Tytsi voisi vaikka opiskella itse kemiaa, ravitsemusta ja mitä nyt ravintoaineisiin liittyykään ja alkaa tutkia aspartaamin haittoja, todistaa ne olemassaoleviksi ja näin pyrkiä muuttamaan voimassaolevia lakeja ja suosituksia. Tai rahoittaa aspartaamin vastaista tutkimusta. Tai lähettää tutkimuslinkkejä ja tilastoja Eviralle ja vaatia vastauksia ja kannanottoja. Kerätä vaikka adressin aspartaamia vastaan tai laittaa pystyyn kansalaisaloitteen.
On kuitenkin inhottavaa saarnata joukolle ihmisiä näiden ravitsemuksesta, kun he syövät ruokansa seassa ihan laillista ja valtion turvalliseksi määrittelemää lisäainetta. Vaahtoaminen herättää vain vastustusta ja syyllistäminen ei koskaan ole toimiva tapa kehittää vallitsevia olosuhteita parempaan suuntaan.
Itse en laita tikkua ristiin, koska aspartaamia ei ole mikään pakko syödä, voin tehdä kaupassa omat valintani. Muiden ravitsemus taas ei minulle kuulu, enkä koe tarvetta kansalaisaktivismiin, koska kaupassa kuitenkin on vaihtoehtoja. Silloin puuttuisin asiaan kiivaasti, jos aspartaamia lisättäisiin väkisin ja salaa ihan kaikkeen ruokaan, mitä kaupassa myydään. Näin ei kuitenkaan tehdä.
Valistusmielessä jollakin lailla ymmärrän Tytsin motivaation tämän ketjun perustamiseen ja väittelyn jatkamiseen, mutta en ymmärrä, mitä kukaan tästä hyötyy. Aspartaamin haitat ovat monilla tiedossa, jotkut sitä välttelevät ja loput eivät välitä. Miksi välittäisivät, kun sitä valtio kuitenkin pitää turvallisena.
Tänä ravitsemussalaliittoteorioiden aikakautena on kuitenkin muistettava, että valtion perimmäinen tarkoitus on tuottaa ja pitää yllä taloudellisesti kannattavia kansalaisia eli veronmaksajia mahdollisimman pienin kustannuksin. Ei ole valtionkaan etu, että se ilmoittaisi turvalliseksi syanidiin verrattavan aineen, jonka takia lakoaisi veronmaksajaa kuin heinää sateella ja loput olisivat kalliissa koneissa sairaalahoidossa aspartaamimyrkytyksen kourissa.
Sinisilmäinen ei kannata olla, mutta kaikkien suositusten perimmäinen motivaattori raha koskee myös kansalaisten tuottavuutta.