Hoitovapaa,eikö sitä voi hakea 2kertaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiitos
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiitos

Vieras
Eli kun vanhempainvapaa loppuu ja jää hoitovapaalle, jos ensin ottaa esim. 1 vuoden niin sen jälkeen voi vielä kerran jatkaa?
Eihän tilanteeseen vaikuta että on kerran ollut jo hoitovapaalla ja saanut sen perään heti lapsen ja sitten vanhempainvapaalla...ettei nyt tavallaan olisi toinen kerta?
Toivottavasti joku ymmärsi..
entä jos ottaa vuoden, ja aikaisemmin näyttäisikin että 'pitäisi'palata töihin niin voiko sen keskeyttää?

Eikös se oo, että jos tarvii palata aiemmin, niin TA:n kanssa se on vaan sopimusjuttu, mutta Kelalle pitää olla painava syy (kuolema, työttömyys tms), että saa lopettaa ja saa hoitopaikan. Tosin jos lapsi ei mene kunnalliseen, niin sittenhän se on vain työnantajasta kiinni...

Mulle Kelan tätsy sanoi, että hoitovapaan voi "keskeyttää". Niille pitää vain ilmoittaa, jotta lopettavat tukien maksamisen. Tiiä sitte, puhuko mulle paskaa... Asiaa kysyin Kelassa n. kk sitten.

No täällä ainakin sa keskeyttää senkun ilmottaa vaan. Ite haen siihen saakka kun lapsi täyttää 3v ei tarvi sitten uudelleen hakea jos jatkan. Työpaikkaan olen ilmottanut että olen ainakin vuoden poissa.

Alkuperäinen kirjoittaja ++:
Mulle Kelan tätsy sanoi, että hoitovapaan voi "keskeyttää". Niille pitää vain ilmoittaa, jotta lopettavat tukien maksamisen. Tiiä sitte, puhuko mulle paskaa... Asiaa kysyin Kelassa n. kk sitten.

Niin kun luulisi kelalle olevan kuitenkin toiveikkaampaa jos vanhemmat töissä(juuri tuo että ilmoittaa olevansa töihin menossa ettei tarvi maksaa tukea), kelahan valtion ja hoitopaikat kunnallisia tai yksityisiä..kun en varmasti vielä tiedä kauanko voin olla hv mutta kuitenkin pitäisi riittävästi ottaa sitä..
mutta tosiaan eihän tämä nyt ole toinen haku kerta kun välissä ollut äitiyslomaa/vanhempainvapaata`?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ++:

Niin kun luulisi kelalle olevan kuitenkin toiveikkaampaa jos vanhemmat töissä(juuri tuo että ilmoittaa olevansa töihin menossa ettei tarvi maksaa tukea), kelahan valtion ja hoitopaikat kunnallisia tai yksityisiä..kun en varmasti vielä tiedä kauanko voin olla hv mutta kuitenkin pitäisi riittävästi ottaa sitä..
mutta tosiaan eihän tämä nyt ole toinen haku kerta kun välissä ollut äitiyslomaa/vanhempainvapaata`?

Ei ole toinen haku vaan eka, se katsotaan siitä nuorimmasta, eli kun nyt jäät vanhempainvapaalta hoitovapaalle se on eka hakukerta.

No tuskin ne edellisen hoitovapaan hakemiset enää tähän uuteen kuuluu. En jaksa uskoa, mutta tarkista kelasta.

Ja kaksi kertaa sitä saa hakea. Kaverini tosin lykkäsi töihin menoa useamman kerran, mutta hänen työnantajalleen se sopi eli on vähän siitäkin kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Olen keskeyttänyt hoitovapaan kaksikin kertaa eli yhteensä kolme kertaa hakenut sitä.

Juu jos ei ole vakinaista työnantajaa vaan tekee kaikkatöitä, voi varmaan ottaa usemmassakin pätkässä mutta vakinaisen työnantajan ei tarvitse myöntää kuin kaksi pätkää hoitovapaata.

mielestäni hoitovapaata saa kaksi kertaa/ alle 3v lapsi. Eli jos jälkimmäisen äitiysloman jälkeen esikoinen on vielä alle 3v, voisit hakea hänestä hoitovapaata siihen, kun hän täyttää 3. Tämän jälkeen sulla olisi vielä nuoremman lapsen hoitovapaan 2 hakukertaa jäljellä.
Kannattaa vielä varmistaa kelalta, jos on ajankohtainen.

Yhteistyössä