hepatoosista onko jollain

turhauttavaa jos ei kerrota sairaalassa mitään potilaalle,hoitaja sanoi ettei potilaan tarvi kaikkea tietää kun silloin kyselin.......... niinkuin et miten ovat yleensä tehneet tms. Mullakin oli kauhea tarkkailu(v 2001) ja koko ajan verikokeita jopa 2 krt pv(kun maksaarvojen isäksi nousi tulehdusarvot silloin)ja sit yhtäkkiä käynnistettiin vk 37 ja jotain mut lopettivat sen ja ei syytä kerrottu eikä mitä sitten........vaik oli selvää et aamulla leikataan jne.Epätietosuus on kauheaa kun on huolissaan ja muutenkin ikävä kotia jne.

Alkuperäinen kirjoittaja vaavi2006:
Olipahan laitettava omaa hepatoosikokemusta peliin.Jouduin odotusaikana hepatoosin takia sairaalaan tarkkailuun. Lääkitys aloitettiin heti,mutta ei tehonnut. Lääkärit eivät kertoneet koska käynnistetään,puhuttiin vaan että katsellaan päivä kerrallaan arvot ja tarkkaile vauvan liikkeitä.
Odottelin epätietoisuudessa joka aamu labravastauksia ja lääkärin kiertoa..ja aina vaan odoteltiin.
Yhtenä aamuna arvot olivat 300 (sappihapot) 700 (maksa-arvot) synnytys käynnistettiin,mutta ei käynnistynyt..
Vauvan sydänkäyrä muuttui monotoniseksi, ja näin leikattiin kiirellisenä sektiona terve tyttövauva (rv 36+4)
Loppu hyvin,kaikki hyvin.. Seuraavan kohdalla osaan vaatia lääkäreiltä tietoa tapahtumien kulusta,ja enpä ole toiseen hepatoosiäitiin törmännyt jolla olisi yhtä korkeat arvot olleet...
Jos kysyttävää tulee niin jaan mielelläni tietoa muillekin tästä ei niin mukavasta kokemuksesta,josta jo onneksi vuoden päivät aikaa.
Hui, todella korkea sappihappoarvo tuo 300! Kuinka äkkiä sinulla nousi noin korkeaksi, muistatko paljonko sitä ennen oli? Minulla viidennessä raskaudessa kävi 189:ssä ennen Adursalin aloitusta ja olin siitä jo aika kauhuissani. Vielä kysyisin, että siinä vaiheessa, kun arvot olivat noin korkeat niin otettiinko sinulta sydänkäyrää kuinka usein? Itse olen aina miettinyt sitä, että jos ei ajoissa huomatakaan, että vauvalla ei ole kaikki hyvin. Hienoa, että kaikki meni kuitenkin hyvin ja saitte terveen tytön!

Mulla oli hepatoosi ekassa raskaudessa. Olin naikkarilla Hesassa jo osastolla toksemian takia rv 37. Sairaalassa alkoi sitten kutina, maksa-arvot ja sappihapot kohosi sen verran paljon, että kalvot puhkaistiin rv 38. Terve tyttö tuli. Sairaalasta päästivät pois, vasta kun labrat alkoi laskea. Kaiken kaikkiaan olin melkein 2 vkoa sillä reissulla. Nyt rv 21 ja mielessä on kieltämättä ajatus, että toistuukohan sama juttu nyt. Kun on itse alalla, tietää vähän turhan paljon kaikesta ja tieto lisää tuskaa. Tosin en ole yöuniani menettänyt...

Muilta hepatoosin kokeneilta haluaisin kysellä, sanottiinko teille aikanaan, että raskauksien välissä pitäis/olis hyvä olla pari vuotta. Mulle sanottiin aikanaan niin, sekä jälkitarkastuksessa neuvolalääkäri, että sisätautilääkäri, jonka luona kävin pari kk synnytyksestä. Joiltain äideiltä olen kuullut, ettei kukaan ole puhunut mitään moisesta, toisille on taas sanottu jopa 3 vuotta.

Olin viikon sairaalassa ennen synnytystä. Muistaakseni sappihapot olivat koko ajan nousussa. Sairaalaan sisälle mennessä olivat kyllä reilusti alle sata (tarkempaa en muista) viikon aikana sydänkäyrä 2-3/krt pvä. Synnytys käynnistettiin samana päivänä kun arvot tuon 300. Ja aika heti käynnistyslääkkeen jälkeen olin jatkuvassa käyrässä synnytyssalissa..

Vaavi2006: Ahaa, hyvin siis seurattiin, kun arvot oli noin korkeat.

Pauppiliini: Mulle ei ole koskaan sanottu mitään raskauksien sopivasta välistä. Viidennen jälkeen kysyin lääkäriltä, joko maksa on sitä mieltä, että vauvat riittää, kun sappihappoarvot nousivat niin korkeiksi, mutta lääkäri ei ollut sitä mieltä, sanoi vain, että ei, onhan tähän lääkitys olemassa. Eikä myöskään puhunut mitään siitä, mikä olisi hyvä väli raskauksille.

tässä että hepatoosi vaatii vaan tarkempaa seurantaa ja ei mitään väliaikoja raskauksiin :| eikä lääkityksestä sanaakaan :/ Nyt siis seuranta ja viikolle 30 olen jo nätisti päässyt :) ainoa huoli on toi kun supistelee rasituksessa ja sokerirasitus pisti dietille mut isompiakin huolia voisi todellakin olla =)
Ja sen se lekuri sanoi et ainoa hoito on lepo ja ruoka hepatoosiin mut olikohan 6 vuotta sittten noin...... :/ Mut empä halua että uusii ja saan tietää miten nyt hoitokäytäntö =)

Kirjoittelenpa tännekin neuvolakuulumisia. Ensimmäinen neuvolakäynti siis takana. Huolestuttaa ja ihmetyttää hieman terkkarin sanominen. Minulta ei kuulemma maksa-arvoja testata koko raskauden aikana, jos ei tule oireita. Siis ihan käsittämätöntä! :eek: Toivottavasti lääkärit ovat erimieltä! Miten muilla? Olen ymmärtänyt, että teillä on testauttu jollain viikolla joka tapauksessa, jos edellisessä raskaudessa on todettu hepatoosi?

hämmentynyt maviks rv 8+2

Maviks: täällä miun terkkari sanoi että viimeistään vkolla 30 otetaan eka koe ja sitten vkolla 36 toinen, jos ei oireita ennen sitä, miulta on otettu nyt 3 kertaa ja "tasaisessa"nousussa ovat, eka oli 2, sit 3 ja nyt viimeisimmässä oli arvot 4...saas nähä miten nyt seuraavat jotka otetaan vkolla 36 eli 10.10....katsellaan

Alkuperäinen kirjoittaja maviks:
Kirjoittelenpa tännekin neuvolakuulumisia. Ensimmäinen neuvolakäynti siis takana. Huolestuttaa ja ihmetyttää hieman terkkarin sanominen. Minulta ei kuulemma maksa-arvoja testata koko raskauden aikana, jos ei tule oireita. Siis ihan käsittämätöntä! :eek: Toivottavasti lääkärit ovat erimieltä! Miten muilla? Olen ymmärtänyt, että teillä on testauttu jollain viikolla joka tapauksessa, jos edellisessä raskaudessa on todettu hepatoosi?

hämmentynyt maviks rv 8+2

Joo mä olen ollut koko raskauden erityisseurannassa kun oli edellisessä raskaudessa 2001 hepatoosi
:| Ja Loviisa-Porvoo on mun alue.sama tän sokerin kans.... sekin tuli automaattisesti tarkkailuun :|

No onpas tosiaan hämärää. Olen tiistaina menossa lääkärille joten täytyy vielä kysyä siellä uudestaan, josko hänellä olis enemmän tietoa. Terkkari vaan sanoi, että kun vaan puolella hepatoosi uusii, niin ei sitä ruveta vahtimaan sen kummemmin!

Piti ihan pitkästäaikaa taas tulla katselemaan juttuja tänne. Mulla oli ekassa raskaudessa maksa-arvot reilusti yli 1000 tais olla lähemmäs 1000 ja sairaalassa makasin 2 viikkoa ennen synnytystä, joka päivä labrat ja 3 krt käyrä ja sappidieetti.
Nyt tällä hetkellä arvot ovat tehneet tosiaan lasku suunnan ja lääkäri ilmoitti, että ei varmaan tarvitse käynnistää. Tosin tahdon todellakin toisen lääkärin mielipiteen asiasta, vaikka kuinka oonkin gynen johtava lääkäri, niin tämän lääkärin takia esikoinen joutui vastasyntyneiden teholle ja se lääkäri on ollut mulla viimeiset kaks tutkimusta ja ei edes ole jaksanut tehdä sisätutkimusta, että on aikamoinen tyyppi, kun se nyt tehdään joka kerta.... On tosi epäluotettava tapaus. Olis ollut kiva tietää, et mis mennään ja se sanoi, että ei sitä nyt varmaan tarvii tehä ja tuskinpa sitä toistakaan tarvii katsoa ja jne... Nyt on viikkoja tasan 36 ja ke labra ja pe ultra, et ei tässä nyt kauaa enään ole kuitenkaan. Tosin sitä toivoo, että käynnistäis, niin loppuis tää piina aikaisemmin... On sellainen fiilis taas, et maksa paukkuu, kun kutiaa joka paikka, mut ke se sit selviää viimeistään....

Asiasta toiseen.

Miten olette kummit valinneet aiemmille lapsille? Meillä suuri ongelma ja kamala riita siitä tulee eteen. Mieheni meni pyytämään hänen serkkunsa ja sen avovaimon kummeiks. Serkku on ok, mut se akka ei. Inhoan sitä ylikaiken ja en tod halua sitä kummiks ja olen sen sille myös sanonut. Mieheni ei tajua sitä, että mä en halua sellaista ihmistä lapseni kummiksi, mitä mä itse tuolla muille haukun (todella noloa seläntakana puhuminen), mut on se niin kamala akka. Oon yrittänyt miehelle sanoa, ettämä en halua sitä ja se vaan jankuttaa, kun on mennyt lupaamaan. Mun on nähtävästi pakko ilmoittaa sille suoraan ettäsinusta ei kummia todellakaan tule... Suuttuu sit tai ei...

Meitsi on nyt yrittänyt saada selvyyttä tähän mun ihmeelliseen oloon, mutta mistään ei saa selvyyttä, kun kukaan ei vastaa mun limatulppa kyselyyn :LOL:

Eli kun 2 aikaisempaa synnytystä käynnistetty, niin oon tosiaan ihan pihalla nyt... Eli eilen tuli sellaista paksua keltaista limaa vessa reissun jälkeen, olisko ollut limatulppa? Mul on nyt viikkoja vast 36+1. Sunnuntaina aloin kärsimään sellaisesta jännästä pääkivusta ja lääkkeet ei auta ja koko ajan sellainen oksettava olo päällä, hartoioita särkee ja alavatsaa... Alavatsaa ei koko ajan särje ja supistuksia tulee silloin tällöin, mut ei tasaisesti. Oliskohan mahdollinen synnytys lähestymässä? Siis viikkojakin voi mennä, jos se oli se tulppa, mut tätä mun ihmeellistä oloa kartoitan tässä...

semmonen iso geelimöykky joka tippu sairaalan vessan lattialle...... :| jotain 3 cm tai 4 halkasija..... muistaakseni ihan semmosta limaa ja läpinäkyvää..vaaleaa........ehkä kellertävääkin... mulla ei sit käynnistynyt ton enempää vaan sektio tuli just sen hepatoosin vuoksi v.2001. vk 38.
Huomenna mulla on tän kakkosen hepatoosiseuranta eli verikokeen tulokset........ ja viikkoja mulla nyt 32. rupee jo ahistaa tää olo..tukko,paksu,jäykkä,särkee.vihloo alapäätä ja sokeridieetti pitää mut kireänä :kieh:

No se oli just sellainen tumman keltainen suht iso klöntti... Soitin ä-polil illal ja kyselin tyhmiä. Sekin epäili tulppaa, mut kun ne ei näe sitä, niin ei voi oikein sanoa mitään. Nyt pitää sit alkaa vaan siivoamaan ihan hulluna, sen minkä pystyy.... Mulla on nyt arvot pysynyt toistaiseksi ihan alhaalla, että kyllä se adursal sit auttaa, et kannattaa sitä pyytää, jos arvot lähtee nousuun. Olis ihan kiva nyt tämä viimeinen synnyttäää normaalisti... Ehkä joskus 10 vuoden päästä iltatähti sit, mut nyt tulee piiiitkä tauko eteen...

otin sen paperiin ja menin näyttää kätilöille :LOL:

olin juuri lääkärillä ja
maksa-arvot oli edelleen sallittujen rajoissa...............eli ei merkkejä hepatoosista ja viikkoja 32 eli tuleekohan ollenkaan ? mulla oli "uusi" lääkäri ja oli aika pihalla hepatoosin suhteen jne.....mun piti kertoa sille :/ hän katsoi vaan tilastoja........... ja pisti uusiin kokeisiin 2 vkn kuluttua :| olipa turvallinen olo :eek:
ja sit huomiseksi uusi aika.sterilointipäätöstä varten :) =) onhan täs aikaa :whistle: tyttö eskarissa ja minä äitiyslomalla =)

Iltaa kaikille!

Tuohon limatulppa asiaan en osaa kommentoida, kun edellinen käynnistettiin hepatoosin takia, enkä päässyt sellaista ihmettä näkemään.

Kävin eilen siellä lääkärillä ja se oli neuvolatädin kanssa samaa mieltä siitä, ettei mitään kokeita tarvitse ottaa, jos ei ala kutisemaan! :eek: Siis voiko tämä olla oikeasti totta? Olen ymmärtänyt ettei kaikki edes joka raskaudessa kutise, vaikka arvot onkin ollut korkeat, jollakulla oli ollut yli 400:n ilman kutinaa.

On tosi inhottavaa, jos tulee tunne, ettei lääkäri tiedä mistä puhuu, niinkuin sulla Kirsuli. Muistan silloin, kun esikon aikana todettiin hepatoosi, niin meidän tk- lääkäri etsi tietoja aiheesta tietokoneelta, kun ei teinnyt mitään! Tunsin olevani tooosi hyvissä käsissä. Onneksi kuitenkin lähetti eteenpäin.

Eipä kummempaa. Kauniita unia, masuasukin kuvia...

Monta viikkoa mennyt eteenpäin niin, että maksa-arvot laskussa koko ajan ja nyt sit ne on taas nousseet, että ne tais olla nyt 108 ja 68, että se hemmetin käynnistys siintää edessä joka tapauksessa.
Toivon tosissani, että tämä lapsonen syntyisi ihan normaalisti ja supistukset alkoivat taas, kun sain itseni sängystä ylös, että nyt vaan lenkille koiran kanssa, et jos vaikka hiukan auttaisi näihin supistuksiin...

Mua alkaa pikku hiljaa ottaa päähän tää p:llä juokseminen. Tuntuu, et tulee päästä asti ja tosiaan on triplaantunut sekin asia... Kahvin juonnilla ei tietenkään ole asiaan mitään vaikutusta asiaan
:LOL:

Elikkä pitää nostaa tää viesti taas alkuun.
Maanantaian, elikkäs huomenna olis käynnistys päivä, niin ei tartte sit loppu raskautta syödä lääkkeitä ja ravata 2 kertaa viikossa verikokeissa ja 1 kerta viikossa lääkärissä.

Tosin vaan toivon, että käynnistykseen mene montaa päivää, mut paikat on jo sen verran auki, niin itedä sit jos vaikka putkahtais huomenna jo maailmaan...

heissan , omia kuulumisia ajattelin tulla ilmoitteleen, kävin silloin viime ti taas näytteitä antamassa, ja soitin to tulokset ja taas nousseet yhdellä :LOL: :LOL: eli nyt oli 5 sappihapot, maanantaina eli huomenna uusintaan kun on to kyssiin aika kokoarvioon (mielenrauhan vuoksi) niin saadaan sinne sitten uudet tulokset, niin saavat siellä taas miettiä mitä tehdään jos ne on nousseet nyt 6:een... et saas nähä joutuuko to sisälle vai ei..onneksi siellä on osastolla tietsikka niin pääsee sitten kertoilemaan sieltäkin kuulumisia :wave: mut ilmoittelen taas tarkemmin loppuviikosta :wave:

Perfekta ja hattivatti 36+4

Sen verra omaa kokemusta et 2 vikalla raskaudel oli toi hepatoosi...ekalla 10pvää sairaalassa vkol34,lääkekuuril...tokalla eka 10pvää jo vkol 27 ja toine 10pvää sit vkol 30ja jotai.

Nyt raskaana 7vuoden tauon jälkee ja kovasti huolettaa jotta kui aikasi täl kertaa noi maksa-arvot pomppaa taivaisii.
Eipä täs viel vkkoja ku vajaa 6 joten turhaa viel tressata.

Jos sappihappo on 6, niin se on vielä ihan normaali. Sen yli, jos menee niin sit ne alkaa harkitsee jotain. Mulla aloitettiin lääkitys vasta, kun se arvo oli noussut 24:ään. Viikolla 30 tais olla, kun mun maksa-arvot oli jo nousseet pilviin. Mulla on tällä hetkellä sappihappo arvo 3,1, mut kuitenkin nen käynnistää, kun se toinen maksa-arvo on tavallista korkeampi ja toinen on normaali arvojen sisäpuolella. Lääkäri vaan aatteli, että ei tartte sit rouskuttaa loppu aikaa niitä lääkkeitä ja kuitnekin ne maksa-arvot olis nousseet.
Huomen ne varmaan ottaa kuitenkin niitä kokeita, vaikka käynnistääkin.

Silloin esikoisesta maksasin sairaalassa 2 viikkoa ennen käynnistystä ja toisesta olin yhden yön ja pääsin himaan, kun ilmoitin että en tänne jää makaamaan. Sain sit käydä 4 kertaa viikossa käyrissä ja kokeissa. Sit ne nousi niin korkeeks, et päätti käynnistää. Tästä ne nousi niin aikaisessa vaiheessa ylös, että jos ei lääkettä olis määrätty, niin ne olis joutunut hesas tekee sektion viikolla 35, mut onneks laski :D

Yhteistyössä