hepatoosista onko jollain

Oliko se niin että vaarallinen sikiölle vasta loppuraskaudessa?Luulen että mulla arvot nousussa ja nyt rv 26 menossa .Verikoe on 2.5 vkn kuluttua sen takia.Kutiaa......tosin se voi olla että kun uin merivedessä.Olen onneksi tehotarkkailussa kun esikoisen kanssa oli hepatoosi.
 
Kannattaa soittaa, mutta ei kukaan voi niiden arvojen nousulle yhtään mitään ja se on tiedossa, että odottamattomia sikiön kuolemia on tapahtunut viikkojen 38 jälkeen, että ne pyrkiikin käynnistämään synnytyksen ennen sitä.

Kuu-ukolle pahoittelut tapahtuneesta.
 
muistikuva et vk 36 jälkeen se "vaara" ja ihan viimiset viikot just se pahin voi tapahtua......mut hyvä saada toki heti arvot ajan tasalle nyt jo eikä 2 viikon kuluttua :|(kun olen viikolla 28 sitten) Siit on jo 6 vuotta kun olin esikon kans hepatoosin kans. :/
 
On tässä kolmannessakin raskaus hepatoosi ja on tulossa yhtä paha, kuin ensimmäisestä, ellei pahempi, kun viikkoja on vasta tosiaan 30 ja arvot on jo 545 ja 198. Saan tänään tietää sappiarvot ja jos ne on koholla, niin saan lääkityksen siihen, että saatais pidettyä vauvaa hieman pidempään masussa kasvamassa
 
verikokeeseen ja sit tulokset 13- soittavat huh :) Helpotus.Ja sit saa nähdä kun meillä on Ruotsinristeily et miten käy :/ Huomen lähtö :/ Mut onneksi näin äkkiä tutkivat vaik mulla viikkoja vasta 26 =)
 
No ei se tule vaikuttamaan siihen sun risteilyyn mitenkään. Jos ne on noussut, niin ne vaan tutkii niitä sitten viikon välein. Itellä ne on jo noin korkealla ja sappihapot on jo 24 ja nyt sain lääkityksen ja viikon päästä taas verikokeisiin, että viikko kerralla eteenpäin... Viikkoja kuitenkin vasta 30. yrittää pitää mun kohdalla mahdollisimman pitkään masussa, että sinne viikoille 37, mut tuskin näillä arvoilla tulee onnistumaan mitenkään
 
kurjaa kun noin korkeat arvot :| Itse en muista 6 vuoden takaisia mutta ei tainnut ihan noin korkeat olla silloin :| Missä sairaalassa tms.Olet hoidossa kun saat lääkityksen? Loviisa /Porvoo ottaa "vaan" osastolle eikä lääkitystä :/
 
Lohjalla oleilen ja Lohjan sairaalassa käyn kokeissa ja lääkärin luona...
Pääsen kohta siihen sydän käyrään vähintään 3 kertaa viikossa. Nyt joudun tarkkailemaan liikkeitä 3 kertaa päivässä.. No onneks tosiaan sairaalaan on 700 metriä ja alamäkeä, että nopeasti pääsee sinne =)
 
Talluska, onko sulla aikaisemmissa raskauksissa ollut lääkitystä? Mulla on jokaisessa raskaudessa ollut hepatoosi. Viime kerralla oli ekan kerran lääkitys ja laski arvot ihan normaaliksi. Sain mennä synnyttämään ihan kotoa normaalisti, jopa muutaman päivän yliaikaisena.
 
Jouduin esikoista odottaessa osastolle raskausmyrkytyksen vuoksi, verenpaineet korkealla ja valkuaista oli satunnaisesti. Verikokeista paljastui kuitenkin, että maksa-arvot oli koholla ja lopulta niistä taisi tullakin suurin ongelma, jonka vuoksi synnytys käynnistettiin. Mulle ei koko aikana puhuttu hepatoosista mitään, ei mainittu myöskään, että siihen olisi jotain lääkettä. Mulla alat oli korkeimmillaan 840 ja sappihapot 26. Mutta mulla taisi siis olla hepatoosi. Kovasti tekisi mieli toista lasta, mutta kovasti pelottaa, miten seuraavassa raskaudessa käy.
 
Kirsuli, oletko kuullut tämän hetken hoitokäytännöistä sairaalassasi? Vuonna 2001 ei OYS:sakaan puhuttu mitään lääkitysvaihtoehdosta. Vuonna 2004 toiseksi nuorimmaiseni kanssa ehdin aloittaa lääkityksen, mutta en varsinaisesti ehtinyt nähdä, vaikuttaako, kun hän syntyi spontaanisti jo viikolla 34+6. Vasta nuorimmaiseni kanssa vuonna 2005 ehdin siis saada tästä lääkityksestä jotain hyötyä. Mutta totta on, että hoitokäytännöt vaihtelevat sairaaloittain, muistan kun kakkosta odottaessani vuonna 1997 Turussa jo kokeiltiin tätä samaa lääkitystä hepatoosiin. Kun kysyin sellaisesta OYS:sa, ei siellä kukaan tiennyt tai ei ainakaan halunnut kertoa yhtään mitään.
 
Onko teillä ollut muita oireita kun kutina?
Millä viikoilla teillä on tuo kutina alkanut?
Mulla on nyt alkanu ihan hillitön kutina mahassa ja viikkoja on nyt 22+6
toista odotan. Voi tietenkin olla ihan normaalia kutinaa ja toivottavasti onkin, mutta kun maha on ennestään jo ihan arvilla ja venytetty niin luulis ettei se enään niin kovasti kutisis.
 
hoitotavat muuttuneet sitten 6 vuotta =)
Ja "Minttuliina" mulla alkoi esikon kans kutinat jo alusta ja kutista voi maha varsinkin kun iho venyy niin muutenkin =) Kannattaa mainita neuvolassa.Mä kutisin koko kroppa ja nytkin siis tässä raskaudessa alkanut näin viikolla 24- ja nyt viikko 27 tänään =) Verikokeen tulokset viime viiikolla normaalit elikkä nyt vaan kova seuranta jatkuu =)
 
Joo, kyllä on ollut kaikissa aikaisemmissa raskauksissa hepatoosi. Esikoista odottaessa jouduin sairaalaan kahdeksi viikoksi, kun arvot nousi viikolla 36 niin korkeaksi, että olisi ollut riski olla kotona. Ne otti silloin 3 kertaa päivässä sydänkäyrän ja kun pääsin yhdeksi päiväksi kotiin, niin sain kuitenkin sen päivän aikana ravasta sairaalassa käyrissä... Toisen kanssa avot oli noussut vasta 400, kun käynnisti ja nyt ne onkin jo aivan mahdottomat. Huomenna olis taas verikokeet ja tiistaina ultra+ lääkäri, että saa taas tutkia. Supistellutkin on jo jonkin verran, mutta kaipa tuo kohtu vaan harjoittelee... Kahdesta muusta ei ole ollut mitään supistuksia ollenkaan...
Olen kyllä raskaasti tullut siihen tulokseen, että vaikka ikää on vasta 26, niin saa laittaa piuhat poikki, kun tämän olen synnyttänyt. Kaikki raskaudet mulle on riskiraskauksia, niin ei tätä ruljanssia jaksa enään...
Niin ja yleensä hepatoosi tulee muissa raskauksissa, mutta sitä ei ole kukaan allekirjoittanut. Meillä päin ne ainakin ottaa rutiinisti sellaisen verikokeisiin viiklla 26, jolla aiemmin on ollut hepatoosi ja vaikka arvot olis ok, niin ne ottaa niitä kokeita kuitenkin tarkkaillen tilannetta ja parempihan se on niin...

Mulla nyt tuntuu, että lääkitys olisi auttanut, kun ei kutise niin paljoa, mutta huomenna sen vasta kuulee, kun soittelee taas arvojen perään ja toivottavasti ollis laskenut, niin sais sen synnytyksen käynnistyksen viikolle 377, että 6 viikkoa olis jäljellä =)
 
Minulla oli esikoisesta ja makosin sairaalassa heti siitä kun saatiin tietää että on arvot nousseet, olivat jtn 16-18 välillä ja heti alkoi lääkitys...puolitoista viikkoa käynnisteltiinkin lopussa, mutta yli antoivat mennä vaikka sanoivat että ei missään nimessä, kummallista toimintaa ja mulle ei kanssa kerrottu mitään seuraamuksista, eli mahdollisesta vauvan kuolemasta sun muusta, jos oisin ne tienny olisin hyvin kiltisti napisematta ollut sairaalassa makoomassa. Nyt on viikkoja 29+4 ja yhden kerran otettu jo varmuudeksi kokeet, sappihapot oli 2 vasta, ensi ke mennään taas, 30 viikolla ja 36 viikolla otetaan ainakin ne kokeet niiltä joilla ollut hepatoosi. ja tarvittaessa myös.
 
No mun arvot on noussut suht tasaisesti...
Eli 6.8 oli asat 38 ja alat 97 ja sappi 6,4.
14.8 asat 100 ja alat 240 ja sappi 12
20.8 alat 545 ja asat 198 ja sappi 24.
Nyt sit jännityksel odotan huomista koetta ja klo 12, että saan soittaa uudet maksa-arvot ja toivoa, että lääkitys on vaikuttanut edes jotenkin, edes sappihappoihin, mutta ne tulokset saa vasta tiistaina, kun verikoe lähetetään helsinkiin, niin menee kauemmin, vaikka olis kuinka kiirreellinen
 
Eli minulla ilmeni kamalaa kutinaa jo yli kuukausi sitten. Jouduin sitten verikokeissa käymään, maksa-arvot olivat hiukan koholla. Kävin verikokeissa viikon välein, samoin ultrassa ja vauvan sydänkäyrää seurattiin. Viime viikolla jouduin sairaalaan kolmeksi päiväksi, kutina oli aivan hirveetä. Aloitimme lääkityksen. Nyt käyn taas viikottain ä-polilla ja verikokeissa. Nyt meneillään rv 38+6. Minulla nuo arvot ei ole ollut noin korkealle kuin teillä.
 
Joo, mulla lääkkeenä adursal. Nyt oli arvot laskenut, luojan kiitos, mutta Lohjalla ne tulee käynnistämään synnytyksen ennen viikkoa 38, kun se on riski kummallekkin, vaikka olisi millainen lääkitys, että ihmettelen halinallen sairaalan toimintaa... Se lukee ihan hepatogestoosi ohjeissa, että synnytys käynnistetään ennen viikkoa 38 odottamattomien sikiökuolemien takia, että mun kohdalla ne ei edes yritä venyyttää sitä pidemälle. huomenna sit taas lääkäri ja saan sappihappo tulokset
 

Yhteistyössä