Hiusten värjäys? Rv 8

merkkari: itse kysyin sellaisen voiteen käytöstä, joka netissä oli "todettu" turvalliseksi. Vastaaja tarkasti asian tietokannasta, ja sanoi, että jossain rottakokeissa oli aiheuttanut mahdollisesti jotain istukkahäiriöitä, ja vaikka siis riski aiheuttaa ongelmia ihmisraskaudessa oli puhtaan teoreettinen, hän suosittelee kuitenkin välttämään. Kysyin, että mitä voiteita sitten uskaltaa käyttää, että voinko käyttää huoletta esim. supermarkettien voiteita, johon minulle vastattiin hyvin asiallisesti, että koska kyseessä ei ole tutkittuja lääkkeisiin verrattavia tuotteita, ei niiden sisältämien kemikaalien riskejä tunneta. Jos siis haluaa välttää riskejä, hän suositeli käyttämään hajusteettomia apteekin perusvoiteita ja välttämään kemikaaleja yleensä ottaen.

EU:n lakien mukaan siis ei tarvitse laittaa mitään ei raskaana oleville-varoituksia kuin lääkkeisiin, ei edes luontaistuotteisiin hiusväreistä puhumattakaan. Ei siis aina kannata luottaa siihen, että jossain haitallisessa tuotteessa se lukisi, paitsi jos kyseessä on lääkkeeksi luokiteltava valmiste.

Itseäni ei kyllä hätkäytä yhtään, jos joku värjää tukkaansa raskausaikana, mutta koska luen paljon kansainvälisiä tutkimuksia erilaisista raskauteen liittyvistä asioista, niin mielestäni oli asiallista kertoa Rouva Pikkumyylle, että muunkinlaisia mielipiteitä asiasta on olemassa esim. gynekologien keskuudessa kuin vain suomalaisten terkkareiden mielipiteet.

Noin yleensä ottaen olen pahoillani, jos joku saa voimakkaita ahdistuskohtauksia siitä, että joku ei aina ole samaa mieltä kaikesta, liittyi se sitten raskauteen tai ei. Tekee elämästä vaikeaa, jos ei voi hyväksyä sitä, että ihmiset ajattelevat ja toimivat eri tavalla. Ei se eri mielipiteen ilmaisu aina tarkoita syyllistämistä, ja aika lapsellinen pitää olla jos kuvittelee olevansa muita parempi vain, jos värjää/ei värjää tukkaansa. Mutta suotakoon lapsellisuus myös ihmisille, välillä voisi suhtautua asioihin hiukan kevyemminkin eikä tehdä jostain helkutin hiustenvärjäyksestä jotain ihme periaatekysymystä, jossa punnitaan ihmisen kyky vanhemmuuteen :eek: Herra isä, ei tämä mitään ydinasekeskustelua ole, ihmiset vain kirjoittavat oman mielipiteensä mitä hiustenvärjäykseen tulee... :LOL:
 
Mua itteeni oikein ällöttää jotkut näistä tulevista äideistä, joilla on joku ihmeen pätemisen tarve. Maalaisjärkeä voi ja pitäisi käyttää. Tää on täysin älytöntä ja eräät henkilöt vois sitä pipoonsa löysätä hitusen. Jos mussutatte väriaineista, joista sanotaan, et kohtuukäytöllä ei ole mitään vahingollista vaikutusta, ni sit voisitte pysyy sisällä ja olla saastuttamatta lastanne liikenteen saasteilla joiden vaikutukset on pahemmat ja jokapäiväiset.
 
Mä en jaksa enää kuin hämmästyä ja nauraa näillä väännöille. Alkoholi ja tupakka on haitallisia niin äidille kuin vauvalle, mutta joku hiusväri ja kosteusvoide, siis niitä käyttämälläkö "evätään vauvan oikeudet myrkyttömään elämään" :D ? Miten aiotte pärjätä sitten, kun lapsi on syntynyt? Uskallatteko laittaa hiuslakkaa, vaikka siinä saattaa olla jotain haitallisia hiukkasia, jotka ilman kautta leijailee vauvaan? Uskallatteko antaa mitään muuta kuin itse kasvatettua ja teurastettua ruokaa, jotta vauva ei saa pisaraakaan lisäaineita? Uskallatteko käyttää tuttia, kun jonkun tutkimuksen mukaan siinä voi olla haitallisia aineita? Entä tuttipulloa? Entä korvikkeita tarvittaessa, Japanissahan lapsia on siitä sairastunut.. vuokraatteko jonkun imettävän äidin käyttöönne, jos omaa maitoa ei tule :D ? Mihin vedätte sen rajan? Senhän voi vetää äärimmilleenkin jos haluaa, mutta onko se tarpeellista? Nautitteko tuosta oikeasti?

Ja huom: on eri asia sanoa, että "itse en uskaltaisi värjätä hiuksia" kuin paasata, että "jokaisella vauvelilla on oikeus siihen, ettei äiti myrkytä sitä värjäämällä hiuksia". Jos kirjoittaa jälkimmäiseen tyyliin, niin turha ihmetellä vastausten tyyliä.

Terveisin välinpitämätön paskamutsi ;)
 
SuukkoSuulle: se on sitten ihanaa, että sinä aina kirjoitat niin nätisti kaikesta :D Sinulla on sellainen ihan erityinen kyky ilmaista mielipiteesi niin, ettei se koskaan ärsytä ketään eikä varsinkaan saa aikaan erityisiä riitapinoja ;) Joillakin ihmisillä on lahja loukata toisia tahtomattaan ja toisilla on erityiskyky loukata toisia ihan tahallaan... :whistle:
 
Ja jos ei arvoisa lentoemo huomannu, ni ärsyttääkseni mä sen kirjoitinkin. Ja nimenomaan sen vuoksi, että sie itse tuut jokaiseen ketjuun aina vastaan sanomaan ja hyvin provosoivasti kirjoittamaan. Joten kyllä, mulla voi olla välillä hyvinkin provosoiva ja ärsyttävä tyyli ilmaista itseäni iha tahallisesti sen jälkeen kun saan lisäpontta toisista.
 
LEP
Mä en vastaa muuta kuin kysymykseen, että itse olen värjännyt ihan surutta hiuksiani silloin kun tarve ollut! :) Eiköhän niitäkin aineita ole jo tähän päivään sen verran tutkittu, että turvallisesti uskaltaa käyttää ja tosiaan muuten kampaajatkaan ei voisi töitään tehdä raskaana. Eihän tässä saisi mitään tehdä enää, jos uskoisi joitakin joka asiassa. Kyllä tähän asti olen pärjännyt maalaisjärjellä ja aion pärjätä jatkossakin. :whistle: Millaisiahan hysteerikko äitejä osasta tulee monen jutun perusteella.
 
lentoemo jep, sitä saa mitä tilaa =) Mä olen toisille nimenomaisesti usein sellanen ku muut ovat mulle/muille.

Ja tuohon värjäämiseen,itse tosiaanki värjäsin sillo 9+ vkolla ja sillonki ulkona eli ilmastointi pelas ainakin:D Ja useissa lähteissä myös lääkärit (ei siis vain terveydenhoitajat) sanovat, että se on turvallista niin silloin en mitenkään lastani vaaralle altista.
 
SuukkoSuulle: Selvästikin olen sinua tahtomattani loukannut, itselläni ei ole aavistustakaan, että missä yhteydessä, vaikka "joka pinoon" kirjoittelenkin ;) . Voin kuitenkin vakuuttaa, että kysymyksessä on kyvyttömyyteni kirjoittaa neutraalisti, ei todellakaan tahallinen halu loukata, niin että tunnet sitten kokeneesi vääryyttä taholtani missä tahansa asiassa, usko pois, ettei tarkoitukseni ollut loukata.

Olen hurjan pahoillani, että olen onnistunut pahoittamaan mielesi niin kovasti jostain kirjoittamastani, että suorastaan "ällötän" sinua, minua sinä et suinkaan "ällötä" vaan päinvastoin toivotan sinulle onnellista raskausaikaa.

Joskus henkilökemiat eivät vain mene yksiin edes keskustelupalstalla, mutta vilpittömästi voin vakuuttaa, etten ikinä halua loukata tahallani. On todella ikävä tunne huomata, että joku ilkeilee ihan tahallaan, varsinkin näin raskausaikana, jolloin tunteet ovat muutenkin hyvin pinnassa. Mutta koska tiedän kuin kurjaa on, jos joku tahallaan ilkeilee, niin en kyllä ikinä haluaisi aiheuttaa sellaista mielipahaa toiselle. Eli jos olen loukannut, niin se on kyllä ollut huonosta itseilmaisusta johtuvaa tahattomuutta. :ashamed:
 
anteeksi vaan mutta en malta nyt jälleen kerran olla avaamatta sanaista arkkuani...mutta että kosteusvoiteesta muka imeytyisi haitallista määrää kemikaalia sikiölle...huh huh. Ja eikun apteekkiin vaan ostamaan niitä pahanhajuisia tököttejä. Sitten kuljetaan tukka harmaana, meikittömänä, ei muuten laita dödöäkään koska siitäpä vasta imeytyy, ja syödäänkin vain pelkkää luomuporkkanaa ettei vaan yksikään pikku tuholaiskemikaalin jämä nyt aiheuta nenän vinoisuutta meidän pikku petterille :LOL: Nyt kyllä menee yli mun hilseen!! Kaikki eläkööt tyylillään, mutta minua henkilökohtaisesti ärsyttää kyllä ihmiset jotka tekee raskaana olostaan aivan älyttömän numeron, puhuu siitä taukoamatta kaikille kaikkialla, istuu netissä 5 tuntia päivässä etsimässä tietoa jostain nivean kosteusvoiteen myrkyllisyydestä sikiölle ja soittelee kaikki numerot läpitte mitä löytää. Ei herra isä. En vaan voi uskoa, että sellainen ihminen voisi toimia kovin rationaalisesti sittenkään kun lapsi on syntynyt vaan todennäköisesti ylisuojelee lastakin kaikelta kaikkialla....mä en edelleenkään voi olla ihmettelemättä että miten tämä maailma ei ole täynnä vammaisia tai kehityshäiriöisiä lapsia jollei jokainen vietä tunti tolkulla aikaa netissä etsimässä tietoa miten kosmetiikka vaikuttaa lapseen. Kyse on kuitenkin hei ihmisestä, ei muutaatioita hallitsemattomasti tuottavasta eliörakennelmasta jonka kehitys häiriintyisi jokaisesta vieraasta hiukkasesta. Kyllä kuulkaas luonto on järjestänyt asiat niin, että lapsen kehitys ei nyt ihan pikkuasioista häiriinny......
 
Alkuperäinen kirjoittaja la bebe:
anteeksi vaan mutta en malta nyt jälleen kerran olla avaamatta sanaista arkkuani...mutta että kosteusvoiteesta muka imeytyisi haitallista määrää kemikaalia sikiölle...huh huh. Ja eikun apteekkiin vaan ostamaan niitä pahanhajuisia tököttejä. Sitten kuljetaan tukka harmaana, meikittömänä, ei muuten laita dödöäkään koska siitäpä vasta imeytyy, ja syödäänkin vain pelkkää luomuporkkanaa ettei vaan yksikään pikku tuholaiskemikaalin jämä nyt aiheuta nenän vinoisuutta meidän pikku petterille :LOL: Nyt kyllä menee yli mun hilseen!! Kaikki eläkööt tyylillään, mutta minua henkilökohtaisesti ärsyttää kyllä ihmiset jotka tekee raskaana olostaan aivan älyttömän numeron, puhuu siitä taukoamatta kaikille kaikkialla, istuu netissä 5 tuntia päivässä etsimässä tietoa jostain nivean kosteusvoiteen myrkyllisyydestä sikiölle ja soittelee kaikki numerot läpitte mitä löytää. Ei herra isä. En vaan voi uskoa, että sellainen ihminen voisi toimia kovin rationaalisesti sittenkään kun lapsi on syntynyt vaan todennäköisesti ylisuojelee lastakin kaikelta kaikkialla....mä en edelleenkään voi olla ihmettelemättä että miten tämä maailma ei ole täynnä vammaisia tai kehityshäiriöisiä lapsia jollei jokainen vietä tunti tolkulla aikaa netissä etsimässä tietoa miten kosmetiikka vaikuttaa lapseen. Kyse on kuitenkin hei ihmisestä, ei muutaatioita hallitsemattomasti tuottavasta eliörakennelmasta jonka kehitys häiriintyisi jokaisesta vieraasta hiukkasesta. Kyllä kuulkaas luonto on järjestänyt asiat niin, että lapsen kehitys ei nyt ihan pikkuasioista häiriinny......
Peesi. Eli kaikki raskaana olevat vaan pumpuliin ja steriiliin kuplaan 10 kuukaudeksi

:LOL:

No ei vaiskaan, mutta maalaisjärkeä käyttämällä pääsee pitkälle. =)
 
Nimra
Lentoemo ihan tiedoksesi, että mä EN OLE lapsellinen ihminen ja ymmärrän kyllä jos kysymykseen laittaa OMAN mielipiteen, MUTTA sen esille tuominen ja linkittäminen ja suoranainen paasaaminen EI OLE minusta "aikuisen ihmisen" toimintaa =) Se om täysin eriasia, jos se on tieteellinen julkaisu jossa on monia (siis satoja ) eri lähteitä joissa asiaa on tutkittu ja monelta kantilta!!

Mä olen tosiaan miettinyt tuota ihan samaa asiaa kuin Jive että missä on se raja ?

Pesetkö sä Lentoemo muuten hampaita ?!? Oletkos koskaan lukenut/miettinyt mitä se sisältää ?!? Kyllä sun tosiaan kannattaa vaan ilmaista se oma mielipide eikä linkittää, sillä tuolla älytömällä linkittämisellä SÄ LÖYDÄT KYLLÄ AIVAN KAIKESTA PAHAA, sitä on turha kenenkään epäillä, sillä jos tutkisimme KAIKEN ja niiden yhteiskäytön ym niin EMME VOISI käyttää YHTÄÄN MITÄÄN B) muistini mukaan sä olet joskus tuolla ruokaketjuissa (missä en aikoihin ole käynyt enkä käy ) niin sanonut ETTET ymmärrä sellaisia TULEVIA ÄITEJÄ jotka OTTAA TIETOISEN RISKIN, vaikka syömällä sitä metua :whistle:
 
Nimra
Alkuperäinen kirjoittaja NullPoints:
Täältä peesit kans kaikille selväjärkisille. Maalaisjärki mukaan nyt. Liian monta ylisuojelevaa hurskasta oon tavannut ja melkein säälittää niiden lasten suojattu (eli rajoitettu) elämä.
Minä tiedän myös tapauksia ja kyllä se elämä ei ole normaalia. Yliampuva varovaisuus ei ole mistään kotoisin, kun koko aikaa ei voi suojella kaikelta..ja sanonpa vielä senkin, että olen menossa synnyttämään sairaalaan missä lokakuussa kuoli hoitovirheen takia odottavan pariskunnan esikko, joten vaikka he olisivat tehneet kaikkensa raskausaikana niin heillä ei olisi lasta... Tarkoitan, että MITÄ VAIN ja MILLOIN VAIN voi sattua eikä siinä auta enää hysteerinen elämän vahtiminen =) (vaikka se olisi jollekin luonnollista )
 
Mulle taas on itsestään selvää, että kemikaalit ei ole sikiölle hyväksi ja niitä tulisi välttää. Mielestäni kemikaalit ei ole aikuisellekaan hyväksi. Musta on outoa, että niin monet uskoo ettei myrkyt tee ihmiselle mitään. Itse uskon että elinympäristömme kemikalisoituminen on yksi merkittävä syy mm. syöpäsairauksien lisääntymiseen. Mutta, tämä todellakin pohjautuu pelkkään omaan uskooni, elikäs mutuun.

Ja vaikka nyt sanonkin näin, niin elän raskausaikana ihan normaalisti. Laitan meikkiä, käytän sitä dödöä, syön ruokaa jossa on lisäaineita. Kuitenkin uskon, että kemikaaleilla on vaikutuksensa.

Sitä en ymmärrä miten joku voi loukkaantua lentoemon kirjoituksista. Minusta hän kirjoittaa aina asiallisesti ja ystävällisesti. Lentoemo musta et vaikuta yhtään hysteeriseltä, vaan oikein fiksulta naiselta! :wave: Ja, kaikilla on oikeus kantaansa, mutta miksi se pitää esittää niin että tahallaan loukkaa toista? Ei tapella eihän!


PS. Se, että jotakin asiaa (vaikka nyt tämä hiusvärien haitallisuus) ei ole tieteellisesti todistettu, ei tarkoita että vallalla oleva käytäntö on täysin ok. Ihmisen elinympäristön sikiöaikana alkavaa kemikalisoitumista on hyvin vaikea tutkia. Nyt syntyvien lasten osalta tutkimus päättyisi 70-90 vuoden kuluttua, eihän tuommoiseen urakkaan mikään taho lähde helposti.
 
Nimra
Joopa... No eihän siinä sitten muu auta kuin linkittää ja tutkia ja kysellä... ja minkä he****in takia mä en saisi loukkaantua jonkun kirjoituksista?! :eek: Onko siihenkin joku linkki, että ei saa tämän ja tämän ihmisen kirjoituksista loukkaantua ? Siis, mulle on aivan se ja sama mitä ko henkilö tekee omassa raskaudessa ja mitä sen jälkeen, siis aivan sama, mutta en pidä hänen tavasta hakea melkeinpä kaikesta jotain "tutkimusta" ja linkittää se ja kertoa että joo ei näin kannata tehdä... kun se on vaaraksi ja siinä on sitä ja tätä ja tota ja sit kun vielä linkitän tän niin tässä on sit tätä ja tota ja ehkä tätäkin.. :LOL: :LOL: Ei muuta kun kuplaan asumaan vaaleanpunaiset lasit silmillä ja suuhun ei sit mitään..., mut mistäs sit se ilma mitä hengitetään ?!? :D Joo, siis musta vaan on naurettavaa... ja en pidä siitä, että tuollalailla saadaaan hysteerikkoja odottajia.

 
Mää taas oon miettinyt sitä, että miks nykyään on niin paljon ADHD ja muista keskittymishäiriöistä kärsiviä lapsia. Voisko syynä olla joku sikiöaikainen kemikaalialtistus, josta ei näytä olevan mitään haittaa, sillä syntyy "terve" lapsi. Diagnoosi tehdään sitten vasta vuosien päästä. Onko kukaan kysellyt diagnoosin saavien äideiltä, että värjäsitkö tukkaasi ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana ja muistaisko ne edes enää. Mun pointti on se, että onko noita väriaineita ja muitakaan kemikaaleja ole kukaan todennut turvalliseksi sikiölle? Kukaan ei oo vaan vielä todistanut, että ne olis vaarallisia. Kehoittaisin siis varovaisuuteen kaikkien kemikaalien käytössä raskausaikana.

Se raskaus ei oo sairaus kommentti meni kyllä vähän aiheen vierestä. Vetääkö joku vaikkapa viinaa raskausaikana vedoten siihen, ettei raskaus ole sairaus?

Sattuiko kukaan katsoon kuningaskuluttajassa (?) ollutta torakka-liikejuttua? Niiden pointti oli se, että nykyään pidetään itsestään selvyytenä, että ruoassa on kaikenlaista lisäainetta mukana, ja puhdas, terveellinen oikea ruoka on nykyään omituisuus. Eikös sen pitäisi olla toisin päin? Joku sanoikin tuolla aiemmin, että hiusten värjääminen olisi luonnollista...
 
Tuohon adhd-asiaan sen verran, että ennen vilkkaat lapset oli vain vilkkaita/rämäpäitä/häiriköitä. Nykyään ylivilkkaat lapset ei pärjää koulussa, koska koulujärjestelmä suosii täsmällisiä, kilttejä, sosiaalisia ja rauhallisia lapsia. On kehitetty diagnoosi "adhd", jota annetaan tietyt kriteerit täyttäville lapsille. Se, että "adhd-lapsia" on nykyään enemmän ei kerro välttämättä muutoksista sikiöiden aivoissa, vaan myös yhteiskunnan muutoksesta (koulujärjestelmä ) ja siitä, että tietylle ominaisuudelle (=keskittymiskyvyttömyys ja ylivilkkaus) on annettu kliininen nimi, eli diagnooseja tehdään herkemmin kuin ennen. Pointtina se, että tietynlaiset neurologiset piirteet (ylivilkkaus) on olleet olemassa jo ennen nykyajan kemikaaleja ja huonoja elämäntapoja. Toki mm. päihteet lisää erilaisia ongelmia, joita ei ennen ollut yhtä suuressa määrin.

Mutta joo, se, että jotain asiaa ei ole todettu vaaralliseksi, ei tarkoita, että voisi ihan huoletta vetää överiksi kemikaalien ja muiden aineiden kanssa. Jokainen voi onneksi valita, miten haluaa raskautensa kanssa toimia. Toisaalta toivoisi, ettei yleisten suositusten mukaan eläviä syyllistettäisi lapsen myrkyttäjäksi tms. (en liene ainoa joka on nähnyt näissä aiheissa hieman syyllistävää sävyä ). Tuntuu, että maalaisjärki välillä katoaa näissä jutuissa.

Odottava äiti voi toki yrittää parhaansa, jotta lapsi saa parhaan kasvualustan elämälleen, mutta todellisuudessa voimme kovin vähän hallita näitä asioita. Voin vannoa, ettei kenenkään lapsi sairastu esim. Nivean voiteen käytöstä.

Ennen esimerkiksi ajateltiin, että lapsen suojelu mm. bakteereilta edistää terveyttä -> nykyään allergiat ja astmat on lisääntyneet ja syyksi epäillään osittain myös sitä, että suomalaisissa kodeissa siivotaan liikaa ja suojellaan lapsia liikaa pöpöiltä -> vastustuskyky ei pääse kehittymään. Ennen saatettiin suositella, että lemmikkieläimet olisi hyvä pitää kaukana lapsista, mutta nykyään on tutkittu, että itse asiassa altistuminen eläinpölylle saattaakin vähentää allergioita. Tutkimustuloksia on siis mistä tahansa aiheesta pilvin pimein ja ne ovat osittain ristiriitaisia. Aina uusi tutkimus voi myös kumota edellisen. 70-luvulla vauvalle suositeltiin annettavaksi maksaa ja kananmunaa, nykyajan suositukset on "ehdoton nounou" kyseisille ruuille.
 
:LOL: :LOL: :LOL: :LOL:

voi teitä naiset.... mä en voi muuta kun nauraa!!
tää kuuluu taas sarjaan: "söin palan meetwurstia - onko lapseni nyt vammainen?!"

"MÄ en ainakaan tee MITÄÄN mikä vois vahingoittaa MUN lasta!! ehkä jotkut ei välitä mut MINÄ välitän... "

Voi jösses!


:LOL: :LOL: :LOL: :LOL:
 
Jokainen tehköön näissä asioissa miten tahtoo, mutta olen kyllä kokenut esim. Lentoemon tyylin kirjoittaa syyllistävänä ja muita paheksuvana. Samoin kuin joissain aiemmissakin ketjuissa. Kyllä minäkin toki haluan antaa hyvän alun lapselleni, mutta se ei kyllä tarkoita sitä, että ei saisi käyttää Niveaa tai värjätä tukkaansa.

Ja vahinko on jo tapahtunut minun kohdallani, koska kävin kampaajalla rv 8. Mutta koin sen yksinomaan mieltä virkistävänä kovan pahoinvoinnin keskellä.
 
Pakko vielä sanoa, että ei siitäkään voi kovin hyvää seurata sikiölle,kun äiti stressaa jokaista suupalaa ja tekemiään juttuja. Kai ne verenpaineet vähemmästäkin nousee. Että sitä kokista,kahvia ja teetä voi myös ihan hyvin juoda myös alkuraskaudessa.. Normaalilla käytöllä edellä mainittuja tuotteita en usko olevan mitään haittaa. Siihen, että juo esim. kokista 4 litraa per päivä tai pari litraa kahvia/teetä, niin se ei ole tervettä kenellekään.. Tuo ruoka hysteria pino on niin hupaisan ahdistava,että eihän sitä voinut lukea kahta sivua pidemmälle.. ah,oi miksi tehdä asioista niin hankalia..

ja tuohon adhd juttuun,että tosiaan olihan niitä vilkkaita ja häiriköitä jo silloin 70-80 luvulla siellä koulussa, pahimmat laitettiin tarkkailuluokille ja muut tuli porukan mukana, vaikkakin heitä monta kertaa oppitunnin aikana sai ojentaa. Nyt vaan on keksitty sillekin nimi..
Entäs allergiat? voisiko nykyajan vouhkaamisella ja ei saa syödä sitä ja tätä ja tuota olla vaikutusta,että lapsetkaan ei kestä enää mitään? tuntuu,että jokatoisella lapsella on jokin allergia, oliko samoin silloin 70-80 luvulla?

Tää on tätä ikuista ja loputonta jossittelua...
 
lentoemo, suotta yrität marttyyri olla. Mä sentään suoraan rehellisesti sanon, et halusin ilkeillä. Sä sen sijaan verhoot aina kaiken siihen, et sanot vain oman mielipiteesi. Ja mä en usko siihen, ettäkö tietämättäsi annat ymmärtää jotain, mitä et tarkoita. Mitä ne kaikki syyllistämiset yms sitten ovat? Monen monituisessa ketjussa (millon on kyse kemikaaleista, milloin alkoholista, tupakasta yms.) sanot kuinka näin ja näin tehtynä altistaa sikiön ties millaiseen vaaraan, mutta joo, sinähän et niin tee. Koska tietoisia riskejähän sinä et ota. Ni mitä tuo on jos ei syyllistämistä? "Jokainen saa myrkyttää lapsensa tietoisien riskien ottamisella mutta minä en sitä tee", eikö noista jutuista likipitäen tuon mielikuvan saa? Nin mitä se on jos ei syyllistämistä? Ja jos vastaa toisen ilkeilyyn ilkeilyllä, ni se ei tarkoita etteikö toiselle silti haluaisi hyvää.
 
kolmas raskaus menossa ja jokaisen raskauden aikana olen käynyt säännöllisesti kampaajalla värjäyttämässä tukkani kukaan ei ole sanonut ettei voisi tehdä ja terveitä lapsia tullut ilman mitään "oireita".tässäkin asiassa se maalaisjärki käyttöön.
peesaan edellistä täysin |O
 

Yhteistyössä