Hoitountuvikot Alkukäynnille menossa 2013

Hei! Olis kiva jos löytys juttuseuraa semmoisista, jotka on menossa tänävuonna ihan alkukäynnille ( ensikäynti) johonki kontaktiin lapsettomuuden takia. Itsellä ensikontakti oli kesällä, jolloin tehtiin aukiolotutkimus ( munajohtimen), kun oli kohdunulkopuolisia raskauksia. Kaikki oli ok, jäljellä oleva munajohdin oli auki. Lasta ei silti kuulu.

Joten, ensikäynnille menossa huhtikuun alkupuoliskolla. Verikokeet kävin antamassa ( kilpirauhaskoe + prolaktiini?) ja spermanäyte pitää vielä toimittaa. Ovulaatiota testien avulla metsästetään. YK18 menossa.

Ketään muuta, joka aivan yhtä untuvikkona ottamassa ensiaskelia lapsettomuushoitoihin / tutkimuksiin?

• Tykkää
Reactions: Anne Elliot
Evangelina :wave: Juuri tälläistä pinoa olen täällä etsinyt! :)

Meillä tutkimukset tehty terveyskeskuksessa nyt alkuvuoden aikana. Mulla papa, gynetutkimus ja verikokeet ja miehellä spermanäyte. Näiden jälkeen saatiin lähete Taysin lapsettomuuspolille ja aikakin saatiin jo, se on toukokuun lopussa. Nyt yk 24 menossa, ovista en ole tikutellut enää joka kierrossa.

Oletteko suunnitelleet julkista vai yksityistä puolta?

mavli Ihanaa, et joku muuki ko mie!

Me ihan julkiselle mennään. Mitä teidän tulokset oli? Vai joko tiedätte, verikokeet, pap ja sperma? Ovista en ole aikaisemmin tikuttanut ku viimekesänä kahdessa kierrossa, muuten menty ihan vaan fiiliksen mukaan. Meille sillä bongatulla oviksella ei silleen niin merkitystä, kun kuitenkin rakastellaan melkein joka päivä, ja aivan halusta, onneksi. Joko teillä on jokunlainen hoitosuunnitelma?

YAW
Hepsan!

Vähän hassulta tuntuu tulla tällaiseen pinoon kun mulla on 4 lapsukaista, mutta... hoitoihin täälläkin on otettu askelta.
Nuo lapsukaiset on tulleet suht helposti eksmiehen kanssa, mutta mulle on ikää tullut ja edellisestä raskaudestakin on jo 5vuotta. Uusi elämä, uusi mies, iltatähti toiveissa jota ei vain ole kuulunut :/ Täytyy tämä kolikon kääntöpuolikin, eli lapsettomuuden ymmärtäminen käydä läpi...

Tänään alkoi juurikin yk15. Kävin lapsettomuushoitoihin perehtyneellä gynellä kuun alussa. Ultrattiin ja päällisin puolin kaikki ok mitä nähtävissä oli. Follit pieniä, joten epäili mun ovuloivan hiukan myöhemmin...

Tohtori halus musta labrat. kilpparit oli ok, prolaktiiniarvo oli hiukan koholla. progestronilabrojen tuloksia odottelen tässä tulisilla hiilillä...
Ongelmana lienee ainakin minun kroppani osalta nyt mahdollisesti häiriötä ovulaatiossa, en vissiin ovuloi ihan kunnolla ja luteaalivaihe on lyhyehkö- 9vrk. Kiertojen pituus on ongelma myös: 22-26. keskimäärin 24 vissiin, mukaan mahtuu myös 14päivän kiertoa ja muita ihme variaatioita...
Mutta, täällä siis odotellaan viimeistä labraa jotta voin soittaa lekurille että mitä tässä kannattaa tehdä? Halusi ehdottomasti nähdä verikokeet ennenkuin lähtee määräämään mulle lääkkeitä.

Mies pittää saada simppatestiin nyt piakkoin...
Me nyt on pohdittu, että yritetään kevyillä hoidoilla mennä eteenpäin jos niistä on meille apua, joten varmaan tässä yksityiselle käännytään sitten...

• Tykkää
Reactions: minskuinen
miss_piggy
Mulla olis aika lapsettomuuslääkärille naistentautien poliklinikalle 30.4 täällä Kokkolassa.
Taustoista sen verran, että ehkäisy jätetty 02/12
Ekat menkat tuli 05/12
Yksityiselle gynelle 07/12->puoleksi vuodeksi terolutit kiertoja säännöllistämään. Kierrot säännöllistyi, kierto oli noin 26 päivää mutta raskaus ei alkanut. Itse epäilen että terot osittain esti oviksen.
Luomuoviksen bongasin terojen jälkeen kp 26, ja siitä tulin raskaaksi.
Nt-ultrassa 22.2.13 rv 11+1 todettiin keskeytynyt keskenmeno (rv8)->lääkkeellinen tyhjennys tehty kotona 24.2.13.
Terolutit aloitettu 15.3.13 jotta kierrot sais taas käyntiin, nyt menossa muistaakseni kolmas tai neljäs teroton päivä ja vuodosta ei tietoakaan.

Kilpirauhas-kokeissa kävin keskenmenon jälkeen, TSH 2.6, T4V 13. Nyt maanantaina kävin vielä seurantaverikokeessa ja r-hormoni oli 30.
18.3 kävin yksityisellä gynellä joka ultrasi ja kohtu oli tyhjä, hän suositteli vielä jatkamaan yritystä puoli vuotta joko teroilla tai ilman, mutta ihana polin hoitaja laittoi mulle ajan lääkärille näinkin nopeasti kun kerroin tilanteen. Mulla on nuoresta asti ollu epäsäännöllinen ja pitkä kierto, ja taipumusta pco:hon...

Nyt antaisin mitä vaan ku ne menkat tulis kkm:n jälkeen! Kotiin tuli monta esitietolomaketta postissa jotka pitäis täytellä, ja miehen pitäis täyttää kans joku lappu. Miehellä on edellisestä suhteesta tyttö, mulla toiveissa esikoinen. Niin ja mulla ikää 31, miehellä 29..

Hei!!!

Meillä ensi käynti yksityisen gynekologin ja lähetteen tekemisen jälkeen lapsettomuuspolille ja jännittää kamalasti. Oli ihana löytää teidät :) <3 mukavaa pääsiäistä kaikille!!!!

Me olemme menossa nyt alkututkimuksien jälkeen julkiselle puolelle, johon lähetteen saimme.

Viimeksi muokattu:
Evangelina meillä ei löytynyt alkututkimuksissa mitään selittävää tekijää. Mulla oli prolaktiini koholla aika hyvinkin, mutta kun se otettiin uudestaan niin sekin oli laskenut. Teillä onkin ensikäynti jo ihan pian, tuuhan sit kertomaan kuulumisia! :)

Miss_piggylläkin on ensikäynti jo ens kuussa! Tosi kiva, ettäsait ajan noin nopsaan. :)

Koskas minskuisella on ensikäynti vai oliko jo? :)

YAW muistatko, missä lukemissa sun prolaktiini oli?

Tuntuu, että nyt vaan odotellaan toukokuun loppua ja samalla tietysti toivotaan, että käynnin voisi jopa perua tai ettei ainakaan tarvitsisi alkaa hoitosuunnitelmia tekemään.. ;) :D

YAW
mavli: Muistanhan toki =)
Meidän labrassa ylin raja prolaktiinille on 494 ja mun tulos oli 544. Eli ei pahasti pieleen, mutta jonkun verran kuitenkin. edelleen odottelen vielä progestronin tuloksia että pääsen soittaan gynelle... tulis jo! Tää oottaminen on hanurista :D

Millainen tulos sulla oli? Ja saitko lääkityksen siihen?
Paljon on tullut selattua tietoa tuosta ja ihan huimia tuloksia naisilla on ollut. Mutta se mua kiinnostais, että minkälaisesta arvosta aletaan lääkitsemään? Ja tuleeko uusintaverikoe automaattisesti jos koholla on? Toivottavasti kohta oon hiukan viisaampi asian suhteen :)

Viimeksi muokattu:
YAW mun ensimmäinen arvo oli muistaakseni 1870! :whistle: Lääkäri sanoi, että otetaan uudestaan ja katsotaan sitten mitä tehdään. Seuraavalla kerralla arvo olikin enää pikkasen päälle 600. Ensimmäisen kokeen jälkeen puhui lähetteestä sisätautilääkärille, mutta nyt sanoi että riittää kun se kontrolloidaan vielä Taysissa. Lapsettomuuspolilla kun kuitenkin kuulemma ottavat vielä verikokeet aluksi.

Eli ei tuosta 600:sta ainakaan vielä saa reseptiä kouraan. Jostain luin, että stressi nostaa tuota arvoa ja mulla varmasti oli niin. Kävin verikokeissa juuri silloin, kun stressikäyrä oli huipussaan. :)

YAW
No sulla on kans suhteellisen korkea ollut tuo eka arvo, mutta hyvä tietää ettei näillä pikkuarvoilla vielä mahdollisesti ruveta lääkitsemään :) Tosin tässäkin taitaa olla hiukan eroja paikkakohtaisesti? Noo, ootellaan mitä se tohtori nyt sitten sanoo :)

Ai juu, jälleen kerran mun luteaalini oli 9vrk ja sitä ennen pari päivää tiputtelua, eli joku hämminki siellä on.... Uuteen kiertoon on taas varauduttu ovistikkujen kera, digit ja kaikki, varmistaa varmistaa varmistaa :) Pakkohan se on non-stop nähdä onko tuo luteaali joka kerta oikeasti noin pielessä.
Vähän pelonsekaisin fiiliksin oottelen että tuo mies menee simppatestiin, sillä kun on synnynnäinen sairaus mikä saattaa aiheuttaa hedelmättömyyttä. Jos siellä ei ookkaan yhtään siimahäntää? tai jos niitä on vähän?! tai jos ne on huonoja? jos jos jos :D Äyh... no toisaalta, sittenpä tietää mitä tässä kannattaa enää kotikonstein yrittää jos tulos on huono!?

Kyllä itseä harmittaa etten mennyt aiemmin tutkituttaan kiertoani gynelle, olis säästynyt aikaa... mutta mä vain odottelin että jos mun oma kierto ymmärtää käynnistyä lopulta, vaikken hormonaalista ehkäisyä oo käyttänyt 10 vuoteen. Jotenkin kuparikierukan poiston jälkeen mulla meni ihan pakka sekaisin, en tiedä miksi? Ja kunpa en ois kuunnellut miehen toiveita: kokeillaan vuodenvaihteeseen, yritetään vielä pari kiertoa kotona...
- miksi miehiä pelottaa simppatestin anto?
Kyllä mä omalleni sanoin, että hei, ei oo reilua jos naiset joutuu meneen ronklattavaksi ja miehen on vaan vaikea ruikkasta purkkiin, että ei sitä kalleutta siellä tarvii kellekään esittää! Olin ultran jälkeen harvinaisen kipeä, en tiedä miksi munasarjojen ultraus sattuikin niin kovasti... joten kai se mieskin sitten ymmärs että hänen on oikeasti pakko tehdä osuutensa jos jälkikasvua mielii... :D
Anteeks pieni avautuminen :D

YAW mietin myös aluksi tuota, että jos jotain selkeetä vikaa löytyy, niin alkaa varmasti odottelu kaduttaan. Mutta toisaalta eipä sille voi enää mitään, turha on itseään soimata. Tiedätkö koska progesteronin tuloksia vois tulla? Tai koska se otettiin? Voiskohan se vaikuttaa sulla noihin kiertoihin.. :confused:

Meillä ei mies mielestäni ottanut mitään kovin suuria paineita simppatestistä, ehkä oli sitä ehtinyt jo miettimään ja halusi itsekkin tietää, mikä tilanne on. Eihän se aivan priimaa ole, mutta ihan hyvin pitäisi hedelmöittymisen onnistua.

Minskuisella onkin aivan pian ensikäynti! :)

Meidän ensikäynti on muistaakseni 15.4. ja sillon saadaan verikokeiden ja simppatestien tuloksia.
prolaktiini ja progesteroni voisko joku vähän avata et mitä nää meinaa ja mitä eroa niillä on ja jos ne on pielessä niin mihin vaikuttaa? Hämärä mielukva et prolaktiini olis joku semmonen hormoni mitä tulee esim kun imettää niin maidontuotantoon vaikuttaa, ja et progesteroni olis joku vähän niinku estrogeeni, joku naishormoni kai vaan täh? Vai aihettiko se sen oviksen?

Siis todellekin, aivan untalo näitten hoitojen kaa :snotty: Menkkoja odottelen, raskausoireitahan on, mut niitähän on aina. Mielialanvaihtelut on tosin kyl paljo voimakkaampia tälläkertaa, mut voi ihan johtuu siitä et tää on niinku viimenen tsäänssi hoitaa homma itse.

Osaako joku tehä listaa? Haluaako?

Evangelina mulla ei oikeestaan oo noista hormoneista sen parempaa tietoa, kun sullakaan. Tota prolaktiinia googlettelin sillon, kun se oli koholla, mut kovin vähän löysin mitään erustetoa siitä. Mutta joo, maidon tuotantoon vaikuttaa ja on yleensä koholla, kun on raskaana/imettää. Ja ymmärsin myös, että kohonnut arvo estäisi raskauden. (joillakin kun imetyskin toimii ehkäsynä esim..)

Lista ois kiva, mutten osaa selasta tehdä. Ja toisekseen oon lähes aina padilla täällä surffailemassa. :)

Moikka kaikille,

Vuoden alussa juuri kaipailinkin tällaista ketjua, kun ensikäyntiä jännäiltiin...

Meillä ehkäisy jätetty kokonaan pois 12/2011, pillerit jätin jo aiemmin.
3/12 kävin yksityisellä gynellä tarkastuksessa, kun edellisestä kerrasta oli aikaa.
Silloin kiertokin oli vähän pitkittynyt. Kaikki oli kuitenkin kunnossa, tutki ja ultrasi.
Kierrot ja vuodot alkoi kuitenkin pitkittyä, eikä raskaus alkanut, joten loka-marraskuun vaihteessa kävin samalla gynellä uudelleen. Sain Terolutit, kiertoja ja vuotoja säännöllistämään. Söin niitä muutaman kierron, mutta eivät erityisemmin tilannetta auttaneet. Ja kun toiveilun täyteinen vuosi oli tullut täyteen, pyydettiin lähete julkisen puolen tutkimuksiin.

Helmikuun alussa meillä oli tosiaan se ensikäynti, käytiin labroissa ja mulle tehtiin kierron kartoitusta ja mies vei simppatestin.

Nyt vaan odotellaan miehen toista tulosta, kun ensimmäinen poikkesi viitearvoista. Toivotaan, että tässä kuussa päästään vielä lääkärin
pakeille ja saadaan tietää aloitetaanko kevyemmillä vai rankemmilla hoidoilla.

Mukavaa loppuviikkoa kaikille ja
minskuinen tsemppiä perjantain käynnille!

Viimeksi muokattu:
Täällä kans yksi pariskunta joka tutkimuksiin menossa...joka jännittää tosi paljon joten kiitos ketjusta.

Ite kävin jo syksyllä verikokeissa ja niiden tulokset sain tietää työpaikkani lapsettomuuslääkäriltä. Niissä silloin ei ollut mitään erikoista ja arvot olivat ihan hyvä.
Uä:ssä kävin kierron puolivälissä ja silloin kaikki hyvin, otatin papa samalla ja sekin 1 luokkaa.
Yritykset meillä on alkanut 02/12 ja yk 16 menossa nyt.
Huomenna mies antaa simppanäytteen ja saadaan alustava vastaus siitä jo iltapäivällä.
Sen jälkeen ku lopullinen vastaus tulee päästään kunnallisen jonoon.

Meillä on 1 yhteinen 6 vuotias lapsi joka aikoinaan tuli yk2, mutta olin tuolloin 24 ja 20kg laihempi...joten siinä voi olla jo osa syynsä. Mies kumminkin on jo 40 puolella...

Hei täälläkin pariskunta hoitojen alkutaipaleella. Me hakeuduttiin hoitoihin ja viime elokuussa 8/12. Yritysta takana 01/09 lähtien, ja raskauksia ei ole ollut ollenkaan. :/ Viime syksynä kävin verikokeissa ja mies antoi siemennäytteensä. Marraskuun alussa meillä oli sitten Kysillä käynti jossa ultrasivat minut ja kertoivat verikokeiden ja miehen siemennestenäytteen tuloksen. Miehen näytteessä ei ollut mitään vikaa, minun verikokeissa oli jotain häikkää prolaktiinissa tms. ( arvo oli muistaakseni matala, joka kertoi että ovulaatiota ei olisi mahdollisesti tapahtunut siinä kierrossa ollenkaan). Ja paasto vs. oli hiukan koholla. Aloittivat tuolloin lääkitykseksi metformiinia 2000mg/vrk. Lisäksi itselleni määrättiin painonpudotusta..

Tuolloin oli puhe että jos ei alkuvuoteen mennessä ala raskautta niin minun tulee hakeutua sitten aukiolo tutkimukseen, jossa sitten kävinkin helmikuussa. Siellä oli onneksi kaikki hyvin. Nyt vain odotellaan toukokuun kiertoa ja uusinta verikokeita sen prolaktiinin? osalta. Sen jälkeen kaikki ovatkin meidän osalta auki. Ja sekös ärsyttää kun ei tiedetä kuinka lähdetään etenemään.

Tästä tuli todellisen pitkä kirjotus. Tämmöistä ketjua olen kaipaillut vaikka meidän hoitopolkumme onkin alkanut jo viimevuoden puolella. Mutta tämä alkuajan tuki ja keskustelu on arvossa arvaamattomassa. :)

Mukavaa, että muutama uusikin on löytänyt ryhmän! :wave:

Mojito kartotettiinko kiertoa verikoiden voimin, ultran kans vai miten?

Golla teillä onkin jo pitkä yritys takana. : / Miten koit tuon aukiolotutkimuksen? Sattuiko? Kestikö kauan?

Äiti 07 teille onkin luvattu nopsaan simppatestien tuloksia, me ei saatu mitään alustavia tietoja. Tulokset tuli postissa parin kolmen viikon kuluessa.

Ollaanko me nyt kaikki menossa julkisen puolen tutkimuksiin/hoitoihin? Yllättävää. Ja toisaalta olis ollu kiva saada yksyityinenkin puoli mukaan, ois voinu vähän vertailla toimintatapoja yms. :)

YAW
osaiskos joku nyt sanoo tuosta Progesteroni arvosta? Sain labratuloksen tänään ja se oli 21? Mahtaako tuommonen arvo riittää raskautumiseen vai kuin hä? "viitearvojen" sisällähän tuo on

Naiset follikulaarivaihe 1 - 7 nmol/l, luteaalivaihe 14 - 62 nmol/l.

Keltarauhastoiminta katsotaan normaaliksi, jos yksi arvo 5-8 päivää ennen kuukautisten alkua ylittää 25 nmol/l tai kolmen arvon yhteissumma ylittää 45 nmol/l, kun näytteet on otettu 5-10 päivää ennen kuukautisten alkua.

Oisko ajatuksia tuosta tuloksesta?
Yritin kovasti etsiä tietoa että millasilla tuloksilla clomeja yms on määrätty, mutten oikein löytänyt. Help???

YAW
mavli Eli tuo proge on otettu kp 24, ovis oli kp 17 ja tuon kierron pituudeksi jäi 26 päivää, luteaali 9pv. Dpo 7 tuli inasen tuhrua, ois sopinut kiinnittymiseen kyllä, mutta mene ja tiedä....
Huomenissa soittelen lekurillepäin soittopyyntöä, toivottavasti ehtis jo rimpauttamaan huomenna takasinpäin... ugh kun hää sanois jotain viisasta!
Onneksi on tosi hyvä gyne ja lapsettomuushoitoihin tosiaan perehtynyt, ehkä hää osaa asiansa...

YAW kyllähän se hieman matalalta kuulostaa, mutta on kuitenkin viitearvojen sisällä ihan kohtuullisesti. Soittele ihmeessä sille gynelle ja kysele tarkemmin. Onneks sulla kuulostaa olevan hyvä gyne ja kun on vielä lapsettomuusasioihin erikoistunut, niin varmasti tietää asiansa. :)

Yhteistyössä