3kk:n ikäinen ei suostu rinnalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hessa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hessa

Vieras
kertokaa kommentteja ja kokemuksia seuraavaan: Mulla on 3kk tyttö joka saa pääsääntöisesti rintaa. On n.2kk:n iästä lähtien kuitenkin jollain tavalla (varsinkin iltaisin, väsyneenä) protestoinut rintaa, kun varmaan muistaa kertoja jolloin on saanut pullosta = tulee vähemmällä työllä. No nyt kun tuli 3kk täyteen, tekee tätä jatkuvasti joka syötöllä. Kauheet raivarit, kun ensin on nälkä eikä vielä heru, ottaa nännin suuhun, irrottaa, uudestaan, huutaa, sitten tulee kuuma ja huuto vaan ylltyy yms. viime yönä syöttöihin/suostutteluun meni 2-3.30 ja 5-6. Ja aamulla taas sama juttu. Pitkän suostuttelun jälkeen sitten jotenkuten syö. en kyllä tiedä saako tarpeeksi enää kun on jonain iltoina ollut pakko turvautua pulloon kun en halua lasta nälässä huutavanakaan kauaa pitää. Mua itkettää ja v**uttaa koko touhu. En siis lapselle ole vihainen, mutta olen surullinen siitä ettei tissi enää kelpaa. Mikä neuvoksi? en haluaisi vielä lopettaa imetystä, ja en varmaan pumppaamallakaan pääse samoihin tuloksiin mitä lapsi rinnasta saa. Vielä ainakin kuukausi tai kaksi haluisin että saa omaa maitoa... Voikohan olla että tosiaan vierottaa nyt itsensä kokonaan vai onks vielä toivoa?

Minulla on samanikäiset kaksoset, jotka ovat osittaisimetyksellä ja siis saavat ruokaa myös pullosta. Viime viikolla tyttö raivosi tissillä, tällä viikolla poika.. Pitää olla oikein kovasti nälkä, että poika nyt suostuu imemään rintaa. Puoliunisena syö paremmin.

Myös esikoisella oli samoja ongelmia samassa iässä ja hän ei saanut silloin pullosta maitoa lainkaan. Nimenomaan tuo heruminen saa (ja hänellä sai) aikaan raivarin. Minulla kun on varsinaiset suihkutissit.

No, neuvoina sen verran, että laitan tutin suuhun tissillä raivoajalle. Sitten kun on sitä lutkuttaessaan rauhoittunut, otan tutin pois ja vaihdan tissin tilalle. Sillä tavalla saa pojan "huijattua" imemään ja kun pääsee vauhtiin, kelpaa tissi taas paremmin. Toinen keino on ottaa vauva syömään silloin, kun on vielä melkein unessa eli ennen kuin herää itkemään nälkää. Mutta yöllä ei tietysti viitsi itse heräillä kuuntelemaan vauvan heräämisen merkkejä..

Älä vielä luovuta imetystä, nämä vaiheet menevät ohitse (ainakin minun vauvoillani ovat menneet). Maidontuotanto kestää muutaman päivän raivarit, jos vauva kuitenkin heruttaa maitoa ennen huutamistaan. Ikäväähän se on, kun maito suihkuaa pitkin seiniä, mutta kyllä se siitä taas vauvankin mahaan päätyy..

Meillä oli tissiraivareita joskus samoihin aikoihin. Luin imetystukisivuilta, että pulloruokinta piti lopettaa siihen paikkaan. Jos pitää antaa lisämaitoa niin antaa lusikalla tai kupilla. Meillä onnistui hyvin tällä lailla. Nostin myös pois heti tissiltä, jos rupesi huutamaan ja laitoin takaisin ku rauhoittui.

Toi on kyllä tuskaista hommaa. Voimia sinne! Mutta kannattaa vielä yrittää. Myöhemmin varmaankin kaduttais, jos nyt lopettais. Onhan se äidinmaito kuitenkin parasta. Mä itse selvisin kaikista raivareista yms läpitte ja nyt ollaan jo imetetty 6kk=)

Vielä on toivoa...Niin tutulta kuulostaa! Meillä oli sama homma 3-4 kk iässä, joka syöttö oli yhtä huuto ja lopulta sitten söi kun oli ihan poikki eikä jaksanut enää taistella vastaan. Ja tässä vaiheessa ei syönyt pullostakaan eli oli tosi hankala tilanne. Koita vaikka lypsää muutama tippa ennen kuin laitat nännin vauvansuuhun, niin maitoa alkaa tulemaan helpommin. Myös erilaiset imetysasennot voivat auttaa. Ootko huomannut onko ongelma jomman kumman rinnan kanssa? Meillä oli niin että toisesta söi paremmin. Tsemppiä!

Meillä nyt neiti 5 kk ja syö aamuyöllä ja aamuisin rinnasta ja muuten pullosta, olemme kaikki tyytyväisiä tähän.

Hei!
Mulla oli IHAN SAMANLAISTA!! Ah, aika kultaa muistot. olin itse niin valmis pulloruokintaa, mutta vauvanipa ei huolinut pulloa ja se siitä sitten. Lähes joka ilta huudettiin. Välillä tuli iltoja kun ei huudettu ja luulin, että nyt se on loppu, maidontuotantoni on vihdoin tasaantunut... Niin eikös taas parin yön päästä ihan sama juttu.
MUTTA, kuten minulla niin myös sinulla SE MENEE OHI!! Useimmilla se menee ohi 3kk iässä, meillä meni lähempänä 4kk ikää. Loppui kuin seinään.
Tsemiä sulle, voi voi, voin vain kuvitella kuinka kurjaa on,muistan!

Hei!
Meilläkin on viime aikoina alkanut olla tuota raivoamista rinnalla, varsinkin iltaisin, vaavi nyt hiukan yli 2 kk... Olen laittanut hälle tutin suuhun kun raivoaa, ja yleensä nukahtaa syliin pian kunhan rauhoittuu. Sitten pienten unien (5-10 min) jälkeen onkin ruoka kelvannut eikä pulloon ole tarvinnut turvautua (vaikkei se meillä pannassakaan ole). Tainnut pikkunen olla väsynyt. Näin meillä. Tsemppiä!

tutulta kuulostaa, rintaraivari joka kuuluu just rintaruokitun lapsen kuvioihin tietyissä vaiheissa samalla tavalla kuin tiheän imun kaudetkin. Ne pitäis jotenkin vaan jaksaa kestää läpi...meillä esikoisen raivarit osui pääasiassa iltaan ja sitähän se oli hetken yhtä syöttöä ja taistelua. Paras keino "huijata" rinnalle oli alottaa syöttö kävellessä ja sit kun syö rauhassa niin vaaaarovasti istahdin alas heh. Nyt pikkukakkonen tuntuu raivoavan jo 1,5kk:na rinnalle mut luulisin että johtuu kun maitoa tulee niin vauhdilla aluksi. Jos vain jaksat niin yritä vielä hetken, kyllä sen pitäis ohi mennä.

"""tutulta kuulostaa, rintaraivari joka kuuluu just rintaruokitun lapsen kuvioihin tietyissä vaiheissa samalla tavalla kuin tiheän imun kaudetkin"""

Ei millään pahalla mutta otti silmiin lause ettäkuuluisi rintaruokitun lapsen elämään. Nuo kuuluvat ihan samalla tavalla myös pulloruokitun lapsen elämään. Mutta siis ihan rintaraivarilta kuullostaa. Kyllä meillä ainakin saatiin "rintaraivareita" niin pullolle kuin tissillekkin, samaten oli tiheän imun kaudet, kuten myös herutltiin pulloa jne.

No anna suosiolla syödä pullosta. Pääset paljon helpommalla. Juuri luin uudesta Kauneus ja terveyslehdestä, että pullolapset eivät ole yhtään sen allergisempia eikä sairasta flunssaa sen enemmän kuin äidinmaitoa saaneet lapset. Turha ottaa stressiä joka asiasta. Säästä itseäsi se koituu loppupeleissä lapsen parhaaksi. Jaksat olla hyväntuulinen ja rento äiti. Se on parasta antia lapselle.

Meillä auttoi ainoastaan se, että kävelin ympäriinsä (vauvalla tissi suussa) ja välttelimme kovia ääniä nukutuksen aikaan. Makuullaan syöttäminen ei onnistunut ollenkaan. Pakko oli olla liikkeessä. Raivarit loppuivat aikanaan ja sitten ei enää tarvinnut kävelläkään. Eli ei hätää, et totuta lastasi siihen :D
Tuo raivarointi on tyypillistä juurikin iltaisin. Yösyötöt menevät yleensä kuin tanssi, mutta poikkeuksiakin on. Itselläni huuto tuli suihkutissiyden vuoksi. Nyt imetys on ollut jo monta kuukautta ihanaa. (vauva nyt 7kk) Kyllä se ihanaksi muuttuu sinullakin! Tsemiä, kyllä se loppuu aikanaa, lohduta itseäsi sillä. Tsemiä, toivottavasti jaksat imetellä, on se vaan niin paljon kätsympää kuin pulloilla puljaaminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaksosmamma:
No anna suosiolla syödä pullosta. Pääset paljon helpommalla. Juuri luin uudesta Kauneus ja terveyslehdestä, että pullolapset eivät ole yhtään sen allergisempia eikä sairasta flunssaa sen enemmän kuin äidinmaitoa saaneet lapset. Turha ottaa stressiä joka asiasta. Säästä itseäsi se koituu loppupeleissä lapsen parhaaksi. Jaksat olla hyväntuulinen ja rento äiti. Se on parasta antia lapselle.

En kyllä oikein usko, että pullosta antamalla pääsisi helpommalla. Rintaraivarikausi menee kyllä aikanaan ohi. Imettäessä ei tarvitse kantaa korviketta kaupasta, maito on aina mukana ja oikean lämpöistä. Ja imetys on paras ja nopein tapa rauhoittaa vauva/lapsi.
Ystävälläni on 4 kk ikäinen tyttö ja kokonaan korvikkeella. Oma 11 kk ikäinen poikani imaisee maidon rinnasta, kun ystäväni on vasta lämmittänyt pullomaidon. Kyllä imetyksen eteen kannattaa nähdä vähän vaivaa, eihän uimaankaan opita laiturilta järveen heittämällä.

www.imetys.fi/itu/101_eka.php

Kiitos kannustavista vastauksista! Eilen vauvani ei suostunut syömään ollenkaan tissistä vaan huusi selkä kaarella yli puoli tuntia, en voinut toista enempää huudattaa joten annoin pullosta. Sen jälkeen seuraava syönti oli samanlaista.. huono omatunto mutta minkäs teet. Pakko kai alkaa pumppaa sen aikaa ku onnistuu ja sit lopettaa kun ei enää maito riitä. Onko kukaan pumppaillu vauvalle pidempiä aikoja? Miten sen käytännössä teette ja onko käytössä käsi- vai sähkö pumppu?

Mieli on maassa, vaikka tiedän että olen todella yrittänyt parhaani enkä voi enempää tehdä, en halua lastani nälässäkään pitää. On kuitenkin kuin neiti aurinkoinen kun on syönyt, oli se sitten korviketta tai omaa maitoani. Enkä todellakaan ajattele muista "pulloäideistä" mitään pahaa, mutta itse en näytä pääsevän ajatuksen yli vaan se kalvaa mua pahasti.

Nonni, nyt heti se syyllisyys pois. Olet oman tilanteesi ja lapsesi paras asiantuntija. Eli jos pulloiluun päädyt, se EI tee sinusta yhtään huonompaa äitiä. Päinvastoin olet nyt jo pohtinut sitä, mikä on parasta lapsellesi ja pähkäilet tilannetta lapsesikin näkökulmasta. Jos imetyskerrat ovat ikäviä niin äidille kuin lapsellekin, niin mitä sitä turhaan kiusaamaan kumpaakin teistä.

Meillä oli siis ihan samanlaista ja muistan kuinka olen itkenyt iltaisin pahaa oloa, kun vihdoin toisen unille sain. Olihan se nyt ihan hirveetä huudattaa toista, kun eihän se lapsi turhasta huuda (meillä oli siis suihkutissi ongelma...) Symppaan niin sinua!

Niin, en osaa kyllä varmuudella sanoa maidontuotannostasi, että miten se pysyy yllä jos pumppaa, mutta luulisi sen jonkin verran toimivan. Monihan ns. osittaisimettää. Eli ei edes pumppaile vaan syöttää osan korvikettaja ja osan imettää. Ymmärrän jotenkin hyvin tuon kalvavan tunteen siitä, ettei haluaisi aloittaa sitä pulloruokintaa, mutta niinhän se on, että tyyyväinen äiti takaa tyytyväisen vauvankin. Eli jos teille imetyshetket on yhtä horroria, niin eihän se nyt maailma nloppu ole alkuunkaan, jos päätät antaa vähän pulloakin. Tuo imetysjuttu on jotenkin jo laitokselta asti vaan taottu päähän ja se näyttää muutenkin olevat TODELLA arka aihe. Jotkut vetelee siitä ihan hirveitä pultteja, jos joku antaa pulloa omalle vauvalle omasta vaikkapa mukavuudenhalustaan. Mitä se nyt muiden maailmaa liikuttaa, miten toisten vauvat ruokitaan.
Täällähän palstoilla joku osuvasti kirjoitti joskus, että tämä imetysasia on jotenkin niin säälittäävää keskustelua siitä, kuka on ns "hyvä-paha-äiti"... Kun oikeesti on ihan oikeita ongelmia ja huolia joissakin lapsiperheissä (esim. vauva jätetään kokonaan syöttämättä ja lähdetään baariin vedetään kännit, että siinä perspektiiviä).

Mutta taas takaisin ongelmaasi. Muista nyt myös se, että tilanne on ohimenevä ja sitä itkua ei enää kauaa ole. Jos vauvasi on nyt jo 3kk, niin ihan viimeistään sen pitäisi helpottaa tuossa 4kk korvilla tuon raivaroinnin. Eli tsemiä vaan jos jatkat. Itse jatkoin ja hulluuden rajamailla käytiin noissa itkukohtauksissa. Meillä ei pulloruokinta onnistunut ja mulla ei ollut edes vaihtoehtona siis, että olisin voinut pumppailla.

Mutta oli mikä tahansa ratkaisusi, niin teet varmasti parhaan päätöksen. Älä turhaan murehdi asiaa ja syyllistä itseäsi. Ole armollinen itsellesi.
TSEMIÄ!

Meidän poju ei kans saanu ku 3kk tissiä,koska en jaksanut noita raivareita.Pulloa on saanut sitten.Syyllisyyteen en suostu,koska keskimmäiseni sai 8kk rintaa ja on meidän perheen allergisin.Esikon kanssa imetys sujui vain 6vkoa,jonka jälkeen maitoa ei enää tullut.Tapauksia on siis monia ja kuitenkin Suomen oloissa lisäruoka on erinomaista.

Yhteistyössä