Heräät aamulla, kello on kuus

vierailija
Olen aina ihmetellyt hoitopuolen työaikoja. Teollisuudessa vuorotyöt menee ihan toiseen malliin, siellä on työvuorotkin selvillä jopa vuosiksi eteenpäin, hoitopuolella taas tietää vain pienen jakson eteenpäin.

En purematta niele selityksiä, että hoitopuolella se tarve vaihtelee niin paljon. Kuitenkin ne vuorolistat pitää osata tehdä ajoissa ja eiköhän se perusmiehityskin ole aika samanmoinen kuitenkin.
 
vierailija
Olen aina ihmetellyt hoitopuolen työaikoja. Teollisuudessa vuorotyöt menee ihan toiseen malliin, siellä on työvuorotkin selvillä jopa vuosiksi eteenpäin, hoitopuolella taas tietää vain pienen jakson eteenpäin.

En purematta niele selityksiä, että hoitopuolella se tarve vaihtelee niin paljon. Kuitenkin ne vuorolistat pitää osata tehdä ajoissa ja eiköhän se perusmiehityskin ole aika samanmoinen kuitenkin.
Siinä on semmonen pikku ero että teollisuudessa työvuorolistan tekee miespuolinen työnjohtaja mutta hoitoalalla sen tekee osastonhoitaja tms joka useimmiten on nainen.
 
vierailija
Siinä on semmonen pikku ero että teollisuudessa työvuorolistan tekee miespuolinen työnjohtaja mutta hoitoalalla sen tekee osastonhoitaja tms joka useimmiten on nainen.
Ei siellä teollisuudessa niitä listoja pahemmin taideta tehdä. Työntekijä pistetään johonkin vuorojoukkoon ja siellä on ja pysyy. Loma-ajat vaatii lähinnä niitä listojen muutoksia.
 
Meillä kaupanalalla on yleensä yhdellä viikolla aamua ja seuraavalla iltaa. Joskus vaihtuu aamusta iltaan tai illasta aamuun, mutta ei ne nyt kuitenkaan ihan sikinsokin mee. Työvuorolistojen tekijä on nainen, ku ton yhden mielestä sillä kerran oli merkitystä. :rolleyes:
 
vierailija
Minäkään en tajua, miksi hoitoalalla ollaan niin lyhytjänteisiä työvuorolistojen tekemisessä, ja miksi on niin hirveän tärkeää, että kaikki tekevät kaikkia vuoroja. Jos työyhteisössä on niitä, jotka tekevät mieluiten tiettyä vuoroa, miksi hänen ei anneta tehdä sitä vuoroa? En usko ollenkaan sitä selitystä, että esimerkiksi vakkariyökkö vieraantuu työyhteisöstä ja siksi kukaan ei saa tehdä vakituisesti öitä. Tuntemani vakituisesti yötyötä tekevät ovat usein yöihmisiä ja hyvin tyytyväisiä yövuoroihinsa. Monille olisi myös elämäntilanteen vuoksi tärkeää tehdä pelkkää aamua tai iltaa, mut sitä ei sallita. Niinpä sitten kaikki työyhteisössä ovat tasaisen väsyneitä kun elimistö ei meinaa palautua yövuorosta tai ylipäänsä vaihtuvista vuoroista.
Hoitotyössä on paljon turhanpäiväistä hässäkkää ja suunnitelmallisuuden puutetta. Esimerkiksi meillä pyöritetään jatkuvasti hoitajia eri yksiköiden välillä niin, että potilaalla on joka vuorossa vain vieraita ihmisiä, eikä hoitaja koskaan opi tuntemaan potilasta. Se heikentää hoidon laatua. Potilaat ovat tympiintyneitä siihen, että samoja asioita pitää toistaa ja selvittää ja pyytää kerta toisensa jälkeen, kun joka vuoron kohdalla pitää tavallaan aloittaa alusta ja rapsalla ei kuitenkaan muistettu kertoa kaikkea. Ja hoitajalta jää puuttumaan syvempi käsitys potilaan hoitamisesta.
 
vierailija
Meillä yököt tekee 7 yötä ja sit 7 vapaata. Vakiyököt.
Rivihoitajat tekee milloin mitenkin, 6päivää putkeen pahimmillaan yks vapaa ja taas pari työpäivää ym. Kiertävä lista tuloillan ja jossain vaiheessa ehkä autonominen lista kokeiluun.
 
vierailija
No meillä kotihoidosssa tehdään kahta vuoroa (+tietty viikonloppuja) ja meillä onneksi otetaan toiveet hienosti huomioon ja meillä on oikein sellanen lista, että kuka tykkää tehdä mitäkin ja esim. Meillä on paljon tyyppejä jotka toivovat, että saa tehdä sen koko viikon iltaa ja niin myös saavat tehdä. Itse teen vain 2-3 iltaa viikossa ja olen sanonut, että ennen vapaapäivää, niin sitten ne on olleet ennen vapaapäivää. Joskus toki on jotakin poikkeuksia, kun on pakko saada jonkun asian takia joku tietty vuoro, niin voi tulla niitä illasta aamuun, mutta aika harvinaisia ne loppujen lopuksi on. Toisin päin se nyt ei haittaakaan. Meillä listantekijät aina sanookin, että on yllättävän sopusointuista porukkaa ja helppoa tehdä listoja, kun toiveita on hyvin tasaisesti. Eli jos jonkun on välttämättä saatava iltavuoro, niin joku on saattanut toivoo just siihen kohtaa sitten sen aamun. Eikö teillä vois työporukassa kans miettiä niitä vuoroja yhdessä ja tosiaan kerätä jotakin toivelistaa, että miten kukakin haluaa esim. Niitä iltoja tehdä. Ja jos oikeen vaikeeksi menee, niin eikös niitä listoja kuitenkin pysty pyörittelemään tasasemmin, että kaikki tekis sitten samalla tavalla esim. Just kolme iltaa putkeen, sitten joku vapaa ja alkaa toisella vuorolla. Noi on oikeesti ihan perseestä nuo sekasikiölistat. Olen itsekin ollut joskus osastotyössä vanhainkodilla ja tiedän tuon rasittavuuden. Itse tosin sain puhuttua yksinhuoltajan että noita illasta aamuun ei olis, kun lapsi oli silloin vielä pieni, päivähoidossa ja kärsi ihan mahottomasti tuosta. Oli niitä joskus kuitenkin, mutta vähemmän, kuin muilla.
 
Lähihoitaja vanhustyössä
Omassa työpaikassa mulla (ja monella muullakin) hajoaisi pää jos pitäisi tehdä esim. viisi iltaa putkeen. Kolmekin on jo tuskaa ja tuntuu rankalta. Meillä asukkaat on iltaisin monesti levottomampi ja ilta on rankempi kuin aamuvuoro. Joten ei kiitos montaa ilta peräkkäin.

Jos mä herään kuudelta aamulla ja pitää vasta iltavuoroon, mä käännän kylkeä ja jatkan nukkumista. En mäkään pidä siitä, että iltavuoron jälkeen on aamuvuoro, mutta näin se vain menee.

Se on muuten vuoro ei tuuri. Ärsyttävä sana tuo tuuri käytettäväksi työvuorosta.
 
vierailija
Omassa työpaikassa mulla (ja monella muullakin) hajoaisi pää jos pitäisi tehdä esim. viisi iltaa putkeen. Kolmekin on jo tuskaa ja tuntuu rankalta. Meillä asukkaat on iltaisin monesti levottomampi ja ilta on rankempi kuin aamuvuoro. Joten ei kiitos montaa ilta peräkkäin.

Jos mä herään kuudelta aamulla ja pitää vasta iltavuoroon, mä käännän kylkeä ja jatkan nukkumista. En mäkään pidä siitä, että iltavuoron jälkeen on aamuvuoro, mutta näin se vain menee.

Se on muuten vuoro ei tuuri. Ärsyttävä sana tuo tuuri käytettäväksi työvuorosta.
 
vierailija
Hoito-alalla se työmäärä on vähän erilainen, harvemmin kun asiakkaita voi jättää viikonlopuksi itsekseen.
Kuvitteletko, ettei teollisuudessa tehtäisi töitä viikonloppuna? Ei prosesseja jätetä kesken, vaan ne pyörivät 24/7 ja työntekijöitä on koko ajan paikalla. Aikoinaan kun olin noissa töissä, niin kyseisessä paikassa oli työntekijöitä, joista osa teki vuorotyötä vuorokauden ympäri, osa teki aamu- ja iltavuoroja, heistä osa viikonloppuisinkin ja osa vain arkipäivinä ja sitten oli ihan päivävuorolaisia työtehtävän mukaan. Mutta kokoajan siellä on tietty miehitys, öisin aina pienin.
 

Yhteistyössä