Hoitamaton astma. Mitä siitä voi seurata?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Mitä voi pahimmillaan seurata jos astmaa ei hoidet asian mukasin lääkkein?
Kuinka se etenee siihen pisteeseen kun tilanne jo paha?

Kysyisin vielä että kun astmaa sairastava ihminen hengstyy liikunnan seurauksena onko nimenomaan ulos hengitys vaikeaa?

Mä en oo hoitanut astmaani viimeiseen yhdeksään-kymmeneen vuoteen. Mut tässä mä oon ja elän ihan tavallista elämää.. Mulla ei tosin paha astma oo. Mutta kyllä se sisäänhengitys raskasta on jos vetää ittensä liian tiukille liikkuessa.

Ihmisiä edelleen kuoleekin astmaan, vaikka tietysti lääkkeiden ansiosta paljon vähemmän kuin ennen. Siinä kai vain tukehtuu lopulta.

Sisäänhengittäminen on astmakohtauksessa vielä vaikeampaa kuin uloshengitttäminen.

Hoitamaton astma pahimmillaan johtaa keuhkoahtaumatauti -tyyppiseen tilanteeseen, jossa keuhkojen toiminta heikentyy pysyvästi.

Kuinka nopeasti kysymykseen ei voi vastata yksikäsitteisesti. Se riippuu niin paljon yksilöllisistä eroista ja taudinkulusta ja alkuperäisestä vaikeusasteesta.

Astmassa kuten muissakin "obstruktiivisissa" keuhkosairauksissa yleensä uloshengitys pitenee kun ilma pääsee hitaammin pois keuhkoista. Koitappa sitten siinä hengittää nopeasti, jos uloshengitys ei ehdi loppuun saakka kun pitäisi sisään jo ilmaa vetää. Subjektiivisesti se ei välttämättä tunnu vain uloshengitysvaikeutena.

[QUOTE="Vieras";28485145]Mutta jos astma lievä?[/QUOTE]

No jos astma on lievä, niin eihän siihen tietenkään kovin nopeasti ainakaan kuole eikä välttämättä ollenkaan. Mutta sitten vain kärsii ajoittaisista hengitysvaikeuksista, mikä ei liene kivaa.

Ihmettelen vain sitä, miksi joku jättäisi astmansa hoitamatta? Nykyään on todella hyvät tulehduslääkkeet, jotka hoitavat sairauden syyn ja voivat tehdä koko taudin liki oireettomaksi pitkiksi ajoiksi. Etenkin lievästä astmasta voi päästä käytännössä kokonaan eroon kuuriluontoisella kunnon lääkityksellä.

Sisäänhengittäminen on vaikeampaa, olipa lievät tai vaikea astma.

[QUOTE="vieras";28485233]Pikku korjaus muuten asiapitoiseen kertomukseesi, että astmassa ULOShengitys on vaikeutunutta.[/QUOTE]

No kyllä minä kuitenkin sanoisin, että se tukehtumisen tunne tulee nimenomaan siitä, että ei saa happea. Eli ilmaa ei tule sisään keuhkoihin.

No kyllä minä kuitenkin sanoisin, että se tukehtumisen tunne tulee nimenomaan siitä, että ei saa happea. Eli ilmaa ei tule sisään keuhkoihin.

Ei. Johan astmatutkimuksissakin tutkitaan niitä uloshengitysarvoja.

Miten astman tunnistaa?
Astman oireita ovat:
• Hengenahdistus – etenkin aamuisin ja aamu-
öisin sekä rasituksen jälkeen
• Pitkittynyt yskä – varsinkin öisin ja hengitystä ärsyttävien tekijöiden yhteydessä
• Vinkuna tai pihinä uloshengitettäessä
• Lisääntynyt limaneritys
• Toistuvat keuhkoputkentulehdukset voivat
kertoa hoitamattomasta astmasta
Astmaoireet ilmestyvät tyypillisesti jonkin ärsytyksen, esimerkiksi fyysisen rasituksen, pölyn,
allergisoivan aineen tai viruksen aiheuttaman
hengitystieinfektion yhteydessä. Kun syntyy
epäilys astmasta, selvitetään asiaa lääkärissä
mm. keuhkojen kuuntelulla sekä hengitysmittauksilla.
Tutkimuksissa käytetään yleisesti ns. uloshengityksen huippuarvo- eli PEF-mittausta. Mittauksia tehdään aamuin illoin 1-2 viikon ajan.
Usein tehdään myös muita hengitystoiminnan
mittauksia, esimerkiksi spirometriatutkimus,
jossa keuhkojen toimintakykyä selvitetään mittaamalla keuhkojen tilavuutta ja ilmavirtausta.
Astmaa voidaan epäillä, jos PEF-mittauksen arvot eroavat aamulla ja illalla selvästi toisistaan
tai jos keuhkoputkia avaavia lääkkeitä käytettäessä arvot paranevat selvästi. Kaikki pihinä
keuhkoissa ei ole astmaa, joten diagnoosi kannattaa jättää lääkärille.

[QUOTE="vieras";28485233]Pikku korjaus muuten asiapitoiseen kertomukseesi, että astmassa ULOShengitys on vaikeutunutta.[/QUOTE]

Onpas tästä monenlaista kokemusta. Minulla vaikeampaa kohtauksessa on sisäänhengitys, ja se just pihisee...

• Tykkää
Reactions: evita

Ei. Johan astmatutkimuksissakin tutkitaan niitä uloshengitysarvoja.

Miten astman tunnistaa?
Astman oireita ovat:
• Hengenahdistus – etenkin aamuisin ja aamu-
öisin sekä rasituksen jälkeen
• Pitkittynyt yskä – varsinkin öisin ja hengitystä ärsyttävien tekijöiden yhteydessä
• Vinkuna tai pihinä uloshengitettäessä
• Lisääntynyt limaneritys
• Toistuvat keuhkoputkentulehdukset voivat
kertoa hoitamattomasta astmasta
Astmaoireet ilmestyvät tyypillisesti jonkin ärsytyksen, esimerkiksi fyysisen rasituksen, pölyn,
allergisoivan aineen tai viruksen aiheuttaman
hengitystieinfektion yhteydessä. Kun syntyy
epäilys astmasta, selvitetään asiaa lääkärissä
mm. keuhkojen kuuntelulla sekä hengitysmittauksilla.
Tutkimuksissa käytetään yleisesti ns. uloshengityksen huippuarvo- eli PEF-mittausta. Mittauksia tehdään aamuin illoin 1-2 viikon ajan.
Usein tehdään myös muita hengitystoiminnan
mittauksia, esimerkiksi spirometriatutkimus,
jossa keuhkojen toimintakykyä selvitetään mittaamalla keuhkojen tilavuutta ja ilmavirtausta.
Astmaa voidaan epäillä, jos PEF-mittauksen arvot eroavat aamulla ja illalla selvästi toisistaan
tai jos keuhkoputkia avaavia lääkkeitä käytettäessä arvot paranevat selvästi. Kaikki pihinä
keuhkoissa ei ole astmaa, joten diagnoosi kannattaa jättää lääkärille.

Minusta on kaksi ihan eri asiaa se, millä tekniikalla keuhkojen tilavuutta mitataan astmaatikolta ja se, mikä tuntuu astmaisesta pahemmalta: ulos- vai sisäänhengitys. Johan järkikin sanoo, että sisäänehengityksen avulla ilmavirtauksen tutkiminen olisi paljon vaikeampaa kuin uloshengityksestä.

On myös selvä, että sekä ulos- että sisäänhengitys ovat vaikeutuneet astmassa. Näköjään se on myös henkilökohtainen kokemus kumpi tuntuu pahemmalta. Omasta kokemuksestani en kuitenkaan ole valmis luopumaan. :)

Mulla oli teininä hiipinyt astma-alkoi sillai että hengästyi vain nopeammin ja hyvin äkkiä oltiin siinä pisteessä, että alkoi ottamaan hengestä toden teolla jos vähänkin käveli, ja silmissä sumeni. Tuntui ettei happea saanut. Siitä mut vietiin ambulanssilla sairaalaan kun en saanut ollenkaan henkeä. Mulla siis on keuhkojen tilavuus pienentynyt jo(olin n.18v) ja astma oli siis paha laatuaan... Lääkkeillä astma pysyy kurissa, muuten rupeaa heti hengitys vinkumaan.

Meidän lapsella ennen hoidon aloituksena oli hengenahdistuskohtauksia flunssien yhteydessä, jolloin sairaalahoitoa tarvittiin (spiraa, kortisonitabletteja ja happiviikset). Nykyään kun on hoitavat lääkkeet elämä hymyilee taas.

Muutaman vuoden sisään pääset makaa sairaalaan happilaitteisiin. Kannattaa hoitaa. Kunnon lääkityksellä saa astman kuriin.

Itelläni hirveet allergiat ja astma, mutta ihan normi elämää elän, kun huolehdin, että otan lääkkeet.

No siis tilanne se että mulla vanhassa työpaikassa ollessani aloitettiin astmatutkimukse työterveyshuollossa. Oli siis jo pef-mittauksia ja lööke kokelussa. Tilanne jäi siihen ettei meillä lääkärin kanssa koskaan sattunut aikataulut yksiin tulosten viemisten kanssa kun mulla oli niin kiire töiden ja koulun kanssa. Nyt olen ehtinyt jo työpaikkaa vaihtaa kun niin loistava tilaisuus tuli. Joten samassa työtervyshuollossa en enää ole.

Mulla siis jo puolitoista vuotta ollut jatkuvaa flunssaa. Mnenä vuotaa joka päivä milloin minkäkinlaista limaa. Aamut ovat pahimmat. Vaikka minkälaisia hengitystie tulehduksiakin ollut, poskiontelontulehduksiara puhumattakaan.
Mulla hyvä peruskunto, liikun päivittäin. Myös työmatkat. Mutta hengästyn todellahelposti nykyään. Pienempikin ylämäki niin mä jo puuskutan, puhumattakaan kun menen ison ylämäen tuntuu että ulos hengittäminen on todella vaikeaa. Henki
ikäänkuin väpättää.. Tosi vaikea keksiä sanaa sille. Ja sisäänkin kun vetää ilmaa niin kuulostaa ihan kaameelle.

Nyt olen tässä ihmeissäni että missä saan asioita eteenpäin kun kunnalliselle reippaasti yli puolenvuoden jonot.

[QUOTE="Aloittaja";28489267]No siis tilanne se että mulla vanhassa työpaikassa ollessani aloitettiin astmatutkimukse työterveyshuollossa. Oli siis jo pef-mittauksia ja lööke kokelussa. Tilanne jäi siihen ettei meillä lääkärin kanssa koskaan sattunut aikataulut yksiin tulosten viemisten kanssa kun mulla oli niin kiire töiden ja koulun kanssa. Nyt olen ehtinyt jo työpaikkaa vaihtaa kun niin loistava tilaisuus tuli. Joten samassa työtervyshuollossa en enää ole.

Mulla siis jo puolitoista vuotta ollut jatkuvaa flunssaa. Mnenä vuotaa joka päivä milloin minkäkinlaista limaa. Aamut ovat pahimmat. Vaikka minkälaisia hengitystie tulehduksiakin ollut, poskiontelontulehduksiara puhumattakaan.
Mulla hyvä peruskunto, liikun päivittäin. Myös työmatkat. Mutta hengästyn todellahelposti nykyään. Pienempikin ylämäki niin mä jo puuskutan, puhumattakaan kun menen ison ylämäen tuntuu että ulos hengittäminen on todella vaikeaa. Henki
ikäänkuin väpättää.. Tosi vaikea keksiä sanaa sille. Ja sisäänkin kun vetää ilmaa niin kuulostaa ihan kaameelle.

Nyt olen tässä ihmeissäni että missä saan asioita eteenpäin kun kunnalliselle reippaasti yli puolenvuoden jonot.[/QUOTE]

Niin ja kun joku tauti päällä hengittäminen todella työlästä. Viimeksi kun poskinontelontulehdus puhalsin 260.

Yhteistyössä