Henoch Schonlein Purpura ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juytta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Juytta

Uusi jäsen
06.08.2012
1
0
1
minulla todettiin n. 9vuotiaana henoch schonlein purpura, mutta minulle se ei ole aiheuttanut mitään sen vakavempaa munuaisvikoja tai muuta vastaavaa. Mutta kun tulee raskaaksi niin siitä tulisi siis ilmoittaa lääkäreille koska on suurempi vaara raskausaikana että kärsii korkeasta vereenpaineesta jne. Vielä en ole lapsia hankkimassa mutta olisi kiva näin jo ennestään kuulla raskaana olevien/synnyttäneiden (joilla ollut henoch schonlein purpura) kokemuksia. Osaa sitten varautua siihen että kaikki ei välttämättä mene aivan täydellisesti! Kiitos jo etukäteen! :)

Hei!

Itse sairastin tuon taudin 32-vuotiaana v. 2008 ja seuraavana vuonna tulin raskaaksi. Minullekaan tuo tauti ei jättänyt mitään erityistä vaivaa. Lääkärit tiesivät taudistani joten osasivat sitä seurata, mutta esimerkiksi mihinkään ylimääräisiin kontrolleihin tms. en joutunut. Myöskään munuaisarvot, kuten mitkään muutkaan arvot eivät olleet koholla raskausaikana. Verenpaine oli myös normaali koko raskausajan.

Muutoinkin raskausaika sujui hyvin alkuvaiheen pahoinvoinnin väistyttä. Sain terveen tytön rv 41+1.

Rohkeasti vaan yrittämään, onhan sairastumisestasi jo noin pitkä aika :)

Hei!

Olen myös sairastanut kyseisen taudin teini-iässä. Minulla ei myöskään ollut munuaisongemia tai muita komplikaatioita. En tiennyt että siitä olisi pitänyt mainita raskauksien aikana. Minulla on takana kaksi normaalia raskautta ja synnytystä ja nyt odotan kolmatta. Kaikki siis mennyt hyvin.

Yhteistyössä