Äitiysloma ja verokortti!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Nyt tuli hätä ja kiire. Mies sanoi, ettei minun tarvitse viedä verokorttia Kelaan, koska he saavat tietoni suoraan viranomaisilta. Kun palaan nyt toukokuussa töihin, on minun siis vietävä se kortti nyt vuoden alussa sinne.

Tuleekohan minulle nyt mätkyjä?? Kun ajatellaan, että olen aina laskettanut tulot yläkanttiin. Yleensä tienaan 25 000 vuodessa, mutta verokortti on laskettu 30 000. Prosentti siis 22,5 uudessa kortissa, mikä tuli. Nostan ehkä prossaa vieläkin, mikäli palkankorotus tulossa (epäilys).

Ööh... Miksi sinun pitää viedä kortti jo nyt työpaikalle? Kelaan ei ainakaan tarvitse viedä, ne osaavat siellä laittaa sulle tarpeeksi korkean prosentin muutenkin. Vähintään 20 %, ja muistaakseni koska oma prosenttisi on korkeampi, niin Kela verottaa äitiysrahastasi noin 24 %. Soita verokorttipuhelimeen jos epäilyttää...

Kannattaa se lasketuttaa. Sosiaalietuuksille ja palkalle erikseen. Minulla laski alta 10 prosenttiin; mielummin sen rahan ottaa äitiyslomalla käyttöön kuin palautuksina aikanaan.

Selittäkää nyt tyhmälle. Sos. etuuksista menee aina vähintään se 20% näin oon ymmärtänyt. Kaverin kanssa väännettiin, kun mulla on jostain sellanen käsitys, että voi hakee pienempää vero% sos.etuuksiin ja kaveri väitti, että aina menee 20% tai tulee mätkyjä jos sitä laskee...

Miten siis on, voiko sos. etuuksista menevää vero% laskea alle sen 20 vai tuleeko sit mätkyjä?

Selittäkää nyt tyhmälle. Sos. etuuksista menee aina vähintään se 20% näin oon ymmärtänyt. Kaverin kanssa väännettiin, kun mulla on jostain sellanen käsitys, että voi hakee pienempää vero% sos.etuuksiin ja kaveri väitti, että aina menee 20% tai tulee mätkyjä jos sitä laskee...

Miten siis on, voiko sos. etuuksista menevää vero% laskea alle sen 20 vai tuleeko sit mätkyjä?

Ei mene. Sosiaalietuuksia varten kun pyydät niin menee just sen mukaan mitkä on saadut/ arvioidut tulot vuodelle. Prossa voi olla siis mikä vaan, riippuu ihan omasta tilanteesta. Soita verotoimistoon ja sitä ennen laske sosiaalietuuksien määrä tälle vuodelle, jo saadut etuudet ja pidätysprosentti sekä palkkatulot + mahdolliset muut jutut, asuntolainan korot jne.

Kelan kotiin tulevissa lapuissa annetaan hyvin epäselvästi tietoa asiasta ja monille tosiaan jää vaikutelma, että menee vähintään 20% automaattisesti.

Mätkyjä tulee jos tulot ym. on arvioitu väärin kuin miten ne toteutuvat. Prosentit, mätkyt ja palautukset ovat jokaisella henkilökohtaiset, niillä ei ole mitään tekemistä tuon 20% kanssa :) Lasketuta prosentti verotoimistossa niin menee kohdilleen.

Justiin tilasin netissä muutosverokortin. Olen kotihoidontuella elokuun loppuun, loppuvuodeksi töihin. Tarkoitus myös tehdä keikkaa tässä keväällä. Kysyin verohallinnon nettisivujen kautta, miten kannattaa toimia kun mahdollisesti palkkatulojakin on keväällä, ja sain seuraavan vastauksen:

Arvioi palkkatulot kohtaan ”päätoimen palkat ja luontoisedut” ja valitse samalta näytöltä ”haluan verokortin, jossa on loppuvuodelle yksi tuloraja” ja anna aloituspäivämäärän olla verokortin tilauspäivän.

Merkitse kotihoidontuet kohtaan ”etuudet”.

Näinpä veroprosenttini laski yhdeksään ja näillä siis mennään ensi vuoteen asti, ellei tulorajat pauku sitä ennen. Tieto meni suoraan Kelalle ja työnantajalle menevän verokortin tilasin kotiin, toimitan sitten kun menen töihin (ei loma-ajan palkkoja tulossa enää).

Viimeksi muokattu: