Hermot riekaleina

Olen ihan hämmennyksissä. Tämä ketju, se miten ihmiset välittävät, saa aikaa lämpimiä ja lohduttavia tuntemuksia. Olen aidosti kiitollinen teille jokaiselle. Palstaa aina parjataan, mutta tämän asian suhteen olen saanut vain tukea ja tsemppausta. Avautuminen on ollut helppoa, paljon helpompaa kuin läheisille, ja vaikka pelkään, että joku mut tätä kautta tunnistaa, en jaksa kantaa siitä nyt huolta.

Kiitos
 
KCACO,

Palaanpa vielä tänään lopuksi tähän ketjuusi. Sairauteen ja etenkään sen aiheuttamaan epätietoisuuteen ei tarvitse pystyä suhtautumaan tyynesti. "Järki ei juokse, mutta tunteet riehuvat" - tarkoitatko että sekin (vuoristorata) nimenomaan pelottaa?

Tuossa kerroit myös ns. pelkkää hyvää tarkoittavista fraaseista. Enpä minäkään osaa muuta kuin tähdentää hyvän tarkoittamista, ellei peräti paljonkin hyvän ohjaamista sinulle, mikäli sellaiseen vain pystyisin. Sillä mielelläänhän tähän kirjoittaisin isommankin myötätunto- ja haliosion sinulle, vaikka täysin tuntemattomia toisillemme olemme. Aika rohkeasti kuitenkin olet avannut itseäsi ihan näin julkisesti, niin miksipä en minäkään yhtä lailla julkisesti osoittaisi myötätuntoani. Aika älyllisesti - ei mahda mitään, mutta jotain tunnettakin haluasin sinulle välittää.

Itsensä rajallisuutta on tosiaan tällaisissa kait aika lailla turha miettiä, se ei välttämättä johda mihinkään. On vain yritettävä etsiä itsestään niitä kantavia ja positiivisia puolia, joilla tasapainottaa kaikkea. Kaiken tiedostamisen sijaan ehkä onkin ollennaisempaa tuntea nuo samat asiat.

Siinäkin mielessä kaikki tarjottu keskusteluapu kannattaa hyödyntää. Toivon, että kohdallesi osuu huomenna riittävän pätevä henkilö, joka osaa sanoittaa hyvin oman sanottavansa, mutta saa myös sinut sanomaan kaiken tarvittavan. Kirjoittaa tarvittessa runsaasti vaikka uusia sanoja sanakirjaasi. Pelkojen aukikirjoittamiseksi. Uusien sivujen kääntämiseksi. Järjen ja älyllisyyden kielenkääntäjänä tunnetasolle.

Älyllisellä tasollahan varmaankin tiedät, että kyse on sairauden hyväksymisprosessista. Ja kai se olisi jo todella harvinaista jos ihmistä ei ollenkaan tuollainen sairaus huolettaisi ja jopa pelottaisi. Alyllisesti ajatellen tuollainen hyväksyminen on varmasti pahasti kesken vielä. Silti kokemuksestakin tiedetään, että järjellä tavoiteltu tasapainokin voi olla pettävää. Kaikki pelot ja muut voimakkaimmin esille nousevat kun ovat kuitenkin tunteita. Haluan siksi toivottaa sinulle suurta menestystä juuri tuolle järki-tunne -akselille.

Ehkä tasapaino onkin juuri enempi tunnetta kuin tiedostamista. Uskoa elämään. Vapautuneesti elämistä. Kaikesta huolimatta. Ainakin vapautuneemmin kuin mitä moni ulkopuolinen uskoisikaan. Ainakin minun silmissäni vaikuttaisit olevan jo nyt aika hyvässä matkaa tuollaiseen meikäläistäkin parempaan ymmärtämiseen.

Vilpittömästi toivon, että ylität ja yllätät vielä itsesikin. Voimia kaikkeen tuollaiseen. Voi hyvin.

Toivotaan huomiselle mahdollisimman hyviä uutisia.
Palaan tähän vielä, koska saan samalla koottua omia ajatuksiani.

Mua pelottaa eniten se, etten pysty hallitsemaan itseäni ja sitä mitä elämässäni tapahtuu. Se sisältää tunteet, jaksamisen, pärjäämisen, toiminnan, kivun, kaiken. Nyt juuri en tunnu pärjäävän missään ja tunnen itseni todella huonoksi ja heikoksi ihmiseksi.

En ole tottunut olemaan heikko. Olen porskuttanut eteenpäin enemmän tai vähemmän pää pystyssä, mutta tietyllä mielentyyneydellä. Ollut ylpeä siitä, että pärjään ja voitan vastoinkäymiset. Nyt olen kadottanut stoalaisuuteni. Kaikki vain jotenkin hajosi yllättäen. Sekin pelottaa.

Silti tätä kirjoittaessani tiedän, että asiat kääntyvät vielä hyväksi. Jollain tasolla ja aikajänteellä. Ja jos joku tulee siinä välissä väittämään, että vastoinkäymiset vahvistavat ja olen tämän jälkeen parempi ihminen, saa varautua vetämään turpansa rullalle.
 
Ihmisen elämän hankalin asia on kai huomata oma heikkoutensa :( Hienoa että otat avun vastaan! Uskon että olet hurjassa vuoristoradassa tunteiden kanssa vielä pitkään. Lohduttavaa en osaa sanoa, toivon kaikkea hyvää ja että ainakin säästyisit tulevilta komplikaatioilta ja saisit elää kuitenkin hyvän elämän :hug:
 
Palaan tähän vielä, koska saan samalla koottua omia ajatuksiani.

Mua pelottaa eniten se, etten pysty hallitsemaan itseäni ja sitä mitä elämässäni tapahtuu. Se sisältää tunteet, jaksamisen, pärjäämisen, toiminnan, kivun, kaiken. Nyt juuri en tunnu pärjäävän missään ja tunnen itseni todella huonoksi ja heikoksi ihmiseksi.

En ole tottunut olemaan heikko. Olen porskuttanut eteenpäin enemmän tai vähemmän pää pystyssä, mutta tietyllä mielentyyneydellä. Ollut ylpeä siitä, että pärjään ja voitan vastoinkäymiset. Nyt olen kadottanut stoalaisuuteni. Kaikki vain jotenkin hajosi yllättäen. Sekin pelottaa.

Silti tätä kirjoittaessani tiedän, että asiat kääntyvät vielä hyväksi. Jollain tasolla ja aikajänteellä. Ja jos joku tulee siinä välissä väittämään, että vastoinkäymiset vahvistavat ja olen tämän jälkeen parempi ihminen, saa varautua vetämään turpansa rullalle.

Jatkanpa minäkin vielä. Ainakin pari asiaa.

Ensimmäisenä ja päällimmäisenä on kuitenkin vaikeuteni vastata sinulle oikein mitään (muuta kuin ympäripyöreyksiä), koska en tiedä ollenkaan riittävästi tosiasioita ja taustoja.

Tuo kaikki mitä kerroit peloista liittyy oikeastaan yleisesti elämänhallinnan, perusturvallisuuden, itsetunnon ja itseluottamuksen käsitteisiin. Noiden kaikkien säilyttämiseen, sekä kaikkeen siihen mille nuo asiat perustuvat.

Vähemmästäkin ihmisen perusturvallisuus järkkyy. Tuollainen kertomasi sairaushan järkyttää ihmisen perusturvallisuutta hyvinkin totaalisesti aina yleiseen elämänhallintaan asti. Älä siis ainakaan siinä mielessä ole liian itsekriittinen, vaan lempeä itsellesi. Ota kaikki henkiset hajoamiset ja mielentyyneyden menettämiset täysin ymmärrettävinä ja sallittuina reaktioina. Et ole huono, etkä etenkään epäonnistunut ihmisenä.

Toinen vaikeuteni kommentoida liittyy yksityisyyteen ja ihmisten yleiseen koskemattomuuteen. Toisen persoonallisuuden perusteisiiin ja ihmisen omimpaan olemiseen. Mitään en nyt haluaisi sinussa horjuttaa, vaan vahvistaa. Toivon vain, ettet rakenna itsetuntoasi tai arvoasi pelkästään suoritustesi varaan, vaan että voisit kokea olevasi hyvä ihminen sellaisenaan.

Et kuitenkaan ole mikään yli-ihminen. Ehkä aikamoinen suorittaja, ollut ainakin. Kaikki kunnia sillekin. Et ole tottunut olemaan heikko. Voit kait silti aivan vapaasti tarvittaessa ollakin. Kuka tai mikä estää? Ainakin tällaisessa tilanteessa. Ehkä on jopa pakko. Olet varmaan ennenkin tehnyt vähän kaikkea mikä on ollut pakko. Pakko on tässä silti vain hyvä renki, mutta huono isäntä. Päästä siis vapaasti oma itsesi oman mielesi hallitsijaksi, ainakin yli kaiken sen mitä nyt sinun muka muuta pitäisi ja pitäisi - ainakaan suorittaa.

Tuollainen sopiva ylpeydentunnekin omasta pärjäämisestä on vain hyvä ja terve merkki. Sinulla on määrätty vahva perusturvallisuuden tunne pohjalla. Kaikenlaiset tähänastiset epävarmuudet, itsevarmuuden ja suoritusten kyseenalaistamiset ym. ovat olleet ohimeneviä heilahduksia tuohon suureen linjaan verrattuna. Kuvaamasi sairaus kuitenkin murentaa suoraan tuota pohjaa. Ei siis mikään ihme, että moni asia sitten ylempääkin vain jotenkin hajosi yhtäkkiä, kuten sanoit. Älä millään muotoa itseäsi siis ainakaan syyttele.

Jatkossa ehkä joudut järjestelemään juuri tuota pohjaakin itsellesi uudelleen, ehkä jopa vähän toisinkin, josta minä en kuitenkaan en ole mikään mitään sanomaan tai arvioimaan. Viittaisin vain siihen kuinka lapsillekin tuo asia olisi hyvä rakentaa. Jos lasta kannustetaan aina vain johonkin parempaan, muttei oman itsensä vuoksi, oppii lapsi uskomaan, että vain hänen onnistumisensa tarkoittavat sitä, että hän on hyvä. Tällöin itsetunto rakentuu pelkästään tekojen varaan eikä kokemukseen siitä, että ihminen on hyvä itsessään, sellaisenaan. Oikeastaan vain tuollaista itsensä hyväksi kokemista voin sinulle yhä uudelleen vain toivottaa.

Osaksesi on nyt vain koitunut niin epäsuhtainen ja epätahtinen tila, jossa mielesi tekisi muuta mitä voimavarasi nyt mahdollistaa. Sairaus voi jäädäkin, mutta itsetuntosi saa olla silti terve. Tähän loppuun toivonkin sinulle edelleen vain sellaista itsetuntoa, jolla kuljet tästäkin eteenpäin - ainakin melkein kuten ennenkin - ja toimit oman persoonallisuutesi pohjalta sinulle luonteenomaisella tavalla, vaikka liikoja tulevia ajattelemattakin, koska kukaan ei voi sitä ennustaa, ja kaikkien mahdollisuuksien pohtiminen vain suotta hämmentäisi.

Hyvää huomenta.
 
Viimeksi muokattu:
Diagnoosi tuli ja oli huonoista vaihtoehdoista huonoin. Lääkitys alkaa kunhan saan uuden kelakortin ja sen kanssa lääkkeet ilmaiseksi. Akuutti tila kestää kuulemma kevääseen asti. Siitä eteenpäin olon pitäisi parantua, olettaen, että lääkitys toimii. Tosin muuttuvia tekijöitä on liikaa, että mistään voisi sanoa mitään varmaa.

Tunnin kävin itkemässä ventovieraalle psykoterapeutille. Tarvitsisin kuulemma kipeästi apua henkisenkin puolen hoitoon. Pitäisi hyväksyä se, että on joutunut polvilleen. Olla armollinen itselleen. Myöntää siis se, että on heikko ja tarvitsee apua.

Tässäpä sitä sitten onkin mietittävää taas vähäksi aikaa.


Jakob Creuzfeldt
, kirjoitat todella painavaa asiaa. Oletko auttamisen ammattilainen vai muuten vain tunneälykkäästi lahjakas?
 
Mua pelottaa eniten se, etten pysty hallitsemaan itseäni ja sitä mitä elämässäni tapahtuu. Se sisältää tunteet, jaksamisen, pärjäämisen, toiminnan, kivun, kaiken. Nyt juuri en tunnu pärjäävän missään ja tunnen itseni todella huonoksi ja heikoksi ihmiseksi.

En ole tottunut olemaan heikko. Olen porskuttanut eteenpäin enemmän tai vähemmän pää pystyssä, mutta tietyllä mielentyyneydellä. Ollut ylpeä siitä, että pärjään ja voitan vastoinkäymiset. Nyt olen kadottanut stoalaisuuteni. Kaikki vain jotenkin hajosi yllättäen. Sekin pelottaa.

Silti tätä kirjoittaessani tiedän, että asiat kääntyvät vielä hyväksi. Jollain tasolla ja aikajänteellä. Ja jos joku tulee siinä välissä väittämään, että vastoinkäymiset vahvistavat ja olen tämän jälkeen parempi ihminen, saa varautua vetämään turpansa rullalle.
Minun mielestäni sinä olet nyt joutunut kohtaamaan sen todellisuuden, sen kuinka vähän ihminen voi hallita, itseään saatikka sitten koko muuta maailmaa. Se on iso kriisi, mutta se voi jossain vaiheessa olla vapauttavakin tunne.

Tai siis. Miten tän nyt sitten muotoilee. Sen lisäksi, että sinulla on kriisi, olet joutunut kohtaamaan sen tosiasian, että ihminen (tervekin) pystyy hallitsemaan todella vähän asioita, vaikka kuvitteleekin muuta. Se sama on jokaisessa ihmisessä.
 
"vieras"
Sukulaisella on juuri toi vera ja yksi toinen harvinainen sairaus päälle ja on jo elänyt useamman vuoden niiden kanssa. Toki käynyt läpi rankkoja hoitoja ja aikoja, mutta myös paljon hyviä aikoja ja on vierailtu puolin ja toisin, päässyt töissäkin käymään. Täytyy kunnioittaa hänen elämänmyönteisyyttään.

Voimia sinne!
 
[QUOTE="vieras";24761421]Sukulaisella on juuri toi vera ja yksi toinen harvinainen sairaus päälle ja on jo elänyt useamman vuoden niiden kanssa. Toki käynyt läpi rankkoja hoitoja ja aikoja, mutta myös paljon hyviä aikoja ja on vierailtu puolin ja toisin, päässyt töissäkin käymään. Täytyy kunnioittaa hänen elämänmyönteisyyttään.

Voimia sinne![/QUOTE]

Mullakin on tämän lisäksi perinnöllinen trombofilia ja tromboosista vaurioitunut maksa. Näiden takia hoitovastetta on vaikea ennustaa.

Toivoani en ole silti menettänyt. Polvillleen pudonnut vain. Hetkellisesti.
 
???
Miten lapsesi? Onko sairaus perinnöllinen? Voiko tämä sama sairaus puhjeta hänellekin? Tai joku noista sairauksistasi? Miten häntä voisi valmistella tulevaisuuteen. Sinun, teidän ja hänen...
 
Miten lapsesi? Onko sairaus perinnöllinen? Voiko tämä sama sairaus puhjeta hänellekin? Tai joku noista sairauksistasi? Miten häntä voisi valmistella tulevaisuuteen. Sinun, teidän ja hänen...
Pv ei ole perinnöllinen, sen on aiheuttanut geenimutaatio. Mutta tuo trombofilia on ja se pitääkin tutkia pojalta ja muilta ensimmäisen asteen sukulaisilta. Sillä ei silti lapsen kannalta ole kiirettä.
 
Tällaiset jutut saa mielen nöyräksi. Koskaan ei tiedä huomisesta vaikka tänään päivä paistaisi. Joillekin arpa suo ikäviä yllätyksiä.

Toivon että saat apua henkiseen jaksamiseen, että pääset jonkinlaiseen rauhaan itsesi kanssa. Enkä tarkoita luovuttamista!!:hug:
 

Yhteistyössä