N
nii o
Vieras
Pieni korjaus yhteen vastaukseen; Mun tietääkseni KELA ottaa AINA vähintään 20% veron kht:sta, vaikka palkkatyön prosentti olis mitä sen alle. Jos palkkatyön veroprossa menee yli tuon 20, niin tietty sen mukaan ottaa KELAkin. Näin ainakin mulla; Veroprossa on 15 ja KELA ottaa 20%. Ja edelleen, käsittääkseni jos EI toimita korttia KELAlle ollenkaan, ottavat 65% tai jotain. (muistelen kerran näin käyneen minullekin)
Ja tosiaan, tuo freelance-verokortti on aika kätevä, jos tulot on epäsäännölliset, eli jos esim. saat provinkkaa normipalkan päälle, tai jos töitä on eri määrä eri kuukausina. Ja minulla ainakin homma meni niin, etä ekaks pyysin verottajalta tuon freelance-kortin (jonka % siis perustui mun arvioon vuoden kokonaistuloista), jonka sitten toimitin myös KELAan. Ja samaa korttia siis käytän jokaisella eri työnantajalla.
Ainoa, mitä nyt en ihan varmaksi muista oli se, laskettiinko tuohon verottajan prossaan mukaan myös kht vai ei. Mutta tuo on sellainen kysymys, jonka saa selville googlaamalla tai johon luulis urpommankin verovirkailijan osaavan vastata. (siis että onko kht tuloksi laskettavaa vai ei)
Oikaisu tuohon Kelan verotukseen:
eli jos et erikseen lasketuta sitä muutosverokorttia sosiaalietuudelle (Kelan tuet) niin sitten ottavat palkkavero + 2%-yksikköä (mikäli palkkaveroprosenttisi yli 20%) tai sitten sen 20% (mikäli palkkaveroprosenttisi alle 20%).
ja jos taas lasketutat sen muutosverokortin sosiaalietuudelle, niin Kela perii sitten sen prosentin mukaan, vaikka se olis 4% tai 44%.