Hmph! Päiväkodista lähettävät kotiin liian köykäisin perustein!

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Lapseni ollut flunssainen, mutta jaksaa kyllä ulkoilla ja leikkiä normaalisti ja syö hyvin. Tänään sitten soitettiin, että lapsella on lämpöä 37,3 ja on väsynyt ja voimaton. Kävin hakemassa tytön 4v. kotiin. Mittasin heti "kuumeen" ja tulos 36,5. Nyt tuo tuossa pomppii ja riehuu ja söikin ison annoksen ruokaa :/

Mitä tästä ajatella?Onko muille käynyt näin? Tämä ei ole eka kerta...

Mäkin olen hakenu päiväkodista "kuumeisen lapsen kotiin".
Eteisessä kuulin kun lapsi iloisesti pomppi ja höpötteli pirteänä.
Mitään kuumetta ollu kun kotona mitattiin.
Jos pojalla on kuumetta niin silloin hän ei tee mitään muuta kuin makaa ja nukkuu.

Gluteus maximus
on käynyt. Monta kertaa minulle soitettiin viime vuonna töihin ja sanottiin, että äkkiä hakemaan lapsi sairaana ja korkea kuume. Korkea kuume oli sitten 37 tasan :snotty: :snotty:

Greippi
Sattuuhan tuollaista aina välillä. Lasten kuume nyt on mitä on, vaihtelee kovasti päivän aikana ja vointikin. Ja kun ryhmät ovat isoja, on aika helppo hoitajien laittaa pikkaisenkin kipeä lapsi kotiin.

On käynyt myös meillä noin, että lapsella on ollut "kuumetta" esim. 37,2 juuri unilta heränneenä kainalosta mitattuna (1,6v kun ei se mittari tahdo pysyä siellä kainalossa edes vaadittua aikaa) ja kotona pyllystä mitattuna normaali lämpö ja lapsi muutenkin normaali.

Itse asiassa useasti kokemusta, että on soitettu "turhaan". Mutta en ole koskaan arvostellut.
vaikea hoitajan tuntea lasta tarkemmin. Kyllä se välillä on ottanut pattiin töistä lähteä, mutta lapsen parasta kai ajatellaan.

pph
Minä kyllä lähetän lapsen kotiin jos yhtään yli 37. Ja tietysti lapsen voinnista riippuen. Mutta jos on nuhainen ja yskäinen, väsynyt, syö ja nukkuu huonosti ja lämpöä on vain vähän niin ei minun mielestäni tällainen lapsi kuulu silloin päivähoitoon. Ei ole valituksia vanhempien tiimoilta kuulunut vielä tämän 7 vuoden aikana :)

öhöm
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Minä kyllä lähetän lapsen kotiin jos yhtään yli 37. Ja tietysti lapsen voinnista riippuen. Mutta jos on nuhainen ja yskäinen, väsynyt, syö ja nukkuu huonosti ja lämpöä on vain vähän niin ei minun mielestäni tällainen lapsi kuulu silloin päivähoitoon. Ei ole valituksia vanhempien tiimoilta kuulunut vielä tämän 7 vuoden aikana :)
ööööh.. et ilmeisesti kamalan hyvin tunne pienten lasten fysiologiaa? pienellä lapsella 37 on NORMAALIlämpö, jopa 37.5 C on NORMAALI.

se pph
Alkuperäinen kirjoittaja öhöm:
ööööh.. et ilmeisesti kamalan hyvin tunne pienten lasten fysiologiaa? pienellä lapsella 37 on NORMAALIlämpö, jopa 37.5 C on NORMAALI.
Tunnen kyllä ja tunnen myös hoitolasteni normaalilämmöt eli se siitä :)

vieras
Meillä on normaali kainalolämpö n. 36,6 C, 37 C:ssa ollaan jo kipeänä.

mun
lapsi lähetettiin viime viikolla kotiin kun "kuumetta" oli 37..... Oli kyllä yskäinen ja nuhainen. Illalla kuume sitten oikeasti nousi jo 38,5:een. Eli hoitajat varmaan tuntevat lapsesi ja käytöksestä huomasivat, että ei ole oma itsensä. Ei minua haittaa, jos lapsi joudutaan hakemaan hoidosta pois, koska yleensä se ei ole turhaa..

vieras
Lapsen kuumen mittaaminen kainalosta on ihan turhaa. Vaikea saada oikeaa tulosta. Uusissa mittareissa on 36.7 normaalilämmön raja. Ja se että moni lapsi riehuu kun vanhempi tulee hakee johtuu siitä kun päiväkodissa on tosi hienoa saada lähteä joskus "kesken" päivän kotiin. Tiedän että lapsella ruuminläpö voi vaihdella paljon mutta kyllä 37.5 on jo ihan lämpöä koska 38.5 on jo korkea kuume jota PITÄÄ lääkitä.

tiina
Eipä saa meidän pojalta tuollaisia lukemia mitattua jos hän on terve, HÄNEN normaalilämpönsä 36.4-36.6, siinä se pyörii. Jos menee yli 37 on aina jotain "häikkää".

öhöm
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Eipä saa meidän pojalta tuollaisia lukemia mitattua jos hän on terve, HÄNEN normaalilämpönsä 36.4-36.6, siinä se pyörii. Jos menee yli 37 on aina jotain "häikkää".
noh, meidän 1-vuotiaalla aika lailla 37C kainalosta/otsasta on normaali.

Joo, kyllähän jotkut soittelee turhaan. Lasten vanhassa tarhassa oli kerran sijainen joka soitti ja käski tulle ihan heti hakemaan ja minähän kiltisti lähdin, mutta eipä ollut muksulla mikään ja TK:sta ei saatu ees sairasloma lappua kun tyttö ei ollut oikeesti kipee. Olin sillon vielä töissä paikassa, jossa oli PAKKO olla laput kaikesta mahollisesta. Oli sit kivaa menettää päivän palkka :kieh:

Ida
No odota edes huomisaamuun ennen kuin tuomitset. Monesti sen huomaa ihan selvästi lapsen käytöksestä, että on tulossa kipeäksi. Itsekin tiesin jo lauantai-aamuna viideltä lapseni itkusta, että tauti on iskemässä, vaikka lämpö oli normaali. Illalla lämpö olikin yhtäkkiä pompsahtanut 38.2. Myös vointi vaihtelee ihan hirveästi. Meillä korkeaakin kuumetta poteva lapsi välillä riehuu, välillä makaa vaan lattialla. Sunnuntaina muutamaa minuuttia aiemmin tepasteli reippaana ympäriinsä, sitten soitettiinkin jo ambulanssia kuumekouristuksen takia...

tiina
Alkuperäinen kirjoittaja öhöm :
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
noh, meidän 1-vuotiaalla aika lailla 37C kainalosta/otsasta on normaali.
Noh, meillä tuo 37 ei enää ole normaalilämpö, niin että todettava on että lapset ovat yksilöitä, eikö?

q
Niin päiväkodin väkihän on enemmän lastemme kanssa kun me. Jos hoidossa 7-17 niin ei siinä montaa tuntia kerkiä lasta katsoa hereillä. Viikonloppuisin ei sitten ole sitä normaali touhua, harva pitää samanlaisia rutiineja kotona kun pk. Eli kyllä ne aika hyvin tuntee ne lapset siellä pk ja tietää koska lapsi ei ole oma itsensä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lapsen kuumen mittaaminen kainalosta on ihan turhaa. Vaikea saada oikeaa tulosta. Uusissa mittareissa on 36.7 normaalilämmön raja. Ja se että moni lapsi riehuu kun vanhempi tulee hakee johtuu siitä kun päiväkodissa on tosi hienoa saada lähteä joskus "kesken" päivän kotiin. Tiedän että lapsella ruuminläpö voi vaihdella paljon mutta kyllä 37.5 on jo ihan lämpöä koska 38.5 on jo korkea kuume jota PITÄÄ lääkitä.
Jos kuume mitataan korvasta, se antaa helposti n. 0,5 astetta korkeamman tuloksen kuin todellisuus. Siksi meidän lasten päiväkodissa 37,5 saakka ei aleta toimenpiteisiin, jos lapsi muuten on OK. Yhden kerran soittivat, että tule hakemaan, lapsi on kipeä, mutta eihän poika mitään sairas ollut... Virhearvioita tulee, sille ei voi mitään, mutta jos korvakuumemittarin kanssa katsotaan, että heti lapsi kotiin, jos on 37 tai yli, lapsi ei vielä tosiaankaan ole kuumeessa. Onneksi meidän PK:ssa tiedetään tämä.

Yhteistyössä