Korvikemaitoon siirtyminen 6kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja barbamama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

barbamama

Vieras
Hei!

Haluaisin kuulla kokemuksia korvikemaitoon siirtymisestä, jos täysimetetyt vauvat eivät ole tottuneet pulloon.

Aloitin kiinteät pikkuhiljaa joskus 4kk:n paikkeilla ja ohessa olen jatkanut imetystä. En ole koskaan oikein onnistunut pumppaamaan, joten tyttö ei ole tottunut pulloon. Nytkin ruokailun yhteydessä enemmän järsii vesipulloa, kuin juo vettä. Pikkuhiljaa olen ajatellut siirtyä korvikemaitoon, kun jotenkin tuntuu, että kun vauva on vähemmän rinnalla, niin maitoakaan ei enää tulisi kovin paljon...(eikä siitä koskaan ole ylitarjontaa ollut, sen verran on tullut, että vauva on ollut tyytyväinen!) Niin, miten teillä on onnistunut korvikemaitoon siirtyminen? Tyttö ei ainakaan minulta koskaan ole ottanut korviketta pullosta, kun olen koittanut tarjota (imetyksen jälkeen, ettei kyllä kai ole nälkäinenkään ollut???...) Pullosta on kyllä rintamaitoa ihan pari hassua kertaa juonut. Joku suositteli suoraan taikamukiin siirtymistä...onko siitä kokemuksia?

En siis ole lopettamassa imettämistä kokonaan, mutta pian olen illan poissa kotoa ja haluaisin alkaa treenata siihen, etten koko iltaa mieti, miten vauva pärjää ilman tissiä...

Sama kiinnostaa minuakin. Vauva on alkanut saada rintaraivareita ja rinta ei aina kelpaa mutta ei kyllä huoli pulloakaan (hankalaa!) Ikää nyt pian 5 kk ja kiinteitä on alettu maistelemaan....Täytyykö muuten esim. perunansyönnin jälkeen antaa aina vettä vai riittääkö maito??

Eikö kellään ole kokemuksia, itsellänikin tismalleen sama tilanne. Tosin vauvani on nyt 7kk ja ei osaa juoda tuttipullosta eikä nokkamukista eikä mistään mukista itse asiassa. Itseäni on todellakin askarruttanut, että miten voin jättää imetyksen pois, jos vauva ei juo nesteitä mitenkään muutoin kuin tissistä. Olisiko joku niin ihana, että kertoisi miten samantapaisesta tilanteesta olette selvinneet?

En tiedä, onko tästä apua, mutta kerron miten minä sain pojan juomaan korviketta.

Täysimetin poikaani 4 kk ja soseiden ohella imetin kahdeksankuiseksi. Poika suostui juomaan nokkamukista vasta sitten, kun lopetin imetyksen kokonaan. Eli lisäsin soseisiin aina niin paljon tuttelia kun pystyi ja tarjosin sinnikkäästi nokkamukia ruualla. Imetyskertoja vähensin asteittain, jotta maidon tulo hiipui. Poika oli niin sitkeä, että joi vasta sitten tuttelia, kun alkoi vähän janottamaan. Tuttipullosta ei oppinut ollenkaan juomaan. Aluksi tuttelia meni aina vähän kerrallaan, mutta kohta oltiinkin siinä tilanteessa, että juomista piti rajoittaa, jotta kiinteitä olisi mennyt. Muistaakseni kokeilimme erilaisia nokkamukeja, muun muassa taikamukia, mutta paras oli tavallinen kovasuinen nokkamuki, jonka päässä oli pienehkö reikä. Sillä pystyi kaatamaan tuttelia pojan suuhun. Poika ei tainnut oppia imemään taikamukista vasta kuin myöhemmin.

Tuosta veden antamisesta soseiden jälkeen. Itse en antanut koskaan vettä, vaan imetin ruuan päälle. Muutenkin olen aina ollut tosi huono veden juottaja, mutta hyvinhän tuo poika on pärjännyt.

Eli oman pojan kohdalla ei toiminut kuin kokonaan imetyksen poisjättäminen. Ja mikä parasta, poika alkoi nukkumaan täydet yöt imetyksen loputtua. Siihen asti oli herännyt aina tissin toivossa.

Nyt minulla on 3 kuinen tyttö ja suunnittelen imetyksen lopettamista noin 6 kuisena. Saa nähdä miten käy, kun tyttökään ei suostu juomaan korviketta.

Minulla ei ole onnistunut tuo rintamaidosta vastikkeisiin siirtyminen ainakaan vielä. Annan aterioilla vastiketta, mutta se ei kelpaa. Tuntuu, että ei viitsi väkisinkään tuputtaa. Koska olen palailemassa töihin, asia on mielen päällä, mutta en ole keksinyt mitään viisasten kiveä.

En vastaa siihen mitä kysyitte, vastaan kuitenkin :)

Minusta puolivuotiasta ei enää tarvitse yrittää pullolle. Itse en ole antanut myöskään korviketta pienimmälle (nyt reilu 1 v), vaikka ei koskaan käyttänyt pulloa.

Ensinnäkin: rinnat saattavat tuntua tyhjiltä, mutta ei se maito niin vain lopu kun on kerta puoli vuotta jo riittänyt. Rinnat vain tottuvat heruttamaan maitoa enenmmän juuri silloin un sit tarvitaan.

Toiseksi: jos maidon riittävä saanti epäilyttää, niin kannattaa laskea kuinka monta imetyskertaa vuorokaudessa on. Vaikka vauva saisi vain desin maitoa kerralla, niin helposti vuorokaudessa tulee tarvittava 6- 7 dl rintamaitoa täyteen.

Kolmanneksi: jos silti epäilyttää, niin korvikkeen voi piilottaa ruokaan. Joko tekemällä ruuan korvikkeeseen tai siten että lisää valmiiseen ruokaan korviketta tai korvikejauhetta. Juomana voi tarjota vettä joko nokkamukista tai vaikka suoraan tavallisesta mukista.

Meillä tissitellään yhä 0 - 4 krt/vrk, yleisimmin kaksi. Piimää aloin antamaan 10 kk:n iässä, sitä ennen joi nokkamukista vettä. Vuoden iästä on sitten juonut tavallista maitoa.

Nou ressiä...

Yhteistyössä