Hepatoosikokeet ravinnotta????

  • Viestiketjun aloittaja Riikka....
  • Ensimmäinen viesti
Riikka....
Apua,ei terkka sanonut mulle että pitäsi mennä ravinnotta hepatoosi kokeisiin.Tiiättekö mitä tekee noille tuloksille kkun olin syönyt melko tukevan aterian n.kaks tuntia ennen koetta?

Harmittaa kun ei terkka noista sanonut...

 
alkuperäinen
Pitäis olla ravinnotta,sappihapot ainakin kuulemma on tärkeet...Näytteenottaja meinaan kysy että onkko paastoarvot?Mä olin ihan äimänä enkä saanut sille sanottua että oon syönyt ihan hulluna...

Eikö kellään ole tietoo,pitääkö mun "tunnustaa" ja käydä uusiks?Terkka pitkin hampain jo tähän kokeeseen mut laitto,nyt jos selvii etten tehnytkään oikein...No,hänen moka,en mä voinut tietää...
 
fS-Sappihapot
fS-Sappih

Paastonäyte on suositeltava, mutta jos näyte otetaan aterioineelta potilaalta, on ruokailun ajankohta mainittava (katso tulkinta).

Viitearvot raskauden aikana alle 10 µmol/l. Kohonneet arvot viittaavat maksan toimintahäiriöihin. Erityisesti raskaushepatoosissa nousu edeltää usein transaminaasitasojen kohoamista. Seerumin sappihappopitoisuuden nousu on erittäin harvinaista muulloin kuin maksatautien yhteydessä. Sappihappopitoisuus nousee aterian jälkeen ja on selvästi havaittavissa kaksi tuntia myöhemmin otetuissa näytteissä, joten paastoarvojen käyttö on suositeltavaa.


 
LelluEppu
Sappihappoja varten tulee olla ravinnotta. Soita vaikka neuvolaan ja kerro että oli syönyt. ruokailu ennen sappihappo koetta nostaa sitä arvoa. Asat ja alat kokeita varten ei tarvi olla ravinnotta. Itse ramppasin noissa kokeisa raskaana ollessa hepatogestoosin takia ja on hyvässä muistissa.
 

Yhteistyössä