Herkullinen ruokaohje hirven jauhelihasta hakusessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gloria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Gloria

Aktiivinen jäsen
03.06.2004
9 087
1
36
Mulla on 600 grammaa hirven jauhelihaa nyt sulamassa. Mitä siitä tekisi? Ilmeisesti kannattaa ainakin jatkaa hirven jauhelihaa? Laitanko sekaan sika-nautaa vai ihan naudan jauhelihaa?

sikanautaa yhtäpaljon kun hirveekin. loppu hoituu samoin kun mikä tahansa jauhelihasta tehtävä ruoka.
teen ruuat ilman ohjeita ja reseptejä sen mukaan miltä sattuu homma vaikuttamaan just sillon. sen takia ei ole oikeen tarkkoja ohjeita antaa.

Olen samoilla linjoilla kuin Päätönkin, sika-nautaa sekaan ja jatkossa toimitaan kuin "tavallisen" jauhelihankin kanssa. Itse teen yleensä lihapullia. :P

Jos tekisi sellaisen Jallu-kermakastikkeen niiden lihapullien kylkeen? Mä teen kans aina ilman ohjetta oikeastaan kaiken, joten sellainen suurpiirteinen ohje olisi kyllä mulle kelvannut :)

Mä käytän sitä ihan tavallisesti kuten sika-nautaakin, ilman sitä sika-nautaa... Ei tuu kyllä minusta liian kuivaa.

Mä aina puristelen siitä sulatetusta jauhelihasta kaikki nesteet pois, jos sitä verinestettä mitä siitä tulee sulaessa jää kauheesti siihen lihaan, se maistuu pahalta.

Mulla on 600 grammaa hirven jauhelihaa nyt sulamassa. Mitä siitä tekisi? Ilmeisesti kannattaa ainakin jatkaa hirven jauhelihaa? Laitanko sekaan sika-nautaa vai ihan naudan jauhelihaa?

Älä jatka millään, pilaat hyvän lihan. Olennaisinta on, että hirven jauhelihaa ei saa missään tapauksessa paistaa/kypsentää täysin kypsäksi, vaan sen on jäätävä aavistuksen verran punertavaksi. Esim. pastakastiketta tehdessä paistat vain sen verran, että pikkuisen väri vaihtuu ja muut kastikeainekset sitten joukkoon muhimaan.

Mä lisään pelkkää possun jauhelihaa. Menee liian sekavan makuiseksi jos siinä on vielä nautaakin seassa.
Mutta makuasioita, joista ei voi kiistellä. Minä teen niinkuin mummu on opettanut =)

Homejuustotäytteiset jauhelihapihvit on meillä suosittuja, samoin ne ihan tavalliset lihapullat hyvän kastikkeen kera.

Puolukoita tai/ja karpaloita jotain perunaa kuten muusia tai keitettyjä ja kermaa pekonilla, tai mene ostamaan lisää hirveä jotta tulee ihan Hirveen Iso yli kilon Hirvi annos ja eiku syömään pelkkää jauhelihaa, no laita sitä kermaa ja pekonia tai jotain kasviksia kuten paprikaa ja bambua ja oliivi öljyä tai hapanimelä kastiketta tai sitten makaroonin kanssa kemrakastikkeessa, mutta älä ainakaan kuiva syö, eikä sinun tarvitse välittää, että joku tällä sivulla on moittinut hirveä pahaksi, kun kaikesta ruoasta saa hyvää jos vain tietää miten tehdä, mutta yleensä ne jotka eivät tiedä miten ruokia tehdään ja yhdistellään ni ne ovat haukkumassa, siis ne käppyräksi paistavat, jotka katsovat yhtäaikaa telkkaria, kun tekevät ruokaa, ni ne haukkuvat, että onpa pahaa, kun ne eivät panostaudu ajattelemaan, miltä ne haluavat ruoan maistuvan. Hirvi on ihan yhtä hyvää kuin porokin, vaikka ehkä moni on tykästynyt enemmän naudan ja lampaan/karitsan jauhelihaan kuin riistajauhelihaan, ni vaihtelu virkistää, eihän aina voi vain samaa syödä.

Minen lisää sekaan mitään. Pelkästään hirvenjauhelihasta kokataan meillä, jos jauhelihaa laitetaan ruuaksi.

Suolaa, pippuria, sipulia ja voita. Siinä parhaimmat maustajat.
Lasagnet tms tulee hyviä, kun on kunnolla tomaattia ja mausteita.

Lihapullat myös- en laita sekaan muuta sinappia ja kananmunan- ja niitä mausteita, ehkä hiukan kermaa.

Makuun oppii. Toisinaan laitan kyllä pekonia silputtuna lihapullamassaan.

Mä käytän sitä ihan tavallisesti kuten sika-nautaakin, ilman sitä sika-nautaa... Ei tuu kyllä minusta liian kuivaa.

Mä aina puristelen siitä sulatetusta jauhelihasta kaikki nesteet pois, jos sitä verinestettä mitä siitä tulee sulaessa jää kauheesti siihen lihaan, se maistuu pahalta.

Näin minäkin teen. Lapsenikin on oppinut tykkäämään erityisesti hirven jauhelihakeitosta, ja myös makaroni laatikko hirven lihasta tehtynä maistuu molemmille. Ruskistan jauhelihan reiluhkossa voissa ja sipulissa, niin ei minusta ainakaan ole kuivaa.

Yhteistyössä