§ Hmm, mietteitä mielenterveydestä ja ystävyydestä §

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
eli yksi ystäväni sairastui mielenterveysongelmiin n. 2 vuotta sitten. Ystävän kautta tutuistuin hänen ystäväänsä ja meistä tuli ystäviä. No nyt tämä yhteinen ystävä ei tiedä mitä mielenterveysongelmista kärsivälle ystävälle kuuluu, koska hän ei ole pitänyt mitään yhteyttä johtuen erinäisistä syistä jotka eivät kuitenkaan liity tähän meidän yhteiseen ystävään. No nyt ystävänpäivän kynnyksellä tuli mieleen, että pitäiskö mun informoida et mitä tälle mielenterveysongelmista kärsivälle ystävälle kuuluu. Vai pitäisikö olla hiljaa ja odottaa että hän itse kertoo asiasta. (sekava selostus ) Ja olisiko se outoa jos vasta nyt kertoisin asiasta vaikka olisin voinut informoida häntä jo aiemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Homo heidelbergensis:
Yleensä ottaen mun mielestäni toisen yleisiä kuulumisia voi kertoa yhteiselle ystävälle, mutta mitään henkilökohtaisia asioita ei.

No mitkä sitten näissä asioissa luokitellaan henk. koht. asioiksi ja mitkä yleisiksi kuulumisiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Yleensä ottaen mun mielestäni toisen yleisiä kuulumisia voi kertoa yhteiselle ystävälle, mutta mitään henkilökohtaisia asioita ei.

No mitkä sitten näissä asioissa luokitellaan henk. koht. asioiksi ja mitkä yleisiksi kuulumisiksi.

Mitä asioita itse tahtoisit, että ystäväsi kertoisi susta eteenpäin? Kovin yksityiskohtaista tilitystä toisen terveydentilasta ei varmaan ole soveliasta antaa. Mun mielestä yleisiä olis lähinnä "joo ihan hyvin sillä menee, hankki juuri koiran, vaihtoi työpaikkaa" -tyyppiset. Jos yhtään epäröit, onko jokin asia liian henk.koht. mainittavaksi, kannattaa varmaan jättää sanomatta. Yhteinen ystävännehän voisi itsekin soittaa tälle kolmannelle ja sopia tapaamisesta, jos tahtoo tarkemmin toisen voinnista kuulla.

Mitä asioita itse tahtoisit, että ystäväsi kertoisi susta eteenpäin? Kovin yksityiskohtaista tilitystä toisen terveydentilasta ei varmaan ole soveliasta antaa. Mun mielestä yleisiä olis lähinnä "joo ihan hyvin sillä menee, hankki juuri koiran, vaihtoi työpaikkaa" -tyyppiset. Jos yhtään epäröit, onko jokin asia liian henk.koht. mainittavaksi, kannattaa varmaan jättää sanomatta. Yhteinen ystävännehän voisi itsekin soittaa tälle kolmannelle ja sopia tapaamisesta, jos tahtoo tarkemmin toisen voinnista kuulla.

En todellakaan aikonut kertoa mitään tilitystä toisen terveydentilasta. Tällä yhteisellä ystävällä ei ole tämän hoidossa olevan yhteystietoja ja hoidossa oleva ei pidä itse mitään yhteyttä vaan yhteydenotot pitää olla aina hänelle suuntautuvia. Periaatteessa en siis voi sanoa et "Maija on hoidossa." Enkä syytä että miksi. Koska noihan on sitten jo henk. koht. asioita.

Yhteistyössä