiitos teille! Olin jo kauhuissani, että meneekö nyt ens rahasta sitten jättiprosentilla, kun oon vähän myöhässä tän asian kanssa. Ja asiasta toiseen, kun palaan töihin, vienkö verokortin samalla töihin vai jo aiemmin?

Ainahan kannattaisi muuttaa verokortti vastaamaan sitä tulotyyppiä mitä kulloinkin saa eli jos on hoitovapaalla, niin muutosverokortilla sosiaalietuuden verotus ja sitten kun palaa töihin, niin tekee loppuvuodelle muutosverokortin palkkatuloille. Näin ei ainakaan tule yllätyksiä. Nääs kun tuo palkkavero% voi olla liian pieni hoitovapaalla. Niin kummalta kun se kuullostaakin.
ps. vie verokortti töihin niin, että se ehtii ekaan palkka-ajoon mukaan. Muuten ottavat 60%.

Yhteistyössä