hinku yskästä

bbb
ihan mielenkiinnon vuoksi kyselen täällä että onko muita kenen pieni lapsi on sairastellut hinku yskän? miten olette kyseistä tautia hoitanut ja mistä nuin hirvittävän taudin matkaan napannut?oma tyttö reilun kuukauden iässä sairasti ja sairaalahoitoon pidemmäksi aikaan joutui.mä kun kuvittelin että kyseistä tautia ei enää edes suomessa liiku mutta vissiin kuitenkin jonkin verran yleinen?
 
Hei!
Sairastin itse hinkuyskän 80-luvulla. Silloin oli pienehkö epidemia kotiseudullani. Ainahan niitä kuitenkin jostain voi tulla. Mm rokottamattomat tuovat niitä tuliaisina matkoilta. Yritän nyt olla ottamatta tässä kantaa rokotuksiin. :saint:
Muistan sairauden olleen kamala ja se kesti monta kuukautta. Siinä tuli pahoja yskänkohtauksia, jotka salpasivat hengityksen ja liman oksentamisen jalkeen hengitys alkoi taas kulkemaan. Sitä ei muistaakseni hoidettu mitenkään (voin vielä kysäistä asiaa äidiltäni) , vain aika sen sitten paransi. Siskoni sairasti taudin myös, mutta lievempänä.
Olen kyllä sairastanut myös sikotaudin ja tuhkarokon, vaikka minut on rokotettu. En tiedä ovatko rokotuksen menneet kohdallani jotenkin pieleen.
 
SMP
vähän aikaa sitten oli lääkäri sivustoilla juuri juttu hinku yskästä kuinka ihmiset viime vuosina on sitä sairastaneet tietämättään paljonkin, koska lääkärit eivät osaa/tiedä/tajua diagnosisoida ko. tautia, koska kuvittelevat sen kadonneen suomesta tyystin.

Sitä on ollut yllättävän paljon suomessa 2000 luvullakin, mutta vain murto-osalla se on diagnosisoitu oikein.
 

Yhteistyössä