Hesalainen vai stadilainen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Höpöpölinää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Höpöpölinää

Vieras
Olen ymmärtänyt, että stadilainen on sellainen ihminen, joka on syntyperäinen helsinkiläinen, joka asuu Helsingissä. Mutta miksi pitää joskus korostaa, että on paljasjalkainen stadilainen...

Voiko olla stadilainen, jos on syntynyt muualla, mutta asunut pitkään Helsingissä? Vai onko sitten hesalainen? Vai onko "hesalainen" vain junttia käyttämä termi kaikista kehä III:sen sisäpuolella asuvista?

Hassua sinällään, koska minä olen syntynyt Helsingissä ja asunut siellä ekat 2 vuotta. Sitten muutin ulkomaille (Saksa), jossa asuin 8 vuotta. Tämän jälkeen muutin Ouluun ja siellä olen asuin 12 vuotta. Sen jälkeen muutin Helsinkiin, jossa olen asunut sitten 10 vuotta. Miellän itseni aina oululaiseksi, vaikka en ole edes syntyperäinen. Ja nyt olen asunut Helsingissä yhteensä yhtä kauankin...

Niin, joku sanoo, että mitä välii... Mutta mitäs mieltä olette? Itse olen sitä mieltä, että on yhtä "junttia" asua Taka-Hikiällä koko ikänsä kuin Helsingissä. Tai siinä itsessään ei ole mitään junttia, mutta sitten se muuttuu juntiksi tai typeräksi jos on joka käänteessä haukkumassa muita ts. takahikiö haukkuu etenkin hesalaisia ja stadilainen kaikkia muita maalaisiksi... Tämmöttis tällä kertaa (sanois varmaan immeinen Turkkuses)

Riippuu määritelmästä. Olen käsittänyt, että joillekuille stadilainen on vasta henkilö, jonka isovanhemmatkin ovat Helsingissä syntyneet.

ei kyllä oo noin, tuollainen ois sitten kolmannen sukupolven stadilainen. Jotkut stadilaiset on tarkkoja ilmottamaan myös monennenko polven stadilaisia. Sellainen on musta jo vähän ylimielistä, mutta kyllä mäkin korjaan kaikkia sanomaan stadi jotka puhuu hesasta. Itse oon syntynyt hämeessä, mutta olin alle kuukauden ikäinen kun muutimme stadiin. En silti pidä itseäni stadilaisena, mä vaan asun stadissa. Isääni sen sijaan pidän jostain syystä stadilaisena, vaikka hän on syntynyt oulun korkeuksilla ja ollut taapero kun ovat stadiin muuttaneet. Ehkä tää mun päävamma siinä suhteessa liittyy jotenkin siihen että mun isä puhuu edelleen sitä aitoa stadin slangia (josta mä en ymmärrä puoliakaan...) :D

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Itse oon ymmärtänyt että stadilainen on syntyjään helsinkiläinen ja paljasjalkainen stadilainen on taas toisen tai kolmannen polven stadilainen. Hesalainen taas on lande joka on muuttanut helsinkiin tai sitten hesa / hesalainen ylipäänsä sanoja joita landet käyttää :) lande = kaikki kehä 3. Ulkopuolella..

Tosin itsekin puhuin lapsena hesasta vaikka paljasjalkainen stadilainen olenkin, lapsena se tuli jotenkin sujuvammin :D

Mua vituttaa hesalaisissa se, että kun muilta ihmisiltä kysyy, että mistä ne on niin ne sanoo että "Tampereelta" tai vaikka "Haminasta". Mutta joiltakin hesalaisilta kun kysyy, niin ne vastaa jotain että "Töölöstä", "Krunikasta" tai "Rööperistä". Kukaan muu ei vastaa kaupunginosien perusteella. Sitten tosin jos joku asuu Kontulassa tai Kivikossa, niin sitten sanotaan vaan että "Helsingistä"... heh heh...

Mä kyllä tunnen nuo Helsingin kaupunginosat, mutta suurin osa suomalaisista varmaan ei.

Itse oon ymmärtänyt että stadilainen on syntyjään helsinkiläinen ja paljasjalkainen stadilainen on taas toisen tai kolmannen polven stadilainen. Hesalainen taas on lande joka on muuttanut helsinkiin tai sitten hesa / hesalainen ylipäänsä sanoja joita landet käyttää :) lande = kaikki kehä 3. Ulkopuolella..

Tosin itsekin puhuin lapsena hesasta vaikka paljasjalkainen stadilainen olenkin, lapsena se tuli jotenkin sujuvammin :D

Kyllä Hesa oli ennen vanhaan ihan yleinen termi jopa ihan pääkaupungissa itsessään ja syntyperäistenkin käyttämänä. Jostain syystä 80-90-luvulla siitä tuli junttimainen termi.

Eikä todellakaan ole väliä onko stadilainen, hesalainen vai turkulainen, usein noista muutenkin kuulee puhuttavan lähinnä känniörvellyksissä tmv. En ainakaan itse tunne että kenelläkään olisi normaalisti tarvetta tuoda esiin stadilaisuuttaan tmv kun ei sillä ole mitään väliä.. Ihminen kuin ihminen.

Mä oon syntynyt pääkaupukiseudulla ja asunut täällä koko ikinä, pidän itseäni paljasjalkaisena pääkaupunkiseutulaisena.

Mieheni on syntynyt Helsingissä ja asunut siellä yli 4-kymppiseksi, hän ei tunne olevansa stadilainen.

Sillä meidän molempien määritelmien mukaan stadilainen asuu tietyissä kaupunginosissa, lähiöt eivät istu tähän määritelmään. Sen sijaan esim. Töölössä syntynyt ja asunut on selkeästi stadilainen.

[QUOTE="Haahuilija";28198883]Kyllä Hesa oli ennen vanhaan ihan yleinen termi jopa ihan pääkaupungissa itsessään ja syntyperäistenkin käyttämänä. Jostain syystä 80-90-luvulla siitä tuli junttimainen termi.[/QUOTE]

ai, kumma kun faija silti aina korjaa hesan/hesalaisen stadiksi/stadilaiseksi, vaikka asui stadissa 60-70-luvulla. 80-luvulla oli jo muuttanut pirkanmaalle eikä oo stadissa sen jälkeen asunut...

et voi vaikuttaa paikkakuntaan missä synnyt.heimoajattelua ..pikkusieluisuutta ja loukkaavaa käytöstä muita ihmisiä kohtaan ja eristävää-me ja noi muut-ajattelua.miten jossain samassa paikassa asunutta ja jotain erilaista murretta puhuvaa voi pitää jotenkin parempana ihmisenä.kuka haluaa oppia murretta minkä kieliasu muuttu jopa päivittäin.

Väitin aiemmassa aihetta sivuavassa ketjussa, että näin vuonna 2013 ei kukaan nyt IRL aidosti ajattele että KAIKKI hesalaiset olisivat ylimielisiä kuspäitä, mutta nyt joudun syömään sanani.

Maanantaina meinaan minulle kertoi eräs täysin järkevänoloinen ihminen ihan oikeassa elämässä tuon totuuden. :D

Ihan yksi ja sama mulle sanooko hesalaiseksi tai stadilaiseksi.

joku tuosta laittoi että kukaan ei sano olevansa Kontulasta. Kyllä todellakin sanoo :D
Aika monelle on stadilaisuutta tärkeämpää oma kaupunginosa jos siellä on koko ikänsä asunut, tai esim yleinen itähelsinkiläisyys. Jossa taas on ihan selkeä ero johonkin Pakilan kermaperseisiin :D

En mä tunne ketään, joka käyttäisi sanaa "Hesa" tai "hesalainen" (paitsi netissä törmää niihin toki).
Eli en käytä kyseistä sanaa, vaikka olenkin junantuoma. En kyllä käytä Stadiakaan, vaan aina Helsinki.

Enkä mä ole myöskään helsinkiläinen, vaan asun Helsingissä.

Näin vähintään viidennen sukupolven stadilaisena (sen kauemmas en ole saanut sukukirjoja tongittua) olen sitä mieltä että sanoilla Helsinki, Stadi ja Hesa ei ole mitään merkityseroa. Stadi on vain helpompi 2-tavuinen kutsumanimi, joka itseltäkin tulee puhiessa luontevasti. Helsinki kuulostaa puhekielessä viralliselta tai teennäiseltä, kukaan taas ei sano Hesa pk-seudun sisäpuolella. Kuten sellaiset sanat kuin "linjuri" se ei vain kuulu paikalliseen puhekieleen, ei siinä ole mitään sen ihmeellisempää tai merkittävämpää.

Epäilen kyllä vahvasti tuota ylempää väitettä Hesan olleen yleisessä käytössä 90-lukuun asti. Omat isovanhempani olivat tarpeeksi vanhoja palvellakseen sodassa (syntyneet siis joskus 20-luvulla) ja he kaihtivat ilmaisua Hesa aivan kuin nykyajan 13-vuotias sitä kaihtaisi. Vaikea uskoa että he muuttivat sanasta mieltään 60-vuotiaina.

Ja kyllä, asun sporan alueella.