Hoitomaksu nousee 254 euroon/kk

• Viestiketjun aloittaja Hanimani
  • Ensimmäinen viesti
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
No kai ne tulorajat sitten nousee? Pakkohan niitten on! Mun mielestä maksuissa ei oo vikaa, vaan tulorajoissa. Keskituloiset ovat tiukoilla noitten maksujen kanssa.
aivan, munkin mielestä olisi ok nostaa tuota ylintä maksuluokkaa hyvätuloisille.
No eipä muutaman kympin halvempi maksu apljo lohduttaisi.
no ei sen kuule tarvitse lohduttaakaan, ei niitä sen takia ole säädetty. niillä muutamalla kympilläkin kuitenkin katetaan hoitomenoja, vai onko mielestäsi ihan ok, että reilu 2000? tienaava perhe maksaa saman hoitomaksun kuin 10 000e tienaava?

maissihiiri
No kai ne tulorajat sitten nousee? Pakkohan niitten on! Mun mielestä maksuissa ei oo vikaa, vaan tulorajoissa. Keskituloiset ovat tiukoilla noitten maksujen kanssa.
aivan, munkin mielestä olisi ok nostaa tuota ylintä maksuluokkaa hyvätuloisille.
no ei sen kuule tarvitse lohduttaakaan, ei niitä sen takia ole säädetty. niillä muutamalla kympilläkin kuitenkin katetaan hoitomenoja, vai onko mielestäsi ihan ok, että reilu 2000? tienaava perhe maksaa saman hoitomaksun kuin 10 000e tienaava?
Just tota mä tarkotin. Musta se maksimituloraja vois olla vaikka 7000e, nykyinen 4500e on aivan liian pieni. Kuitenkaan 4500e ei jää käteen kuin ehkä 3000e, ja siitä sitten 500e hoitomaksuihin...Huhhuh.

NÄIN ON NÄREET
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Tietenkin miehellä on palkka. Tuo reippaasti yli 3000 taitaa olla brutto sillä me ainakin maksoimme korkeinta hoitomaksua eikä meidän nettotulot olleet yli 3000?...bruttotulot taas ovat yli tuon.

Mutta jos vaikka mies saa käteen kuussa 1800?, nainen 1000?, niin yhteensä se tekee 2800?. Tuosta kun vähentää 600 hoitomaksuja, jää käteen 2200?.

Näppärämpää on jos äiti jää lasten kanssa kotiin nostaen liiton korvauksia, sillä ainakin mä saan tällä hetkellä vain 50? vähemmän rahaa liitolta, kuin mitä sain palkkaa kun olin töissä...eli käteen jää 2750?.
Niin. Kökkö juttu. Ei aina oo ilmaista kaikki. Sitä voi sit miettiä ku on ollut töissä sen parisen vuotta, että on saanut kerrytettyä eläkettä ja on saanut työkokemusta yms. Sillä on parempi työllisyysmahdollisuus kuin tuolla toisella kotonaolevalla jatkossa. Niin se vaan menee.

NÄIN ON NÄREET
Just tota mä tarkotin. Musta se maksimituloraja vois olla vaikka 7000e, nykyinen 4500e on aivan liian pieni. Kuitenkaan 4500e ei jää käteen kuin ehkä 3000e, ja siitä sitten 500e hoitomaksuihin...Huhhuh.
Eikös se ole joku 3500e? vai onko se taas noussut?

Minusta voisi olla joku 6000e se raja, tai jo 5500e riittää. Tuolloin jää jo käteen hieman enemmän, jolloin voi maksaakin hoitomaksuja.

4n äiti
Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
minusta ihan kohtuullista. minusta suomessa on halpa päivähoito kun mitä olen ulkomailla asuvien kanssa jutellut ja aiheesta lukenut. meillä 2 tarhassa, joten tällä hetkellä 443/kk. ei ole iso raha lapsen hoidosta per päivä.
Mä olen vähän toista mieltä. Mun tuntemat naiset saa kuussa käteen 1000-1200 euroa. Tästä kun maksaa kahden lapsen hoitomaksun (joka siis ensi vuonna hipoo 600 ?) jää käteen 400-600?.

Ei ole niin mitään järkeä mennä töihin siten, että hoitomaksujen jälkeen jää kuussa käteen huomattavasti vähemmän, kuin mitä saa jos on kotona lasten kanssa nostaen ansiosidonnaista.
jos on pienet tulot, on pienemmät maksutkin. JA, meillä me maksamme miehen kanssa vuorotellen tarhamaksut. ei tietenkään kannata mennä töihin, jos kotonaollessa saa saman. mutta ei saa sitten vinkuakaan. ja ammattihan on valintakysymys ja sen mukana tuleva palkka.

jopo
Hoitomaksut pitäisi sitoa suoraan tuloindeksiin, ilman maksukattoa. Näin systeemi olisi tasapuolinen, vähävaraisten hoitomaksut pienenisivät ja hyvätuloisten nousisivat.

vieras
joo noi rajat on aivan liian matalat! ja siitä taas kärsi keskiluokka ku niitä värkättiin viime vuonna että toisilla pieneni huomattavasti kun taas toisilla nousi maksut. 3000 e bruttona kuussa on vähän näillä kustannuksilla ja siihen vielä 245e hoitomaksuja niin ei ole työnteko kannattavaa enää.

4n äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Minusta tuo on edelleen ihan kohtuullinen maksu siitä että lapsi hoidetaan hyvin työpäivämme aikana. Ei voi olettaa että mitään saa ilmaiseksi, ellei ole joku sossun pummi, elämäntapatyötön :kieh:
erittäin hyvin sanottu. minusta 11 e/pv per lapsi ei ole iso summa maksaa. niin, voishan sitä juoda sillä rahalla vaikka viinaa tai ostaa tupakkia. valintoja jep.

Alkuperäinen kirjoittaja NÄIN ON NÄREET:
Tietenkin miehellä on palkka. Tuo reippaasti yli 3000 taitaa olla brutto sillä me ainakin maksoimme korkeinta hoitomaksua eikä meidän nettotulot olleet yli 3000?...bruttotulot taas ovat yli tuon.

Mutta jos vaikka mies saa käteen kuussa 1800?, nainen 1000?, niin yhteensä se tekee 2800?. Tuosta kun vähentää 600 hoitomaksuja, jää käteen 2200?.

Näppärämpää on jos äiti jää lasten kanssa kotiin nostaen liiton korvauksia, sillä ainakin mä saan tällä hetkellä vain 50? vähemmän rahaa liitolta, kuin mitä sain palkkaa kun olin töissä...eli käteen jää 2750?.
Niin. Kökkö juttu. Ei aina oo ilmaista kaikki. Sitä voi sit miettiä ku on ollut töissä sen parisen vuotta, että on saanut kerrytettyä eläkettä ja on saanut työkokemusta yms. Sillä on parempi työllisyysmahdollisuus kuin tuolla toisella kotonaolevalla jatkossa. Niin se vaan menee.
En mä ilmaista päivähoitoa ole vaatimassakaan, mutta kohtuuhintaisena sen voisi mielestäni pitää.

Mua ei itseasiassa haittaa jos joku enemmän työkokemusta vie työpaikan mun "nenän edestä" sillä mulla ei ole pienintäkään halua tehdä töitä vielä moneen vuoteen. Mä viihdyn kotona hyvin. Ja jos vaan mitenkään on taloudellisesti mahdollista niin olen kotona vielä monen monta vuotta.

Eikä mulla ole senkään jälkeen aikomusta mennä työelämään, vaan lähden kouluttautumaan...enköhän mä töitä sen jälkeen saa, koska sitä työkokemustakin kuitenkin löytyy ajalta ennen tätä pidempää kotioloa.

Multa ei itseasiassa ole koskaan edes kyselty työkokemuksen perään, eli eipä olla haastatteluissa oltu entisestä työelämästä kovinkaan kiinnostuneita. Ja aina kun olen töitä hakenut, olen myös saanut. Että tuskin tässä tulee hätää olemaan.

Minusta tuo on edelleen ihan kohtuullinen maksu siitä että lapsi hoidetaan hyvin työpäivämme aikana. Ei voi olettaa että mitään saa ilmaiseksi, ellei ole joku sossun pummi, elämäntapatyötön :kieh:
Mun mielestä tässä kyllä rangaistaan perheitä, joissa vain toinen käy töissä ja toinen esim opiskelee. Ensin maksat verot korkeammalla prosentilla kuin jos kaksi kävisi töissä, ja sitten tulee vielä hoitomaksu niitten tulojen mukaan. Käteen jää yllättävän vähän.

Korkeinta hoitomaksua on OK nostaa, mikäli muutos koskee oikeasti hyvätuloisia. Minä vain luulen että myös keski-ja pienituloiset joutuvat tästä korotuksesta kärsimään, eikös se hinta meille muillekin ole prosentteja siitä täydestä maksuluokasta?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jopo:
Hoitomaksut pitäisi sitoa suoraan tuloindeksiin, ilman maksukattoa. Näin systeemi olisi tasapuolinen, vähävaraisten hoitomaksut pienenisivät ja hyvätuloisten nousisivat.
ei. hyvätuloiset maksavat jo nyt enemmän kaikista palveluista "pienituloisille" verojen muodosta. ei voi nyhtää tietyltä osalta koko ajan enemmän vain että suurin osa voisi köllötellä ja saada kaikki palvelut tulonsiirtoina.

Klonkku harmaana...
Fiksuinta olis jos maksu ois kaikille sama, mutta vähennyskelpoinen verotuksessa, kuten Norjassa. Silloin kannattaisi työnteko pienipalkkaisemmillakin, eikä olis turhaa kannustinloukkua.

4n äiti
Alkuperäinen kirjoittaja tuplaäippä08:
Mun mielestä tässä kyllä rangaistaan perheitä, joissa vain toinen käy töissä ja toinen esim opiskelee. Ensin maksat verot korkeammalla prosentilla kuin jos kaksi kävisi töissä, ja sitten tulee vielä hoitomaksu niitten tulojen mukaan. Käteen jää yllättävän vähän.

Korkeinta hoitomaksua on OK nostaa, mikäli muutos koskee oikeasti hyvätuloisia. Minä vain luulen että myös keski-ja pienituloiset joutuvat tästä korotuksesta kärsimään, eikös se hinta meille muillekin ole prosentteja siitä täydestä maksuluokasta?
no jos toinen opiskelee, niin heillähän ei ole noin isoja tarhamaksujakaan? elämä ei ole ilmaista ja minä en ainakaan valita siitä, että tuolla rahalla hoidetaan päivät meidän perheen tärkeimmistä ihmisistä! suomessa on erittäin hyvä, toimiva ja halpa päivähoito. uskokaa vaan.

Tarkoitan tässä nyt tilannetta jos on useampia lapsia mistä se maksu menee. Yhden lapsen kohdalla tuo ei vaikuta kovin paljon jos hinta nousee parikymppiä, mutta annas olla kun alle kouluikäisiä hoitopaikkaa tarvitsevia on vaikka 3kpl, tai 4 niinkuin jossain monikkoperheissä on.

4n äiti
Tarkoitan tässä nyt tilannetta jos on useampia lapsia mistä se maksu menee. Yhden lapsen kohdalla tuo ei vaikuta kovin paljon jos hinta nousee parikymppiä, mutta annas olla kun alle kouluikäisiä hoitopaikkaa tarvitsevia on vaikka 3kpl, tai 4 niinkuin jossain monikkoperheissä on.
jos on 3 tarhaikäistä, niin kannattais varmaan jo palkata perhepvhoitaja kotia. tai niin minä tekisin.

Klonkku harmaana
no jos toinen opiskelee, niin heillähän ei ole noin isoja tarhamaksujakaan? elämä ei ole ilmaista ja minä en ainakaan valita siitä, että tuolla rahalla hoidetaan päivät meidän perheen tärkeimmistä ihmisistä! suomessa on erittäin hyvä, toimiva ja halpa päivähoito. uskokaa vaan.
Kyllä vaan voi olla. Ainakin me maksettiin ihan täydet kun mä opiskelin, eli tarhamaksuihin meni koko opintoraha ja vielä enemmänkin...

mie
minusta ihan kohtuullista. minusta suomessa on halpa päivähoito kun mitä olen ulkomailla asuvien kanssa jutellut ja aiheesta lukenut. meillä 2 tarhassa, joten tällä hetkellä 443/kk. ei ole iso raha lapsen hoidosta per päivä.
Sama mieltä. Minusta se on edullista, oikeesti.

http://www.pori.fi/perusturva/lapsiperheet/paivahoito/paivahoidosta.html

Jos mä menisin töihin bruttomme olisi yht. n. 4000?.

Tästä päivähoitomaksuja 1. lapsesta 180,45? ja 2. lapsesta 108.27? = 288,72?

laskinko oikein?

4n äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku harmaana:
Kyllä vaan voi olla. Ainakin me maksettiin ihan täydet kun mä opiskelin, eli tarhamaksuihin meni koko opintoraha ja vielä enemmänkin...
miehellä ollu sitte hyvät tulot. ite ku opskelin aikanaan, ni meillä oli tosi pienet maksut. joten, ei kannata valittaa tässäkään tapauksessa. useimmissa maissa ei ole opintorahaa ja on kovat lukukausimaksut. kaikkien valittajien pitäisi mennä itseensä ja opiskella mitä etuuksia muissa maissa ei-ole.

Tässä maassa niin moni asia on vituillaan. Ja me emme ole mitään korkea tuloisia! Molempien ollessa töissä, meillä on bruttotulot keskimäärin 4200-4500 euroa kuukaudessa. Veroja maksellaan kyllä, mutta hyvästä hoidosta olen valmis maksamaan.

vieras
Tää ei yksinkertaisesti voi pitää paikkaansa, ellei sulla ole päivärahan laskentakauden aikana (= 43 vkoa ennen työttömyyden alkua) ollut jossain vaiheessa joku ihan huippupalkkainen duuni. Siis paljon enemmän kuin tuo mainitsemasi 2750 + 50 eli 2800?/kk. Voisitko selventää pikkasen, ettei ihmisille jää väärää kuvaa ansiosidonnaisen päivärahan suuruudesta?

4n äiti

Tässä maassa niin moni asia on vituillaan. Ja me emme ole mitään korkea tuloisia! Molempien ollessa töissä, meillä on bruttotulot keskimäärin 4200-4500 euroa kuukaudessa. Veroja maksellaan kyllä, mutta hyvästä hoidosta olen valmis maksamaan.
me emme valita vaikka emme ole teidän palkoillanne. tienaamme huomattavasti vähemmän, isot on veroprossat, tarhaan 20 km matka ja maksamme siis täydet maksut. mutta minusta hoito on silti halpaa.

Yhteistyössä