hoitoalalla työskentelevät! kuinka moni antanut joskus väärät lääkkeet väärälle potilaalle?

• Viestiketjun aloittaja lhopisk.
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja en jaksanut koko ketjua lukea:
Mutta tuli mieleen,että saihan se henkilö lääkkeensä,jolle ne väärälle henkilölle antamasi lääkkeet oli tarkoitettu?Vai oliko teillä valtuuksia hakea enää uutta annosta niitä epilepsialääkkeitä?
tätä mäkin mietin.

jos mä joskus joudun sairaalaan, niin mä oon sit oikea hirviöpotilas, tahdon varmana itse tarkistaa kaikkien lääkkeitten annostuslaskut...
enkä ole minkään sortin hoitaja enkä farmaseutti, mut lääkkeet ja laskeminen kuuluu mun työhön.

pöö
Alkuperäinen kirjoittaja M:
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja sasasi:
Ja meneppäs lähihoitajana neuvomaan ja valistamaan sairaanhoitajaa pillerin murskaamisesta...
:eek: enhän minä nyt tyhmänä lähihoitajana voi olla tarpeeksi älykäs edes käymään lääkehuoneessa! :eek: saatika sitten neuvomaan SAIRAANHOITAJAA lääkkeenannossa. :saint:
tän ketjun sh voisi vaikka järjestää jonkin adressin, että lähihoitajakoulutuksessa lopetettaisiin täysin lääkehoito, kun siitä ei mitään hyötyä hänen mielestään ole, eikä edes vitosen oppilas ole tarpeeksi fiksu jakaakseen lääkkeitä, koska hän on vaan lähihoitaja. :)
Usein se vitosen oppilas nimen omaan EI ole valmis jakamaan lääkkeitä, koska osaa asian vain teoriassa.. tai on osannut silloin kun on kokeen tehnyt, mut käytännön tiedot voi olla hmm
Joo, vitosen oppilas ei ymmärrä hakea para-tabsia kun mummon olkapäätä särkee. :saint:
näin se valitettavasti vain joskus menee.. et hyvillä papereilla ei työpaikalla loisteta (en voi tietenkään yleistää)

sasasi
Alkuperäinen kirjoittaja sh:
Ompas sullakin ihana asenne..varmaan joku SUPERin asiamies..
:LOL: sä kehtaat sanoa jotain toisten asenteista? kato peiliin ja lue kommenttisi ajatuksella ketjusta. ja mä oon tehyssä muuten. :)
mut nyt nukkumaan, huomenna aamuvuoro, pääsee taas jakaan lääkkeitä. :saint:

Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja päivystävä sh:
Joillain sh:lla (tk:ssa jotkut päivystävät sh:t) saavat poistaa luomia, tosin ei esim. kasvoista/kaulalta.. ja lääkäri käy katsomassa luomen ensin.. mut siihe VAADITAAN oma koulutuksensa
Toi on hieno asia ja auttaa varmasti jonoissa todella paljon.

valtataistelu
Tässähän on päästy hoitsujen iänikuisen valtataistelun ääreen mukavasti kiinni ;) Mikä näissä lääkehoidoissa onkin aina niin tunteita herättävä asia. Mitä siinä tappelette. Fakta on, että monessa paikassa esim. kotisairaanhoito, lähärit asian hoitaa ja vieläpä hyvällä menestyksellä. Jopa kodinhoitajat jakavat asiakkaiden lääkkeitä kurssin käytyään. Puhumattakaan kurssin käymättömistä potilaista, jotka itse omatoimisesti annostelevat lääkkeensä, joskus hyvällä ja joskus hieman huonommalla menestyksellä :) Kuka vaan osaa peruslääkkeenjaon tehdä, kunhan hänellä siihen on asianmukaiset ohjeet ja osaa suhtautua tehtäväänsä riittävällä huolellisuudella ja tarkkuudella! Kun lähdetään puhumaan lääkkeiden yhteensopivuuksista ja siitäkin, mikä murskattavaksi sopii, lienee parempi kääntyä todellisten lääkealan asiantuntijoiden ( farmasistien) puoleen, joiden koulutukseen ja työkaluihin sisältyy huomattavasti hoitajien lääkekoulutusta pidemmät lääkealan opinnot :)

Ap on toiminut ihan esimerkillisellä tavalla. Hoitavaa lääkäriä on konsultoitu ja saatu sieltä ohjeistus potilaan seuraamisesta.Vahinko vai sattua kenelle vaan. Syyllisiä on ihan turha etsiä tai sormella osoittaa, vaan tällaiset tapaukset on koko työyhteisön syytä ottaa opin kannalta, pohtia miten tällainen sattunut vahinko saadaan vastedes estettyä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En ole lh enkä sh, mutta potilaana luotan enemmän sairaanhoitajiin, heillä enemmän koulutusta ja pätevyyttä, on sentään amk-tutkinto.
Ketään ei kiinnostanut potilaan näkökulma.
Mutta potilashan olikin kehitysvammainen (vai vanhus) ap:n tapauksessa, ja eihän heille kannata kertoa mitä lääkkeitä tuli annettua. Eikös tämä tullut jo selväksi 1. sivulla.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ??:
En ole lh enkä sh, mutta potilaana luotan enemmän sairaanhoitajiin, heillä enemmän koulutusta ja pätevyyttä, on sentään amk-tutkinto.
Ei tietenkään, ku potilas ei "luota" lh:n
En sanonut, etten luota lh, vaan luotan enemmän sh, syystä että heillä enemmän koulutusta ja korkeatasoisempi se koulutus.

paljon vastuuta on myös sillä joka on suunnitellut työvuorot sellaisiksi, että pääsee syntymään hässäkkä...jos työntekijämäärä on alimitoitettu, tapahtuu helposti virheitä, se on inhimillistä joskin silti tosi valitettavaa asiakkaan kannalta.

-------
En kertaakaan,vaikka opiskelen sairaanhoitajaksi ja käyn töissä koska opiskelijoitten lääkkeenjakoa valvotaan tarkasti,miksi olet saanut edes jakaa lääkkeitä kun lähihoitaja olet,meillä sh:t hoitaa lääkkeet..
tiesittekö että tän päivän lähihoitajakoulutuksessa on enemmän lääkehoitoo ja annosteluja, laskuja jne kun 2000 -luvun alun sairaanhoitajakoulutuksessa...??

maissihiiri
Mielestäni tuo oli täysin inhimillinen virhe, joita tapahtuu silloin tällöin. Enemmän tosiaan mietityttää se, että miten laitetaan kaksi opiskelijaa (vaikka ovatkin palkkatöissä) kahdestaan vuoroon?! Ei meillä (tk:n vuodeos.) tulis kuuloonkaan ettei ole ketään valmista/vakkaria vuorossa. Että kyllä on vähän työvuorojen suunnittelussakin vikaa...

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja -------:
En kertaakaan,vaikka opiskelen sairaanhoitajaksi ja käyn töissä koska opiskelijoitten lääkkeenjakoa valvotaan tarkasti,miksi olet saanut edes jakaa lääkkeitä kun lähihoitaja olet,meillä sh:t hoitaa lääkkeet..
tiesittekö että tän päivän lähihoitajakoulutuksessa on enemmän lääkehoitoo ja annosteluja, laskuja jne kun 2000 -luvun alun sairaanhoitajakoulutuksessa...??
Mutta onhan sh-koulutus silti laajempi ja korkeatasoisempi mitä lh-tutkinto? Kun on kuitenkin amk-tutkinto? (en ole kumpikaan, joten en näistä tiedä)

Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Ei tietenkään, ku potilas ei "luota" lh:n
En sanonut, etten luota lh, vaan luotan enemmän sh, syystä että heillä enemmän koulutusta ja korkeatasoisempi se koulutus.
Mulle vaikuttaa huomattavasti enemmän se miten hoitaja on asennoitunut ku se koulutus ihan siis potilaana.

Parasta palvelua sain maanantain ja tiistain aikana osastolla kahdelta kesätyönkijältä toinen sh opiskelija ja toinen vasta valmistunu lh ja lääkkeetki vaihdettiin ku sanoin et määrättyä en voi käyttää ja se pitäis olla papereissa ylhäällä, niin se olikin mutta jopa lääkärille oli tapahtunu se erehdys.

vieras
Lääkkeidenjako on kyllä vastuullinen homma, ja siinä pitää olla huolellinen. Ei siinä mitään, virheitä sattuu meistä parhaimmillekin, ja toivottavasti virheistä myös oppii. Kuulostaa, että ap säikähti tästä sen verran, ettei toista samanlaista mokaa ihan heti tule. Hyvä, että lähäreillä on paljon lääkehoitoa opiskeluaikana, niin pitääkin olla. Sitä ei ollut esim. mun opiskeluaikana tarpeeksi, ja olen sh! Musta lääkkeidenjako ei ole mikään hohdokas homma, vaan siinä on iso vastuu, ja pitää olla tarkka ja huolellinen. Ja olen minäkin mennyt kotiin ja itkenyt kun oli vähällä piti tapaus, ja melkein annoin jollekin väärät lääkkeet. Onneksi ei mitään isompia mokia ole tullut tehtyä. En tajua miksi pitää vastuusta taistella, että kuka saa tehdä... Niin kuin joku tuolla aiemmin sanoi, miten opiskelijat ovat heti sinne lääkekaapille juoksemassa kun se on niin jännää. Ei minua haittaa, kuka ne lääkkeet jakaa, kunhan potilasturvallisuus on ykkösenä mielessä, ja ymmärretään vastuukysymykset.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja -------:
Jopa sairaala-apulainen ilman mitään koulutusta saa jakaa lääkkeet, jos ne on valmiiksi annosteltu. Siloinkin saattaa vahingossa sekoittaa kahden henkilön lääkkeet.

v
Voi itku mikä ketju :( Sh:na tuli monessakin asiassa vähän ristiriitainen olo. Meillä vahainkodissa lääkkeitä saa jakaa myös lähihoitajat dosetteihin. Ap:n tapaus on ihan ymmärrettävä, virheitä sattuu ja niistä opitaan. Itse kyllä tosiaan tarkistan kunnolla, että lääkkeet menee oikein. Mutta mä en ole edes amk:ta käynyt, eli olen varmaan ihan luuseri sh ;) Ja sitäpaitsi arvostan ihan älyttömästi myös lähihoitajia :)

Lh-opiskelija
Alkuperäinen kirjoittaja pöö:
Ja meneppäs lähihoitajana neuvomaan ja valistamaan sairaanhoitajaa pillerin murskaamisesta...
:eek: enhän minä nyt tyhmänä lähihoitajana voi olla tarpeeksi älykäs edes käymään lääkehuoneessa! :eek: saatika sitten neuvomaan SAIRAANHOITAJAA lääkkeenannossa. :saint:
tän ketjun sh voisi vaikka järjestää jonkin adressin, että lähihoitajakoulutuksessa lopetettaisiin täysin lääkehoito, kun siitä ei mitään hyötyä hänen mielestään ole, eikä edes vitosen oppilas ole tarpeeksi fiksu jakaakseen lääkkeitä, koska hän on vaan lähihoitaja. :)
Usein se vitosen oppilas nimen omaan EI ole valmis jakamaan lääkkeitä, koska osaa asian vain teoriassa.. tai on osannut silloin kun on kokeen tehnyt, mut käytännön tiedot voi olla hmm
Joo, vitosen oppilas ei ymmärrä hakea para-tabsia kun mummon olkapäätä särkee. :saint:
näin se valitettavasti vain joskus menee.. et hyvillä papereilla ei työpaikalla loisteta (en voi tietenkään yleistää)
Paitsi että aikuisten näyttötutkintokoulutuksessa vitosella on kyllä iso painoarvo. Ammatin osaaminen, myöskin lääkehoito on näytetty toteen sekä kirjallisesti että käytännössä.

anni
Jopas on idiootti kommentti!!!

berttis
Ei jaksa lukea kaikkia ketjun jankkaamisia....

Mutta ap; olen sh ja MINULLEKIN on käynyt kerran noin, oli melkein saman nimiset vanhukset (eivät osaa sanoa itse nimeään, ettei voinut tarkistaa) ja aamupalalla annoin toiselle väärät lääkkeet. Tajusin saman tien kun olin suuhun kaatanut että nyt meni väärät lääkkeet ja sain onnekseni kaivettua osan pois suusta. Osan kerkesi nielaista. Meillä sattui olemaan juuri sillä hetkellä lääkäri talossa ja menin heti tarkistamaan, mitkä lääkkeet oli kerinnyt nielaista ja kysymään sitten lääkeäriltä, mitä tehdään.

Ei tullut mitään, oli sellaisia lääkkeitä. Mutta itse opin asiasta, ja sen jälkeen tarksitin aina moneen moneen kertaan, kuka nyt on ja kenen dosetti.. Että se oli onnekseni minulle vain opiksi olemaan entistä huolellisempi.

Ymmärrän täysin tilanteesi, joskus ne tilanteet ovat aika kaaosmaisia. Ja et sinä siitä potkuja saa, oikein toimit ja olet ottanut vastuun asiasta. Se kertoo paljon. Ja reilusti vaan juttelet esimeihesi kanssa asiasta. Jos olisi jotain vaikuttanut potilaaseesi, olisit kyllä saanut neuvoja, mitä tehdä. Tsemppiä! :)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja googleheimen:
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
siis olihan siellä muitakin töissä kuin vain sie ja se toinen opiskelija ?

ei kun minä ja toinen työntekijä joka myös opiskelija..
olemme siis molemmat listoilla kesän ja teemme sinne töitä. tänään oli me 2 iltavuorossa. ei muita!
No vastuunsa on mun mielestä tollasessa tilanteessa kyllä myös sitten työvuorojen suunnittelijalla.
Sehän pitäis olla että ainakin toinen vuorossa olisi vakituinen ja valmistunut työntekijä. Vastuuhan menee että sairaanhoitaja vastaa lähihoitajasta ja lääkäri sairaanhoitajasta näin lain silmissä
Höpölöpö! Jokainen vastaa itsestään ja loppupeleissä työnantaja on vastuussa työntekijöistä. Eli kun palkkaa opiskelijoita, niin ta vastaa siitä, että osaavat hommansa.

mää
Sehän on tutkittu, että joka 10. lääkeannos menee väärin tuolla osastoilla eli se on aika hyvin, jos joku ei virheitä onnistu työurallaan niissä tekemään. Potilaan kannalta toki todella ikävää...

Jahas ja tämä iänikuinen tappelun aihe kuka saa ja kuka ei saa jakaa ja kuka on vastuussa ja ja....Meillä saa osastolla mielisairaanhoitajat ja osa lähihoitajista jakaa.Syksyllä oli lääkeluennot ja tentit, jotka piti läpäistä saadakseen luville jatkoa taas 5 vuodeksi(Tämä koulutus oli niille, joilla oli luvat voimassa ja uusia lupia ei myönnetä) Me sairaanhoitajat käydään myös lääkekoulutus ainakin teoria osuus läpi ja sitten syksyllä tulee injektio koulutukset.
Meillä pitää opiskelijalla olla suoritettuna 150 opintopistettä, jotta esim kesätyössä saa lääkkeitä jakaa ja tämä koskee sh opiskelijoita.Lh opisk eivät lupia saa, kuten ei enää uudet lähihoitajatkaan.Mikäi meillä opiskelija jakaa lääkkeen potilaalle on siitä vastuussa siinä tilanteessa opiskelijaa ohjava ihminen.Itse tarkistan lääkkeet aina jaettuani ja vielä ennen kun lähden lääkkeitä potilaalle jakamaan.Jos opiskelija antaa esim tarjottmelta lääkkeet tarkistan ja laitan opiskelijan tarkistamaan, että oikeat lääkkeet menee oikealle potilaalle.Kiire pois lääkkeen jaossa, vaikka asiakkaat hötkyilevät välillä.Se ei ole mikään "kuka jakaa nopeiten kilpailu".

Muistan kuinka vuonna 91 aloittelin kouluttamattomana hoitajana uraani(olin silloin 19v) ja meitä saattoi olla iltavuorossa kaikki kouluttamattomia, niin lääkkeet jaettiin tarjottimelta.Aika oli silloin toinen ja silloin esim psyk puolella olipaljon nk "vippareita" ilman koulutusta, mutta vuosien kokemuksella....Se oli siloin ja nyt on nyt
Niin itse kysymykseen.Toistaiseksi en ole väärää lääkettä potilaalle antanut ja toivon etten annakkaan.

Mutta potilashan olikin kehitysvammainen (vai vanhus) ap:n tapauksessa, ja eihän heille kannata kertoa mitä lääkkeitä tuli annettua. Eikös tämä tullut jo selväksi 1. sivulla.
hmm. oletkos koskaan edes vieraillut esim. sairaalan pitkäaikaisvuodeosastolla ? tiedätkö oikeasti missä kunnossa vanhukset siellä yleensä on ? aika taivaan turhaa se lääkkeiden kertominen heille. kehitysvammaisiakin on hyvin erilaisia. toiset tajuaa, toiset ei.

Kerttu-Kyllikki
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Onneksi en ole näitten parin SHn kanssa samassa työpaikassa, enkä noin asennevammaisessa työyhteisössä haluaisi ollakaan :whistle: Heillä kun on näköjään ihan omat sääntönsä ja tietonsa siitäkin, mikä lähihoitajien tarkoitus on työmaalla......
Meillä on talossa onneksi siihen ihan selvät säännöt,tekisi hyvää monelle muullekkin työpaikalle. Meillä on hyvä työmoraali ja yhteisö kun kaikki tietävät tehtävänsä eikä astuta toisten varpaille tai töppäillä kun ei osata.
Pakko sanoa, että näin myös meillä. :)

Yhteistyössä