hoitoalalla työskentelevät! kuinka moni antanut joskus väärät lääkkeet väärälle potilaalle?

• Viestiketjun aloittaja lhopisk.
  • Ensimmäinen viesti
no
no sanokaapa mulle miks sit on kaks eri ammattiryhmää, joista toinen käy koulua 3.5h vuotta enemmän ja saa palkkaa 400? enemmän? eikö olis sama yhistää kaikki hoitoalan koulutuksen saman katon alle, jos kerta työkuvassa ei saa olla eroa..
sanokaapa lh:t miten teidän mielestä sh:n ja lh:n työnkuvan tulisi erota?

M
Alkuperäinen kirjoittaja no:
no sanokaapa mulle miks sit on kaks eri ammattiryhmää, joista toinen käy koulua 3.5h vuotta enemmän ja saa palkkaa 400? enemmän? eikö olis sama yhistää kaikki hoitoalan koulutuksen saman katon alle, jos kerta työkuvassa ei saa olla eroa..
Niin, työnkuvissa on eroja, muttei se tarkoita sitä etteikö lh niitä hommia osaisi ja olisi niitä opetellut ;)

sh myös
Alkuperäinen kirjoittaja Venla:
Tätä ketjua lukiessa muistu taas mieleen miksi mua ei kiinnosta pätkääkään palata takas töihin tk:n vuodeosastolle. Meillä sh ja lh välillä meno on just tätä samaa kun tässä ketjussa! Aivan kamala työilmapiiri :(

Ja täytyy kommentoida tuota, että mitä sh:t ja lh:t saa tehdä.. Sehän riippuu aivan heidän jatkokoulutuksesta. Meillä osa sh:sta ompelee tikkejä yms. mitä joku sh aikasemmin kirjoitti, että sh:t eivät tee. Ja lh:lla on i.v. lupia, lääkkeenjakolupia, ottavat verikokeita jne. Mutta heidät kaikki on jatkokoulutettu työpaikalla!! Meillä sh:tkin tarvitsevat nykyään kunnon lääkekoulutukset ennen kuin heillä on mitään asiaa lääkehuoneeseen, ja saman koulutuksen saa myös lh:t käydä jos haluavat.. Kaikki nämä tässä ketjussa tapellut asiat on niiin työpaikka kohtaisia :)
Niinpä. Tuntuu, että naisilta puuttuu kyky puhaltaa yhteen hiileen ja kannustaa toisia. Kaikille voi tapahtua erehdyksiä ja tapahtuukin. Toisen lynkkaaminen ei rakenna ketään. Pikkusieluisia ihmisiä, jotka toisia painavat alas!

sasasi
Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Alkuperäinen kirjoittaja sasasi:
jotenkin olen nyt pahasti järkyttynyt kuinka vähän sairaanhoitajat arvostavat lh-koulutusta. ilmesesti eivät asiasta mitään tiedä.. todella törkeää tekstiä. minä en halua tekemään aivokirurgiaa, enkä toimimaan sairaanhoitajana leikkurissa. mutta lääkkeet osaan jakaa, ja saan jakaa. ja siihen olen koulutuksen saanut.

luojan kiitos ettei tuollaisia "sairaanhoitajia" ole enää monia. hävettää teidän puolesta, oikeasti.
tiedän tasan tarkkaan mitä lähihoitaja koulussa käydään. koska olen sen myös itse käynyt.. enkä kokenut sen jälkeen osaavani KAIKKEA ja kun lähin sh kouluun totesin tietoni vieläkin vähäisemmiksi.. vaik kieltämättä mul lähäri koulussa sai parempaa opetusta..
ja sh-koulutuksen jälkeen selkeästi tiedät ihan kaiken lääkkeistä? :saint:

vähintään yhtä hyvin kun lääkärit. eiks jee?

minä en tiedä läheskään kaikkea lääkehoidosta, mutta tiedän tarpeeksi ollakseni ammattitaitoinen hoitaja, ja osaakseni jakaa lääkkeet.

bytheway, juuri tänään katselin kuinka SAIRAANHOITAJA (kumarran ja palvon) murskasi lääkkeet monelle eri ihmiselle. :) vaikka KAIKKI tietää ettei niitä missään nimessä murskata! :eek: tajuaahan sen ettei Lähihoitaja voi tajua, mutta että sairaanhoitaja...

vieras
Onkohan asia niin, että lähäreille työnnetään lisää vastuuta, koska sairaanhoitajia ei ole tarpeeksi?

non
niin ja sanokaapa mulle miksi esim. vuodeosastoilla on sitten lh:t töissä? meil ainakin lh:n määrän väheneminen on näkynyt esim. siinä että ne tekevät monta sellaista näkymätöntä työtä, mihin sh:n aika ei riitä (esim. täyttävät kaappeja)..

M
jotenkin olen nyt pahasti järkyttynyt kuinka vähän sairaanhoitajat arvostavat lh-koulutusta. ilmesesti eivät asiasta mitään tiedä.. todella törkeää tekstiä. minä en halua tekemään aivokirurgiaa, enkä toimimaan sairaanhoitajana leikkurissa. mutta lääkkeet osaan jakaa, ja saan jakaa. ja siihen olen koulutuksen saanut.

luojan kiitos ettei tuollaisia "sairaanhoitajia" ole enää monia. hävettää teidän puolesta, oikeasti.
tiedän tasan tarkkaan mitä lähihoitaja koulussa käydään. koska olen sen myös itse käynyt.. enkä kokenut sen jälkeen osaavani KAIKKEA ja kun lähin sh kouluun totesin tietoni vieläkin vähäisemmiksi.. vaik kieltämättä mul lähäri koulussa sai parempaa opetusta..

minä en tiedä läheskään kaikkea lääkehoidosta, mutta tiedän tarpeeksi ollakseni ammattitaitoinen hoitaja, ja osaakseni jakaa lääkkeet.

bytheway, juuri tänään katselin kuinka SAIRAANHOITAJA (kumarran ja palvon) murskasi lääkkeet monelle eri ihmiselle. :) vaikka KAIKKI tietää ettei niitä missään nimessä murskata! :eek: tajuaahan sen ettei Lähihoitaja voi tajua, mutta että sairaanhoitaja...
Ja meneppäs lähihoitajana neuvomaan ja valistamaan sairaanhoitajaa pillerin murskaamisesta...

sh
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onkohan asia niin, että lähäreille työnnetään lisää vastuuta, koska sairaanhoitajia ei ole tarpeeksi?
Jep ja sairaanhoitajille tungetaan lääkäreiden hommia kun lääkäreitä on liian vähän..surullista

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
Alkuperäinen kirjoittaja sh:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Mistä lähtien lh-opiskelija on saanut lääkkeet jakaa?
mun mielestä tossa ei kyllä kirjotettu jakamisesta vaan antamisesta ja mä kyllä opikelija ainaki ite annoin lääkkeet potilaille, yksin en lääkkeiden jakoa tehnyt.
Meillä lähihoitajat ei saa antaa ees parasetamolia.
Siinäpä vasta mukava työpaikka, näin lähihoitajan näkökulmasta.
No aika yleinen käytäntö yliopistollisissa sairaaloissa,mä en nää tossa mitään ongelmaa,ei lääkehoito lähihoitajille kuulu
Ai jasoo.. minkähän takia sitä sitten koulussakin niin kovasti opetellaan
:whistle: On tosiaan monia paikkoja, joissa lähihoitajat eivät lääkkeisiin koske, sht jakaa ja lht sitten dosetista vaan niitä ojentelevat. Mutta on myös paljon paikkoja, joissa lähihoitajatkin lääkejakoja tekevät siinä missä muutkin.
Meinasin kirjoitella ihan samaa. Nykyään saa myös lh:t jakaa lääkkeitä, tietenkin riippuu paikasta. Juu ei sitä huvin vuoks koulussa opeteta..

harmaa

heko heko heko.. kyl sh koulun lopetettuani todellakin tiesin olevani vasta valmistunut.. ei paljon kuule tehnyt mieli lähteä hattua nosteleen, kun tiedän ja osaan niin hyvin.. kyl se on työelämä joka minut on opettanut EI koulu
"niin ja sul ei ollut munaa kysyä et miks murskaa" ;(

Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Kyllä se vastuu lääkejaosta oli ihan mun ei yhdenkään shn ku jaoin koko osaston lääkkeitä tarjottimelle. Tämä työ kun kuuluin yökölle silloin ku osastolla joka toinen yö oli kaksi hoitajaa, jotka saattoivat hyvin olla molemmat lähihoitajia.
Eikö talossa ollu päivystävää sh:ta? Aika hurjaa. Tuolla persushoidon puolella yössä osastolla oli vaan 1 lähihoitaja ja sairaalassa oli 1 päivystävä sh joka hoiti pistokset ja i.v:t yön aikana.
Neljää vuodeosastoa kohden oli öisin yksi vastuu sh, joka tuli osastolle pyydettäessä, mikäli osastolla ei työskennellyt hoitajaa jolla olis ollu lupa tehdä tarvittava toimenpide. Pistoksia ei tarvinnut tulla vastuun tekemään, koska lh voi antaa myön i.m injektion, johon on myös koulutus heillä.

Lääkehoidon koulutusta saaneet nimikesuojatut terveydenhuollon
ammattihenkilöt - esimerkiksi perus- ja lähihoitajat - voivat jakaa lääkkeitä
potilaskohtaisiksi annoksiksi ja antaa lääkkeitä luonnollista tietä. Lisäksi he voivat
pistää lääkkeen lihakseen ja ihon alle, kun työntekijän osaaminen on varmistettu,
hänet on perehdytetty tehtävään ja hänelle on myönnetty kirjallinen lupa tehtävän
suorittamiseen.
Mikäli perus- tai lähihoitaja toteuttaa lääkehoitoa nykyisin edellä
mainituin tavoin, voidaan lääkehoitosuunnitelman laatimisen yhteydessä saattaa
lupajärjestelmä ajan tasalle kaikkien osalta ilman kirjallista tenttiä ja näyttöä.
Lääkehoidon koulutusta saaneet nimikesuojatut terveydenhuollon ammattihenkilöt
voivat vaihtaa lääkkeettömän, perusliuosta sisältävän nestepussin ja hätätilanteessa
aloittaa nestehoidon, mikäli laillistettua, lääkehoidon koulutuksen saanutta
terveydenhuollon ammattihenkilöä ei ole saatavilla. Lääkehoidon koulutusta saanut
nimikesuojattu ammattihenkilö voi antaa myös sydänpysähdyksen yhteydessä
käytettävää adrenaliinia, suonensisäisesti plasman korvausnestettä ja glukoosiliuosta,
mikäli laillistettua terveydenhuollon ammattihenkilöä ei ole saatavilla. Lisäksi
lääkehoidon koulutusta saaneet nimikesuojatut terveydenhuollon ammattihenkilöt
voivat osallistua luonnollista tietä annettavan PKV-lääkehoidon toteuttamiseen.
Näissäkin tapauksissa edellytetään osaamisen säännöllistä varmistamista, riittävää
lisäkoulutusta sekä toimintayksikössä myönnettyä kirjallista lupaa.

http://www.superliitto.fi/datafiles/userfiles/File/uutiset_ja_tiedotteet/Turvallinen_laakehoito.pdf

mietin
Jep ja sairaanhoitajille tungetaan lääkäreiden hommia kun lääkäreitä on liian vähän..surullista
Mietin et onko tähän pakko suostua.. siis ottamaan LISÄÄ vastuuta (vaik työ olisikin mielenkiintoista) mut se EI näy palkassa..
esim. lääkäri saa toimenpide palkkion luomenpoistosta, mutta sh ei

sasasi
Alkuperäinen kirjoittaja M:
Ja meneppäs lähihoitajana neuvomaan ja valistamaan sairaanhoitajaa pillerin murskaamisesta...
:eek: enhän minä nyt tyhmänä lähihoitajana voi olla tarpeeksi älykäs edes käymään lääkehuoneessa! :eek: saatika sitten neuvomaan SAIRAANHOITAJAA lääkkeenannossa. :saint:
tän ketjun sh voisi vaikka järjestää jonkin adressin, että lähihoitajakoulutuksessa lopetettaisiin täysin lääkehoito, kun siitä ei mitään hyötyä hänen mielestään ole, eikä edes vitosen oppilas ole tarpeeksi fiksu jakaakseen lääkkeitä, koska hän on vaan lähihoitaja. :)

Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja Venla:
Tätä ketjua lukiessa muistu taas mieleen miksi mua ei kiinnosta pätkääkään palata takas töihin tk:n vuodeosastolle. Meillä sh ja lh välillä meno on just tätä samaa kun tässä ketjussa! Aivan kamala työilmapiiri :(

Ja täytyy kommentoida tuota, että mitä sh:t ja lh:t saa tehdä.. Sehän riippuu aivan heidän jatkokoulutuksesta. Meillä osa sh:sta ompelee tikkejä yms. mitä joku sh aikasemmin kirjoitti, että sh:t eivät tee. Ja lh:lla on i.v. lupia, lääkkeenjakolupia, ottavat verikokeita jne. Mutta heidät kaikki on jatkokoulutettu työpaikalla!! Meillä sh:tkin tarvitsevat nykyään kunnon lääkekoulutukset ennen kuin heillä on mitään asiaa lääkehuoneeseen, ja saman koulutuksen saa myös lh:t käydä jos haluavat.. Kaikki nämä tässä ketjussa tapellut asiat on niiin työpaikka kohtaisia :)
Aivan :D

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mietin:
Mietin et onko tähän pakko suostua.. siis ottamaan LISÄÄ vastuuta (vaik työ olisikin mielenkiintoista) mut se EI näy palkassa..
Poistaako sh.kin luomia?!?!?!

jaa
:eek: enhän minä nyt tyhmänä lähihoitajana voi olla tarpeeksi älykäs edes käymään lääkehuoneessa! :eek: saatika sitten neuvomaan SAIRAANHOITAJAA lääkkeenannossa. :saint:
tän ketjun sh voisi vaikka järjestää jonkin adressin, että lähihoitajakoulutuksessa lopetettaisiin täysin lääkehoito, kun siitä ei mitään hyötyä hänen mielestään ole, eikä edes vitosen oppilas ole tarpeeksi fiksu jakaakseen lääkkeitä, koska hän on vaan lähihoitaja. :)
Usein se vitosen oppilas nimen omaan EI ole valmis jakamaan lääkkeitä, koska osaa asian vain teoriassa.. tai on osannut silloin kun on kokeen tehnyt, mut käytännön tiedot voi olla hmm

päivystävä sh
Alkuperäinen kirjoittaja mietin:
Poistaako sh.kin luomia?!?!?!
Joillain sh:lla (tk:ssa jotkut päivystävät sh:t) saavat poistaa luomia, tosin ei esim. kasvoista/kaulalta.. ja lääkäri käy katsomassa luomen ensin.. mut siihe VAADITAAN oma koulutuksensa

sasasi
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
heko heko heko.. kyl sh koulun lopetettuani todellakin tiesin olevani vasta valmistunut.. ei paljon kuule tehnyt mieli lähteä hattua nosteleen, kun tiedän ja osaan niin hyvin.. kyl se on työelämä joka minut on opettanut EI koulu
itse asiassa olen kysynyt, ja tiedän miksi murskaa vaikkei saisi. :)

ja jos se koulu ei sua opettanut, niin miksei työ voi opettaa lähihoitajaa sun mielestä?

sh
Ompas sullakin ihana asenne..varmaan joku SUPERin asiamies..

Lääkehoidon koulutuksen saaneet laillistetut terveydenhuollon ammattihenkilöt
kantavat kokonaisvastuun lääkehoidon toteuttamisesta terveydenhuollon yksiköissä.
Kokonaisvastuulla tarkoitetaan potilashoitoon liittyvästä tehtäväjaosta päättämistä,
siihen liittyvää ohjausta, neuvontaa ja valvontaa sekä työyksikön lääkehuollon
toimivuudesta huolehtimista, mm siitä, että osastolla on riittävästi tarvittavia lääkkeitä.
Nämä tehtävät kuuluvat esimerkiksi osastonhoitajan tai vastaavan sairaanhoitajan
vastuualueisiin. Kuitenkin jokainen lääkehoitoa toteuttava tai siihen osallistuva kantaa
vastuun omasta toiminnastaan.

http://www.superliitto.fi/datafiles/userfiles/File/uutiset_ja_tiedotteet/Turvallinen_laakehoito.pdf

M
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Usein se vitosen oppilas nimen omaan EI ole valmis jakamaan lääkkeitä, koska osaa asian vain teoriassa.. tai on osannut silloin kun on kokeen tehnyt, mut käytännön tiedot voi olla hmm
Joo, vitosen oppilas ei ymmärrä hakea para-tabsia kun mummon olkapäätä särkee. :saint:

joku harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
itse asiassa olen kysynyt, ja tiedän miksi murskaa vaikkei saisi. :)

ja jos se koulu ei sua opettanut, niin miksei työ voi opettaa lähihoitajaa sun mielestä?
voi mut silloin nimen omaan vaaditaan siihen oma koulutus + kirjallinen lupa + se et silloin lh:n pitäisi itse vastata potilaalle antamastaan lääkkeestä

Yhteistyössä