Hermot ei kestä mitään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja brrööö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

brrööö

Vieras
Onkohan tää vielä jotain synnytyksen jälkeistä hormonijuttua??? Meillä on 2 v esikoinen sekä nyt pian 5 viikkoa sitten hätäsektiolla syntynyt vauva. Mulla on jotenkin outo olo, haluaisin olla rauhassa vaan, ärsyynnyn pienimmistäkin vastoinkäymisistä ja stressaan jostain koko ajan. Hermostun hirveän helposti ja nyt olen just samanlainen kuin teini-iässä, saatan jopa heitellä tavaroita (tosin vain silloin jos lapset eivät ole paikalla). Eräänä päivänä suutuin miehelle näin jälkikäteen ajateltuna mitättömästä asiasta ja hajotin lautasen heittämällä sen lattialle. Tänäään hermostuin siitä kun en saanut olla ollenkaan rauhassa ja kun vihdoin sain, huitaisin lasin alas pöydältä. Hirveän noloa myöntää.

Osaan nauttia kyllä lapsistani ja rakastan heitä, mutta välillä tuntuu siltä että haluaisin vain omaan rauhaan, monesti päivisäin odotan iltaa että saa olla rauhassa tekemättä mitään ja mennä nukkumaan. Raskausaikana olin melkoisen rauhallinen ja hyväntuulinen.

Ei tarvi tulla haukkumaan huonoksi ja laiskaksi äidiksi jne , tiedän että sellainen varmasti olen, tuskin äidin kuuluu tällä lailla hermostua joka asiasta ja toivoa saavansa olla rauhassa lapsilta, mutta uskaltauduin nyt kuitenkin kysymään neuvoa, vaikka hävettääkin.

En vaan tiedä miten saisin jotain iloa enemmän tähän elämään. En jaksa olla sellainen hermo koko ajan mutta tekisi mieli vaan lukittautua johonkin yksin huutamaan ja viskomaan tavaroita. Tunnen olevani paska ja arvoton ihminen, huono äiti joka hermostuu helposti, huono vaimo joka näyttää rumalta joka kohdasta ja joka saa riidan aikaan joka asiasta jne.. Huono ystävä joka ei enää muuta osaa tehdä kuin valittaa.

On mulla hyviäkin hetkiä jolloin olen hyväntuulinen mutta hirveesti tämmöstä ihmeellistä..

Milloin tää helpottaa?

Saatko omaa aikaa ja onko sulla mahdollisuus tehdä sulle tärkeita juttuja? Sujuuko teidän arki? Olisiko sulla masennusta?...mulla samanttyylisiä' fiiliksiä useinkin , kun hoidan meidän autistilasta...

Tartu tuohon ongelmaan heti, ennenkuin se menee pahemmaksi. Puhun kokemuksesta. Edottomasti lisää omaa aikaa sinulle, miten nyt vauvan hoidolta pystyt. Mies ulos lasten kanssa, mummolaan yms yms. Itselläni oli samanlaista kuopuksen ollessa vauva (esikoinen 1,5 v) Heittelin myös tavaroita, paiskin ovia, itkin ja huusin kun en saanut olla hetkeäkään rauhassa. Mieheni ei auttanut. Ei kertaakaan. Katkeruus ja inho miestä kohtaan ajoivat meidät eroon kuopuksen ollessa 3v.

Saan kyllä omaa aikaakin kun vain pyydän... Mutta siitäki tulee huono omatunto. Mies auttaa paljon arkijutuissa, läheisyyttä ei kylläkään oo niin paljon kuin haluaisin, lasten nukkuessa miehen aika menee kaikkiin muihin juttuihin paitsi minuun.

Hormonit, univelka, oman ajan puute, riittämättömyyden tunne, jne., jne. Mulla ainakin mun elämän raskainta aikaa on ollut se, kun esikoinen oli vähän alle 2-vuotias ja toinen vauva. Hyvä että itseä tunsikaan. Monesti mietin, että ei kai tän tällaista kuulu olla. Otti se aikansa, mutta ainakin pari vuotta myöhemmin kaikki on hienosti. EI varmaan kauheesti lohduta. Toi aika on hurjaa, mutta menee ohi. Ota apua vastaan, jos sitä on saatavilla. Kun saa vähän omaa aikaa, se kannattelee taas hetken.

Siksi tämä erityisesti hävettääkin, kun periaatteessa kaikki on hyvi, mutta silti joku mättää. Tuntuu että oon kiittämätönkin vielä kun en oo tyytyväinen vaikka mun pitäis olla. Tosin mun elämässä on sattunut kaikkea muutakin tässä parin vuoden aikana, mm paras ystäväni kuoli tapaturmaisesti vuosi sitten, mä jouduin erään rikoksen uhriksi hieman sen jälkeen yms mutta en tiedä vaikuttaako ne, niistä olen känyt kyllä ihan ammatti-ihmisen kanssa puhumassa.. tämä on jotenki enemmän tällasta yleistä.. olin teininä melko samanlainen, hajotin kaikki tavarat suuttuessani.

valitin samasta asiasta omalääkärille. käski täyttää pari lappua. tulos=

keskivaikea/vaikea masennus.

nyt 3vkoa syönyt masislääkkeitä ja vielä en ole huomannut auringon paistavan.

Myös kun hermostun niin en aina ajattele mitä sanon. Yleensä oon aika "ujo" sanomaan mitään negatiivista kenellekään. En uskalla ikinä valittaa mistään (esimerkiksi huonosta palvelusta tms) sit jos uskaltaudun avaamaan suuni niin sit en pystykään hillitä mun sanomisiani. Miehelleni hermostun monesti ja taas äsken tuli sanottua ties mitä sylki suuhun toi, siitä syystä että häntä ei vaikuta mun seura kiinnostavan vaan enemmän jotkut omat jutut taas. Haista vittu senki paska. Helvetin mulkku. Mä haluan muuttaa pois täältä.

Mikä ihme mulla on ongelmana? Pitääkö sitä rakkaalle ihmisellekin tolla lailla puhua? Mä en ansaitse ketään. Välillä tuntuu siltä että olisi helpompi vain kuolla pois. En mä kuitenkaan aio itseäni siis tappaa, haluan kuitenkin nähdä mun lasten kasvavan isoksi yms. Mutta tuntuu vaan että se olisi helpomaa. Mutta siis en aio silti sitä tehdä, älkää käsittäkö väärin. En vaan tiiä mitä tekisin enää.

Yhteistyössä