HIV testit

• Viestiketjun aloittaja "Huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Huolestunut";27135979]Elikkäs oletteko käyneet HIV testeissä?? Kuinka kauan pitää olla kulunut aikaa jotta tulos on 100% luotettava??[/QUOTE]

Pitäisi lukea testipaketin kyljestä. En muista ulkoa enkä edes tiedä, millä suomessa testataan. Täällä ei vissiin ole sylkitestiä käytössä enkä ole varma käytetäänkö missään edes pikatestiä.

"huolestunut"
Ok, kävin testeissä kun aikaa oli kulunut 3 kuukautta ja kolme viikkoa, joten tuo ei ole vielä tarpeeksi pitkä aika, jotta voin huokaista helpotuksesta Hivin suhteen.. :/

rittää
[QUOTE="huolestunut";27136077]Ok, kävin testeissä kun aikaa oli kulunut 3 kuukautta ja kolme viikkoa, joten tuo ei ole vielä tarpeeksi pitkä aika, jotta voin huokaista helpotuksesta Hivin suhteen.. :/[/QUOTE]

Hei, tuo 3 kuukautta tosiaan riittää. Mutta tiedän, että asia voi todella jäädä vaivaamaan mieltä. Siksipä kävin aikanaan itsekin vielä puolen vuoden - vuoden (en muista enää) kuluttua uudestaan niin sain mielenrauhan.

"hippi"
[QUOTE="Huolestunut";27136132]Toivottavasti.. Olen kyllä ollut niin paniikissa, että pakko käydä vielä kun puoli vuotta on mennyt!![/QUOTE]

Toivottavasti pääset myös eroon hivenen hysteriaa lähestyvästä pelostasi. Varovainen kannattaa toki olla ja ns. järki päästä, mutta elämästä jää yksi sen tärkeimmistä asioista pois, jos paniikki valtaa liikaa tilaa itse elämältä.

"Huolestunut"
Tiiän itekki et lähestyn jo hysteriaa ja tää on rajottan mun elämää jo siit asti ku tää tapahtuma kävi. Pitäis vaa yrittää unohtaa ja huokasta helpotuksesta.. Mut se lisää paniikkia kun eri lääkäreiltä saa eri inffoa koska tulos on luotettava..

"hippi"
[QUOTE="Huolestunut";27136165]Tiiän itekki et lähestyn jo hysteriaa ja tää on rajottan mun elämää jo siit asti ku tää tapahtuma kävi. Pitäis vaa yrittää unohtaa ja huokasta helpotuksesta.. Mut se lisää paniikkia kun eri lääkäreiltä saa eri inffoa koska tulos on luotettava..[/QUOTE]

Tuossa luki, että 3kk -> luotettava.

Elämässä joutuu pohtimaan tätä riskiä, sille ei mahda mitään. Itse olen asunut paikassa, jossa hiv on ollut reilulla 16% väestöstä. Siinä on karissut kyllä ennakkoluulot ja pelko tätäkin kohtaan.

"hippi"
[QUOTE="Huolestunut";27136165]Mut se lisää paniikkia kun eri lääkäreiltä saa eri inffoa koska tulos on luotettava..[/QUOTE]

Se on ikävää tässä maassa. Meidän kulttuuriin liittyy se, että vastataan vaikka ei tiedetä. Kun kysyy saa vastauksen vaikka se olisi miten kuraa tahansa. Kukaan ei koskaan sano en tiedä, selvitän.

Suomalaisen lääkärin tai minkä tahansa muun "asiantuntijan" tapaamisen jälkeen joutuu pohtimaan sitä, että mikä oli henkilön oikea tietotaso ja voiko siihen luottaa. Se ärsyttää suomalaisuudessa ja suomalaisena olemisessa todella paljon.

"vieras"
[QUOTE="hippi";27136303]Se on ikävää tässä maassa. Meidän kulttuuriin liittyy se, että vastataan vaikka ei tiedetä. Kun kysyy saa vastauksen vaikka se olisi miten kuraa tahansa. Kukaan ei koskaan sano en tiedä, selvitän.

Suomalaisen lääkärin tai minkä tahansa muun "asiantuntijan" tapaamisen jälkeen joutuu pohtimaan sitä, että mikä oli henkilön oikea tietotaso ja voiko siihen luottaa. Se ärsyttää suomalaisuudessa ja suomalaisena olemisessa todella paljon.[/QUOTE]

kun on oikea testi. Virus tiedetään joten sen huomaa testissä. Miks hivi alias aidsiin ole parantavaa hoitoa koska se on niin sanotusti itse puolustava geeni. Se muuttaa muotoa heti kun löydät lääkkeen.

"hippi"
Olen itse ollut elämässäni samoin huolissani. Vieläpä kahdesti vaikka syytä huoleen ei oikeastaan ole ollut.

Ensimmäisellä kerralla olin nuori enkä ollut edes harrastanut seksiä tai tehnyt muutenkaan mitään tyhmää. Uutisointi ja hysteria vain oli niin melkoista, että sitä ajatteli aidsin tulosta kuin tulevasta ydinsodasta. Muistan kun mentiin juna-asemalle ja vr oli laittanut junanvaunuihin isoja tekstejä joissa luki AIDS ON TAPPAVA TULIAINEN. Sitä, että tuliko se minuun junalla en muista. Uutisissa oli kuitenkin juttua, että aids näkyy mahdollisesti suusta, jotenkin se liittyi silloin epäilyyn, että kielen päällä oleva plakki kertoisi aidsista. Ja arvaa vaan oliko kielenpäällä valkoista?

Toisella kerralla uhka oli todellinen. Seksistä ei ollut kyse, mutta olin paljon tekemisissä hiv potilaiden kanssa sellaisissa tilanteissa, joissa mentiin ihon alle eikä aina edes pelkällä neulalla. Eikä kaikki mennyt aina kuin strömssössä. Silloin sen jotenkin vain oppi hyväksymään. Oman kuolevaisuutensa ja elämän lahjan.

Jope Ruonansuu sanoi jossain huumoripläjäyksessä, että "parempi aidsi kun kokonaan paitsi"
Jos aidsin pelko vie elämästä jotain tärkeää, niin näin se on.

"Huolestunut"
Joo, pelko vaa lisäänty kun luin HIVn ensioireista tottakai mulle tuli 3 viikon päästä altistuksesta kuume, nuha, nivelsäryt sekä suuhun haavoja. Tosin poikani oli samaan aikaan myös kuumeessa, joten toivottavasti oli vain normi flunssaa.. Mut kyl mie täst nyt opin, enää ikinä en harrasta yhen illan juttuja, se ei vaa oo tän pelon arvosta!!

terrrkkkka
Soita terveysasemalla, siellä ottavat verinäytteen ja tulos tulee 24h:ssa. HIV:ssä on kyllä se itämisaika 3kk. Verestä otettava testi luotettavin. Myös anonyymisti voit päästä kokeeseen ta:n kautta.

"vieras"
Onhan nuo aika epäluotettavia,negaa näytti mutta nyt muutama tämän palstan pettäjä-äiti on sairastunut.Niillä on pillussaan herpes bakteeri.
virus peränen. Mutta ei sukua hivi viirukselle. Herpestäkään kun ei vältämätt lääkkeillä saada kuriin. Se on se rokutus. miksei rokoteta herpestä vastaan kun se ei tapa. Herpes ei tee sinusta vammasta tai muuta vastaavaa.

"hippi"
[QUOTE="Huolestunut";27136491]Joo, pelko vaa lisäänty kun luin HIVn ensioireista tottakai mulle tuli 3 viikon päästä altistuksesta kuume, nuha, nivelsäryt sekä suuhun haavoja. [/QUOTE]

Jos ensimmäisellä kerralla aidsia pelätessäni listassa olisi ollut vaikka että paska muuttuu keltaiseksi, niin itselläni olisi kyllä alkanut paska kellertämään.

Toisella kerralla taas mietin sitä, että onko merkitystä ottaa testiä nyt vai vasta tulevaisuudessa. Mitä se muuttaa, jos otan sen nyt? Tarvitsenko minä sitä tietoa juuri nyt? Ja otin vasta tulevaisuudessa...

"Huolestunut"
Kävin jo testeissä terveyskeskuksessa, kun aikaa oli kulunut 3 kk ja kolme viikkoo.. Epäilys ei vaa meinaa helpottaa ku oon saanu lääkäreiltä niin paljo eri inffoo milloin se testi on luotettava 100%.

Yhteistyössä