Lopetanko imetyksen suosiolla? Vauva reilu 7kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään oleva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmeissään oleva

Vieras
Ei ole koskaan saanut ihmeemmin korvikkeita, välillä olen juottanut ruokajuomana tai tehnyt niihin puuroja. Selvästi tykkää juoda tuttipullosta ja jopa nokkamukista. Alkanut koko ajan vähentämään rinnalla oloa päiväsaikaan, nyt ei suostu enää millään. Alkaa pelleilemään, tai itkemään jos "tuputan" rintaa. Pullosta ottaa heti ja juo vaikka miten (rintamaitoa tai korviketta). Tänään teki sitten stopin iltaimetyksellekin! Käänsi vain päänsä pois parin imaisun jälkeen. Testasin suostuuko korviketta ottamaan, laitoin pulloon ja joi yli desin. Sitten nukahti tyytyväisenä. Öisin on vielä syönyt rintaa kerran tai pari (lähinnä sillä ollut helppo tyynnyttää levoton yökeikkuja). Saa nähdä miten jatkossa sen laita, haluaako enää sitäkään. Mutta yritänkö vielä imetellä, vai siirrynkö suosiolla korvikemaitoon? Tuntuisi, että olisihan se rintamaito laadukkaampaa, suoja-aineita jne...Onkohan tämä vaan jotain väliaikaista lakkoilua, vai nytkö vauva tahtoo vierottua?

Miten paljon "laadukkaampaa" rintamaito on vielä puolen vuoden imetyksen jälkeen verrattuna korvikkeisiin? Eli kuinka tehokkaasti pitäisi yrittää vielä jatkaa imetystä, vaikka vauva ei järin kiinnostunut olekaan?

Meillä oli ihan sama juttu tytön kanssa muutama kuukausi sitten. Tämä tissiltä vieroitus alkoi kyllä jo 6 kk ikäisenä. Pikku hiljaa meilläkin väheni syöttökerrat, lopulta söi enää öisin ja ihan viimeksi enää joka toinen yö... Eli toisaalta imetyksen lopetus meni hyvin kummankin osapuolen kannalta, eli loppui pikkuhiljaa.

Monet sanoo, että voi olla mahdollista, että rinta alkaa taas pian maistumaan, mutta meille ei ainakaan näin käynyt. Tyttö huomasi varmaan, että tuttipullosta saa maidon paljon helpommalla...

Jokaisen kolmen lapsen kohdalla meillä on tullut imemislakko jossain vaiheessa kiinteiden aloitamisen jälkeen. Yli on aina päästy ja hyvä niin. Helpompi lapsenkin opetella suoraan mukista juomaan kuin että tulee tuttipullot välivaiheeksi ja niistä saa taistella pois (pikkusiskoni joi vielä 3-vuotiaana kaiken tuttipullosta).

Jos teillä ei enää imetys lähde käyntiin, niin minusta ei kannata kuitenkaan tuttipullolle opettaa. Jatkon kannalta parempi, että juo nokkamukista, kun on muutenkin ruokatapojen oppimisvaiheessa.

En silti heittäisi vielä hanskoja tiskiin. Meillä lakkoilijat tarttuivat rintaan nukuksissaan: kun ensin sai nukutettua niin sitten rintaa uniseen suuhun ja hyvin maistoi ja sai hymynkin päälle. Muutamia päiviä tuohon tyyliin ja sitten taas palattiin arkeen. Kahden lakkoilijan kohdalla syy ei koskaan selvinnyt ja tuon yhden kohdalla selvästi lakkoilu oli yhteydessä tukkoiseen nenään. Ei ollut ilmeisesti kiva painautua lämmintä tissiä vasten kun muutenkin tuhiseva nenä. Katselkaa miten teidän pikkuihminen suhtautuu ja sillä sitten omien vaistojen mukaan.

Meillä ollut nyt ihan samanlaista, poika 8kk. Hampaita tehtiin ja eroahdistus alkoi. Oli lähes viikon niin ettei syönyt rintaa ollenkaan päivällä, yöllä kyllä 2-3 kertaa. Mutta sitten yhtenä päivän vain viikon lakkoilun jälkeen halusikin rintaa, suu ammollaan hamusi tissiä! Nyt syö välillä 2-3 kertaa päivässä, välillä kerran, mutta hyvä tuo niinkin. Ja jos ei meinaa tissi kelvata, niin olen antanut vain pullosta tai mukista. Ehkä olen myös itse liikaa tuputtanut tuota tissiä, selvästi ei enää kiinnosta poikaa tissillä olo, muutoin kun on todella kova "jano". Ruokaa syö kyllä todella isoja määriä ja juo hieman korviketta mukista joka aterialla. Toivon että meilläkin tämä oli vain ohi menevä kausi.

Esikoinen lopetti itse imetyksen 9 kk iässä, tosin oli jo pitkään saanut rinnan lisäksi korviketta pullosta, joten vieroittautuminen tapahtui vähän kuin itsestään, ei vain tissi enää kiinnostanut enkä edes jaksanut yrittää enää imetystä, kun toinen vain rimpuili tissillä.

Olen kuullut, että monilla tämä 7-9 kk:n ikä on ollut vieroittumisaikaa, mutta joillakin sinnikkäällä yrityksellä on imetys jatkunutkin vielä tämän vaiheen mentyä ohi. Nyt sinun pitäisi oikeastaan itse miettiä, haluatko jo lopettaa imetyksen vai yrittää jatkaa vielä. Toisaalta tämä on myös hyvä hetki vieroittaa rinnasta, koska vauva sen jo on itse aloittanut, mikäli vain itse haluat lopettaa imetyksen.

Tsemppiä sinulle ja päätöksenteossasi ja muista että päätit sitten niin tai näin, niin voit olla tyytyväinen että olet pystynyt imettämään lastasi näinkin pitkälle! :)

Kiitti vastaajille! Mulla on todella ristiriitaiset tunteet.. äsken itkin miehelle, että vauvasta tullut iso eikä enää välitä äidinmaidosta ja miksi ei... Sitten toisaalta kiinnostaa ajatus, ettei olisi enää niin "imetysdementiassa" ja isäkin kelpaisi varmasti paremmin kun olisimme samassa asemassa syöttöjen suhteen. Se että vauva ei ole enää minussa niin kiinni herättää tunteita puolesta ja vastaan.. Tosi ristiriitaiset tunteet nyt. Rinnat ovat selvästi tyhjenemään päin, mietinkin, onnistuuko pitkäänkin sillä lailla että vauva imee esim. vain kerran illalla tai yöllä - vai loppuuko maidontulo sitten kokonaan? En tosiaan tiedä pitäisikö jatkaa tuputtamista ja yrittämistä, vai lopettaa suosiolla.

oon ymmärtänyt että se menee niin että niin paljon maitoa tulee ku tilataan että jos vaikka kerran päivässä imetät niin siihen tarpeeseen maitoa riittää niin kauan ku imetät kerran illassa... en kyl oo testannu nii en tiiä varmaksi.

Mutta sen vaan sanoisin omasta kokemuksesta että meidän tällä hetkellä 10 kk kestäneellä imetystaipaleella on ollut päiviä ku imetetään vaan 2 kertaa ja sitten taas päiviä kun meneekin 5 kertaa että hyvin ne tissit ja maidontuotanto on uudestaan lisääntynyt ja pysynyt lapsen imemisen tahdissa mukana.

Yhteistyössä