mie
Aika kova veroprossa, jos 3000e brutoista jääpi käteen alle 2000e? Ja toisekseen näillä tuloilla ei kait ihan täyttä maksua joutuu maksamaankaan. Neljän henkilön taloudessa korkeamman maksun tuloraja on jotain 4500e/kk.Alkuperäinen kirjoittaja tuplaäippä08:Mun mielestä olette keskituloisia, ja noilla tuloilla tuo maksu on ihan ok. Mutta mieti se niin jos yhden henkilön bruttotulot on alle 3000 ja maksua menee 500 euroa alle 2000 euron nettotuloista niin se on mun mielestäni paljon.Alkuperäinen kirjoittaja mie:Me emme mieheni kanssa olla kummatkaan edes keskituloisia, nettotulot yhteensä n. 4000e/kk. Maksame täydet maksut kahdesta ja minusta eivät ole mitenkään kovin korkeat, sehän on reilu 10% meidän nettotuloistamme. Kuinka pienet ne maksut sitten sinun mielestä pitäisi olla?Alkuperäinen kirjoittaja tuplaäippä08:Näissä maissa (esim. USA) on myös palkkataso vastaavalla koulutuksella kuin täällä Suomessa huomattavasti isompi. Suomessa insinööri voi olla perheen ainoa elättäjä ja tienata silti alle 3000 euroa. Jenkeissä tälle maksettaisiin tuplasti palkkaa, ja vaatteet, autot, bensa jne melkein kaikki on halvempaa. Kyllä mä siellä maksaisin sen 1000 lastenhoidosta jos palkkatasokin on ihan toinen.Alkuperäinen kirjoittaja Piparnakkeli:Vertauksena, ulkomailla pvähoitomaksu olisi ollut reilun tonnin per kuukausi, tuon jälkeen palkastani olisi jäänyt käteen vain 600e ja päivät olisivat venyneet yli kymmentuntisiksi :S
Tämä asia pitää suhteuttaa siihen KÄTEEN JÄÄVÄÄN TULOON. Nettopalkkaan verrattuna Suomessa on keski- ja suht. pienituloisilla isot päivähoitomaksut. Enkä nyt puhu niistä jotka saa nollatulojen takia päivähoitopaikkansa ilmaiseksi.