Hitsin Hinkit!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mette
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mette

Vieras
Voi itkun itku.. molemmilta, minulta ja vauvalta :( Vauvani täyttää vasta kuukauden ja nyt minulta on radikaalisti vähentynyt maidon tulo. Ei tule tarpeeksi ei. Yritän imettää, mutta vauva ei tule kylläiseksi. Ja äsken pumpatessa huomasin, että eihän sinne pulloon mitään tule. Ei ihme että vauva nukkuu rauhattomasti ja kätisee. Pakko varmaankin turvautua korvikkeeseen.
Millaisia kokemuksia teillä on korvikkeen käytöstä noin pienelle vauvalle? Mikä korvike on sopinut? Minulla on tuolla Tuttelia kaapissa ja pakko varmaankin turvautua siihen. Olisin vaan halunnut sekoittaa sitä omaan maitooni aluksi, jotta pienen vatsa tottuu, mutta eihän tuolta pumpulla tosiaan mitään pulloon tule. Pakko siis varmaan antaa "raakana". Onko teillä kokemuksia, kuinka vauvan vatsa kestää korvikkeen ja jos jotain oireita on tullut, niin mitä? Ja paljonko teidän vauvat ovat korviketta kerralla syöneet näin pieninä? Ja ovatko hyvin oppineet pullosta syömään?
Missä asennossa vauvaa olisi hyvä pitää pullosta syötettäessä, ettei samalla imisi paljoa ilmaa? Olen ihan pihalla tästä hommasta..
Ai niin, millainen tuttipullo olisi paras? Minulla on nyt kotona ihan vaan marketista ostettu perus Ainu-pullo..
Hitsin hitsi minkä nämä minun hinkit tekivät.. Nyt tunnen itseni huonoksi äidiksi!
Onko vinkkejä millä maidon tuloa saisi lisättyä??

Paras konsti lisätä maidon tuotantoa on että imetät vaan usein. Toki löytyy joillekkin apu perhekaljasta,ykkösoluesta, mammateestä.
muihin kysymyksiisi en osaa nyt vastata,kun en tmuista tuliko meille mitään oireita, tosin oltiin jo yli 6kk kun tuttelia ja nan-jauheesta tehtyä maitoa juotiin.

Meidän poika siirtyi noin kahden kuukauden iässä kokonaan korvikemaidolle, koska minulta ei yksinkertaisesti tullut riittävästi maitoa. Jo laitokselta asti olin antanut sille rintamaidon lisäksi korvike maitoa. Minua ärsyttää se miten imetys on nostettu jollekin ihme jalustalle, mitä sitten jos ei voi, pysty tai halua imettää, en usko että lapset siihen kuolevat. Oma lapseni on ollut nyt neljän vuoden ajan ihan mahdottoman terve lapsi, samoin veljeni neljä lasta (kertaakaan ei ole ollut kenelläkään muuta kuin joskus nuhaa ja vanhin on jo 13-vuotias), joita ei ole siis imetetty kuin pienen hetken (heidän äidiltä ei yksinkertaisesti tule maitoa.) MInua on kuulema vauvana imetetty, mutta siskoani ei (äidillämme paha tulehdus). Minä olin kuitenkin se joka oli aina sairaana (meinasin jopa kuolla kahdesti pienenä), mutta siskollani on ollut vaan joskus nuhia.
Siirry rohkeasti korvikkeisiin, että vauvasi saa tarpeeksi ravintoa. Huono äiti et todellakaan ole. Itse käytin siis tuttelia ja tavallisia Aino-pulloja. Syötin (tai joku muu)lastani sylissä, hieman pystymmässä asennossa kuin imettäessä. Korvikemaidon voit lämmittää mikrossa, mutta jos tarjoat rintamaitoa pullosta tulee se lämmittää vesihauteessa.

Älä ihmeessä masennu, ap! Maidon tulo lisääntyy imettämällä niin kuin joku jo sanoi. Se, että pumppaamalla ei tule pulloon paljon, ei kerro totuutta, koska vauvan ollessa rinnalla maitoa tulee ihan eri tavalla ja sitä voi tulla paljon enemmän. Ja vauvan kitinän syitä on monia eli se ei ole välttämättä oire siitä, että maitosi on loppumassa. Ja tästä ei tarvitse tulla mitään tappeluketjua taaskaan, kuka on pyhimys ja kuka ei, mutta noin pienen vauvan kanssa hakisin imetystukea kaikkialta. Ottaisin itse lunkimmin, joisin paljon vettä ja maidon tuotantoa lisääviä teejuomia ja yrittäisin levätä aina kun pystyy.

Itsellänikin oli alussa hankaluuksia imetyksen kanssa ja sairaalassa kovasti tyrkytettiin korviketta rintamaidon lisäksi. Mutta pikkuhiljaa luonto teki tehtävänsä ja lopulta täysimetin vauvaamme 5,5 kk ja vieläkin imetän osittain (lapsemme nyt 10 kk) eli sitä haluan sanoa vain, että alussa on monilla kaikenlaista hankaluutta ja eri vaiheita tulee sekä äidille että vauvalle, mutta älä ihmeessä luovuta noin aikaisin vaan hae apua imetykseen.Kyllä se siitä!!!

Hei!

Älä tosiaan masennu, toiset äidithän eivät halua imettää ollenkaan (näitäkin on paljon), toisilla ei tule maitoa tarpeeksi tai ei nouse ollenkaan - kaikki pärjäävät varmasti korvikkeella!

Itselläni loppui maidontulo juuri noin, vauva huusi naama punaisena, ja pumpatessakaan ei enää tullut, maidon tulohan on paljolti myös 'korvien välistä' kiinni, kuten neuvolassa minulle sanottiin, meillä perheessä todettiin vakava sairaus ja maidon tulo loppui kun vauva oli alta 1kk vanha. Aluksi yritin ja yritin, imetin ja imetin tosi usein, mutta ei vaan maitoa tullut.

Vauva ei mitenkään reagoinut korvikkeeseen, ostin NANia (ystäväpiirissä tehty galluppi totes tämän parhaaksi, mutta kukin vauva tietenkin on yksilönsä), ja vatsavaivoja tuli joskus parin kk iässä, jolloin ostin Ainu MAMin koliikkivauvalle tarkoitetun tuttipullon, missä on jokin alipaineistettu juttu, minkä pitäs päästää vähemmän ilmaa.

http://www.vaunuaitta.fi/tuotteet/tuttipullotjatutit/ainumamultiventtuttipullo200ml/

Tuota käytin jonkin aikaa, kunnes mahavaivat helpottivat, ja käytin myös Disflatyl -tippoja, mitkä auttoivat. sitten palasin normaalituttipulloihin - toki tuo ylläolevakin on vielä käytössä, mutta mahavaivat hävisivät parin vk jälkeen! Ja näitä mahavaivoja tuli myös imettävien lapsille, joten lienee yleistä.

Hyviä neuvoja tuli myös yllä, mutta jos ei imetys ala onnistumaan, ei siitä kannata stressata, ainakin itsellä jo vauvan syntyminen ja vakava sairaus perheessä vei kovasti voimia, ja en viikon stressaamisen jälkeen enää yksinkertaisesti 'jaksanut' vaivata mieltäni sillä että olenko nyt huono äiti kun en imetä.

Voimia ja tsemppiä tuoreen tulokkaasi kanssa!

Missään nimessä en tuomitse niitä jotka korviketta käyttävät, mutta minäkin kannustaisin sinua ap vielä yrittämään imetystä! pumppaamalla saatu maitomäärä kun ei todellakaan kerro koko totuutta, sillä maitoa tulee ihan erilailla kun vauva imee rintaa. Minulla oli alussa niin, että vauva oli rinnalla välillä puolenkin tunnin välein puolikin tuntia kerrallaan ensimmäiset pari kuukautta ja itsekin epäilin että tuleeko maitoa tarpeeksi. Vauvan itku ja kitinä voi johtua myöe esim vatsavaivoista eikä välttämättä siitä, ettei hän saa tarpeeksi ruokaa. Onko vauvan paino noussut kuitenkin ihan hyvin ja kasvanut muutenkin? Sitten syytä huoleen ei ole.

Maidontuotantohan kasvaa parhaiten juuri niin, että imetät vaan aina kun lapsi haluaa. Ole vaikka peiton alla vauvan kanssa muutama tunti päivässä ilman paitaa ja pidä vauvaa ihokontaktissa. Näin maidontuotanto myös lisääntyy, minulle kerrottiin neuvolassa. Korvikkeen anto valitettavasti vaikuttaa omaan maidontuotantoon. Vauva osaa kylä imemällä tiheästi nostaa maidontuotantoasi jos annat hänelle rintaa aina kun hän haluaa.

Älä kuitenkaan masennu vaan anna vaan korviketta jos et jaksa enää imetystä yrittää!

Ainakin Tuttelilla on korviketta, jossa on mukana maitohappobakteeria. Sen pitäisi olla vatsaystävällistä. Ja ennen korvikkeen antoa voit imettää ensin vähän (jos siis maitoa vaan tulee), niin maito muodostaa vatsaan suojaavan kalvon ja vauva kestää sitten korviketta paremmin.

Lainaus:"Minulla oli alussa niin, että vauva oli rinnalla välillä puolenkin tunnin välein puolikin tuntia kerrallaan ensimmäiset pari kuukautta ja itsekin epäilin että tuleeko maitoa tarpeeksi." Minulla leviäisi pää tässä vaiheessa, miten ihmeessä jaksoit olla 24h koko ajan vauvan kanssa? Itse ainakin tarvitsin lenkkejä, kampaajalla käyntiä sekä hieman muuta omaa aikaa siitä lähtien kun vauva oli muutaman viikon ikäinen.

Kiitos monenlaisista vastauksista. Tottakai yritän antaa aina rintaa, kun vauvalla nälkä on, mutta luultavasti myös korvike tulee kuvioihin mukaan. Tahdoin tai en.. Sellaista vielä tässä mietin, että kuinka paljon korviketta voi kerralla antaa? Kertokaa te, joilla kokemusta on. Etten vaan anna liikaa. Tai liian vähän.. Huh huh.. ressi tulee ja on vaikeaa tämä tällainen..

No, äityli, jaksoin koska oli pakko jaksaa. Kyllä olinkin välillä uupunut, mutta eihän sitä vaihetta loppujen lopuksi kauaa kestänyt. Itse en halunnut olla erossa vauvastani, pienet kävelylenkit yksin tai lähikaupassa käynti kyllä virkistivät tarpeeksi. Ja toki kävimme miehen ja vauvan kanssa ulkona paljon (vauva synty kesäkuussa), jolloin imetin siellä sun täällä. Välillä ulkoilu menikin yhdeksi imetykseksi, mutta mikäs siinä kun aurinko paistoi tai oli kauppakeskuksessa :).

Eikä vauva nyt sentään koko ajan puolen tunnin välein syönyt. Tosi pitkiä jaksoja kylläkin (usein vähintään 15 minuuttia kerrallaan) ja pisin väli kyllä oli n. kaksi tuntia. Öisin satunnaisesti tuli kolmenkin tunnin unipätkä. Kyllä oli mielestäni sen arvoista jaksaa, imetys sujuu nykyään tosi hyvin ja maitoa on riittänyt (vauva nyt 4 kk). Nykyään jopa nautin imetyksestä vaikka alussa se tuntui niin kovin raskaalta.

nan maitoa annoin sellaisenaan kk iässä.. ei tullut maitoa tarpeeksi.. en muistanut juoda tarpeeksi.. kokeiles juoda reippaasti nestettä päivittäin jos se vaikka helpottais tilannetta..

Olin kanssa 4 kk sitten ihan pihalla kun pikkuinen syntyi. opastus oli joka paikassa mitä nyt oli... Mutta älä luovuta vielä. Minä sain monen mutkan kautta pitkän iän kätilöltä neuvon, että pitää juoda ja paljon. Kolmisen litraa päivässä. vesi, maito ja piimä ovat parhaita. itse join lähinnä vettä ja jonkin verran gefilus piimää sekä sekamehua. limusta tuli vauvallekin masu kipeeksi. Myös minä tein samoin kuin nimin. minä vaan, vauva rinnalla melkein koko ajan. en toki maidontuotannon takia, sitä en tajunnut, v aan halusin olla vaavin kanssa ja antaa läheisyyttä. sitähän varten tämä "loma on" yritin ajatella. toki tein kotitöitä välillä, mutta "omaa aikaa" en tarvinnut kummemmin. ja ajattelen myös ettei kotityöt mihinkään karkaa. niitä ehtii nyt myöhemminkin. Mies on auttanut todella hienosti. jaksoi joka syötön aikana eli tiheään kuskata vettä sen min kä kerkesi.tsemppiä ja lepohan eli vaakatasossa oleminen auttaa myös.

Tuen vaan sinua myös korvikkeen käytössä! Multa loppui yksinkertaisesti maito 2 vk päästä, olin tosiaan puulla päähän lyöty kun pumpatessakaan ei maitoa tullut.
Tuttu kätilö kävi kotona ja oikein tuntiohjelmia tehtiin, kuinka usein yritän imettää ja sitten pumpatakin, jotta maito ei loppuisi/lisääntyisi.
Kuitenkin vaan loppui ja sen vahvan imetyssuositus buumin takia olin ihan masentunut pitkään. Vauva on vaan kasvanut oikein hyvin, fyysisesti ja psyykkisesti, iloinen 2v pakkaus nykyään.
Mm mieheni ei ole koskaan rintaa saanut, erityisen terve on, anoppi ei kuitenkaan osannut tukea asiassa, vaan mulla tuli olo, että "ei tietenkään multa imetys onnistu - vauva ei edes maitoa tarvi".

Mun tyttö huusi varmaan kuukauden ikäisenä ihan jatkuvasti ja maitoa kyllä tuli ylenmäärin... Ne vauvat vain huutavat.
Anna vaikka 40 milliä sitä maitoa alussa ja katso miten se menee ja mitä oireita tulee.
Imetä ensin, molemmat rinnat, vaikka kolmas ja neljäskin rinta ja päälle se korvike. Tuo kolmas ja neljäs rinta (vaikka tyhjää lussuttaisi) lisää maidon tuloa ja antaa sitä lohtua lapselle. Ja pulloa päälle. Kyllä se vauva lopettaa imemisen pullostakin kun nälkä on tyydytetty ja pulauttaa ylimääräset ulos.
Ja pumppaaminen ei todellakaan ole mikään maidon tulon mittari, lapsi voi hyvinkin olla sen 6kk täysimetyksellä ja silti äiti ei saa pisaraakaan maitoa pumpulla.

Relaa ja juo juo juo mielellään vettä tai mehua. Limu saattaa aiheuttaa pienelle vauvalle vatsavaivoja.

kommentoisin tuota "pumpullakaan ei maitoa tullut": mulla ainakin pumppaminen oli työlästä. Todella harvoin heruin pumpulle, vaikka maitoa ois ollutkin! Kun vauva oli rinnalla, maitoa saattoi suorastaan suihkuta rinnasta. Todellakin on eri asia, syökö vauva vai pumppaatko pumpulla. Vauvan syödessä hormonit jotenki helpottavat maidontuloa.

Tänä imetyksen kultakautena todellakin tuntee syyllisyyttä helposti kaikista imetysongelmista! Mun täytyy kans sanoa, et oma äitini on imettänyt mua vain kuukauden, enkä todellakaan ollut erityisen sairas lapsena tms., vaan allergioita yms. ei ollut ollenkaan.

en osaa sanoa tuohon määrään, mulla ainakin vauva ei juonut kun oli saanut tarpeeksi, ja huusi kyllä heti lisää, jos maito 'loppui kesken', ja joku minulle sanoikin, ettei vauva juo liikaa maitoa... Mutta sitten taas kuulin, että jonkun vauva joi ns. liikaa.

Mutta aika vaihtelevasti meni, välillä 30ml välillä 120ml...

Imetys onnistuu silloin parhaiten kun muistaa juoda runsaasti, syö kunnolla ja monipuolisesti, lihatuotteista saa hyvin energiaa. PItää muistaa levätä kunnolla ja nukkua päivunia. Imetyskertojen lisääminen myös lisää maidontuotantoa... Vauvalla on tiheänimemisen kaudet siinä yhden kk:n ja kolmen kk:n iässä, jolloin vauva haluaa olla rinnalla paljon ja tällöin heruttaa maitoa rintoihin. Alussa se tuntuu siltä että maito ei millään riitä vauvalle, mutta kun vaan jaksaa pitää vauvaa rinnalla aina kun hän sitä haluaa, niin kyllä se maitokin siitä alkaa lisimään.

Vinkkinä voisin sanoa, että kokeile ensin näitä konsteja ja anna sitten pullosta, jos tuntuu että muuten ei riitä ja jos tuntuu että et saa levätä muuten :) Hyvin ne vauvat kasvaa pulloruuallakin, ei siinä ole mitään hävettävää ja huonoa :)

Maito ei yhtäkkiä vaan lopu. Pumpulle ei heru yhtä helposti kuin vauvalle. JOS haluat imettää, niin jätä ne korvikkeet kaappiin ja imetä vaan. Juo, lepää, ole ihokontaktissa vauvan kansa ja tarkista imuote (neuvola tai imetystukihenkilö auttaa). Parhaiten maidontuotantoa lisää runsas imettäminen. Se, että näin moni tälläkin palstalla kertoo "maidon loppuneen" tarkoittaa vain sitä, että he eivät ole saaneet tarpeeksi imetysohjausta tai kokeneet imetystä tärkeänä. Maidon loppuminen on pitkä prosessi, joka ei tapahdu yhtäkkiä. Se, että rinnat ei välttämättä tunnu enää täysiltä ei myöskään kerro mitään, turvotus vain laskee pikkuhiljaa.

Jos et halua nähdä tätä vaivaa, niin aloita korvikkeen antaminen, mutta samalla varaudu siihen, että mitä enemmän korviketta käytät, sitä vähemmän tulet imettämään. Jos haluat edelleen imettää, niin imetä ensin, ja anna vasta sitten lisämaitoa. Aloita antamalla ihan parikymmentä milliä korviketta imetyksen päälle, ja jos vauva vielä selkeästi itkee nälkää niin anna lisää.

Muista, että sinun ei ole mitenkään pakko käyttää korviketta, vaan tämä on valinta jonka teet ihan itse. Niin kauan kun vauvalta tulee pissavaippoja ja paino nousee niin vauva saa tarpeeksi maitoa. Vauvan tyytymättömyys voi johtua muustakin kuin nälästä.

Mä en heru pumpulle ollenkaan. Ja vauvalla tulee näitä hetkiä kasvupyrähdyksessä jolloin se vaan olisi kokoajan rinnalla. Neuvoisin ottamaan yhteyttä neuvolaan. Kuukauden ikäisenä meillä ainakin neidillä alkoi itkut ja monesti koliikki alkaa tuon ikäisenä. Jos korvikkeelle siirryt muista imettää molemmat rinnat ensin ja sitten vasta kokeilla korviketta. Jos haluat olla osaimetyksellä, käy imetystuki ry:n sivuilla ja yhtyisin muihin että MAITO EI noin vaan lopu. Kolme lasta oon imettänyt ja voin sanoa että sitkeys usein palkitaan. Jos rumba kuitenkin käy äidille liian stressaavaksi, on varmasti parasta siirtyä korvikkeisiin. Käy kuitenkin punnittamassa vauva ensin, niin tiedät miten paino nousee. Jos se nousee hyvin, syynä voi olla mahavaivat ja usein korvike vaan pahentaa asiaa. Imuote on hyvä tarkistaa. Rintamaidossa on kuitenkin niin paljon vastaaineita ja vauvalle tärkeitä ainesosia, että kannattaa vielä opetella jos voimat riittää.

Kun kaikki puhuu täällä että maito riittää vauvalle, jos tulee monia pissavaippoja päivässä, niin kuinkas paljon kakkaa pitäisi tulla? Itselläni myös n. kuukauden ikäinen vauva ja ennen tuli joka vaippaan kakkaa, mutta nyt vaan n. kerran päivässä kunnon satsi ja muut vaipat pelkkää pissaa. Onko tämä mielestänne ok vai kertooko jostain ongelmista. Minä myös yritän parhaani mukaan imettää. Kaksi kertaa olen antanut tuttelia..

Alkuperäinen kirjoittaja nisu:
Kun kaikki puhuu täällä että maito riittää vauvalle, jos tulee monia pissavaippoja päivässä, niin kuinkas paljon kakkaa pitäisi tulla? Itselläni myös n. kuukauden ikäinen vauva ja ennen tuli joka vaippaan kakkaa, mutta nyt vaan n. kerran päivässä kunnon satsi ja muut vaipat pelkkää pissaa. Onko tämä mielestänne ok vai kertooko jostain ongelmista. Minä myös yritän parhaani mukaan imettää. Kaksi kertaa olen antanut tuttelia..

Alussa monella vastasyntyneellä vauvalla tulee useasti päivässä kakkaa, mutta ajanmyötä se rauhoittuu. Äidinmaidolla ei ole tavatonta ettei kakkaa tule kahteen viikkoon ja se ei ole huono asia. Musta kuulostaa ihan hyvältä että kakkaa tulee kerran päivässä, meillä tulee 2-3 päivän välein.

Itse olen antanut tuttelia sairaalasta asti päivittäin. En ole edes miettinyt suuremmin miksi näin..alkuun maito nousi hitaasti rintoihin ja sairaalassa alettiin jo antamaan lisämaitoa. Kotona jatkoin tuttelin antoa aina rinnan jälkeen ja yösyötöt alkuun lähes kokonaan tuttelilla. Olimme molemmat kovin väsyneitä eikä tissin kanssa leikkiminen houkutellut yöaikaan. Poika nyt 3,5kk, painaa lähes 8kg ja pituutta yli 65cm. Pääasia että lapsi kasvaa ja on tyytyväinen. Kokoajan on huolinut sekä rintaa että pulloa. Kyllä minuakin peloteltiin pullon vaaroista..mutta hassua kyllä nykyään "sylkee" aika-ajoin pulloon. Tissimaito ilmeisesti paremman makuista. Mutta jos nälkä on kova ja tissiä ei tipu niin tyytyy pulloon. Pumppaamalla olen saanut tosi huonosti maitoa pulloon, eli älkää todellakaan luottako siihen. Itse alussa uskoin että maito ei riitä rinnasta millään kun sain niin huonosti sitä itse ulos. Käytin sekä Ainun sähköistä että Aventin käsikäyttöistä. Nykyisin poika täyttyy pelkästä rinnasta ja edelleenkään en saa kuin lirut ulos itse pumppaamalla.

No kyllä se maito voi todella loppua. Itseltäni yhden vk:lopun stressi tyhjensi suihkutissit totaalisesti ja se oli miltei siinä. Vähän aikaa jaksoin tyrkyttää tyhjiä tissejä, mutta kun vauva imi tisseistä ehkä minuutin, vaihdettiin tissiä sama homma, eikä enää suostunut tyhjää imemään.

luin myös että nan olisi vatsaystävällisempää, kuin tutteli. Suosittelen myös "koliikki" pulloa tai pulloa missä on venttiili, ei pääse ilmaa vauvan mahaan.

Annoin vauvalle aina niin paljon maitoa, kuin vauva halusi. Tuossa iässä meillä meni n. 60-80ml syöntikerta. Mutta toiset vauvat voivat syödä heti alussa jopa 120ml kerta.

Suositushan on, ettei yli litraa menisi korviketta päivässä. Eli litra korviketta ja "ylimenevä" osa esim. maissivelliä.

Jos haluat yrittää, suo vaikka suklaata ja juo paaaaljon. Ja imetä aina molemmat tissit tyhjäksi joka syötöllä ja anna pullosta vasta sitten. Terveitä lapsia tulee vaikka pullosta maitoa söisivätkin.

Jos vain jaksat niin kannattaa jatkaa "osittaisimetystä", ensimmäiset pari kuukautta ovat imetyksen kannalta vauvalle tärkeimmät. Itseltäni ehkä aamuisin tuli hieman enemmän maitoa, vauva imi ehkä JOPA pari minuuttia per rinta. Mutta koko ajan maito väheni.

Älä stressaa, jos maito loppuu niin se sitten loppuu. Aajttele positiivisesti, nyt voi muutkin syöttää vauvaa, ja voit syödä ja juoda mitä haluat jne.

1kk ikainen vauva saattaa kitista muistakin syista kuin nalasta, ja korvikkeeseen siirtaminen ei sita valttamatta lopeta. Maidontuotantoa ei mitata pumppaamalla, se ei kerro juurikaan siita paljonko vauva saa imemalla maitoa. Muista etta imettamalla pystyt rauhoittamaan kitisevaa vauvaa niin usein kuin haluat ottamalla hanet rinnalle, mutta kun siirryt korvikkeeseen, sita ei saa antaa liikaa. Korvikepaketista loydat ohjeet kuinka usein ja kuinka paljon sita saa minkakin ikaiselle antaa. Siirtymalla osittain korvikkeeseen vahennat myos omaa maidontuotantoasi - eli itse en luovuttaisi noin nopeasti vaan imettaisin ainakin tuonne 3kk ikaan vaikka sitten tuntuisikin etta vietat suurimman osan vuorokaudesta imettaen. En missaan nimeassa tuomitse pulloruokintaa, mutta paatoksia ei kannata tehda jos "tuntuu" etta maito on vahenemassa...

Yhteistyössä