A
anika harmaana
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja harmitus:Mä ymmärrän sua ap erittäin hyvin. Älä välitä noista motkottajista. Meillä on samanlainen mummo eikä ole tilanne muuttunut vaikka vanhempi on jo 6. Isovanhemmilla ei tietenkään ole velvollisuutta hoitaa, mutta kyllä minua harmittaa ettei mummo koskaan hoida ja etenkin harmittaa lasten puolesta. Outoja olette, joiden mielestä asia ei ole ollenkaan harmi. Totta kai se on harmi lapsille. Varsinkin kun tuo 6-vuotias osaa jo itsellä kysellä mummon ja ukin perään. Ja ainakin meillä on tilanne se, että ajetaan AINA mummon luokse, 200 kilsaa niin onhan se välillä ärsyttävää että meillä pitää kuskata lapsia sinne mutta eivät sitten viitsi ikinä hoitaa.
Meillä on lapsia kolme, 12-, 9- ja 2-vuotiaat.
Toinen lasten mummoista ei ole halukas lainkaan hoitamaan lapsia. Käy kylässäkin harvakseltaan, vaikka asuu tosi lähellä. Itsekin käymme kylässä heillä vain pari kertaa vuodessa - lähinnä koska heidän kotinsa on tosi pieni ja lapsilla ei ole siellä oikein mitään tekemistä.
Huolimatta tästä kaikesta, isommilla lapsilla on läheinen ja lämmin suhde mummoonsa. Pienemmällä ei niinkään vielä, koska mummo on aina ollut taitavampi isompien lasten kanssa. Ei ole mikään vauvaihminen.
Alkuun olin tästä kaikesta kovin närkästynyt. Vuosien mittaan olen kuitenkin alkanut ajatella, että mummolla on oikeus omaan elämäänsä ja oikeus olla lapsenlastensa elämässä juuri siinä määrin kuin haluaa ja kokee mukavaksi.
Meillä mummo oli esikoisemme syntyessä 39-vuotias. Minusta on ymmärrettävää että hänellä on oma elämänsä ja harrastuksensa, joihin hän haluaa nyt keskittyä, kun omat lapset ovat pesästä lentäneet.