Höh, meni sit purkat roskiin. :/

Ken guru
Oho, nyt se aspartaamin haitallisuus ei olekaan vain minun fanaattinen keksintöni. :D Aika naiivi täytyy olla, jos pitää ehdottoman turvallisena ainetta, jonka haitallisuudesta käydään vääntöä niin monessa maassa.
Mä en usko että tässä kukaan pitää aspartaamia ehdottoman turvallisena. Mutta myös mun mielestä menet kyllä vähän liian pitkälle tässä asiassa.

Olet nyt mielessäsi mieltänyt aspartamin syaniinin kaltaiseksi myrkyksi, samalla kuin pitelet siideritölkkiä kädessäsi (kuvainnollisesti).
 
  • Tykkää
Reactions: nokkimus
Mä en usko että tässä kukaan pitää aspartaamia ehdottoman turvallisena. Mutta myös mun mielestä menet kyllä vähän liian pitkälle tässä asiassa.

Olet nyt mielessäsi mieltänyt aspartamin syaniinin kaltaiseksi myrkyksi, samalla kuin pitelet siideritölkkiä kädessäsi (kuvainnollisesti).
Kyllä taitaa pitää, jos sen täydellinen välttäminen on monien mielestä fanatismia. Tekopyhää kieltäytyä täysin esim. tupakasta ja sitten väittää fanaattiseksi ihmistä, joka ei halua tupakan lisäksi aspartaamiakaan ollenkaan. Minusta on myös edelleen fiksumpaa heittää purkkapussi roskiin kuin lahjoittaa aspartaamia sisältävää purkkaa eteenpäin. Moni lähipiirissäni kun tuota muutenkin välttää. Ne, jotka eivät vältä, käyttävät muutenkin liikaa ko. ainetta, esim. juovat päivittäin light-limua (muutama lähipiirissäni). Ei ole tarvetta enää noita purkkiakin tarjota.
 
Mä en usko että tässä kukaan pitää aspartaamia ehdottoman turvallisena. Mutta myös mun mielestä menet kyllä vähän liian pitkälle tässä asiassa.

Olet nyt mielessäsi mieltänyt aspartamin syaniinin kaltaiseksi myrkyksi, samalla kuin pitelet siideritölkkiä kädessäsi (kuvainnollisesti).
:flower: mä melkein tavailin jo sanoja sanoakseni rumasti, mutta onnistuit muotoilemaan asian niin täysin, korrektisti ja ystävällisesti, että yhdyn siihen.

lisään vaan, että jumalan kiitos mun lähipiirissäni ei ole tuon kaltaisia "ei-fanaattisia" "ystävällishuolenpitäviä" eikä etenkään tuollaisia "keskustelijoita". riittäköön tää ketju nyt mulle :D
 
Kyllä taitaa pitää, jos sen täydellinen välttäminen on monien mielestä fanatismia. Tekopyhää kieltäytyä täysin esim. tupakasta ja sitten väittää fanaattiseksi ihmistä, joka ei halua tupakan lisäksi aspartaamiakaan ollenkaan. Minusta on myös edelleen fiksumpaa heittää purkkapussi roskiin kuin lahjoittaa aspartaamia sisältävää purkkaa eteenpäin. Moni lähipiirissäni kun tuota muutenkin välttää. Ne, jotka eivät vältä, käyttävät muutenkin liikaa ko. ainetta, esim. juovat päivittäin light-limua (muutama lähipiirissäni). Ei ole tarvetta enää noita purkkiakin tarjota.
 
Aika huvittavaa muuten tuokin, ettei minkään aineen terveellisyyttä saa kritisoida jos ei itse elä 100% terveellisesti (mikä on mahdotonta). Kukaan ei siis koskaan saa keskustella tai kritisoida alkoholin, tupakan tms. haitoista. Miksi aspartaami on jotenkin pyhempi aine kuin mikään muu eikä sen käyttöä saisi pitää haitallisena? Light-limsa on vielä kaukana tavallisesta limsasta terveydellisten haittojen osalta.

Vaikka mä vetäisin huumeita ja tupakkaa kaksin käsin, ei se tee noista vaarattomia aineita. :D En mä sokerilimsaakaan koskaan väittäisi terveelliseksi vaikka sitä juon. Sillä ei siis ole merkitystä, miten itse elän. Mikään epäterveellinen tapani ei tee aspartaamia terveelliseksi.
 
Viimeksi muokattu:
"..."
siis ihan oikeesti, kuinkahan paljon sitä IIIIK PAHAPAHA asesulfiittia nyt mahtaa yhessä pikkuruisessa purkkatyynyssä olla??? kuinkahan paljon raskasmetalleja ja ympäristömyrkkyjä sä saat kitusiis jo ihan hengittämällä, niin ei jestas yks purukumi......:D sallikaa mun nauraa
 
:flower: mä melkein tavailin jo sanoja sanoakseni rumasti, mutta onnistuit muotoilemaan asian niin täysin, korrektisti ja ystävällisesti, että yhdyn siihen.

lisään vaan, että jumalan kiitos mun lähipiirissäni ei ole tuon kaltaisia "ei-fanaattisia" "ystävällishuolenpitäviä" eikä etenkään tuollaisia "keskustelijoita". riittäköön tää ketju nyt mulle :D
Sinun milelipiteesi on siis ainoa oikea. ;) Jos on eri mieltä aspartaamin haitoista, on fanaattinen. Yhtä hyvin joku voisi väittää, että tupakan vaarallisuudesta puhuminen on vain fanatismia.

Aika surullista, jos joidenkin lähipiirissä ei koskaan kerrota tällaisista asioista, ei valisteta asioiden haittapuolista suuntaan jos toiseenkin. Tosi välittämistä. :( Musta on suorastaan vastuutonta olla kertomatta esim. omille lapsilleen ja muille läheisille tarvittaessa terveysasioista. Onneksi minulle kerrottiin aspartaamin haitoista eikä vain katseltu vieressä kun niitä light-limuja päivittäin join. Todella karua, jos joku tupakoija ei koskaan ikinä ole edes omilta vanhemmiltaan kuullut kannustusta lopettaa tupakointi.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="...";28680265]siis ihan oikeesti, kuinkahan paljon sitä IIIIK PAHAPAHA asesulfiittia nyt mahtaa yhessä pikkuruisessa purkkatyynyssä olla??? kuinkahan paljon raskasmetalleja ja ympäristömyrkkyjä sä saat kitusiis jo ihan hengittämällä, niin ei jestas yks purukumi......:D sallikaa mun nauraa[/QUOTE]

Voishan tolla ajattelutyylillä vetää askin tupakkaa päivässä kun kyllä sitä nyt muutenkin jatkuvasti myrkkyjä hengittää.
 
Mielenkiintoista. Nokkimuksen mielestä on asiallista keskustelua tulla kritisoimaan minua siitä kun kysyn ketjussa joltain, miksi hän käyttää purkkaa, jossa on aspartaamia kun on olemassa purkkaa, jossa sitä ei ole. Mikä tuossa kysymyksessä on epäasiallista? Normaali, utelias kysymys, jossa kysyjä tahtoo tietää lisää toisen motiiveista. Yhtä hyvin voisin kysyä, miksi joku kuljettaa lasta autossa ilman turvavyötä kun se vyö on ihan siinä vieressä. Mitä ketjuissa SAA tehdä, jos ei saa kyseenalaistaa, väitellä, kysyä kysymyksiä eri tavoin ajattelevilta?
 
[QUOTE="vieras";28680310]Noissa on se pienenpieni ero, että tutkimukset ovat osoittaneet tupakan haitalliseksi, aspartaamin ei.[/QUOTE]

Varmasti tupakkakin on aikoinaan jakanut mielipiteitä. Yhä sitä niin moni käyttää, että monikin taitaa ajatella tupakoinnin kuuluvan kohtuullisiin elintapoihin. Aspartaamista ei edelleenkään ole tehty vain yhtä kantaa tukevaa tutkimusta. Sen haitoista käydään yhä _edelleen_ keskustelua.
 
Ken guru
Mielenkiintoista. Nokkimuksen mielestä on asiallista keskustelua tulla kritisoimaan minua siitä kun kysyn ketjussa joltain, miksi hän käyttää purkkaa, jossa on aspartaamia kun on olemassa purkkaa, jossa sitä ei ole. Mikä tuossa kysymyksessä on epäasiallista? Normaali, utelias kysymys, jossa kysyjä tahtoo tietää lisää toisen motiiveista. Yhtä hyvin voisin kysyä, miksi joku kuljettaa lasta autossa ilman turvavyötä kun se vyö on ihan siinä vieressä. Mitä ketjuissa SAA tehdä, jos ei saa kyseenalaistaa, väitellä, kysyä kysymyksiä eri tavoin ajattelevilta?
Voisin melkeen sanoa, että olen ihan varma Tytsi, että 20 vuoden kuluttua (tai ehkä jopa aiemmin) luet itsekin näitä juttujasi huvittuen. Pidän sinua kyllä fiksuna, mutta nyt laitan jo ikäsi piikkiin osan kirjoituksistasi.
 
"vieras"
Varmasti tupakkakin on aikoinaan jakanut mielipiteitä. Yhä sitä niin moni käyttää, että monikin taitaa ajatella tupakoinnin kuuluvan kohtuullisiin elintapoihin. Aspartaamista ei edelleenkään ole tehty vain yhtä kantaa tukevaa tutkimusta. Sen haitoista käydään yhä _edelleen_ keskustelua.
Siitäkin käydään edelleen keskustelua onko Jumalaa olemassa vai mikään tieteellinen todiste ei viittaa siihen suuntaan. Se, että jostain asiasta keskustellaan ei ole mikään tieteellinen todiste.
 
Ei pidä paikkansa. Ei ole "yhtä" haitallisia. Mutta on kyllä erittäin haitallisia. Hapothan sen tekee juomissa sen haitallisuuden. Mutta sokeri on niinkuin piste i:n päälle.
Ei pidäkään. Limsoissa on monia haitallisia aineita, joita kivennäisvesissä ei ole. En tosin tiedä, onko veden jälkeen montaakaan terveellisempää juomaa kuin nuo kivennäisvedet? Mehut, limsat jne. ainakin on monin tavoin haitallisempia sekä hampaiden että muun terveyden kannalta. Vesi ja tee on mulla ne "ykkösjuomat".
 
Sinun milelipiteesi on siis ainoa oikea. ;) Jos on eri mieltä aspartaamin haitoista, on fanaattinen. Yhtä hyvin joku voisi väittää, että tupakan vaarallisuudesta puhuminen on vain fanatismia.

Aika surullista, jos joidenkin lähipiirissä ei koskaan kerrota tällaisista asioista, ei valisteta asioiden haittapuolista suuntaan jos toiseenkin. Tosi välittämistä. :( Musta on suorastaan vastuutonta olla kertomatta esim. omille lapsilleen ja muille läheisille tarvittaessa terveysasioista. Onneksi minulle kerrottiin aspartaamin haitoista eikä vain katseltu vieressä kun niitä light-limuja päivittäin join. Todella karua, jos joku tupakoija ei koskaan ikinä ole edes omilta vanhemmiltaan kuullut kannustusta lopettaa tupakointi.
sä et edes tajua että kannattaisi jo lopettaa, ei tää ole ollut keskusteluketju moniin sivuihin vaikka ilmeisesti luulet niin. haluat jatkaa ja jatkaa ja jatkaa ja jatkaa.. tuohan olikin nimenomaan VAIN minun mielipiteeni.. ;) ehkä mun heikkouteni on se, että provosoidun sun ääliömäisyydestä siinä, missä muut palstalla osaa pysyä pois tästä ketjusta. no, nyt lopetan, keskustele muiden kanssa.

kerron sulle salaisuuden: en käytä makeutusaineita missään muodossa (ellei niitä jossain pakollisessa lääkkeessä ole). en syö purkkaakaan ikinä, oli siinä mitä hyvänsä.

ne toteuttamansa tärkeät asiat, terveysjutut sun muut, voi pitää ihan itsellään. elää sen mukaan jos se tekee hyvän olon. hakeutua seuraan joka niin toimii eikä jaella tietoiskujaan joka suuntaan. mikä vitun mittari sulla on sille, käyttääkö joku niin paljon aspartaamia muutenkin, että SINÄ päätät tekeekö hänelle hyvää syödä purkkaa. jos et ymmärrä, että on naurettavaa paasata lähipiirilleen 'valistamistarkoituksessa' joka helvetin asiasta, et vaan ymmärrä. toivotaan, että lähipiirisi ei väsy ja ahdistu, eikä sitten uskalla sitä näyttää. eikä ainakaan ota suhun etäisyyttä sen takia. hyvää kesää ja loppukeskustelua, mä menen nyt :)
 
[QUOTE="vieras";28680338]Siitäkin käydään edelleen keskustelua onko Jumalaa olemassa vai mikään tieteellinen todiste ei viittaa siihen suuntaan. Se, että jostain asiasta keskustellaan ei ole mikään tieteellinen todiste.[/QUOTE]

Aspartaamista on monenlaisia tutkimuksia. Terveelliseksi sitä ei ikinä ole todettu. Osa tutkimuksista on tuonut esille suuria haittoja ja jopa vaaroja.
 
sä et edes tajua että kannattaisi jo lopettaa, ei tää ole ollut keskusteluketju moniin sivuihin vaikka ilmeisesti luulet niin. haluat jatkaa ja jatkaa ja jatkaa ja jatkaa.. tuohan olikin nimenomaan VAIN minun mielipiteeni.. ;) ehkä mun heikkouteni on se, että provosoidun sun ääliömäisyydestä siinä, missä muut palstalla osaa pysyä pois tästä ketjusta. no, nyt lopetan, keskustele muiden kanssa.

kerron sulle salaisuuden: en käytä makeutusaineita missään muodossa (ellei niitä jossain pakollisessa lääkkeessä ole). en syö purkkaakaan ikinä, oli siinä mitä hyvänsä.

ne toteuttamansa tärkeät asiat, terveysjutut sun muut, voi pitää ihan itsellään. elää sen mukaan jos se tekee hyvän olon. hakeutua seuraan joka niin toimii eikä jaella tietoiskujaan joka suuntaan. mikä vitun mittari sulla on sille, käyttääkö joku niin paljon aspartaamia muutenkin, että SINÄ päätät tekeekö hänelle hyvää syödä purkkaa. jos et ymmärrä, että on naurettavaa paasata lähipiirilleen 'valistamistarkoituksessa' joka helvetin asiasta, et vaan ymmärrä. toivotaan, että lähipiirisi ei väsy ja ahdistu, eikä sitten uskalla sitä näyttää. eikä ainakaan ota suhun etäisyyttä sen takia. hyvää kesää ja loppukeskustelua, mä menen nyt :)
Mulla ei ole mitään tarvetta lopettaa, miksi muuten olisin ketjun aloittanut? Tarkoitus on nimenomaan keskustella aspartaamin terveellisyydestä ja mä jaksan kyllä väitelläkin, jos joku jatkaa vänkäämistä. Selvästi jaksaa, koska ei kukaan yksin voi sivukaupalla väitellä. Mikäli väittely ahdistaa, ei tarvitse osallistua tai edes lukea. Eniten ihmettelen kaltaisiasi, jotka tulevat väkisin ketjuun, jonka tarkoitusta eivät ymmärrä ja sitten vetävät herneen nenään, jos joku ajattelee eri tavalla ja jopa uskaltaa kysellä toisin ajattelevilta. Miksi lukea jos ärsyttää noin paljon? Minä en ole nimitellyt kuten sinä. En ole sanonut sinua ääliöksi. Sinun motiivisi ketjussa on vain haukkua ja nokkia minua, koska mielipiteeni ärsyttää. Todella asiallista.

Mun mielestä sun ajatusmaailma kuulostaa aika mustavalkoiselta. Jos ei ole täysin välinpitämätön läheistensä terveyden suhteen, on sama kuin olisi 24/7 paasaamassa ja haukkumassa? Huonona vanhempana esim. pidettäisiin sellaista, joka ei lainkaan lapsiansa valistaisi terveysasioissa. Mun llähipiirissä on (onneksi!) ihan normaalia käydä myös terveysasioista monenlaista keskustelua ja tarvittaessa jakaa sitä tietoakin. Jos joku tahtoo lopettaa tupakoinnin, lähipiiri kannustaa jne. Sekin on varmaan kauhean fanaattista, etten ostaisi alkoholistille alkoholia? En ikinä olisi niin tyhmä, että tuputtaisin lisää aspartaamia sisältäviä tuotteita ihmiselle, joka juo n. 1,5-2 litraa aspartaamijuomaa päivittäin. Miksei sitten kielletä kaikki terveysvalistus kun ei kerran ole syytä edes kertoa ihmisille asioista, joista nämä ehkä eivät ole tietoisia? Sinun mielestäsi siis minullekaan ei kukaan olisi saanut kertoa aspartaamin haitoista? Onneksi kertoi.

Minäkään en ymmärrä tuota itsekästä ajatusmaailmaa, että mitäs muiden terveydestä, kunhan itse voi hyvin. Jokainen tietysti päättää itse, miten elää, mutta toivottavasti jokainen tekisi sen edes tiedon pohjalta. Jokaisella on oikeus antaa tietoa tärkeiksi kokemistaan asioista ja toisella on sitten vapaus valita, kuunteleeko. Ei ainakaan jää olo, ettei olisi yrittänyt. Tietenkään ei huudeta toisen korvaan terveystietoa, jos tämä on sanonut, ettei kiinnosta jonkin asian haitat. Lähipiirin terveys pitäisi kuitenkin kiinnostaa enemmän kuin satunnaisten kaduntallaajien. Sinua saattaa ärsyttää, mutta joku toinen voi olla iloinen kun saa kuulla aspartaamin haitoista. Aika karua olisi, jos aikoinaan ei olisi muitakin valistettu tupakasta.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Ei pidäkään. Limsoissa on monia haitallisia aineita, joita kivennäisvesissä ei ole. En tosin tiedä, onko veden jälkeen montaakaan terveellisempää juomaa kuin nuo kivennäisvedet? Mehut, limsat jne. ainakin on monin tavoin haitallisempia sekä hampaiden että muun terveyden kannalta. Vesi ja tee on mulla ne "ykkösjuomat".
Ai, sä tiedät tämänkin paremmin kuin alan asiantuntijat? Juuri hammaslääkärit varoittavat kivennäisvesien vaarallisuudesta.
 
[QUOTE="vieras";28680439]Ai, sä tiedät tämänkin paremmin kuin alan asiantuntijat? Juuri hammaslääkärit varoittavat kivennäisvesien vaarallisuudesta.[/QUOTE]

Hampaiden kannalta. Terveyteen liittyy muitakin asioita kuin hampaat. Kuka hammaslääkäri on pitänyt kivennäisvettä YHTÄ pahana kuin mehua ja limsaa?
 
Tarkoitus on nimenomaan keskustella aspartaamin terveellisyydestä ja mä jaksan kyllä väitelläkin jos joku jatkaa vänkäämistä.

Sinua saattaa ärsyttää, mutta joku toinen voi olla iloinen kun saa kuulla aspartaamin haitoista
Et sinä keskustele, sinä jankkaat tasan samaa kokoaika ja vielä samoille nimimerkeille pääasiassa. Vaikka toinen sanoisi asiansa eri tavalla ja puhuisi eri esimerkein, sinä vastaat ihan samoilla selityksillä mitä olet jo pari tusinaa kertaa kirjoittanut tänne.

Kuulostaapa kovin tutulta tuo lihavoitu (psst, pistä se raamattu pois)
 
toisin päin
Sinun milelipiteesi on siis ainoa oikea. ;) Jos on eri mieltä aspartaamin haitoista, on fanaattinen. Yhtä hyvin joku voisi väittää, että tupakan vaarallisuudesta puhuminen on vain fanatismia.

Aika surullista, jos joidenkin lähipiirissä ei koskaan kerrota tällaisista asioista, ei valisteta asioiden haittapuolista suuntaan jos toiseenkin. Tosi välittämistä. :( Musta on suorastaan vastuutonta olla kertomatta esim. omille lapsilleen ja muille läheisille tarvittaessa terveysasioista. Onneksi minulle kerrottiin aspartaamin haitoista eikä vain katseltu vieressä kun niitä light-limuja päivittäin join. Todella karua, jos joku tupakoija ei koskaan ikinä ole edes omilta vanhemmiltaan kuullut kannustusta lopettaa tupakointi.
Ehei, sinun mielipiteesi on ainoa oikea :) Jos on eri mieltä aspartaamin haitoista kuin sinä, pitää ainettä täysin turvallisena vedellä kilokaupalla päivässä.
 
Minä.
Hampaiden kannalta. Terveyteen liittyy muitakin asioita kuin hampaat. Kuka hammaslääkäri on pitänyt kivennäisvettä YHTÄ pahana kuin mehua ja limsaa?
Joku hammaslääkäri juuri puhui radiossa, että maustamaton kivennäisvesi on ihan ok. Niissä maustetuissa on jonkin verran happoja, jotka ovat kiilteelle haitallisia.

Ovathan nuo nyt moninkertaisesti parempi vaihtoehto juomaksi, kuin mikään limsa tai mehu.
 

Yhteistyössä