Hoitajia paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apulainen vaan..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apulainen vaan..

Vieras
Olen töissä hoitoapulaisena eräässä kodinomaisessa paikassa.Koulutusta minulla ei ole.Kysymys mihin haluan vastauksen on se,että kenellä on vastuu jaetusita lääkkeistä? Minulla kun jaan ne potilaille dosetista? Vaiko sillä joka on ne dosettiin annostellut?

Jokaisella.

Sillä, joka jakaa dosettiin kuten myös sillä joka jakaa ne dosetista esim. lääkekippoihin KUTEN myös sillä, kuka ne kaataa oikean potilaan suuhun.

Viimekädessä sinulla on vastuu, kun olet ne lääkkeet dosetista asiakkaalle antanut. Tuossa tapauksessa kuitenkin maalaisjärjellä ajateltuna vastuu on dosetin jakajalla, kun hänellä on koulutus, toki sinuna varmistaisin lääkelistasta että lääkkeet ovat oikein ennenkuin jaksisin ne asiakkaalle. Mielestäni voit kieltäytyä jakamasta lääkkeitä, vedoten puuttuvaan koulutukseen tai esim, siihen ettet osaa lukea lääkelistaa.

Se, joka antaa lääkkeen potilaalle on vastuussa aina.
On hänen tehtävänsä huolehtia, että potilaalle menee lääkkeet oikein, oli ne jaettu miten tahansa (toki jakajan on myös osattava työnsä).

Miten ihmeessä saat antaa lääkkeitä potilaille?? :O

sillä joka antaa lääkkeet potilaalle. On osattava tarkistaa mitä antaa. Mutta mutta vastaava sh/os.hoit. lopullisesti vastuussa..

Ei aina ole mahdollisuutta tarkistaa. Mulla ei vastavassa asemassa esim. ollut ikinä lääkelistoja näkyvillä, eikä mulle sitä kerrottu missä ne on. Olisi muutenkin vienyt varmasti muiden mielestä liikaa aikaa ja olisivat pitäneet lievästi sanottuna omituisena jos olisin sh:n jakamia lääkkeitä lähtenyt papereista tarkistelemaan. Ajatus hyvä mutta käytäntö toinen..

hoitoapulainen tai esimerkiksi opiskelija ei ole vastuullinen lääkehoidosta eikä saa todellakaan antaa lääkkeitä edes dosetista ennen kuin joku hoitaja on ne tarkastanut.

[QUOTE="Vieras";23546644]Ei aina ole mahdollisuutta tarkistaa. Mulla ei vastavassa asemassa esim. ollut ikinä lääkelistoja näkyvillä, eikä mulle sitä kerrottu missä ne on. Olisi muutenkin vienyt varmasti muiden mielestä liikaa aikaa ja olisivat pitäneet lievästi sanottuna omituisena jos olisin sh:n jakamia lääkkeitä lähtenyt papereista tarkistelemaan. Ajatus hyvä mutta käytäntö toinen..[/QUOTE]

joka ikisessä laitoksessa missä minä olen tyäskennellyt, ensin hoitoapulaisena ja nyt lähihoitajaopiskelijana, on joka kerta lääkkeitä antaessa, myös dosetista valmiiksi jaettuja ottaessa, vielä tarkastettu lääkelistasta että dosetissa on oikea määrä oikeita lääkkeitä :attn:
eikä sitä muulla tavalla edes saa tehdä.

[QUOTE="Vieras";23546644]Ei aina ole mahdollisuutta tarkistaa. Mulla ei vastavassa asemassa esim. ollut ikinä lääkelistoja näkyvillä, eikä mulle sitä kerrottu missä ne on. Olisi muutenkin vienyt varmasti muiden mielestä liikaa aikaa ja olisivat pitäneet lievästi sanottuna omituisena jos olisin sh:n jakamia lääkkeitä lähtenyt papereista tarkistelemaan. Ajatus hyvä mutta käytäntö toinen..[/QUOTE]

VASTUUTONTA! Se joka lääkkeet antaa on osattava myös seurata lääkkeen mahdollisia vaikutuksia...

tottakai sillä joka ne on jakanut dosettiin,tai sillä kuka on sun antanut jakaa lääkkeitä. hoitoapulainen ei saa jakaa lääkitystä ilman että siinä on valvoja silmä,tai joku tarkistanut lääkkeet ensin

kaikilla jotka toteuttaa lääkehoitoa, on vastuu. Jos jotain sattuu, niin kyllä jokaisen osuus selvitetään. Ja sulla ap, ois siinä tilanteessa aika hikiset paikat kun ei sulla oo lääkehoidon koulutusta. Sen voi siis saada osastoapulaisetkin, jonka suorittamisen jälkeen saavat antaa lääkkeitä potilaille. Toki tuossa työnantajalla se suurin vastuu on, kun pitää kouluttamatonta töissä.. mutta ei se sitä tarkoita että se työntekijä pääsis siitä mitenkään vähemmällä.

Eikö koskaan omatunto kolkuta? saatat ihan tietämättäs syöttää vääriä lääkkeitä ihmisille.

kaikilla jotka toteuttaa lääkehoitoa, on vastuu. Jos jotain sattuu, niin kyllä jokaisen osuus selvitetään. Ja sulla ap, ois siinä tilanteessa aika hikiset paikat kun ei sulla oo lääkehoidon koulutusta. Sen voi siis saada osastoapulaisetkin, jonka suorittamisen jälkeen saavat antaa lääkkeitä potilaille. Toki tuossa työnantajalla se suurin vastuu on, kun pitää kouluttamatonta töissä.. mutta ei se sitä tarkoita että se työntekijä pääsis siitä mitenkään vähemmällä.

Eikö koskaan omatunto kolkuta? saatat ihan tietämättäs syöttää vääriä lääkkeitä ihmisille.

Kyllä ne hikiset paikat on paikan johtajalla, joka on tällaisen vastuun antanut ja näin ottanut myös melkoisen riskin!

Annostelijan täyttäjä ja lääkkeen potilaalle antaja ovat vastuussa lääkkeistä... Ja tässä tapauksessa vastuutonta esimieheltäsi laittaa sinut antamaan lääkkeitä jos niitä ei sillä samalla istumalla joku koulutuksen saanut tarkista.

Sillä joka antaa lääkkeen potilaalle on vastuu.
Olen ollut harjoittelussa mm. sairaalassa n. 40 potilaan osastolla. Lääkkeet tuli valmiiksi jaettuina pusseissa, nestemäiset yms. jakoi tarjottimelle sh. Ala siinä sitten ruokaa jakaessa vaatia lääkekortteja että voit tarkistaa jokaisen lääkkeet... Muitakin vastaavia tapauksia tai tilanteita on ollut useita.

Sinä joka kirjoitit "VASTUUTONTA! Se joka lääkkeet antaa on osattava myös seurata lääkkeen mahdollisia vaikutuksia... " niin ihan oikeasti heh heh, olet toki oikeassa, mutta käytäntö ON jotain ihan muuta. Ja sen verran usein, että ei luulisi siitä yhdenkään hoitajan olevan yllättynyt. Ja sinä joka suu auki ihmettelet missä lääkkeitä saa antaa ilman koulutusta... Voi kuule, vaikka missä. Monessa paikassahan kouluttamaton on YKSIN vuorossa. ;)

[QUOTE="vieras";23546706]Kyllä ne hikiset paikat on paikan johtajalla, joka on tällaisen vastuun antanut ja näin ottanut myös melkoisen riskin![/QUOTE]

niinhän mä just kirjoitin. Mutta kyllä on myös sillä, joka ne väärät lääkkeet sinne asiakkaan suuhun tietämättään kippaa. Pitää tietää mitä tekee, muuten ei voi tehdä.

Sillä joka antaa lääkkeen potilaalle on vastuu.
Olen ollut harjoittelussa mm. sairaalassa n. 40 potilaan osastolla. Lääkkeet tuli valmiiksi jaettuina pusseissa, nestemäiset yms. jakoi tarjottimelle sh. Ala siinä sitten ruokaa jakaessa vaatia lääkekortteja että voit tarkistaa jokaisen lääkkeet... Muitakin vastaavia tapauksia tai tilanteita on ollut useita.

Sinä joka kirjoitit "VASTUUTONTA! Se joka lääkkeet antaa on osattava myös seurata lääkkeen mahdollisia vaikutuksia... " niin ihan oikeasti heh heh, olet toki oikeassa, mutta käytäntö ON jotain ihan muuta. Ja sen verran usein, että ei luulisi siitä yhdenkään hoitajan olevan yllättynyt. Ja sinä joka suu auki ihmettelet missä lääkkeitä saa antaa ilman koulutusta... Voi kuule, vaikka missä. Monessa paikassahan kouluttamaton on YKSIN vuorossa. ;)

onneksi minä en ole joutunut koskaan työskentelemään tuonkaltaisissa paikoissa :o

eipä se koulutuskaan tosin aina mitään merkkaa, esim. mutsin entisellä työpaikalla kaikki hoitajat oli kyllä koulutettuja mutta kenelläkään ei mitään hajua lääkehoidosta, just siks että lääkkeenjako tapahtunu jo pitkään koneellisesti ja sairaanhoitaja hoitaa muutokset. Sitten kun ei sh olekaan paikalla niin menee sormi suuhun, ja väärä lääke myös. :(

Siskoni onkin mm. annostellut morfiinia ja vaihtanut hengityskonepotilaan kanyyleja ja niin ilman koulutusta kun olla voi. Että en ihmettele tässä ketjussa kerrottuja asioita ollenkaan..

eipä se koulutuskaan tosin aina mitään merkkaa, esim. mutsin entisellä työpaikalla kaikki hoitajat oli kyllä koulutettuja mutta kenelläkään ei mitään hajua lääkehoidosta, just siks että lääkkeenjako tapahtunu jo pitkään koneellisesti ja sairaanhoitaja hoitaa muutokset. Sitten kun ei sh olekaan paikalla niin menee sormi suuhun, ja väärä lääke myös. :(

No mitähän muutoksia tollaseen tilanteeseen voisi tehdä?

Yhteistyössä