Hepp

Juu.. tuo Paavo nimi tulee ihan oikeaksi nimeksi... =) Aluksi olin sitä vastaan, mutta ku nimeä on "makustellu" jo jonkin aikaa niin ei se yhtään hullumpi nimi ole... Ihan miehen nimi.. ;) Sitte miehen isän nimi oli kans Paavo, mutta kuoli syöpään silloin ku minun mies oli parikymppinen niin oli päättäny jo silloin, että jos hänellä on joskus oma poika niin sen nimi on Paavo...eli näin.
Ristiäiset on sittekki jo 1.7 ku papille ei muu päivä käyny ku kesälomat pukkaa päälle ja kaikki, joten pitäis pikkuhiljaa alkaa miettimään sitte niitä ristiäisiä.. onneksi veljen vaimo on kokki/keittiömestari/suurkeittiön esimies niin se on luvannu tehä kaikki syömiset ja kattaukset ja muut sinne ristiäisiin. Nytkö sais vielä talon kaikki 20 ikkunaa pestyä ja muutenki talon kuntoon niin ei hätiämitiä.. Ja toivottavasti se ilta/yöhuutoki sitte loppuis ku nimen on poika saanu :whistle:

Voi että, inhottavia nuo lasten sairastelut.. Meillä tytöiltä oli se suppojen laittoki jo aivan mahoton homma kunnes sain lääkäristä tosi hyvän reseptin vauvan kipuun ja kuumeeseen eli semmonen ku PRONAXEN Oraalisuspensio MIKSTUURA. On hyvänmakunen ja todella toimiva. Kannattaa kysässä lääkäriltä. En kyllä ees muuta enää lapsille anna ku sitä. Tehoki kestää sen 12 tuntia. Ei tartte olla jatkuvasti jotaki antamassa.

Mutta tsemejä teille vauva-arjen pyörittämiseen.. :wave:

Hanna ja Paavo 3vkoa ja 1pv :heart:
 
Meillä tehdään hampaita edelleen. Yks hammas on suunnilleen kärjestä näkyvissä, muut kolme vasta pullottelee ikenessä. Eli ollaan vähän kiukkuisia ja minä olen todella väsynyt, kun käyn töissä ja yöt rauhottelen n. tunnin välein poikaa nukkumaan. Pitää aina illalla nukkua päikkäreitä. Imetys on mennyt ainakin tähän asti ihan hienosti vaikka käynkin töissä. Eeli juo päivällä vähän tuttelia ja pärjäilee ihan hienosti.
 
Meillä oltiin sitten oikein kunnolla kipeenä tai siis Sonja oli! :( Mutta nyt taas kunnossa, hyvä! Mutta tuli terveyskeskuksessa vietettyä aikaa ja pissipussit on kokeiltu ja verikokeet otettu...

Juhannus ollaankin ehkä ihan sitten vaan kotona, kun ollaan oltu menossa ja kipeenä. Niin ja miehellä alkaa loma 2.7 niin heti lähdetään viikoksi mun vanhemmille. Sitten muutama päivä kotona ja sitten koittaakin se mun paljon puhuttu Englannin reissu.

Kovat liikkumishalut on kyllä Sonjalla, mutta päiväunia on nukkunut tosi huonosti, mutta sitäkin paremmin syönyt!

Uskon Marjis, että väliin univelka paina, kun vielä töissäkin oot! Jaksuja! Niin ja Hanna, se Paavo on AIVAN IHANA nim! =)

Nipsu ja Sonja 7kk ja vähä päälle
 
Töidenaikaisesta imetyksestä ja väsymyksestä... On ainakin meillä onnistunut ihan hyvin. Voi olla, että maidontulo on näin vähentynyt vaikka imetänkin öisin, mutta en ole imetystä kovin pitkään yli vuoden ajatellut jatkaa muutenkaan (se vuosi on siis tähtäimessä ja jo tosi hyvä "saavutus" sekin). Voihan se maidontulon väheneminenkin vaikuttaa meidän yölevottomuuteen. Voi olla, että yöt olis rauhallisempia, jos lopettaisin imetyksen, mutta sitten olis lopetettava kokonaan. Koskaanhan näitä levottomuuksien syitä ei voi tietää, voi vain arvailla ja meillä on mahdollisia syitä sen imetyksen lisäksi aktiivisempi liikkuminen ja hampaiden tulo.

Toisaalta luin just jostain keskustelusta, että joitain äitejä on imetyksen lopettamisen jälkeen alkanut armottomasti väsyttää, koska imetyksessä vapautuu jotain hormoneja, jotka auttavat jaksamaan väsyneenäkin. Eli jos lopettaisin nyt imetyksen ja saisinkin vähän rauhallisemmat yöt (ehkä ), voisin olla vaan entistä väsyneempi. En usko, että meillä nukuttaisi koko yötä putkeen kuitenkaan. Poika on kai tyyppiä "signaler" eli kun se havahtuu kevyen unen vaiheeseen, se huudahtaa ja haluaa varmistuksen, että kaikki on hyvin ennenkuin voi jatkaa uniaan.

Niin ja nyt miehellä ja pojalla menee jo paljon paremmin kuin aikaisemmin. Kaks ekaa viikkoo jouduin käymään välillä päivällä kotona, mutten ole sen jälkeen käynyt.

Korvike on otettu käyttöön, mies antaa pojalle pullosta korviketta ruuan päälle. Toisaalta ihan hyvä, koska korvikkeeseen totuttaminen avaa mulle mahdollisuuksia poistua kotoa (en ole vielä poistunu - en halua, koska on niin mukavaa olla illat kotona pojan kanssa).
 
Moikka taas! Meillä oli 8kk neuvola, Alisa oli 7235g ja 70cm. Painon ja pituuden suhde vaan jatkaa laskuaan, nytkin oli tullu 2,5cm pituutta ja vaan 160g painoa reilussa kuukaudessa. Vaan mistäpä sitä painoa tulis kun neiti ei oo hetkeekään paikallaan, ja lempiruoka tulee edelleen tissistä. Kiinteiden syöminen on kauheeta taistelua, Alisa usein kurottelee syöttötuolista kohti mun tissejä ja itkee :( Ei mulla oo sydäntä väkisin syöttää, pitää toivoa et pikkuhiljaa rupeis uppoomaan paremmin. Oon koittanu hiukan vähentää imettämistä, mut vaikeeta se on, vierottamista en uskalla ees ajatella ennen 1v ikää. Onneks korvike kelpaa pullosta, ni pystyy kuiteenkin olemaan isinkin hoidossa...

Alisaei oikeen edelleenkään osaa istua tuetta, ei istuminen kiinnosta yhtään. Jos lattialle laittaa istumaan, ni siinä viihdytään ehkä enentään kaks sekuntia, ja sit on jo päästävä pois. Tukea pitkin mennään jo kauheeta vauhtia, onneks nyt on tullu pientä varovaisuutta kehiin, ei enää niin pahannäkösesti kaatuile kun kuukausi sitten...
 
Hello! Neiti Pii Poo, meilläkin on todellakin takunnut kiinteiden syöminen ja tissi on tosi kova sana, mutta nyt viikon ajan ollut jotain ihan ihmeellistä ja meijän neiti on syönyt tosi hyvin mm. puuroo!!!

Niin täällä, kun ei oo sitä 7kk neuvolaa ja sitten 8kk neuvola+lääkäri sattuu heinäkuulle (oma terveyskeskus kiinni) niin meillä oli jo nyt 21.6 neuvola+lääkäri eli Sonja oli 7kk ja viikko. Pituutta 68,2 ja painoa 7735g (jos en ihan väärin muista). Lääkäri kirjotti vaan vihkoon, että TERVE! Hyvä, mutta oishan siinä jotain muutakin kivaa voinut lukea...Sitten meillä on 21.8 seuraavan kerran käynti, kun normaalisti ois ollut vasta seuraavan kerran 1 -vuotiaana. Mutta onneksi saatiin välikäynti!

Sisko ja vanhemmat tulee tänään käymään. Sisko jää tänne sitten viikoksi. Sitten me viedäänkin sisko kotia ens viikonloppuna ja jäädään mummolaan viikoksi. Tulivat...moi...
 
Meillä olikin oikeen kunnon kitinä- ja huutojuhannus. En tiiä mikä vaivas. Hampaat, kuumuus, väsymys, joku tulossa oleva tauti vai mikä. Tänäänkin on vissiin ollu aikamoista kitinää pojilla aamupuuhastelut ja verinaarmukin oli tullut silmäkulmaan jostain kumoonmuksahduksesta. Onneksi on sentään nukuttu tosi hyvin verrattuna pariin edelliseen viikkoon. Viime yönäkin herättiin vaan syömään, muistaakseni klo 12, 2, 5 ja 6.30 (sitten ylös). Viime yön poika nukkui meidän sängyssä kokonaan. Yritettiin nukuttaa omaan sänkyyn, mutta siellä tuli vaan 5-10 min välein huutoa (vaikka Eeli oli jo oikeestaan unessa) ja loppujen lopuksi huuto ei lakannut ennenkuin otin syliin ja sit kyllästyin ja mentiin kaikki perhepetiin nukkumaan.
 
Heippa.. meillä huomenna ristiäiset... alkaa jo jännittää, että mitenkäs meillä menee se. Ruokahommat alkaa olla jo kondiksessa, huomenna vielä koristelut yms. ku juhlat alkaa vasta klo 16. Täytyy varmaan antaa pojalle pullosta aimo annos maitoa ennen tilaisuutta, ettei kovin huutais ainakaan nälkää papin puheen aikana.. ;)
Ja toivotaan, että sääkin olis mitä parhain... nyt ainaki säätiedotus lupaa +16 astetta ja ihan poutasäätä.. toivottavasti pitää paikkansa.

En muista, että onko ollu puhetta, mutta meillähän on ollu koliikkivaivaa jo viikon iästä lähtien, niin terkkari ehdotti asidofilus-piimää teelusikallisen vauvalle ja tottatahan toki mie sitä sitte kokeilin niin huuto loppu siihen... :whistle: Aika jännä juttu.. Rela-tipat ja Cuplaton ei meillä auttanu..

Nyt täytyy vielä lähteä silittelemään juhlakamppeet huomista varten..

Hanna ja Paavo 1kk ja 1vko :heart:

(profiilissa kuva Paavosta...)
 
Onpas Paavo söpö!! Pitäiskin päivittää Eelistä vähän tuoreempi kuva profiiliin.

Nyt on meillä mennyt vähän mukavammin viime päivät. Tai siis yöt, eli ei ole niin paljoo heräilty. Nyt on viimeinen työviikko ennen parin viikon lomaa. Sit vielä puolekstoista viikoks töihin ja sit taas kotiin Eelin kanssa. Kivaa!!
 
Ristiäiset oli ja meni ja pojan koko nimeksi tuli Paavo Aki Eerik.. eli eka nimihän oli miehen isän nimi, toka nimi minun isän toinen nimi ja kolmas nimi oli meän molempien ukilla.
Kaikki meni vallan mainiosta paitsi Paavolle tullu nyt jo nuha.. yöt on vähän vaikeita ku nenä niin tukossa, aattelinki lähteä käymään apteeksita hakemassa niistäjän ja keittosuolatippoja.. eiköhän me saatais niistä vähän apua.. mutta nyt syömään syömättä jääneitä kakkuja ja muita herkkuja... :p

Hanna ja Paavo :heart:
 
Onnittelut Paavolle hienosta nimestä! Me ollaan täällä mummilassa (mun kotona). Meilläkin Sonjalla koko viime viikon oli tosi levottomia öitä, tunnin ja kahen välein heräili...Noh, nyt taas onneksi ollut muutama parempi! Mä ajattelin YRITTÄÄ lopettaa yötissin ens viikon alussa, kun sitten lähen sinne Englantiin (12-15.7) ja sitten on pullolla pärjättävä. (Niin ja pelottaa sekin, kun siellä on ollut niitä pommi-uhkia.)

AURINKOISIA KESÄPÄIVIÄ!!! B)
 
Tänään palattiin taas perusruokaan - parsa- ja kukkakaaliin sekä jauhelihaan. Eelillä on jo pitkään ollu maha jollain lailla sekaisin (sen ajan, kun on ollu isänsä kanssa kotona). Saa nähdä mitä vaikuttaa. Epäilen, että porkkana pistää mahaa sekaisin - noissa kaupan ruuissa (isi ei oo jaksanut keittää mössöjä ) on porkkanaa lähes kaikissa. Tai sitten se syy on korvike, jota on isänsä kanssa nautiskellut.

Olen myös päivähoitojuttuja yrittänyt lokakuulle järjestää (Eeli on silloin vuoden). Soitin kaupungille hakemuksen perään - päätökset tehdään vasta elokuussa. Mennään ens viikolla tapaamaan yhtä yksityistä perhepäivähoitajaa. Toiseltakin perhepäivähoitajalta olen tiedustellut, mutten ole vielä saanut vastausta.

Sain uuden työpaikankin (työsopimusta ei tosin ole vielä allekirjoitettu). Jotenkin olen kyllästynyt tähän vanhaan (ja pomokin vaihtui...). Ollaan ajateltu, että siirretään toisen lapsen "hankintaa" vähän aikaa - ajateltiin, että ehkä syksyllä vois alkaa yrittää (ikäeroa olis tullu 1,5-2 v - jos olis heti tärpänny), mutta nyt ehkä odotellaankin ainakin sen aikaa, että kerkeen vähän paremmin tutustua uuteen työhön. Mutta ei sitä hirveen pitkään voi odottaa. 2-3 v on mun mielestä sopiva ikäero.
 
Neuvolassakin käytiin ja huomenna lääkäriin ylimääräiselle käynnille, kun Eelin kasvu on hidastunut käyrien mukaan vähän liikaa - toisaalta minä ja mies ollaan oltu melkolailla saman mittasia ja kokosia tuon ikäisenä, että en tiiä kannattaako olla kovin huolissaan. Eeli kohta 10 kk ja "vaan" 69 cm ja 8,3 kg. Mennään tyttöjenkin käyrien alapuolella. Olen kyllä vaan ajatellut, että eipähän kaadu niin korkeelta, kun opettelee kävelemään...
 
Hei! Eli olin siellä Englannissa 4 päivää! Ihana ja kiva reissu, mutta tosi pikainen. Tosin en ois yhtään pitempään raaskinut ollakaan, kun oli ihan hirmu ikävä Sonjaa!

Sonjalla oli päivät mennyt melko hyvin, mutta yöt sitten tosi hankalia! Lopetin yötissin edellisenä v-loppuna ennen lähtöö. Mutta pullosta on annettu maitoo. Jossain vaiheessa vaihdetaan sitten veteen öisin. Palattuani en oo vielä tissiä antanut, että en tiiä nyt loppuisko imetys kokonaan tähän vai antaisinki vielä kuitenkin päivisin...vaikeeta, kun toisaalta jo se on valtavia itkuja itkenyt tissin perään niin kohta jo jos helpottais! En oikein tiiä, että mitä tekis! Sonja oli täällä mämmämmää ja mammammaata loihtinut aina väliin, voi pientä!

Minä taas en osannut nukkua reissussa ja olinkin tosi väsynyt, kun kotiin pääsin. Mutta nyt ei muuta kuin toivotaan, että aurinkoisia kesäpäiviä vielä tulisi monta!!! Sweet dreams!!! :wave:

Nipsu ja Sonja nyt pari päivää yli 8kk :heart:
 
Minäkin olen tuota imetyksen lopettamista mietiskellyt. Meillä kun syödään öisin niin monta kertaa, että se vähän väsyttää ja ainakin ennen lokakuuta pitää ne yötissittelyt lopettaa ja samalla olisi kai helpointa lopettaa koko tissittely. On se vaan niin mukavaa, kun saa lapsen rauhoittumaan viereensä, että ei millään raaskis imetystä lopettaa. Helpointa olis, kun itse vierottuisi tissiltä.

Tänään käytiin ylimääräisessä lääkärintarkastuksessa ja ei siinä sen kummempaa. Ei tullut lisämittauksia eikä mitään. Seuraava nla on vuoden ikäisenä ja siinä sitten katotaan taas miten kasvaa.
 
Niin se tämä aika menee nopsaa.. Paavoki on ens maanantaina jo 2 kk ja vastahan se synty.. Masukivut alkaa olla jo selätetty.. pientä kitinää vielä iltasin, mutta sitä huutoa ja itkua ei enää ole ollu muutamaan viikkoon.. Nukkuu 12 tunnin yöunet ja herää sillävälin 2-3 kertaa tissille.. Päivisin mennään kans ihan tissillä, mutta illalla annan sille Nannia.. tottu siihen kai ku silloin koliikkihuudon jälkeen ei muuta huolinu ku pulloa, joten sitä annetaan sitte vieläki.

Meillä oli pariviikkoa sitte jälkitarkastus ja silloin Paavo 6vkoa ja painoa oli melkein 6kg ja pituutta melkein 60cm.. eli kasvaa vähän liianki hyvin :whistle: Kohta ei ole vauva enää ollenkaan... ;)

Marjis meillä oli kans esikoinen tosi pieni vielä alle 2-vuotiaana, meni käyrien alapuolella, mutta ei ole enää... Ikää 10-vuotta ja on enää minua 10cm lyhyempi ja painoki on jo aikuisten luokkaa.. eli kyllä ne sieltä kasvaa.. kaikki omaan tahtiinsa.. ;)

[/b]Nipsu, mukava, että reissu meni hyvin! Ois kyllä niin ihana käydä jossaki.. mie en ole käyny koko kesänä 2:ta kilsaa kauempana kotoa :ashamed: Ei ole vain päässy mihinkään... nyt suunnittelenki jo ajoissa ens kesää.. Aluksi meinasin, että lähettäis ulkomaille, mutta en halua vielä Paavon kans lähteä niin kauas, joten päädyin siihen, että jos vuokrais mökin Kalajoelta.. siellähän on meri ja hiekkaa ja lapsille sanifani ja jukujukumaa, että eiköhän seki piisais.. ja eikä ole kovin kaukana..

Nyt silittämään vaatteita ku poika vielä yöunilla...

Hanna ja Paavo :heart:

Profiilissa päivitetty kuva..

höh.. tämä lihavointi ei ole kai minua varten... aina kone jotenki tökkii sen kans.. :ashamed:
 
Reissussa ollaan oltu! Tänään tultiin kotiin ja huomenna Tampereelle isoveljen luo meijän perhe. Siellä sitten pari päivää ja maanantaina mieheltä alkaakin taas työt! Haikeeta, koska nyt on ollut tosi kivaa ku mies on ollut meijän kanssa! Sonja on semmoinen seuraneiti, että mitä enemmän porukkaa sitä paremmin viihtyy! Varmasti maanantaina ihan ihmeissään, kun ollaan kahelleen...

Tissi on nyt sitten jätetty! Ja sekin monenlaisia tunteita herättänyt. Haikeita ja iloisia! Onneksi Sonjalle näyttää nyt käyvän ihan tavalliset äidinmaitokorvikkeet eli nannia juodaan. Öisin olen tosi väsynyt, kun annan pullosta sitä nannia. Helpommalla pääsi, kun annoin tissiä. Mutta päivät menee kivemmin! Yöt on ollut varmaan senkin vuoksi levottomia, kun alhaalla pilkistää toinen hampaan alku! Hirveesti on taas kuolattu.

Voi miten söötti Paavokin on! =) Kertokaahan muutkin mun ja Marjiksen ja Hannan lisäksi kuulumisia!?! :wave: Toivotaanpa vielä aurinkoisia kesäpäiviä!

Nipsu ja Sonja jo 8kk =) ÖITÄ!!!
 
siis kuvittelin, että meillä ois nyt tissin jättämisen myötä kokonaan jäänyt yösyömiset, mutta neiti tuntuu olevan oikeesti niin nälkäinen, vaikka iltaisin koitetaan tankata puuroo ja maitoo. Tai sitten se vaan saa tahtonsa niin hyvin läpi, ettei tyydy tuttiin tai veteen...ja sitten annan nannia niin siihen rauhoittuu ja litkaseen vaihdellen 30-70 ml.

Mutta nyt niitä KAUNIITA UNIA! ;)
 
Eeli on nyt muutamana päivänä jo kokeillut seisomista ilman tukea (ei tosin itsenäisesti, vaan me on läntätty se lattialle seisomaan ja vaan muutamia sekunteja kuitenkin). Se osaa mennä siitä seisonnasta itse kyykkyyn, joten kävelyvalmius on, eli kohta mennään äiti ja poika peräkkäin ja lujaa. Mukavaa!!!

Eeli menee nyt jo puita (tai siis seiniä ) pitkin ihan kauheeta vauhtia. Oikein loikkii menemään ja sehän aiheuttaa sen, että välillä havereita sattuu, kun käsi, jalka tai joku muu jää jonnekin kiinni tai muuten vaan liukastuu ja menee nurin. Välillä aika karmeen näköstä (ja kuulosta ... kups), mutta ei oo konttauskypärää käytetty. Erivärisiä mustelmia löytyy aina päästä, kun on muksahdellut... no ei kauheen montaa yleensä yhtäaikaa kuitenkaan.

Varasin hammashoitoajankin Eelille. Meillä on nyt viisi hammasta. Kaksi alhaalla ja kolme ylhäällä. Etummaisista hampaista toinen vielä piilottelee ikenissä - vaan kulmaa vähän näkyy.

Viime yö oli taas aivan kauhee - heräiltiin ja heräiltiin ja heräiltiin ja heräiltiin. Tais olla ensin kuuma, sit otettiin yökkäri pois ja sitten oli varmaan vähän kylmä tai edelleen kuuma. Eeli menikin tänään ekoille päikkäreille kahdeksan maissa... tais olla aikas väsyny.

Hieno kuva, Hanna. Piti munkin käydä mesenetissä.

 

Yhteistyössä