Henkilökohtainen avustaja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työtön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kaikki riippuu avustettavan henkilön tarpeesta, voi vaihdella ihan laidasta laitaan. Samoin työaika joten luonnollisesti myös palkka.

Työehdot kirjavia, tes ei (muistaakseni?) olemassakaan joten tarkkana saa olla. Osa tykkää , osa ei

Alkuperäinen kirjoittaja työtön;25886207:
Tuossa oli maininta,että tarvitsee aoua vapaa-ajan harrastuksiin,eli osaisko joku valaista?

voi olla ihan kuljetusta esim salille, auttamista vaatteiden vaihdossa tms tai sitten kaikkea suihkutuksista alken (jos esim osittain halvaantunut tms). Vaikea sanoa edelleen, selviää varmaan vasta kun olet yhteydessä joko suoraan avustettavaan tai yhteyshenkilöön.

Riippuu henkilöstä ketä avustaa.
Useimmiten haetaan sairaille/vammautuneille henkilökohtaisia-avustajia. Tämä pitää sisällään kaiken arjen pyörittämisen. Siivoukset, ruuan laitot, kaupassa käynnit, juoksevien asioiden hoitamisen, hoidettavan auttamisen esim. vessassa, suihkussa, pukeutumisessa, ulkoiluttaminen.
Voisi verrata kuin olisit kotona lasten kanssa :D

Palkka vaihtelee. Täällä päin jos kaupunki maksaa palkan se on 9,7e+mahdolliset lisät.
Jos taas hoidettava itse maksaa palkan, se voi olla mitä vaan.

Minulla on alkamassa kakkostyönä osapäiväinen henk.koht.avustajan työ. Tiedän jo nyt, että siihen kuuluu mm. siivousta, ruoanlaittoa ja leivontaa, kaupassa käyntejä, harrastuksissa käyntiä (mm. teatterimatkoja, uimahallikäyntejä, ulkoilua jne.), ja ihan käytännön avustamista, kuten ylösnousut ja kylpeminen, rappusten nousut ja vaatteiden pukeminen. Ei sentään tarvitse ahteria pyyhkiä tms. :D mutta joillakin vaikeammilla asiakkailla voi olla esim. neliraajahalvaus, mikä tarkoittaa, että avustajan on avustettava aivan kaikessa. Olen kuullut työstä sekä hyvää että huonoa. Itselläni palkka on yli 9e/h, mutta vaikeammissa avustajan töissä palkkakin on parempi (= yli 10e/h).

Mun avustettava on osin toimintakykyinen, joten työ on lähinnä vessattamista, siivousta, ulkoiluttamista. Joskus käydään yhdessä kaupassa, mitä millonkin. Teen viikonloput ja illat ja palkka on sen mukainen eli lisät tulee joka tunnilta. Ihan ok, tosin rankkaa pitemmän päälle henkisesti.

Vaihtaisin paikkaa jos löytyisi suurinpiirtein samoilla työajoilla & palkalla. Ja kemiat on kohdattava avustettavan kanssa, muuten ei tuu hommasta mitään.

Mitä tohon selkäasiaan tulee, mullakaan ei ole parhaassa mahdollisessa kunnossa mutta ei ole tuottanut ongelmia.

Teen keikkaa avustajana. Kirjo on toosi laaja, aina intiimeistä vessajutuista ja tuseerauksista lehden lukemiseen ja yhdessä ulkoiluun. Fyysisesti ja henkisestikin melko rankkaa, mutta toisille sopii. Varsinkin vakituisena avustajana voi olla helpompaa (olen ollutkin), kun osaa rutiinit ja tavat ja tuntee avustettavan. Mutta työnantajan persoonalla on iso merkitys.
Jos hän kuuluu Heta-liittoon, työehdot ovat paremmat (mm. lisät, palkka).

Yhteistyössä