hepatoosista onko jollain

Sappihapt ei ollut laskenut ollenkaa, että oli pysynyt samassa. Adursal lääke ei vaikuta maksa-arvojen laskuun, luulin niin... Lääkäri vaan valaisi mua asiasta. Oli muuten vaan laskenut arvot, luojan kiitos. Sain myös kuulla, että miksi sappihappot on pahempi juttu, kuin maksa-arvot. Sappihapot kulkevat istukan kautta suoraan lapsiveteen ja kun vauva sitä hörppii, niin se aiheuttaa rytmihäiriöitä ja niistä johtuu ne odottamattomat sikiön kuolemat. Lääkäri myös sanoi minulle, että jos musta vaan tuntuu joskus siltä, kellon ajasta ei ole väliä, niin voin aina mennä sairaalaan tarkistamaan tilanteen sydänkäyrään ja aina voin sinne soittaa... Olipa ihqu lääkäri... =)

Täällä aloitellaan arvojen seuranta rv32... luulen kyllä, että pyydän jo aikaisemmin mittausta. Vähän on sellaista pientä kutinaa, mutta ei niin kovaa kuin viime raskaudessa. Nyt vasta rv21+ joten parempi olis että pysyis edes hetken poissa ja mielellään kokonaan. :) Varmaan tää kutinan alku ihan psyykkistä... :kieh: .

No ei sitä kannata ajtella oikeastaan etukäteen. Sit sitä alkaa vasta miettimään, kun ne on koholla. Muistaa vaan noudattaa sit jonkin näköistä sappidieettiä, jos ne alkaa olemaan koholla. Eli jättää rasvaiset ruoat, kurkun, pavut ja herneet, jotjut sitrushedelmät ja raa'at juurekset pois, niin se jo vähän vähentää sappihappojen nousua. Tosin ne tekee sellaista nousu-lasku suuntaa koko ajan. Ei nouse tasaiseen tahtiin. Lääkärikin sanoi mulle, että ne on voineet olla vaikka kuinka korkealla jo, mutta ei olla vaan saatu sitä huippua kiinni. No onneks ne maksa-arvot nyt laski sit itekseen, kun ei se lääke niitä laskenutkaan. Niin ja ne maksa-arvojen nousu ei ole niin paha, kuin sappihappojen ja kun ne on molemmat koholla, niin se on pahempi juttu. Mä sain vasta nyt tietää, että miten se sapiihappo vaikuttaa sikiöön, vaikka on jo kaksi lasta, joista molemmista käynnistetty hepatogestoosin takia, mutta kukaan ei ole mulle siitä mitään puhunut.

Olen minäkin lukenut että raskaushepatoosilla voi olla vaikutuksia sikiökuolemiin. Lääkäri ei ole maininnut mitään siitä, eikä neuvolakaan. Sanoivat vaan että vauvan hyvinvointia seurataan nyt tarkemmin. Eli viikon välein on otettu vauvan sydänkäyrää ja siinä välissä neuvolassa olen käynyt, jossa on kuunneltu vauvan sydänäänet. Voinkohan vaatia ensi poli käynnillä, että synnytys käynnistetään vai antavatkohan mennä yli lasketun ajan seuraamalla tilannetta? Minulla on ensi tiistaina ä-polille meno ja samana päivänä on laskettu aika. Ja en usko että vauva syntyisi ennen sitä, ei ainakaan ole mitään merkkejä alkavasta synnytyksestä.

Aika omituista toimintaa, kun mulla ne tosiaan käynnistää heti, kun on viikkoja 37 ja pari päivää päälle, vaikka arvot olis laskenut... Voit sä sitä pyytää... Niiden vika se on, jos jotain tulee tapahtumaan sen takia, että pitkittää yli aikaiseks. Voit ilmoittaa niille, että sulla on kassi pakattuna autossa ja et lähde yhtään mihinkään, et pistää käynnistäen vaan...

No nyt oli arvo noussu yhdellä eli oli kolme...

Miten muuten onko hepatoosi äkäisempi seuraavassa raskaudessa? tuli vain mieleen kun esikoiselta arvot oli nousseet 33+1 (15,6) niin voiko nyt olla samoihin aikoihin myös arvot nousseet? ja kovempaa tahtia? kun kuitenkin nyt oli vasta 3 ja vkoja 30+2..pohdintaa

Eli siis alle 6 pitää happojen olla. Mulla oli maksa-arvot ensimmäisessä yli tuhannessa ja sappihapoista en tiedä. Toisessa oli sappihapot 13,7 ja maksa-arvot vähän alle 400 ja molemmat käynnistetty viikolla 37 ja 3. Nyt on maksa-arvot ollut jo korkeimmillaan 545 ja viikkoja 31 ja sappihapot 24, että ne hepatoosit voi olla lievempiä tai pahempia. Toinen oli lievä, ensimmäinen paha ja tästä tulee kanssa se paha....

alatin ja afosin arvoja en muista kun ne soitin jo ke iltapäivällä ja nekin oli hyvät..
Talluska: oletko sinä sairaalassa nyt? kun minua ei päästetty pois kun 15,7 oli ne sappihapot, jouluaattona pääsin kotio käymään mut het jouluaamuna takas...ja sit uudeksi vuodeksi pääsin kotiin, mut silloinkin piti käyä äippäpolilla ja neuvolassa usein, sit 17(?). tammikuuta käynnistysyritykset aloitettiin ja niitä tehtiin 1½viikkoa...ja sit lähti viikonloppulomalla syntymään itse vkolla 40+4, esikoinen siis...vaikka mulle sanottiin että yli ei päästetä.. erilaiset näköjää joka puolella noi hoitokäytännöt

Ihan kotona oleskelen tällä hetkellä. Ei ole mitään syytä ottaa sairaalaan sisään. Ne alkaa sit lähemmäs viikkoja 37-38 tarkkailemaan sydän käyrää ja joudun varmaan joka päivä käymään sairaalassa siinä käyrässä. Mulla on käynnistykset kestänyt n, 2 päivää ja sit on syntynyt. Mun mielestä ainakin tällä Lohjalla ne leikkaa sit, jos ei ala syntymään ennen viikko 38

Talluska : jo on tosiaan erilaiset käytännöt...mä en päässy ees pariksi tunniksi kauppoihin kun meinas siellä sairaalassa ollessa seinät kaatua päälle...ja silloin otettiin maksa-arvot joka toinen päivä, sappihapot 2xvko ja sydänkäyrä väh.3xvrk... mut kaikkihan on (yleensä) lapsen parhaaksi

Moi vain kaikille!
Nyt alkoi tosissaan pelottamaan. Sillä kävin viime ke lääkärissä, käsien ja jalkojen kutinan vuoksi tai itseasiassa koko kehoa kutittaa. Verikokeet otettiin to ja pe labrahoitaja soitti ja pyysi tulemaan ens viikolla uudelleen verikokeisiin (bilirupiini). Lääkäri mainitsi käydessäni että saattaa olla raskaushepatoosia. Verikokeiden tulokset saan tietää vasta ens viikon ti! Nyt alkoi huolestuttaa sillä rv jo 37+1.

sullahan on sillai hyvin et jos hepatoosi todetaan niin saat pian vauvan eli käynnistävät todennäköisesti =) Ja voi olla että joudut osastolle mutta lyhyt aikahan toi on =) Ainakin jos Loviisa-Porvoo käytäntö olisi niin noin menisi :) Mun lääkäri sanoi että viikko 36 joudun sisään ja sit varmaan käynnistys 37+ ja sit ehkä sektio riippuen tilanteesta =)

Kiitos lohdutuksesta! Mutta alkoi vain huolestuttaa että mitenkähän vauva voi tuolla masussa. Saan tosiaan vasta ti tietää ne tulokset ja mikäli ne on kohollaan niin silloin vasta pääsen tarkastukseen. Nyt ei auta muutakuin tarkkailla vauvan liikkeitä ja toivoa ettei mitään satu!

Heh, Sappihapot pitää olla oliks se 0.8-6 välillä... Maksa-arvot sit niiden suurempien lukemien välillä. Jos kuuris sun maksa-arvot olis liian paljon koholla, niin ne olis antanut sulle lähetteen jo sairaalaan. Jos ne on ihan lievästi,eli viite arvojen tläpuolella ihan hiukan, niin ne ei tee asialle mitään ja paras on se, että sappihapot pysyy kuosissa

Yhteistyössä