Mielestäni kaikkien selväjärkisten naisten ( päihderiippuvaisia ja vakavista mielenterveysongelmista kärsiviä sen sijaan pitäisi mielestäni ohjata ankarallakin kädellä lapsen hyvinvoinnin varmistamiseksi) tulee toimia raskausaikana siten, että oma olo on mahdollisimman seesteinen. Jos taustalla on lapsettomuutta, keskenmenoja tai muita raskauteen liittyviä ongelmia, eivät kaikki ongelmattomasti raskautuneet aina kykene ymmärtämään, että joillakin naisilla raskaus on mahdollisimman stressitöntä silloin, kun välttelee ylimääräisiä riskejä.
Ei kaikille ihmisille esim. ruokavalion tarkkailu ole edes stressin aihe, vaan luonnollista. Itse olen sitä mieltä, että kun noita ympäristömyrkkyjä löytyy niin paljon kaikkialta, esim. liikenteestä tai ruuasta, pyrin sitten välttämään sellaisia ylimääräisiä myrkkyjä ja riskejä, jos ilmankin pärjään. Jos esim. ruuan myrkkymäärä on 0.2, liikenteen 0.2, hiusvärien 0.1, kosteusvoiteiden 0.1, kodin kemikaalien 0.1, alkoholin 0.1, tupakan 0.2, huumeiden 0.9, jne. niin tokihan yhteenlaskettu summan on pienempi, jos noista myrkkymääristä poistaa edes sen, johon itse pystyy vaikuttamaan. Kun noita tekijöitä, joihin ei pysty vaikuttamaan, on joka tapauksessa niin paljon.
Jos itselleni olisi esim. mielialan vuoksi erittäin tärkeää värjätä hiuksia, niin olisin varmaan värjännyt itsekin, ainakin ekan kolmanneksen jälkeen. Mutta kun itselleni ei ole niin kauheaa kulkea maantieharmaassa tukassa tämä 9kk, niin vältin sitten tätä värjäystä kokonaan. Ja jos Rouva Pikkumyytä tai jota kuta muuta tämä asia huolestutti, niin onhan se ihan luonnollista, että hän odottaa kriittisimmän vaiheen yli, koska muuten saattaisi stressata asiasta ihan turhaan. Jos taas odottavaa äitiä ei esim. hiustenvärjäys huolestuta, niin eihän kukaan estä sitten värjäämästä.
Mutta itse en ainakaan kuvittele saavani mitään sädekehää sen vuoksi, että en värjää tukkaani, se on vain oma valintani, jonka olen tehnyt otettuani asiasta selvää useista eri lähteistä. Samalla tavalla olen pyrkinyt tekemään kaikki raskausajan valintani (kaikkiin asioihinhan ei voi edes vaikuttaa), eli jos jokin asia askarruttaa, pyrin ottamaan asiasta selvää eri lähteistä (ei siis ainoastaan netistä) ja tekemään sitten tietoisen valinnan. Ja ihan varmasti joku toinen, vaikka olisi lukenut/kuullut samat asiat kuin minä, tekisi sitten aivan erilaisen valinnan. Kun jokainen tulkitsemme vastaanotetut tiedot oman minäkuvansa ja kokemustensa kautta, ja kummatkin ovat aina yksilöllisiä.
Se on juuri se tämän maailman rikkaus, että täällä kulkee niin kovin erilaisia polkujen taallaajia, kaikilla on jotain opittavaa sekä toisista että itsestään.
Eläköön erilaisuus!