Koska se on lääkärin tehtävä kun on lääkkeen määrännyt.Alkuperäinen kirjoittaja sh:Mutta miksi sitten lääkäri on vastuussa sairaanhoitajan tekemisistä? :xmas:
Onneks näitä sairaaloita on paljon jossa on vaan muutama nokkia ja muut puhaltaa yhteen hiileen asiakkaita ajatellen.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Sen pitäis olla tiimityötä, eikä mikään hierarkinen nokkimisjärjestys. Jos jokainen tekee työnsä kunnolla niin ei pitäis kenelläkään olla valittamista.
Tätä kuulee harvinaisen paljon..surullista kun meidän toimenkuvat ja työtehtävät eroaa kuitenkin aikalailla niin miten wanha lh voi tietää mitään sh:n työstä?Alkuperäinen kirjoittaja M:kyllä lh saa jakaa lääkkeet sekä dosettiin että potilaalle. Pistää napapiikin ja insuliinin. Ei sen lh:n äö ole sen pienempi kuin sh:nkaan. Kokenut lh on varmasti ammattitaitoisempi kuin vastavalmistunut sh.
Siis käytännössä se menee noin ,mutta jos homma menee lakitupaan niin vastuuketju on edellämainittu.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Minä olen ymmärtänyt, että sairaanhoitaja on vastuussa ihan omista hommistaan. Ei lääkäri ole vastuussa sairaanhoitajista. Ja meillä kaikilla on vastuu potilaan hoitamisesta, mutta päävastuu potilaasta on hoitavalla lääkärillä. Mutta jos vaikka lääkäri määrää väärän lääkkeen niin sairaanhoitajalla pitäis olla pikkasen hoksottimia tajuta se ja varmistaa, että resepti on oikein. Eli tiimityötä.
No mä olen lh ja tiedän kyllä aikalailla sh:n työstä. 10v takana yhteistyötä heidän kanssaan.Alkuperäinen kirjoittaja sh:Tätä kuulee harvinaisen paljon..surullista kun meidän toimenkuvat ja työtehtävät eroaa kuitenkin aikalailla niin miten wanha lh voi tietää mitään sh:n työstä?Alkuperäinen kirjoittaja M:kyllä lh saa jakaa lääkkeet sekä dosettiin että potilaalle. Pistää napapiikin ja insuliinin. Ei sen lh:n äö ole sen pienempi kuin sh:nkaan. Kokenut lh on varmasti ammattitaitoisempi kuin vastavalmistunut sh.
Nih onhan sairaanhoitajallakin yhteistyötä lääkärin kanssa mutta aika pinnalliseksi se kuva siitä työstä jää eikä yksikään sairaanhoitaja ole pätevämpi kun valmistunu lääkäri työssään..Alkuperäinen kirjoittaja M:No mä olen lh ja tiedän kyllä aikalailla sh:n työstä. 10v takana yhteistyötä heidän kanssaan.Alkuperäinen kirjoittaja sh:Tätä kuulee harvinaisen paljon..surullista kun meidän toimenkuvat ja työtehtävät eroaa kuitenkin aikalailla niin miten wanha lh voi tietää mitään sh:n työstä?Alkuperäinen kirjoittaja M:kyllä lh saa jakaa lääkkeet sekä dosettiin että potilaalle. Pistää napapiikin ja insuliinin. Ei sen lh:n äö ole sen pienempi kuin sh:nkaan. Kokenut lh on varmasti ammattitaitoisempi kuin vastavalmistunut sh.
Ja jos lääkäri ajattelisi noin, niin...Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:tiiättekö mä oon niin ilkeä etten ole suostunut siihen että mun lh olisi jakanut potilaille lääkkeet.. jos lääkehoito on MUN vastuulla, ni mä myös kans sen hoidan.. en ala vastaamaan muista kuin omista tekemisistä tai tekemisistä jättämisistä! Ja olen töissä isossa keskussairaalassa
Ei tässä ole nyt mistään paremmuudesta kyse!! Ja tuo vastuu kysymys on vähän monimutkaisempi..[/quote]Alkuperäinen kirjoittaja vieras:jos lähihoitaja jakaa lääkkeet ni miksi sitten minä sairaanhoitajana vastaan lähihoitajan jakamista lääkkeistä?? jos antaa lääkkeen ni silloin on myös itse antamastaan lääkkeestä TÄYSIN vastuussa..
Tuohon tulee siis se luottamuskysymys, että luotetaan toisten ammattitaitoon. Jos tietää, että jos annan nämä lääkkeet tälle lähihoitajalle jaettavaksi, niin tiedän satavarmasti, että se jakaa ne yhtä hyvin kuin minä. Mutta jos epäilet, että se tunaroi, ja napsii puolet nurkan takana itse, niin silloin et anna jakaa niitä. Minäkin tykkään jakaa itse jos en tunne lähihoitajaa ja tiedä hyväksi ja luotettavaksi hoitajaksi.Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:Ja jos lääkäri ajattelisi noin, niin...Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:tiiättekö mä oon niin ilkeä etten ole suostunut siihen että mun lh olisi jakanut potilaille lääkkeet.. jos lääkehoito on MUN vastuulla, ni mä myös kans sen hoidan.. en ala vastaamaan muista kuin omista tekemisistä tai tekemisistä jättämisistä! Ja olen töissä isossa keskussairaalassa
tiedän tasan tarkkaan mitä lähihoitaja koulussa käydään. koska olen sen myös itse käynyt.. enkä kokenut sen jälkeen osaavani KAIKKEA ja kun lähin sh kouluun totesin tietoni vieläkin vähäisemmiksi.. vaik kieltämättä mul lähäri koulussa sai parempaa opetusta..Alkuperäinen kirjoittaja sasasi:jotenkin olen nyt pahasti järkyttynyt kuinka vähän sairaanhoitajat arvostavat lh-koulutusta. ilmesesti eivät asiasta mitään tiedä.. todella törkeää tekstiä. minä en halua tekemään aivokirurgiaa, enkä toimimaan sairaanhoitajana leikkurissa. mutta lääkkeet osaan jakaa, ja saan jakaa. ja siihen olen koulutuksen saanut.
luojan kiitos ettei tuollaisia "sairaanhoitajia" ole enää monia. hävettää teidän puolesta, oikeasti.
Itse sh:na luen huvittuneena kollegan juttuja . Mutta jollainhan itseään pitää ylentää, eiks je =)! Jos ei muuta, niin sillä, että on lukenut hyvin lääkehoidon kirjat! Ei sillä, että vähättelisin asiaa, mutta se, miten itseään ilmaisee, ja kuinka suhtautuu muihin ihmisiin. Sh:jien työnkuvaan kuuluu myös ihmisten kohtaaminen. Ja täällä netissäkin on ihmisiä ..Alkuperäinen kirjoittaja sasasi:jotenkin olen nyt pahasti järkyttynyt kuinka vähän sairaanhoitajat arvostavat lh-koulutusta. ilmesesti eivät asiasta mitään tiedä.. todella törkeää tekstiä. minä en halua tekemään aivokirurgiaa, enkä toimimaan sairaanhoitajana leikkurissa. mutta lääkkeet osaan jakaa, ja saan jakaa. ja siihen olen koulutuksen saanut.
luojan kiitos ettei tuollaisia "sairaanhoitajia" ole enää monia. hävettää teidän puolesta, oikeasti.
niin mut kuka teil antaa lääkkeet potilaalle + tarkistaa jaetut lääkkeet? Minusta ihan OK,jos on saanut työpaikalta koulutuksen + kirjallisen luvan, mut pelkällä kouluntodistuksella on juridisesti aika heikoillaAlkuperäinen kirjoittaja Borkku:Kyllä se vastuu lääkejaosta oli ihan mun ei yhdenkään shn ku jaoin koko osaston lääkkeitä tarjottimelle. Tämä työ kun kuuluin yökölle silloin ku osastolla joka toinen yö oli kaksi hoitajaa, jotka saattoivat hyvin olla molemmat lähihoitajia.
Eikö talossa ollu päivystävää sh:ta? Aika hurjaa. Tuolla persushoidon puolella yössä osastolla oli vaan 1 lähihoitaja ja sairaalassa oli 1 päivystävä sh joka hoiti pistokset ja i.v:t yön aikana.Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:Kyllä se vastuu lääkejaosta oli ihan mun ei yhdenkään shn ku jaoin koko osaston lääkkeitä tarjottimelle. Tämä työ kun kuuluin yökölle silloin ku osastolla joka toinen yö oli kaksi hoitajaa, jotka saattoivat hyvin olla molemmat lähihoitajia.
peesiä tälle!Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Miten tämäkin asia näin kääntyi, koska ap,n tapaus on inhimillinen erehdys ja inhimillinen erehdys voi tapahtua IHAN MINKÄ TAHANSA AMMATTIRYHMÄN edustajalle!