Höh, meni sit purkat roskiin. :/

[QUOTE="vieras";28664075]Mitä todisteita sulla on sillä, että aspartaami olisi epäterveellisempää? Ja kun suurin osa tutkimuksista on todennut, että kohtuuden rajoissa aspartaamin nauttiminen on turvallista, mistä sinä tiedät, että se ei sitä ole? Mitä tietoa sinulla on mitä ei maailman parhailla tutkijoilla ja tutkimuslaitoksilla ole?[/QUOTE]

Tuo eka kysymys olisi voinut yhtä hyvin olla, miksi kasvikset ovat terveellisempiä kuin karkit. Osa tutkimuksista sanoo, että aspartaami on turvallista kohtuullisesti käytettynä, kyllä, mutta missä on sanottu sen olevan yhtä epäterveellistä kuin sokerin? Koskaan en ole törmännyt missään väitteeseen siitä, ettei olisi kohtuullisesti käytettyä sokeria huonompi vaihtoehto.
 
"vieras"
Makeutusteollisuus rahoittajana? :D

Ei vaines (vaikka vähän kyllä), mutta jos sä itse vedät päivän aikana reippaasti purkkaa, lisäksi syöt light-tuotteita, juot light-juomia ja mussuttelet välipaloja joita on terästetty makeutusaineilla, lasketko paljonko sä todellisuudessa yhteensä sitä makeutusainetta tai vastaavaa lisäainetta syöt? Määrät ovat hilppasen isompia monilla yksilöillä kuin mitä pelkkää yksittäistä tuotetta nautitut määrät. Plus kaikki muut siihen sen yksittäisen aineen päälle. Luuletko että ne tekee ihmiselle jotenkin hyvää? :D
En luule. Enkä myöskään vedä tuollaisia määriä mainitsemiasi tuotteita. Mä katsos osaan keskustella myös asioista, jotka eivät koske suoranaisesti omaa elämääni. Me voitas ihan hyvin puhua vaikka niistä rokotteista ja autismista, mun pointti tässä keskustelussa ei niinkään ole itse aspertaami vaan tämä foliohattuilu.
 
Tuo eka kysymys olisi voinut yhtä hyvin olla, miksi kasvikset ovat terveellisempiä kuin karkit. Osa tutkimuksista sanoo, että aspartaami on turvallista kohtuullisesti käytettynä, kyllä, mutta missä on sanottu sen olevan yhtä epäterveellistä kuin sokerin? Koskaan en ole törmännyt missään väitteeseen siitä, ettei olisi kohtuullisesti käytettyä sokeria huonompi vaihtoehto.
Miten niin? Onhan kasvisten edut ja hyödyt hyvin tiedossa. Karkin eduista ei ole tietoakaan. Miten tämä on sama asia? Todistettavasti tutkittu ja yleisesti hyväksytty asia vastaan asia missä ei ole vakuuttavia todisteita kohtuullisen käytön haitoista.
 
[QUOTE="vieras";28664104]Siksi, että ihmiset eivät osaa/jaksa perehtyä tutkimuksiin tarkemmin ja käyttää lähdekritiikkiä vaan he lukevat jonkun huuhaa-lehden otsikon ja säikähtävät sitä niin, että lopettavat aspartaamin käytön.[/QUOTE]

Paljonko sinä käytät aikaa siihen, että perehdyt esim. taustavoimiin siellä tutkimusten takana, jotka puoltavat erinäisten kiistanalaisten tuotteiden käyttökelpoisuutta?

Kehtaisin väittää, että sinä, yksittäisen kuluttajana, et todellakaan saa kovin helposti tietoa siitä, mikä siellä lähteen takana todellisuudessa vaikuttaa. Tietyt toimittajat ja aktiivit perehtyvät asioihin tarkemmin, tonkivat, haastattelevat, kyseenalaistavat ja tutkivat. Näistä tehdään tosi hyviä dokkareita aina välillä, jossa tuodaan esiin näitä asian salatumpia puolia. Niihin kannattaa välillä keskittyä hetki :)

Eikä tämä ole mikään suuri salaliittoteoria jota foliohattu päässä täällä panikoin. Fakta vaan on että raha pyörittää maailmaa, ja esim. makeutusteollisuudessa pyörii todella isot rahat. Sinisilmäinen ei kannata olla vaikka fanaattisesti ei asioita lähtisikään vastustamaan :D
 
  • Tykkää
Reactions: Orion- ja tytsi-89
"vieras"
Tuo eka kysymys olisi voinut yhtä hyvin olla, miksi kasvikset ovat terveellisempiä kuin karkit. Osa tutkimuksista sanoo, että aspartaami on turvallista kohtuullisesti käytettynä, kyllä, mutta missä on sanottu sen olevan yhtä epäterveellistä kuin sokerin? Koskaan en ole törmännyt missään väitteeseen siitä, ettei olisi kohtuullisesti käytettyä sokeria huonompi vaihtoehto.
Mä odotan edelleen sulta niitä tutkimustuloksia. Jos näin on useassa vertaisarviodussa varteenotettavassa tutkimuksessa todettu niin toki olen valmis uskomaan sen olevan näin. Mutta se ei mulle vielä riitä todisteeksi, että tytsi sanoo sen olevan näin. Mä voin antaa sulle vaikka kuinka monta tutkimustulosta, jotka todistavat kasvisten olevan terveellisempiä kuin karkkien.
 
Itsestäänselvyys?

Jos keinotekoinen on itsestäänselvästi huonompi kuin luontainen, niin etköhän jätä sitten lääkkeet syömättä ja luota ihan luonnon parantaviin yrtteihin.
En yleistänyt vaan puhuin juuri sokerista/makeutusaineista.

Järkevämpään suuntaan ollaan menossa. Kouluissa on mm. lopetettu natriumglutamaatin käyttö vaikka sekin varmaan ketjussa olevien mielestä olisi pitänyt säilyttää. Yhä enemmän suositaan aitoa tavaraa kevyttuotteiden sijaan eikä kammota esim. rasvoja.
 
[QUOTE="vieras";28664118]Käytin kuule niinkin luotettavaa lähdettä kuin wikipedia, sieltä voit itse tarkistaa alkuperäiset lähteet.

Tiesitkö sinä ketkä ne tutkimukset tekee? Ihan tavalliset ihmiset, tavalliset tutkijat yliopistossa, sun naapuri, sun opiskelukaveri. Hekö on kaikki lahjottu sokeritehtaiden toimesta muuttamaan tutkimustensa tulokset ja pysymään hiljaisena?[/QUOTE]

Ihan sellaiseen hyvään kirjoitustapaan kuuluu laittaa ne lähteet, siksi tuo tuollainen ärsyttää. Sori kovasti.

Tutkijoita on monenlaisia, kuten myös organisaatioita jotka tutkijoita valvoo, organisaatioita ja tahoja jotka tutkimuksia rahoittaa, tahoja jotka tutkimustulokset vielä tarkastaa ja käsittelee, keinoja tehdä tutkimusta jne. Esim. aspartaamia on tähän mennessä tutkittu todella paljon, eikä siitä voida yksiselitteisesti, edelleenkään, sanoa että se on täysin vaaratonta.

Tähän voi jokainen suhtautua haluamallaan tavalla, toiset käyttää, toiset ei. Mulle on henkilökohtaisesti aivan yhdentekevää kuka syö ja mitä, mä tiedän etten erityisesti lapsille halua syöttää tietoisesti mitään sellaista, mistä tiedän sen olevan mahdollisesti jopa erittäin haitallista. Esim. sitä, miten aspartaami lopulta kerääntyy elimistöön ja mitkä sen pitkäaikaisvaikutukset ovat, ei käsittääkseni ole juuri tutkittu. Eikä välttämättä tulla tutkimaankaan. Eläinkokeet ovat tähän mennessä antaneet hyvin arveluttavia tuloksia..
 
  • Tykkää
Reactions: tytsi-89
Muakin huvittaa sinisilmäisyys vähintään yhtä paljon kuin fanaattisuus. Kuinka tarpeellinen se sikapiikkikään oli vaikka viralliset tahot sitä suosittelivat? Kaikki ovat foliohattuja, jotka eivät purematta niele yleisiä "totuuksia". Veikkaan, että suurin osa uskoo automaattisesti, mitä vaikka Evira sanoo eikä ota yhtään selvää asiasta.
 
En yleistänyt vaan puhuin juuri sokerista/makeutusaineista.

Järkevämpään suuntaan ollaan menossa. Kouluissa on mm. lopetettu natriumglutamaatin käyttö vaikka sekin varmaan ketjussa olevien mielestä olisi pitänyt säilyttää. Yhä enemmän suositaan aitoa tavaraa kevyttuotteiden sijaan eikä kammota esim. rasvoja.
tähän en kyllä varauksetta usko, että kouluissa olisi täysin luovuttu natriumglutamaatista, vaikka sellaista kuvaa julkisuuteen tuotaisiinkin. Vaikka ruoantuottajat/ tai ehkä pikemminkin toimittajat ja tarjoajat osaavat kaunopuheisesti esitteissään väittää ruoan olevan läheltä, luontoystävällisesti tuotettua , vain parhaista raaka-aineista jne. Vaikka totuus olisi se, että niitä rahdataan Virostakin vakuumipakattuina.


(näin asian vierestä )
 
[QUOTE="vieras";28664104]Siksi, että ihmiset eivät osaa/jaksa perehtyä tutkimuksiin tarkemmin ja käyttää lähdekritiikkiä vaan he lukevat jonkun huuhaa-lehden otsikon ja säikähtävät sitä niin, että lopettavat aspartaamin käytön.[/QUOTE]

Neuvolassa itse asiassa suositellaan raskaana olevia jättämään aspartaami kokonaan pois. :)
 
Eikös sokerilla ole edelleen huomattavasti suurempi markkinaosuus makeuttajana kuin millään keinotekoisella makeutusaineella?

Luulisi että kun aletaan miettimään näitä vilunkeja että se olisi vähintäänkin puolin ja toisin ihan yhtä ahkeraa touhuamista.

Jokatapauksessa nämä mutu-riidat on aika turhia.

Oma motiivini koko jupakassa oli se kuinka typerän fanaattisia ihmiset ovat, ilman oikeaa faktaa.

Ei ole olemassa tutkimusta mikä tieteellisesti todistaa että aspartaamin rajoitusten alle käyttäminen vaikuttaa ihmiseen mitenkään haitallisesti.

Tosin sokerin käyttämisestä taitaa olla aikamoinen läjä todistetta, miten haitallista se on.

Paskaa on monenlaista, fundamentalistit asiassa kuin asiassa tuppaa menemään pahasti metsään.

Toki tuokaan ei ole ihan mustavalkoinen totuus.
Mikä olisi mustavalkoinen totuus? Sä tunnut suhtautuvan todella fanaattisesti moneenkin aiheeseen, kuten moni muukin täällä, sun kanta vaan ei ole kovin vahvasti puolesta tai vastaan, vaikka lopulta sekin kyllä tulee selväksi ;)

Mä kannustaisin ihan joka ikistä ihmistä olemaan vähän vähemmän sinisilmäinen. Tutkimuksia sen puolesta, että jo pienet määrät aspartaamia, siis alle tämänhetkisten käyttösuositusten, on vaarallista eläinkokeiden perusteella, on kyllä tehty. Niiden julkaiseminen vain on jäänyt sen jalkoihin, että kukaan uskaltaisi lähteä sanomaan julkisesti että hei, me ollaan nyt sitä mieltä että tää on vaarallista ja pitäisi kieltää. En kuollaksenikaan muista mikä sen dokumentin nimi oli mikä tästä aiheesta joskus tuli, siellä oli listattu noita tutkimuksia joita itsekin sillon jonkun verran kaivelin, nyt ne jaksa alkaa edes yrittää etsiä (pitäisi lähteä kohta kauppaan ostamaan aspartaamittomia tuotteita ;)).

"Ei ole olemassa tutkimusta mikä tieteellisesti todistaa että aspartaamin rajoitusten alle käyttäminen vaikuttaa ihmiseen mitenkään haitallisesti."
Jos sä tällä asenteella ostat kaiken mitä sulle ylhäältä päin annetaan, et oikeasti kyseenalaista ollenkaan tai mieti voiko tämä olla näin yksiselitteistä, niin ei hyvää päivää :D

Ei tarvitse olla fanaattinen fundamentalisti, mutta voi olla realisti sen suhteen, että mitään ei tässä maailmassa myydä vain hyväntahtoisuuttaan, vaan siellä tavoitellaan voittoa eli rahaa. Sen ympärillä tämä pyörii, ja se myös määrittää sitä miten tässä maailmassa markkinoidaan.
 
[QUOTE="vieras";28664133]En luule. Enkä myöskään vedä tuollaisia määriä mainitsemiasi tuotteita. Mä katsos osaan keskustella myös asioista, jotka eivät koske suoranaisesti omaa elämääni. Me voitas ihan hyvin puhua vaikka niistä rokotteista ja autismista, mun pointti tässä keskustelussa ei niinkään ole itse aspertaami vaan tämä foliohattuilu.[/QUOTE]

Sinä et syö, monet syö. Kaikessa on hyödyt ja haitat. Ihan kaikessa. Tasapaino niiden välillä pitää löytää jokaisen itsensä. Esim. tätä rokoteasiaa sivuten, pitää tehdä jokaisen se päätös omalla kohdallaan mikä on omasta näkökulmasta pienin riski ottaa. Siitäkin on monenlaista näkökulmaa ja erilaisia todisteita puolesta ja vastaan.
 
Neuvolassa itse asiassa suositellaan raskaana olevia jättämään aspartaami kokonaan pois. :)
Mulle asian esitti muistaakseni kolme eri terveydenhoitajaa poisjätettävien makeutusaineiden listan esitellessään suunnilleen niin, että näiden turvallisuudesta on niin ristiriitaista tietoa, että on parempi välttää kokonaan kun ei voida sanoa etteivät ne vaikuta. Ikävää sinänsä, ettei tätä voida sanoa ääneen muualla?
 
  • Tykkää
Reactions: tytsi-89
Mikä olisi mustavalkoinen totuus? Sä tunnut suhtautuvan todella fanaattisesti moneenkin aiheeseen, kuten moni muukin täällä, sun kanta vaan ei ole kovin vahvasti puolesta tai vastaan, vaikka lopulta sekin kyllä tulee selväksi ;)

Mä kannustaisin ihan joka ikistä ihmistä olemaan vähän vähemmän sinisilmäinen. Tutkimuksia sen puolesta, että jo pienet määrät aspartaamia, siis alle tämänhetkisten käyttösuositusten, on vaarallista eläinkokeiden perusteella, on kyllä tehty. Niiden julkaiseminen vain on jäänyt sen jalkoihin, että kukaan uskaltaisi lähteä sanomaan julkisesti että hei, me ollaan nyt sitä mieltä että tää on vaarallista ja pitäisi kieltää. En kuollaksenikaan muista mikä sen dokumentin nimi oli mikä tästä aiheesta joskus tuli, siellä oli listattu noita tutkimuksia joita itsekin sillon jonkun verran kaivelin, nyt ne jaksa alkaa edes yrittää etsiä (pitäisi lähteä kohta kauppaan ostamaan aspartaamittomia tuotteita ;)).

"Ei ole olemassa tutkimusta mikä tieteellisesti todistaa että aspartaamin rajoitusten alle käyttäminen vaikuttaa ihmiseen mitenkään haitallisesti."
Jos sä tällä asenteella ostat kaiken mitä sulle ylhäältä päin annetaan, et oikeasti kyseenalaista ollenkaan tai mieti voiko tämä olla näin yksiselitteistä, niin ei hyvää päivää :D

Ei tarvitse olla fanaattinen fundamentalisti, mutta voi olla realisti sen suhteen, että mitään ei tässä maailmassa myydä vain hyväntahtoisuuttaan, vaan siellä tavoitellaan voittoa eli rahaa. Sen ympärillä tämä pyörii, ja se myös määrittää sitä miten tässä maailmassa markkinoidaan.
Jokainen, myös sinä, tavoittelet rahallista hyötyä elämässä :)

Fanaattisuus typerässä aiheessa on äärimmäisen ärsyttävää.

Tottakai se mikä on jne on subjektiivista, selitin vain oman motivaationi, se onko sinun näkövinkkelistä taas minun kommentit sellaisia mitkä ärsyttää sinua, on toki ihan sinun oma näkemyksesi ja sinulla oikeus siihen.
 
"vieras"
Edelleenkin, jos jojo-laihduttaa siten, että muutaman kuukauden sisään on paino heitellyt +-10kg, on jo tehnyt enemmän hallaa elimistölleen kuin satunnaisella purkan syönnillä. Että tässä ketjussa ihan sama jos tupakoitsija vouhoaa alkoholin haitoista...
 
Ja mun suussa steviakin maistuu ihan yhtä kamalalta, kuvittelin juovani jotain aspartaamilitkua kun maistoin stevialla makeutettua mehua. En ymmärrä miten se voi olla niin pahaa! Näin mausta kun päästään puhumaan :D
Sitä pidetään aspartaamia paljon turvallisempana, mutta on kalliimpi makeutusaine. Tosin sitäkään ei kaikki tutkimukset turvallisena pidä. No, mä juon ennemmin sokerillista ja harvoin. :D
 
Jokainen, myös sinä, tavoittelet rahallista hyötyä elämässä :)

Fanaattisuus typerässä aiheessa on äärimmäisen ärsyttävää.

Tottakai se mikä on jne on subjektiivista, selitin vain oman motivaationi, se onko sinun näkövinkkelistä taas minun kommentit sellaisia mitkä ärsyttää sinua, on toki ihan sinun oma näkemyksesi ja sinulla oikeus siihen.
Onko fanaattista olla käyttämättä tupakkaa? Jos ei niin miksi on fanaattista olla käyttämättä aspartaamia?
 

Yhteistyössä