HÖh, mätkyjä tuli =(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en ymmärrä miksi kaikki hehkuttaa noista veronpalautuksista, eikö olis fiksumpaa laittaa se veroprosentti kohdilleen ja säästää esim toiselle tilille niin vois sit lähteä lomalle koska haluaa. Tajuaakohan kaikki edes että ne on teidän omia rahoja mitkä tulee sieltä takasin :D

[QUOTE="vieras";26106999]miten miehesi ja tyttäresi kävi? saiko hekin mätkyjä vai palautuksia? oma opiskelija tyttäreni sai 150 euroa palautusta. ihan kiva raha opiskelijalle[/QUOTE
hassua kyllä että meillä muut eivät oo vielä lappujaan saaneet. ehkä huomenna sitten. Ei tavallisesta opintotuesta, tuost reilusta 90e mee veroa joten tuskin tytär joutuu amksmaan, Kesällä oli kuukauden töissä ja opiskelijana sai sen verottomana. Mies toivottavasti saa tänä vuonna takaisin, kun viime vuonna sai mätkyjä viaka oli vuotta töissäkin. =(

[QUOTE="huoh";26107013]Mä en ymmärrä miksi kaikki hehkuttaa noista veronpalautuksista, eikö olis fiksumpaa laittaa se veroprosentti kohdilleen ja säästää esim toiselle tilille niin vois sit lähteä lomalle koska haluaa. Tajuaakohan kaikki edes että ne on teidän omia rahoja mitkä tulee sieltä takasin :D[/QUOTE]

Kyllä tajuaa, mutta meillä ainakin niitä muutamia kymmeniä euroja ei tulisi siirrettyä toiselle tilille vaan ne kuluisivat milloin mihinkin. Eikä joulun alla tulisi mukavaa summaa millä rahoittaa jouluhankinnat. :)

Mä tosin tähtään muutamaan sataan euroon, en muutamaan tuhanteen, se olisi munkin mielestä jo vähän liioittelua.

[QUOTE="huoh";26107013]Mä en ymmärrä miksi kaikki hehkuttaa noista veronpalautuksista, eikö olis fiksumpaa laittaa se veroprosentti kohdilleen ja säästää esim toiselle tilille niin vois sit lähteä lomalle koska haluaa. Tajuaakohan kaikki edes että ne on teidän omia rahoja mitkä tulee sieltä takasin :D[/QUOTE]

Kyllä tajuaa, mutta esim. itselleni säästäminen on vain tosi vaikeaa. Joten näin säästyy aivan varmasti. Mitä pahaa tässä muka on? Mitä se sinun ja muiden anusta liikuttaa, jos muut säästävät tällä tavalla eikä juuri sinun tavallasi?

[QUOTE="vieras";26107004]Opintorahasta saa opintorahavähennyksen automaattisesti jolloin siitä ei yleensä veroja edes makseta.[/QUOTE]
mä on opiskeluut työvoimapoliittessa koulutuksessa, joten en ole saanut opintotukea.
Nytkin opiskelen ja saan työtömyyspäivärahaa.
nythän tuli se sääntö että 2v voi opiskella työttömyyspäivärahalla ihan samaa tutkintoa kuin muutkin.

Osaan mä sen verran, etten ole koskaan joutunut maksamaan mätkyjä.

Mulle on kerran tullu mätkyjä, olin saanu kotihoidontukea ja sairaspäivärahaa yhtä aikaa. Mä sitte tyhmänä oletin, että Kelas tajutaan maksaa toisesta tuesta lisäprosentin mukaan. Ketut! Olivat laskeneet kyllä jonkun isomman veroprosentin noiden takia, mutta ei se riittäny. Ja mä syöpäsairaana joko kotona tai sairaalas makaavana en tajunnu seurata mitä ne Kelas touhuaa, luotin siihen että osaavat hommansa. Kyllä vitutti ku verolaput tuli. Sain viä silloonki noita kahta rahaa yhtä aikaa ja menin äkkiä Kelaan sanomaan, että nyt sitte lopuista otatte veroja enemmän ettei seuraavallekki vuodelle tuu mätkyjä.

En mä ainakaan oo opiskelijana laittanu vähennyksiin yhtään mitään. :O Osa-aikaasesta työstä oon koko vähän yli kuuden vuoden ajan maksanu veroja liikaa, ettei vain tuu mätkyjä. Yleensä kokopäivääsestä kesätyöstäki on menny veroja enemmän.

[QUOTE="mä";26107035]Kyllä tajuaa, mutta esim. itselleni säästäminen on vain tosi vaikeaa. Joten näin säästyy aivan varmasti. Mitä pahaa tässä muka on? Mitä se sinun ja muiden anusta liikuttaa, jos muut säästävät tällä tavalla eikä juuri sinun tavallasi?[/QUOTE]

sääsätminen vaikeaa?
me pystytään hyvin säästämään eikä edes rahat ole tilillä. =)

Mulle on kerran tullu mätkyjä, olin saanu kotihoidontukea ja sairaspäivärahaa yhtä aikaa. Mä sitte tyhmänä oletin, että Kelas tajutaan maksaa toisesta tuesta lisäprosentin mukaan. Ketut! Olivat laskeneet kyllä jonkun isomman veroprosentin noiden takia, mutta ei se riittäny. Ja mä syöpäsairaana joko kotona tai sairaalas makaavana en tajunnu seurata mitä ne Kelas touhuaa, luotin siihen että osaavat hommansa. Kyllä vitutti ku verolaput tuli. Sain viä silloonki noita kahta rahaa yhtä aikaa ja menin äkkiä Kelaan sanomaan, että nyt sitte lopuista otatte veroja enemmän ettei seuraavallekki vuodelle tuu mätkyjä.

En mä ainakaan oo opiskelijana laittanu vähennyksiin yhtään mitään. :O Osa-aikaasesta työstä oon koko vähän yli kuuden vuoden ajan maksanu veroja liikaa, ettei vain tuu mätkyjä. Yleensä kokopäivääsestä kesätyöstäki on menny veroja enemmän.

miksi et. tottakai se kannattaa laittaa aivan samalla tavalla sa osa-aiaktyötäkin tekvä vähentää työmatkat ja tulonhankkimiskulut.

miksi et. tottakai se kannattaa laittaa aivan samalla tavalla sa osa-aiaktyötäkin tekvä vähentää työmatkat ja tulonhankkimiskulut.

No eipä ole tullu mieleen, että saisin tehdä vähennyksiä koulukirjoosta ja koulumatkoosta. Työmatkoosta en saa mitää koska ihan kävellen tai pyörällä kuljen n. kilsan matkan.

No eipä ole tullu mieleen, että saisin tehdä vähennyksiä koulukirjoosta ja koulumatkoosta. Työmatkoosta en saa mitää koska ihan kävellen tai pyörällä kuljen n. kilsan matkan.
pölkypyörä on 80e/v vähennystä. Koulumatkoista saat hyvät jos haluat, koska se on pitkä ja voit vähentää bussikortin ( jos on kuukuaiskortti , niin sen mukaan )
kannatta painaa mielen että se on mahdollista käyttää hyödyksi tämä etu. ja jos kesällä menent töihin muulalale kuin tuohon missä oot osa-aikaisena, tottaki vähennät matkakulut sieltäkin.
ja työvaatteet lähhoitajakoulutksesta ym opiskeluun liityvät kulut kanantta vähentää.

[QUOTE="vieras";26107192]Esim pk-seudulla voi vähentää kausilipun hinnan vertouksessa vaikka ei matkustaisi julkisilla ollenkaan töihin.[/QUOTE]
mistä veottaja sen voisikan tietää milä välineellä sä kuljet. jos omistat auton ja teet esim yötyötä, saat vähemntää oman auton mukaan, vaika oikeasti kulkisit kävellen.
Ei bussikorteista ja bensoista kuitteja vaadita. ja vaikk kulkisi kimppa kyydillä niin KAIKKI jotka kyydilä kulkevat voivat vähentää verotuksessa ihan normaalin busilipun hinna ( tai oman auton jos julkiislla ei pääse) .mun mies kulki kimppakyydillä tööihin, toisn hänenpiti ensin omalla autolla ajaa noin 25km päähäm jost sitten vuiorotellen kulkivt kimppakuyydillä, aian vuorotellen jonkun tökavein autolla,. kaikki saivat väehntää tyämatkakulut normalisti verotuksessa

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="vieras";26107192]Esim pk-seudulla voi vähentää kausilipun hinnan vertouksessa vaikka ei matkustaisi julkisilla ollenkaan töihin.[/QUOTE]

Joo mut ku omavastuu on e nii pitäs olla seutulippu et on jotain hyötyä

Miten niin saa, kerroppa mulle se sivunumero siitä vero oppaasta missä noin lukee?

Työtöntä rankaistaan just sen verran kuin työssäkäyvääkin, jos veroprossa on ollut päin honkia.

mulla oli viime vuonna 8kk työskentelyn ajan veroprossa 14,5% ja loppuvuoden kelan peruspv raha meni 0%:lla (tällä hetkellä on 15,5) ja sain palautuksia silti useemman satasen jotain 369€ vai miten se nyt oli.
Että joskus näinki päin. Ja edellis vuonna ku olin kelan rahoilla ja laskutin prosentin 15%:n niin silti tuli palautuksia :)

Yhteistyössä