henkinen väkivalta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja himpula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

himpula

Vieras
Millaista teidän mielestä on henkinen väkivalta suhteessa? Olen miettinyt, että omassa suhteessa sellaista on ollut.
Teet asioita aina väärin ja puoliso "opastaa" välillä kuin pikku lasta miten pitää asiat tehdä!!! Mitään et saisi oikeastaan itselle ostaa, sillä sinullahan on jo esim. kenkiä kaapit täynnä (vaikka ostan todellakin vain tarpeeseen, lapset menee edelle) Olenkin alkanut "pelkäämään" aina jonkin vaatteen ostamista, että kun siitä heti tulee yleensä sanomista. Ym Ym.
Voiko tämä olla henkistä väkivaltaa, en tiedä?! Mutta rasittavaa tämä on kuitenkin. Olisi mukavaa kuulla muiden asiallisia mielipiteitä.

Millaista teidän mielestä on henkinen väkivalta suhteessa? Olen miettinyt, että omassa suhteessa sellaista on ollut.
Teet asioita aina väärin ja puoliso "opastaa" välillä kuin pikku lasta miten pitää asiat tehdä!!! Mitään et saisi oikeastaan itselle ostaa, sillä sinullahan on jo esim. kenkiä kaapit täynnä (vaikka ostan todellakin vain tarpeeseen, lapset menee edelle) Olenkin alkanut "pelkäämään" aina jonkin vaatteen ostamista, että kun siitä heti tulee yleensä sanomista. Ym Ym.
Voiko tämä olla henkistä väkivaltaa, en tiedä?! Mutta rasittavaa tämä on kuitenkin. Olisi mukavaa kuulla muiden asiallisia mielipiteitä.
Henkinen väkivalta parisuhteessa ilmenee toisen alistamisena, vähättelemisenä, aliarvioimisena, mitätöimisenä... Sinä et tiedä mitään, et ymmärrä mitään, koulutuksesi ei ole mitään, työpaikkasi on vähäpätöinen, palkkasi liian pieni työmäärääsi nähden, pukeudut typerästi, olet tyhmän näköinen, pitääkö sinun aina...ystäväsi ja sukulaisesi ovat typeriä/itsekkäitä/väärin ajattelevia jne. Voisit joskus tehdä asiaa X, aiotko pitkäänkin sairastaa, aiotko maata koko päivän, mukamas et voi syödä tätä tai tuota, teet tuon aina tahallasi, puhut puhelimessa liian pitkään, tätä ohjelmaa/elokuvaa/musiikkia ei meillä katsota/kuunnella, mitä sinä mukamas tarvitset.... Tässä vain muutamia esimerkkejä parisuhteen henkisestä väkivallasta. Kun edellä mainittua kestää riittävän kauan tulee ihmisestä lattiarätti johonka toinen pyyhkii jalkansa mennen tullen ja nautii siitä vielä.

Viimeksi muokattu:
Minäkin luulen, että vaimoni käyttää henkistä väkivaltaa. Kun ostan uuden kännykän tai elekroniikkaa, niin aina nousee kauhea äläkkä. Kerran piti uusi digi-boxi viedä suoraan autotalliin, kun pelkäsin vaimon suuttuvan. Tosin sinnehän minä suurimman osan muistakin ostoksistani, kuten vaikkapa työkalut, olen joutunut viemään, kun vaimo ei siedä niitä silmissään.

Tuo minun osaamattomaksi leimaaminenkin täsmää. En osaa tehdä mitään tuvan puolella. Mistä se sen edes tietää, kun en minä koskaan mitään tee?

Jezzz! Narsisti! Narsisti.
Nyt juttua riittää!

Apua, voisiko olla kyseessä narsku?! Olen sitäkin miettinyt, mutta vaikeapa tuota on mennä sanomaan. Varmaan niitä piirteitä löytyy hyvinkin, kun osaa "sanoilla piikittää" ja asiat tehdään niinkuin hän sanoo.
Voisiko narskun piirteisiin kuulua myös jatkuva "energisyys", paikaallan ei voi paljon olla tai sitten se on luonteenpiirre?! Elämän suorittaminen, lähelle ei uskalla mennä kun ei tiedä millä tuulella mahtaa olla jne. Tuntuu, että itsestänikin on tullut kireä ja äkäinen vuosien saatossa...ja sellaiseksi en itseäni tunnista.

Viimeksi muokattu:

Jotain sen suuntaista on itsekin tainnut tulla koettua. Mitään kauhean vakavaa ei sentään, kuten uhkailua tai nimittelyä, mutta mitätöintiä ja pilkallisia sanoja kyllä. Mikään mistä olen kiinnostunut ei ole mitään, ja harrastuksiani saa haukkua vapaasti. Myös ystävistäni sai sanoa mitä tahansa -nykyään ei kavereita olekaan. Syömisestäni/painostani on mies huomautellut, vaikka tietää kieron suhteeni ruokaan ja sen, että olen ennen ollut se rumilus jota hieman kiusattiinkin. "Iso tyttö" on nimitys, joka saa edelleen kiehahtamaan, vaikka olen jo vuosia ollut normaalipainoinen ja jopa urheilullinen. Onhan siinä vielä vaikka mitä muuta.

Kaikkein pahinta on kuitenkin ollut se hienovaraisuus. Minä en tahtoisi vaikuttaa pikkumaiselta, mutta toisaalta loukkaukset jäävät mieleen muhimaan. Hiljalleen etsin tietä ulos (asunto, töitä) ja luulen, etten enää tämän koommin ryhdy parisuhteeseen.

Viimeksi muokattu:
Minäkin luulen, että vaimoni käyttää henkistä väkivaltaa. Kun ostan uuden kännykän tai elekroniikkaa, niin aina nousee kauhea äläkkä. Kerran piti uusi digi-boxi viedä suoraan autotalliin, kun pelkäsin vaimon suuttuvan. Tosin sinnehän minä suurimman osan muistakin ostoksistani, kuten vaikkapa työkalut, olen joutunut viemään, kun vaimo ei siedä niitä silmissään.

Tuo minun osaamattomaksi leimaaminenkin täsmää. En osaa tehdä mitään tuvan puolella. Mistä se sen edes tietää, kun en minä koskaan mitään tee?

Anteeksi jos minua nauratti, kirjoitit niin hauskasti. Mutta kai siitä on hauskuus kaukana jos tavarat pitää viedä suoraan autosta autotalliin. Raskasta olisi tuollainenkin.
Minun ukkoni on aina mielissään kun ostan itselleni jotain kaunista, eikä se kysele hintoja, ei varmaan hirviä.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä