Hoitomaksu nousee 254 euroon/kk

• Viestiketjun aloittaja Hanimani
  • Ensimmäinen viesti
mie
Alkuperäinen kirjoittaja tuplaäippä08:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja tuplaäippä08:
Alkuperäinen kirjoittaja Piparnakkeli:
Vertauksena, ulkomailla pvähoitomaksu olisi ollut reilun tonnin per kuukausi, tuon jälkeen palkastani olisi jäänyt käteen vain 600e ja päivät olisivat venyneet yli kymmentuntisiksi :S
Näissä maissa (esim. USA) on myös palkkataso vastaavalla koulutuksella kuin täällä Suomessa huomattavasti isompi. Suomessa insinööri voi olla perheen ainoa elättäjä ja tienata silti alle 3000 euroa. Jenkeissä tälle maksettaisiin tuplasti palkkaa, ja vaatteet, autot, bensa jne melkein kaikki on halvempaa. Kyllä mä siellä maksaisin sen 1000 lastenhoidosta jos palkkatasokin on ihan toinen.

Tämä asia pitää suhteuttaa siihen KÄTEEN JÄÄVÄÄN TULOON. Nettopalkkaan verrattuna Suomessa on keski- ja suht. pienituloisilla isot päivähoitomaksut. Enkä nyt puhu niistä jotka saa nollatulojen takia päivähoitopaikkansa ilmaiseksi.
Me emme mieheni kanssa olla kummatkaan edes keskituloisia, nettotulot yhteensä n. 4000e/kk. Maksame täydet maksut kahdesta ja minusta eivät ole mitenkään kovin korkeat, sehän on reilu 10% meidän nettotuloistamme. Kuinka pienet ne maksut sitten sinun mielestä pitäisi olla?
Mun mielestä olette keskituloisia, ja noilla tuloilla tuo maksu on ihan ok. Mutta mieti se niin jos yhden henkilön bruttotulot on alle 3000 ja maksua menee 500 euroa alle 2000 euron nettotuloista niin se on mun mielestäni paljon.
Aika kova veroprossa, jos 3000e brutoista jääpi käteen alle 2000e? Ja toisekseen näillä tuloilla ei kait ihan täyttä maksua joutuu maksamaankaan. Neljän henkilön taloudessa korkeamman maksun tuloraja on jotain 4500e/kk.

ei voi olla totta
Voi itkut!!!! Siis eihän mun kannata tosiaan mennä töihin ollenkaan :( Saan käteen kuussa n. 1050 euroa (olen osa-aikainen myyjä), tästä pois päivähoitomaksut 500 euroa niin jää käteen vähän reilu 500 euroa. Jos vertaa kotihoidontukeen + kuntalisään niin eroa on vähän päälle 100 euroa. Joo, että todellakin jään kotiin! Mieheni tienaa sen verran, että menee juuri ja juuri nuo täydet hoitomaksut. ITKU!!!

mie
Alkuperäinen kirjoittaja ei voi olla totta:
Voi itkut!!!! Siis eihän mun kannata tosiaan mennä töihin ollenkaan :( Saan käteen kuussa n. 1050 euroa (olen osa-aikainen myyjä), tästä pois päivähoitomaksut 500 euroa niin jää käteen vähän reilu 500 euroa. Jos vertaa kotihoidontukeen + kuntalisään niin eroa on vähän päälle 100 euroa. Joo, että todellakin jään kotiin! Mieheni tienaa sen verran, että menee juuri ja juuri nuo täydet hoitomaksut. ITKU!!!
Miksi maksat yksin päiväkotimksut?

vieras
Mä tunnen olevani välikädessä, mulla on kaksi päiväkoti-ikäistä lasta, ja juuri olen muuttanut yhteen miesystäväni kanssa joka ei siis ole lasteni isä.. itselläni on pieni palkka osa-aika työstä (alle tonnin) miehen palkka taas aika moninkertainen omaani nähden. käytännössä jos joudun täydet maksut maksamaan, siihen menee molempien lapsilisät ja elarit. palkkani riittää sitten juuri puolen vuokran maksuun ja auton ylläpitoon kun se on pakollinen jotta voin siellä työssä käydä, ja lapset hoitoon viedä. eli käytännössä joudun miehen kukkarolle (joojoo, yhteinen koti, yhteiset rahat.. se on vaan noloa mun mielestä tässä tilanteessa) voi hitto.

ei voi olla totta
En tietenkään maksa yksin päivähoitomaksuja, kyllä mies ne maksaa mun kanssa. Mutta tarkoitan, että mun töissä käynti lisäis meidän PERHEEN kk-tuloja vähän päälle 100 euroa. Sellaisen summan takia en todellakaan lähde siihen hoitorumbaan. Mieluummin olen kotona.

mie
En tietenkään maksa yksin päivähoitomaksuja, kyllä mies ne maksaa mun kanssa. Mutta tarkoitan, että mun töissä käynti lisäis meidän PERHEEN kk-tuloja vähän päälle 100 euroa. Sellaisen summan takia en todellakaan lähde siihen hoitorumbaan. Mieluummin olen kotona.
Jos olet osa-aikainen, niin joutuisivatko lapset olemaan kuitenkin täyspäiväisesti hoidossa?

poipoipoi
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Minusta tuo on edelleen ihan kohtuullinen maksu siitä että lapsi hoidetaan hyvin työpäivämme aikana. Ei voi olettaa että mitään saa ilmaiseksi, ellei ole joku sossun pummi, elämäntapatyötön :kieh:
Viimeiseksi me työssäkäyvät ollaan niitä, jotka olettavat jonkun tulevan ilmaiseksi! En odota saavani mitään ilmaiseksi, mutta korotus on prosentuaalisesti huima ja edustaa taas päätöksiä, joissa ei ajatella kokonaisuutta.

Se mikä mättää on se, että taas yhä useampien ei kannata käydä töissä. Mieluummin kannustimet toiseen suuntaan. Se on perheiden hyvinvoinnin ja kuntatalouden kannalta kannattavampaa pidemmän päälle. Kotona olevat kun jättävät veroeurot tuomatta ja esim. kuormittavat enemmän julkista terveydenhuoltoa ja sosiaalitointa.

Mitä enemmän ihmisiä käy töissä sitä paremmin täällä voidaan niin taloudellisesti kuin muutenkin. Ja siihen pitäisi kannustaa eikä päinvastoin. Niitä joita ei yhtään työt nappaa ja todellakin olettavat saavansa kaiken ilmaiseksi, on jo muutenkin tarpeeksi.

ei voi olla totta
Jos olet osa-aikainen, niin joutuisivatko lapset olemaan kuitenkin täyspäiväisesti hoidossa?
Valitettavasti joutuisivat. Lapsille tulee hoitopäiviä kuussa n. 16 kpl, josta meidän kunnassa joutuu jo maksamaan täyden maksun! :(

Pakko kommentoida sen verran, että se on mielestäni epäreilua, että jotkut käyttävät systeemiä hyväkseen makaamalla itse kotona ja laittamalla lapsensa hoitoon. Esim meidän naapurimme teki niin, ja ei, hän ei maksanut penniäkään hoitomaksuja! kun on niin pieni tuloinen... Miksi ei voida ottaa huomioon sitä, että ne ketkä käyvät oikeasti töissä ja ovat yhteiskunnalle jotenkin hyödyksi, saisivat vähän helpotusta maksuihin, eikä niin, että: makaa kotona -> saat lapsillesi ilmaisen hoidon!

Mää käyn tunnollisesti töissä ja maksan hoitomaksuni, vaikka tulomme ei ole kuin 200? suuremmat kuin silloin jos jäisin kotiin lapsia hoitamaan. (ottaen siis huomioon hoitomaksut..) Kyllähän se ärsyttää, mutta minkäs teet... :/

Seera
USKOMATONTA! Taalla aidit olisivat kiitollisia koko vuoden jos tarhamaksu olisi 254 eur/kk, se olisi kuin lottovoitto! Nyt yhdesta lapsesta maksetaan 1200 eur/kk.

Ansiotuloverot ovat taalla korkeammat kuin Suomessa, mistaan tuista on turha haaveillakaan niinkuin Suomessa.

Miten ihmeessa Suomessa ei parjata kun taallakin parjataan?

hmm
Alkuperäinen kirjoittaja Seera:
USKOMATONTA! Taalla aidit olisivat kiitollisia koko vuoden jos tarhamaksu olisi 254 eur/kk, se olisi kuin lottovoitto! Nyt yhdesta lapsesta maksetaan 1200 eur/kk.

Ansiotuloverot ovat taalla korkeammat kuin Suomessa, mistaan tuista on turha haaveillakaan niinkuin Suomessa.

missä täällä?

poipoipoi

Ja palkkataso on siellä mikä? Erityisesti miesten palkkataso? Onko siellä perheverotus vai millainen? Onko siellä kotiäitiys yleisempi malli kuin Suomessa? Mikä on tasa-arvon laita noin yleensä?

vieras

Muuten alhaisempi hintataso?

Minä en muuten palkallani saisi maksettua tuollaista hoitomaksua. Mitä siellä teillä matalapalkka-alalla olevat hoitavat lastenhoidon? Mummon avulla?

Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
minusta ihan kohtuullista. minusta suomessa on halpa päivähoito kun mitä olen ulkomailla asuvien kanssa jutellut ja aiheesta lukenut. meillä 2 tarhassa, joten tällä hetkellä 443/kk. ei ole iso raha lapsen hoidosta per päivä.
Samaa mieltä! En vaan ymmärrä miksi toiset maksaa ja toiset ei? Sama hoito joka lapsella, sama hinta. Reilua eikö vain?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Näppärämpää on jos äiti jää lasten kanssa kotiin nostaen liiton korvauksia, sillä ainakin mä saan tällä hetkellä vain 50? vähemmän rahaa liitolta, kuin mitä sain palkkaa kun olin töissä...eli käteen jää 2750?.
Tää ei yksinkertaisesti voi pitää paikkaansa, ellei sulla ole päivärahan laskentakauden aikana (= 43 vkoa ennen työttömyyden alkua) ollut jossain vaiheessa joku ihan huippupalkkainen duuni. Siis paljon enemmän kuin tuo mainitsemasi 2750 + 50 eli 2800?/kk. Voisitko selventää pikkasen, ettei ihmisille jää väärää kuvaa ansiosidonnaisen päivärahan suuruudesta?
Ansiosidonnaiseen tulee lapsikorotukset, oliko ne nyt 7e päivä yhdestä.

vieras

Minä en muuten palkallani saisi maksettua tuollaista hoitomaksua. Mitä siellä teillä matalapalkka-alalla olevat hoitavat lastenhoidon? Mummon avulla?
Juu mä saan tuon verran palkkaa käteen, olisipa kannattavaa käydä töissä.

Seera
Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:

Ja palkkataso on siellä mikä? Erityisesti miesten palkkataso? Onko siellä perheverotus vai millainen? Onko siellä kotiäitiys yleisempi malli kuin Suomessa? Mikä on tasa-arvon laita noin yleensä?
En tieda olisiko taalla vahan korkeampi palkkataso kuin Suomessa. Veroista saa naurettavan pienen helpotuksen jos on lapsia, silti mieheni maksaa yli 50%. Kotiaitiys on varmasti harvinaisempaa kuin Suomessa, osa-aikatyo kuitenkin yleista ja tasa-arvo sama kuin Suomessa.

Seera

Ei ole alhaisempi hintataso. Luulen etta isovanhemmat hoitavat aika monen lapsia, matalapalkka-alalla olevat varmaankin tekevat vain osa-aikatyota, siihen on taalla kaikilla mahdollisuus.

Vieras
Sama täällä! Mies tienaa n. 4000? nettona, reilu 6000? bruttona. Jos hoitomaksut nousevat niin mun ei järkeä käydä töissä :/ Osa-aikatyö kaupalla, iltahoitopakko sekä vielä sellainen että saan lapset vkl hoitoon - mieheni paljon ulkomailla. Ja joudun täydet maksamaan vaikka osa-aikatyötä koska se raja ylittyy helposti. Viime vuonna täällä oli maksimi 200? yhdestä lapsesta ja tein osa-aikatyötä - kuukaudessa käteen maksimissaan 800?, usein n. 600? ja maksua 186?/kk, että sen verran tuli helpotusta kun oli osa-aikatyö. Ja kun työpäiviähän ei varmaksi tiedä.. :/ Nyt jos vien molemmat lapset hoitoon ja hoitomaksu nousee esim. 250-300?/lapsi kuukaudessa niin parhaassa tapauksessa mulle ei jää mitään käteen :O Tosi kannattavaa! Nyt nautin kuitenkin äitiysrahasta, ykkönen jäi heti kotiin kun minäkin :) ja eipä tuo kotihoidontuki pieneltä tunnu, kun sais vähemmän kun kävis töissä.. Ja meillä ei ainakaan isovanhemmat voi hoitaa lapsia, asumme eri paikkakunnalla ja isovanhemmat ovat työelämässä.

Lyly
Valitettavasti joutuisivat. Lapsille tulee hoitopäiviä kuussa n. 16 kpl, josta meidän kunnassa joutuu jo maksamaan täyden maksun! :(
Täydellinen esimerkki kannustinloukusta, ja näitä yritetään muka karsia *pah*

oi luojan kiitos likalla viimenen tarhavuosi menossa..

kyllä tää 233e lohkasee jo ihan mukavan siivun tuloihin jotka hippasen ylittää täyden tulorajan. Sekös käy vituttamaan et ku lasketaan bruttotuloista. Kyllähän paperilla näyttää hyvälle kun tienataan 3800e kuussa mut siitä kun nappastaa verot pois + mun vaihtelevat tulot ( kiitos kaupanalan tasotusjärjestelmän ) niin harvoin pääsen edes niihin summiin. On lainaa ja muita laskuja.

Onneks helpottaa ees vähän kun eskari alkaa ja hoitomaksu pienenee.

hoitsu
Miten ihmeessä kaikki laskee, että jos JÄÄN kotiin ja ansiosidonnaiselle, niin paljonko tulot laskee verrattuna siihen, jos MEEN töihin? Ei kai niitä ansiosidonnaisia makseta, jos ois oman alan töitäkin tarjolla? Ja jos ei oo töitä tarjolla, niin eihän sillon ees vaihtoehtona oo mennä töihin? Meillä hoitoalalla ei ainakaan voi vedota siihen, että töitä ei oo tarjolla, joten jään ansiosidonnaiselle, heti pamahtais työkkäristä kutsu jonnekin vanhainkotiin mummoja pesemään...

Mekin laskettiiin ukon kanssa, että mun on järkevämpää jäädä hoitovapaalle,kuin laittaa sitten 2 muksua päivähoitoon, koska meillekin menee sitte nippanappa yli tuon tulorajan ja maksimit joudutaan maksamaan. Nyt on tilanne ratkaistu niin, että mä jatkan opiskelua hoitovapaalla, jolloin saan sitte opintotuen, kotihoidontuen+kuntalisän ja esikoisesta sisarkorotuksen. tuohon vielä lapsilisät päälle, niin sama jää käteen, kuin jäis palkkatulosta. Ja mummo on luvannut katsoa muksuja silloin, kun on koulua.

hivenenhullu
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
No kai ne tulorajat sitten nousee? Pakkohan niitten on! Mun mielestä maksuissa ei oo vikaa, vaan tulorajoissa. Keskituloiset ovat tiukoilla noitten maksujen kanssa.
aivan, munkin mielestä olisi ok nostaa tuota ylintä maksuluokkaa hyvätuloisille.
just.. hyvä tuloisille... mä tienaan käteen kk 1600? ja mulla menee noi täydet maksut.. koska mies tienaa saman... kyse on siis mun lapsesta, ei miehen...
kyse ei ole siis siitä että todella hyvätuloiset vain joutuisivat nuo täydet maksut maksamaan... |O

254?/kk siitä, että lapsi saa hoitoa koko työpäivän ajaksi, aamiaisen, päiväruoan ja välipalan, ei todellakaan ole paljon!

Vähän suhteellisuuden tajua naiset! Kertokaapa mikä teistä olisi sopiva summa hoitomaksuksi?

Yhteistyössä