Hoitomaksu nousee 254 euroon/kk

• Viestiketjun aloittaja Hanimani
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Näppärämpää on jos äiti jää lasten kanssa kotiin nostaen liiton korvauksia, sillä ainakin mä saan tällä hetkellä vain 50? vähemmän rahaa liitolta, kuin mitä sain palkkaa kun olin töissä...eli käteen jää 2750?.
Tää ei yksinkertaisesti voi pitää paikkaansa, ellei sulla ole päivärahan laskentakauden aikana (= 43 vkoa ennen työttömyyden alkua) ollut jossain vaiheessa joku ihan huippupalkkainen duuni. Siis paljon enemmän kuin tuo mainitsemasi 2750 + 50 eli 2800?/kk. Voisitko selventää pikkasen, ettei ihmisille jää väärää kuvaa ansiosidonnaisen päivärahan suuruudesta?
Niin siis käteen jää yhteensä (sisältäen myös miehen palkan 1800?) 2750?.

Eli ennen jos sain käteen sen 1000? kun olin töissä niin nyt saan ansiosidonnaista 950? sillä siihen perusmäärään tulee lisät lapsista.

mie
Onko teillä mammat joku parempi sijoituskohde kun lapsensa päivähoito? Itse olisin valmis hyvästä hoidosta maksamaan hyvinkin enemmän kun nyt (täydet maksut kahdesta). Ei kaikkea tarvitse ilmaiseksi saada.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Onko teillä mammat joku parempi sijoituskohde kun lapsensa päivähoito? Itse olisin valmis hyvästä hoidosta maksamaan hyvinkin enemmän kun nyt (täydet maksut kahdesta). Ei kaikkea tarvitse ilmaiseksi saada.
mä en ainakaan saa ilmaseksi mitään. maksan paljon veroja alle keskituloisen palkastani ja sen lisäksi vielä täydet maksut kaikista.

maissihiiri
Ei tarvitsekaan, lähinnä tässä on kyse siitä että tämä Suomen malli ei kannusta työntekoon/opiskeluun, jos kotona työttömyyskorvausta nostamalla saa enemmän rahaa kuin mitä jää käteen työssäkynnillä. Tää pätee myös muuten opintotukeen, minimi työttömyyspäivärahakin on suurempi kuin opintotuki.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Alkuperäinen kirjoittaja tuplaäippä08:
Minusta tuo on edelleen ihan kohtuullinen maksu siitä että lapsi hoidetaan hyvin työpäivämme aikana. Ei voi olettaa että mitään saa ilmaiseksi, ellei ole joku sossun pummi, elämäntapatyötön :kieh:
Mun mielestä tässä kyllä rangaistaan perheitä, joissa vain toinen käy töissä ja toinen esim opiskelee. Ensin maksat verot korkeammalla prosentilla kuin jos kaksi kävisi töissä, ja sitten tulee vielä hoitomaksu niitten tulojen mukaan. Käteen jää yllättävän vähän.

Korkeinta hoitomaksua on OK nostaa, mikäli muutos koskee oikeasti hyvätuloisia. Minä vain luulen että myös keski-ja pienituloiset joutuvat tästä korotuksesta kärsimään, eikös se hinta meille muillekin ole prosentteja siitä täydestä maksuluokasta?
Tässä maassa niin moni asia on vituillaan. Ja me emme ole mitään korkea tuloisia! Molempien ollessa töissä, meillä on bruttotulot keskimäärin 4200-4500 euroa kuukaudessa. Veroja maksellaan kyllä, mutta hyvästä hoidosta olen valmis maksamaan.
me emme valita vaikka emme ole teidän palkoillanne. tienaamme huomattavasti vähemmän, isot on veroprossat, tarhaan 20 km matka ja maksamme siis täydet maksut. mutta minusta hoito on silti halpaa.
Niinpä. Keskiluokkaisella ahneudella ei ole mitään rajaa, ja siitä koitunutta laskuahan tässä laman muodossa maksellaan. Kaikki pitäisi saada heti, kun muillakin on. Lasten syntyminen ei saisi missään muodossa näkyä elintasossa, vaan kaikki kustannukset tulisi valtion hyvittää jotta perhe saa asua isossa omakotitalossa ja huristella kahdella autolla.

4n äiti
Minusta tuo on edelleen ihan kohtuullinen maksu siitä että lapsi hoidetaan hyvin työpäivämme aikana. Ei voi olettaa että mitään saa ilmaiseksi, ellei ole joku sossun pummi, elämäntapatyötön :kieh:
Mun mielestä tässä kyllä rangaistaan perheitä, joissa vain toinen käy töissä ja toinen esim opiskelee. Ensin maksat verot korkeammalla prosentilla kuin jos kaksi kävisi töissä, ja sitten tulee vielä hoitomaksu niitten tulojen mukaan. Käteen jää yllättävän vähän.

Korkeinta hoitomaksua on OK nostaa, mikäli muutos koskee oikeasti hyvätuloisia. Minä vain luulen että myös keski-ja pienituloiset joutuvat tästä korotuksesta kärsimään, eikös se hinta meille muillekin ole prosentteja siitä täydestä maksuluokasta?
Tässä maassa niin moni asia on vituillaan. Ja me emme ole mitään korkea tuloisia! Molempien ollessa töissä, meillä on bruttotulot keskimäärin 4200-4500 euroa kuukaudessa. Veroja maksellaan kyllä, mutta hyvästä hoidosta olen valmis maksamaan.
me emme valita vaikka emme ole teidän palkoillanne. tienaamme huomattavasti vähemmän, isot on veroprossat, tarhaan 20 km matka ja maksamme siis täydet maksut. mutta minusta hoito on silti halpaa.
Niinpä. Keskiluokkaisella ahneudella ei ole mitään rajaa, ja siitä koitunutta laskuahan tässä laman muodossa maksellaan. Kaikki pitäisi saada heti, kun muillakin on. Lasten syntyminen ei saisi missään muodossa näkyä elintasossa, vaan kaikki kustannukset tulisi valtion hyvittää jotta perhe saa asua isossa omakotitalossa ja huristella kahdella autolla.
en oikein tajua asiayhteyttäsi. minustahan maksut ovat halpoja, en ole valittanut mistään, ei ole mitään syytä valittaa. en saa valtiolta mitään avustuksia, lapsilisät tietty ja niillä ostetaan ruokaa. minusta suomessa on asiat aika hyvin. mitä olen jutellut intialaisten kollegoiden kanssa..

hmm

no jos toinen opiskelee, niin heillähän ei ole noin isoja tarhamaksujakaan? elämä ei ole ilmaista ja minä en ainakaan valita siitä, että tuolla rahalla hoidetaan päivät meidän perheen tärkeimmistä ihmisistä! suomessa on erittäin hyvä, toimiva ja halpa päivähoito. uskokaa vaan.
no esim mun kaverilla on ainakin ihan täydet tarhamaksut, vaikka hän opiskelee ja mies ei tienaa mitenkään erityisen hyvin. menee vaan just sen rajan yli.

vieras

en oikein tajua asiayhteyttäsi. minustahan maksut ovat halpoja, en ole valittanut mistään, ei ole mitään syytä valittaa. en saa valtiolta mitään avustuksia, lapsilisät tietty ja niillä ostetaan ruokaa. minusta suomessa on asiat aika hyvin. mitä olen jutellut intialaisten kollegoiden kanssa..
Viestini oli tarkoitus kompata sinua ja vastata tuolle, joka tienaa 4200-4500 ja jonka mukaan moni asia on viturallaan. Mutta luin huonosti hänen viestin, sillä lopussa hän sanoi että on valmis maksamaam hoidosta kuitenkin. Eli turha purkaus minulta. Sorde. Mutta pätee mielestäni kuitenkin aika moneen keskiluokkaiseen perheeseen kuitenkin.

mä en ainakaan saa ilmaseksi mitään. maksan paljon veroja alle keskituloisen palkastani ja sen lisäksi vielä täydet maksut kaikista.
No niinhän se on. Mutta jokainen maksaa niitä veroja. Minusta on turha vänistä jostain mitättömästä korotuksesta (mielestäni se on mitätön korvaus siitä että joku toinen hoitaa lapsiasi!) jos on itse lapset tehnyt.

Kun me alettiin lasta tekemään, niin kyllä me tiedostettiin tälläiset kustannukset, kelle ne on voinut yllätyksenä tulla?

No mitä minä olen huomannut, niin ne jotka niissä omakotitaloissa asuu ja autoilla huristelee, myös käyvät töissä ja maksavat mukisematta hoitomaksut..... :whistle:

vieras
Ei asiassa muuten ongelmaa olisi, mutta kun hoidon taso vaan laskee samaan aikaan kun maksu (ja verot, joista suurin osa kuluista menee) nousevat.

Koko ajan suuremmat ryhmät ja sijaisten palkkaaminen yhä nihkeämpää. Ei ole enää turvallista, laadusta puhumattakaan.

Klonkku harmaana...
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku harmaana:
no jos toinen opiskelee, niin heillähän ei ole noin isoja tarhamaksujakaan? elämä ei ole ilmaista ja minä en ainakaan valita siitä, että tuolla rahalla hoidetaan päivät meidän perheen tärkeimmistä ihmisistä! suomessa on erittäin hyvä, toimiva ja halpa päivähoito. uskokaa vaan.
Kyllä vaan voi olla. Ainakin me maksettiin ihan täydet kun mä opiskelin, eli tarhamaksuihin meni koko opintoraha ja vielä enemmänkin...
miehellä ollu sitte hyvät tulot. ite ku opskelin aikanaan, ni meillä oli tosi pienet maksut. joten, ei kannata valittaa tässäkään tapauksessa. useimmissa maissa ei ole opintorahaa ja on kovat lukukausimaksut. kaikkien valittajien pitäisi mennä itseensä ja opiskella mitä etuuksia muissa maissa ei-ole.
Missäs mä valitin? Halusin vain kumota väärän luulon. Eikä se, että kaikissa muissa maissa ei ole vastaavia tukia poista sitä tosiasiaa, etä Suomessa on valitettavasti monissa tilanteissa kannattavampaa loisia kotona, kuin tehdä jotain - siinä ei vaan ole mitään järkeä...

Minä nyt ylipäätään olen usein ihmetellyt tätä suomalaisten alle 40-vuotiaiden oppimaa kuviota, että tosiaan itse ei tarvitsisi mitään maksaa, jos töissäkin käy, niin niiden rahojen pitää säästyä muuhun elämiseen kuin juuri niihin tärkeimpiin asioihin, kuten lastenhoitoon!
Me saamme lapsilisät ja raskausaikana äitiyspakkauksen, mahdollisesti myös sen minimi kotihoidontuen ilman mitään kuntalisiä joskus tulevaisuudessa (siltäkin olemme välttyneet tähän saakka erinäisistä syistä), mutta tosiaan kaiken maailman asumistuet, toimeentulotuet jnejne. on ihan vieraita käsityksiä. En ole koskaan olettanut yhteiskunnan maksavan minun tai perheemme elämää, vaan minut ainakin on kasvatettu siihen että itse elätetään itsemme. Maksuja tulee, se on voivoi, tiedossa olleita asioita kaikki. Mikään ei ole ilmaista eikä pidäkään!
Ei ole ihme että lama puraisee välillä kun suuri osa ihmisistä olettaa kuten joku sanoikin, ettei esim. lapsenteko näy taloudellisessa tilanteessa mitenkään jne. Ja palveluista ei olla valmiita maksamaan kuin pakolliset verot, jotka mielestäni ovat ihan siedettävät.
Ja komppaan neljän äitiä siinä, että tulotaso on aika pitkälti itse säädettävissä, kiinni omista valinnoista. Ja taas saan/joudun siteeraamaan vanhaa sananlaskua että jokainen on oman onnensa seppä.

Jos menisin töihin saisin 566,93? enempi - työmatkakulut, ehkä joutuisin auton ostamaan.

Jos jäisin liiton rahalle saisin 161 vähemmän kuin töissä ja n. 400? enempi kuin kotihoidontuki.

Nyt olen siis kotihoidontuella.

En siis kiirehdi töihin, nuorinkin vasta 2v.

niin
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Voi luoja. Ja mitä siitä saa? Hoitajat vähenee, lapsen huomioiminen omana itsenään vähentyy, massalapsia kasvatetaan nyt jo päiväkodeissa kun muuhun ei aika riitä. Ja että vielä siitä pitäs enempi maksaa??

Luojan kiitos lapseni ohittaa juuri nyt päiväkoti-iän!!
Älä tee lapsia, niin ei tule massalapsia. Pakkoko niitä lapsia on tehdä, jos ei ole varaa kasvattaa. Ja varaa kasvattaa kotona.

Hanimani
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen indeksitarkistukset 26.11.2009

PALVELU Nykyinen maksu/tulorajat Uusi maksu/tulorajat 1.1.2010,
päivähoito 1.8.2010 alkaen

Kotona annettavat palvelut euroa euroa
Tulorajat
1 henkilö 484 520
2 henkilöä 892 959
3 henkilöä 1 399 1 504
4 henkilöä 1 731 1 860
5 henkilöä 2 095 2 252
6 henkilöä 2 405 2 585
Korotus/lisähenkilö 294 316

Kotisairaanhoito
- Lääkäri 12,80 13,70
- Muu henkilö 8,10 8,70

Tk-lääkärin vastaanotto
- Vuosimaksu 25,60 27,40
- Käyntimaksu 12,80 13,70
- Päivystysmaksu 17,50 18,80
Fysioterapia 7,00 7,50

Sairaalan poliklinikkamaksu 25,60 27,40
Päiväkirurgian maksu 83,90 89,90
Laitoshoidon maksut
- Hoitopäivämaksu 30,30 32,50
- Psykiatrian hoitopäivämaksu 14,00 15,00
- Päivä- ja yöhoidon maksu 14,00 15,00
Kuntoutushoidon maksu 10,50 11,30
Sarjahoidon maksu 7,00 7,50
Lääkärintodistus 31,50 33,80
Lääkärintodistus ajo-oikeutta varten 38,00 40,70
Sakkomaksu 31,50 33,80
Hoitopäivämaksu maksukaton ylittymisen jälkeen 14,00 15,00

Hammashoito
Perusmaksu, suuhygienisti 7,00 7,50
Perusmaksu, hammaslääkäri 9,00 9,60
Perusmaksu, erikoishammaslääkäri 13,00 13,90
Maksu tutkimuksesta, vaativuusluokka:
0 - 2 5,80 6,20
3 - 4 12,80 13,70
5 - 7 25,60 27,40
8 - 10 37,30 40,00
11 - 52,40 56,20
Toimenpidemaksut:
Proteesin huolto
- pohjauksella 37,30 40,00
- korjaus 25,60 27,00
Akryyliosa- ja kokoproteesi 124,70 133,70
Kruunut ja sillat hampaalta 124,70 133,70
Rankaproteesi 151,50 162,40

Lastensuojelun maksu 1 247,30 1 337,20

Maksukatto 590,00 633,00
Päivämaksu omaishoitajan vapaan ajalta 9,90 10,60
Vähimmäiskäyttövara pitkäaikaisessa laitoshoidossa 90,00 97,00

Päivähoidon maksut
Tulorajat perheen koon mukaan:
1 - 2 henkilöä 1 099 1 198
3 henkilöä 1 355 1 477
4 henkilöä 1 609 1 754
5 henkilöä 1 716 1 871
6 henkilöä 1 823 1 988
Tulorajan korotus/lisälapsi 107 117
Enimmäismaksu 233 254
Toisen lapsen enimmäismaksu 210 229
Pienin perittävä maksu 21 23

Kotipalvelun ja kotisairaanhoidon palveluseteli
Tulorajat kotitalouden koon mukaan:
1 henkilö 484 520
2 henkilöä 892 959
3 henkilöä 1 399 1 504
4 henkilöä 1 731 1 860
5 henkilöä 2 095 2 252
6 henkilöä 2 405 2 585
Tulorajan korotus/lisähenkilö 294 316
Palvelusetelin arvo vähintään 22 24
Palvelusetelin alin arvo 6 7

Tässä teille tekstiä. Tuo oli tullu Kuntainfona pomolta. Toisen liitteen, jossa samaa asiaa oli allekirjoittanut Paula Risikko.

vv
minusta ihan kohtuullista. minusta suomessa on halpa päivähoito kun mitä olen ulkomailla asuvien kanssa jutellut ja aiheesta lukenut. meillä 2 tarhassa, joten tällä hetkellä 443/kk. ei ole iso raha lapsen hoidosta per päivä.
Mä olen vähän toista mieltä. Mun tuntemat naiset saa kuussa käteen 1000-1200 euroa. Tästä kun maksaa kahden lapsen hoitomaksun (joka siis ensi vuonna hipoo 600 ?) jää käteen 400-600?.

Ei ole niin mitään järkeä mennä töihin siten, että hoitomaksujen jälkeen jää kuussa käteen huomattavasti vähemmän, kuin mitä saa jos on kotona lasten kanssa nostaen ansiosidonnaista.
En jaksanut lukea tätä kirjoitusta pidempään, kun kävi niin naurattamaan. 2 lapsesta melkein 600?. 254? kertaa kaksi on vasta 508 euroa, eli ei lähelläkään kuutta sataa ja kun siitä toisesta lapsesta ei tarvi maksaa täyttä päivähoitomaksua, on summa vieläkin pienempi. Ei siis ihme että rahat on tiukilla jos noin laskee.

Minusta päivähoito on suomessa todella kohtuuhintaista. Itse maksan yhdestä lapsesta korkeinta maksuluokkaa ja olen valmis maksamaan enemmänkin, vaikka olenkin ihan normaalituloinen. Hoitajien palkat eivät ole järin suuria ja kustannukset nousevat koko ajan, joten on vain luonnollista että päivähoitomaksukin nousee. Jos ei nousisi se tarkoittaisi taas uusia säästöjä ja niihin en kyllä ole valmis. Toisaalta taas jos miettii, niin mistä saat hoitajan kotiin 254 euron kuukausipalkalla? Et mistään. Lapsesi saa kuitenkin ammattitaitoista ohjausta sekä täysihoidon ruokineen, leposijoineen jopa pesuineen. Onhan 254 euroa toki iso rahasumma, mutta kyllä sillä rahalla saa myös vastinetta rahalle.

mie
Ei asiassa muuten ongelmaa olisi, mutta kun hoidon taso vaan laskee samaan aikaan kun maksu (ja verot, joista suurin osa kuluista menee) nousevat.

Koko ajan suuremmat ryhmät ja sijaisten palkkaaminen yhä nihkeämpää. Ei ole enää turvallista, laadusta puhumattakaan.
Yksi syy, miksi minua ei haittaa maksaa täysiä päiväkotimaksuja on juurikin se, että omien lasten päiväkoti ei käytä sijaisia ja ryhmät ovat ok, henkilökunta on aivan mahtava. Ja maksan ilomielin ton korotetunkin maksun, arvostan lasteni saama hoitoa paljon!

Alkuperäinen kirjoittaja Piparnakkeli:
Vertauksena, ulkomailla pvähoitomaksu olisi ollut reilun tonnin per kuukausi, tuon jälkeen palkastani olisi jäänyt käteen vain 600e ja päivät olisivat venyneet yli kymmentuntisiksi :S
Näissä maissa (esim. USA) on myös palkkataso vastaavalla koulutuksella kuin täällä Suomessa huomattavasti isompi. Suomessa insinööri voi olla perheen ainoa elättäjä ja tienata silti alle 3000 euroa. Jenkeissä tälle maksettaisiin tuplasti palkkaa, ja vaatteet, autot, bensa jne melkein kaikki on halvempaa. Kyllä mä siellä maksaisin sen 1000 lastenhoidosta jos palkkatasokin on ihan toinen.

Tämä asia pitää suhteuttaa siihen KÄTEEN JÄÄVÄÄN TULOON. Nettopalkkaan verrattuna Suomessa on keski- ja suht. pienituloisilla isot päivähoitomaksut. Enkä nyt puhu niistä jotka saa nollatulojen takia päivähoitopaikkansa ilmaiseksi.

mie
Vertauksena, ulkomailla pvähoitomaksu olisi ollut reilun tonnin per kuukausi, tuon jälkeen palkastani olisi jäänyt käteen vain 600e ja päivät olisivat venyneet yli kymmentuntisiksi :S
Näissä maissa (esim. USA) on myös palkkataso vastaavalla koulutuksella kuin täällä Suomessa huomattavasti isompi. Suomessa insinööri voi olla perheen ainoa elättäjä ja tienata silti alle 3000 euroa. Jenkeissä tälle maksettaisiin tuplasti palkkaa, ja vaatteet, autot, bensa jne melkein kaikki on halvempaa. Kyllä mä siellä maksaisin sen 1000 lastenhoidosta jos palkkatasokin on ihan toinen.

Tämä asia pitää suhteuttaa siihen KÄTEEN JÄÄVÄÄN TULOON. Nettopalkkaan verrattuna Suomessa on keski- ja suht. pienituloisilla isot päivähoitomaksut. Enkä nyt puhu niistä jotka saa nollatulojen takia päivähoitopaikkansa ilmaiseksi.
Me emme mieheni kanssa olla kummatkaan edes keskituloisia, nettotulot yhteensä n. 4000e/kk. Maksame täydet maksut kahdesta ja minusta eivät ole mitenkään kovin korkeat, sehän on reilu 10% meidän nettotuloistamme. Kuinka pienet ne maksut sitten sinun mielestä pitäisi olla?

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
minusta ihan kohtuullista. minusta suomessa on halpa päivähoito kun mitä olen ulkomailla asuvien kanssa jutellut ja aiheesta lukenut. meillä 2 tarhassa, joten tällä hetkellä 443/kk. ei ole iso raha lapsen hoidosta per päivä.
Mä olen vähän toista mieltä. Mun tuntemat naiset saa kuussa käteen 1000-1200 euroa. Tästä kun maksaa kahden lapsen hoitomaksun (joka siis ensi vuonna hipoo 600 ?) jää käteen 400-600?.

Ei ole niin mitään järkeä mennä töihin siten, että hoitomaksujen jälkeen jää kuussa käteen huomattavasti vähemmän, kuin mitä saa jos on kotona lasten kanssa nostaen ansiosidonnaista.
En jaksanut lukea tätä kirjoitusta pidempään, kun kävi niin naurattamaan. 2 lapsesta melkein 600?. 254? kertaa kaksi on vasta 508 euroa, eli ei lähelläkään kuutta sataa ja kun siitä toisesta lapsesta ei tarvi maksaa täyttä päivähoitomaksua, on summa vieläkin pienempi. Ei siis ihme että rahat on tiukilla jos noin laskee.

Minusta päivähoito on suomessa todella kohtuuhintaista. Itse maksan yhdestä lapsesta korkeinta maksuluokkaa ja olen valmis maksamaan enemmänkin, vaikka olenkin ihan normaalituloinen. Hoitajien palkat eivät ole järin suuria ja kustannukset nousevat koko ajan, joten on vain luonnollista että päivähoitomaksukin nousee. Jos ei nousisi se tarkoittaisi taas uusia säästöjä ja niihin en kyllä ole valmis. Toisaalta taas jos miettii, niin mistä saat hoitajan kotiin 254 euron kuukausipalkalla? Et mistään. Lapsesi saa kuitenkin ammattitaitoista ohjausta sekä täysihoidon ruokineen, leposijoineen jopa pesuineen. Onhan 254 euroa toki iso rahasumma, mutta kyllä sillä rahalla saa myös vastinetta rahalle.
Niin, 254 euroa maksaisin minäkin ilomielin hoidosta. Mutta kun lapsia sattui syntymään kerralla kaksi, niin maksan sen noin 500 euroa. Ja se on mun palkkanauhastani jo todella iso siivu.

Me emme mieheni kanssa olla kummatkaan edes keskituloisia, nettotulot yhteensä n. 4000e/kk. Maksame täydet maksut kahdesta ja minusta eivät ole mitenkään kovin korkeat, sehän on reilu 10% meidän nettotuloistamme. Kuinka pienet ne maksut sitten sinun mielestä pitäisi olla?
Mun mielestä olette keskituloisia, ja noilla tuloilla tuo maksu on ihan ok. Mutta mieti se niin jos yhden henkilön bruttotulot on alle 3000 ja maksua menee 500 euroa alle 2000 euron nettotuloista niin se on mun mielestäni paljon.

Yhteistyössä