Hematooma kohdussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Annuli81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Annuli81

Aktiivinen jäsen
11.05.2007
1 181
0
36
Kaipaisin kokemuksianne hematoomasta kohdussa raskausaikana. Itseltäni löydettiin tänään 1cm kokoinen verenpurkama onneksi sikiön alapuolelta. Toissayönä vessassa käydessäni huomasin tulleen suhteellisen runsasta vuotoa, ja olinkin ihan varma keskenmenosta ennen eilistä ultraa kättärillä, jossa todettiin sikiön olevan elossa,mutta syytä vuodolle ei osattu sanoa. Oma lääkäri löysi sitten tänään tuon hematooman. Nyt siis menossa 7+2.
Minulla on näiden viikkojen aikana ollut aiemminkin pientä tuhruvuotoa, joka kuulema myöskin luultavasti on johtunut samasta syystä.

Minulla meni ihan hienosti hematoomasta ja vuodosta vkolla7 tai 9 huolimatta koko raskaus. Vähän aristi alavatsaa, mutta sekin meni nopeasti ohi.

Älä hätäile, kyllä se siitä. :D :hug:

Mulla oli esikoisen odotusaikana hematooma kohdussa, vuosi ehkä kuukauden verran, välillä tosi runsaastikin. Pari kertaa kävin päivystyksessä vuodon takia, mutta kaikki oli ihan ok. Käsittääkseni tuo hematooma on ihan vaaraton, vaikka saattaa vuotaa tosi paljon - mulla tuli välillä ihan lorisemalla suunnilleen sitä verta, että tosiaan itsekin olin varma keskenmenosta ennen kun sain kuulla mistä vuoto johtuu.

Niin joo, ja toki lääkäri antaa jokaiselle omat ohjeet, mutta mä en ainakaan saanut tehdä mitään kävelyä kummempaa, ja kylpeminen, uiminen ja yhdyntä oli kielletty, kunnes vuodot olivat loppuneet ja jonkin aikaa kulunut.

Kiitoksia vastauksista. Samantyyliset ohjeet sain lääkäriltä kuin Kirsikkakin. Olitteko muuten pitkään saikulla hematooman vuoksi? Itse olin ajatellut mennä huomenna töihin, mutta harkitsen yhteyden ottamista omaan hoitavaan lääkäriin, josko kirjottaisi saikkua,koska riesana on myös pahoinvointi ja jatkuva huimaus. Lisäksi huomaan alavatsan hieman kipeytyvän heti kun olen pystyssä, en tosin tiedä voiko hematoomasta johtua. Toisaalta ei kamalasti huvittaisi jäädä kotiin makoilemaan ja pohtimaan liikaa asioita...

Mulla todettiin rv 5+6 hematooma istukan alla. Suuruudeltaan se oli jotain 2 cm '1,5 cm (?) Minulla oli aika suuri verinen vuoto, jota tuli kerran...ja jonka jälkeen se muuttui ruskeaksi tuhrutteluksi. Tämä tuhruttelu kesti muutaman päivän, jonka jälkeen sekin loppui. Menkkamaisia kipuja oli aika koviakin. Sain viikon sairauslomaa, ja lääkäri kehotti lepäilemään. Viikon päähän sain uuden ultra ajan, jolloin sitten tarkastetaan tilanne, ja myös ne sydänäänet saadaan sitten näkyviin...toivottavasti :heart:

Vuodot ovat siis loppuneet kokonaan, ja myös nuo menkkamaiset kivut. Onko teillä vastaavanlaisesta kokemuksia...olen aika peloissani asian kanssa, ja olisi mukava jutella asiasta.

Mulla on siis se ultra nyt 3.2....

Tsemppiä ultraan! Itselläni oli vastaava tilanne vuosi sitten. Vauva sai alkuna koeputkihedelmöityksellä. Vuotoa tuli yli kuukauden ja välillä todella runsaana, mutta sitkeä sissi oli kohdussa. Neitonen on nyt kolmen kuukautta.

Kiitos Ellastiina positiivisesta kokemuksestasi!...Toivon todella että myös tämä pienokainen pysyy matkassa tukevasti. Ultra ois sitten huomenna...jännitää jo nyt aika paljon. Sitä piti vielä kysyä, että kun se vuoto sitten loppui kokonaan, alkoiko se sítten enää uudelleen...? Itsellä nyt vuotoa ei ole tullut 6 päivään...eikä kipujakaa ole.

Hei!
Täällä myös yksi hematoomaraskautettu. Nyt mennään raskausviikolla 21 :heart: Minulla oli voimakas verenvuoto rv 14 ja olin varma keskenmenosta... Ihmettelin tosin supistelujen ja hyytymien puuttumista. Seuraavan päivänä ultrassa näkyikin Heppuli, jonka sydän takoi hienosti ja varmasti! Vuoto muuttui nopeasti ruskeaksi tuhrutteluksi, jota kestikin 4 viikkoa!! Välissä oli muutama vuotomatonkin päivä, jonka perästä vuoteli taas. Nyt ollut yli viikon ihanaa raskausaikaa ilman vuotoja. Ultrassakin kävin viime viikolla, jossa kohdunsuun lähettyvillä kalvojen välissä näkyi todennäköisesti hematooma, joka on jo imeytymässä kudoksiin. Tosin epäilivät myös sitä lisäistukaksi, mutta joka ei kuitenkaan vaikuta raskauteen, koska siitä ei löytynyt virtausta. Vuotojen aikana olen vältellyt nostelua, liikuntaa ja yhdyntää. Tohtori lupasi jatkaa normaalia arkea oman voinnin ja harkinnan mukaan.
Toivon Wanda81lle ja Annuli81lle kaikkea hyvää :hug:

Oliivitar: Sullahan vuoteli sitten pitkään tuo hematooma..Mullekkin sanottiin että niin kauan kun se hematooma siellä kohdussa on ja vuotoja on ottaa rauhallisesti. Silloin kun kävin vuodon ja kipujen takia siinä varhaisultrassa 5+ 6, jos ymmärsin oikein pikkuinen oli aika alhaalla kohdussa...toivottavasti nousisi siitä ylemmäs. Jouduitko käymään useammin ultrissa tuon hematooman vuoksi? ... Pitää siis yrittää ajatella positiivisesti asian suhteen, toivottavasti meillä menee myös yhtä hienosti tuon asian kanssa kun sulla!

Rv 6+6

Wanda81 Luulen, että nämä hematooma raskaudet ovat lääkäri/kunta kohtaisia. Ensimmäistä kertaa kun kävin hematooman takia lääkärissä, hän ei antanut paljon toivoa. Sanoi, että jos tulee kesken niin on tullakseen. Mitään ei ole tehtävissä. Julmaa, mutta niin totta. Neuvolatätini onneksi lohdutteli, ja sanoi hänen kohdallaan kaikkien raskauksien onnistuneen, eli ennuste on hyvä. En saanut mitään kontrolliaikoja äpolille, vaan raskauden jatkuessa normaalisti rakenneultraan, jollei uusia runsaita vuotoja tule. Nyt sain uuden kontrolliajan rakenneultran jälkeen, jossa seurataan hematoomaa tarkemmin. Netistä googlasin muiden kaltaisteni kertomuksia, ja useimmilla oli seurattu tilaa tarkemmin jo alkuraskauden ajan. Se onkin odottavalle äidille suotavaa, säästää hermoja tässä tunnemyrskyssä!

Vauvalle liimasukkia :heart:

Oliivitar: Mulla oli tänää se toinen varhaisultra! Syke siellä näkyi selvästi, mutta ei saatu kunnolla kuulumaan :heart: Mulla onkin rv vasta 6+3...viimeeks toine lääkäri sano et se on muutaman mm:n kokonen, ja nyt jotain 5.6 mm ...siihen verrattuna kasvu normaalia, eli pikkunen vastaa viikkojaan. Hematoomakin sieltä vielä löytyi, mutta se oli hieman pienentynyt, ja lääkäri sanoi että näyttää siltä että se imeytyy sieltä mun verenkiertoon kokonaan jossakin vaiheessa...onneks niitä vuotoja ei oo enää tullu. Lääkäri sano et voin mennä vielä kerran käymää siellä utrassa, jos haluan kuulla ne sydänäänet kunnolla ja varmistaa tuote hematooman tilaa ennen kun mulla on se np-ultra. Helpotti kun tiedän että hyvään suuntaan ollaan menossa. :heart: Oikein ihanaa odotusaikaa ja masunkasvattelua sulle!...täältä tullaan perässä.... =)

mulla on ollut viikon verran aika runsastakin vuotoa, jota säikähdin kovasti. varhaisultrassa selvisi kuitenkin, että kyseessä oli hematooma. sikiö oli kuitenkin normaalin kokoinen ja syke kuului, joten lääkäri ennusti 90% mahdollisuutta, että raskaus etenisi aivan normaalisti. tämä oli iso huojennus! vuodelepoa ei kuulemma tarvitse mutta liikuntaa ja nostelua kannattaa välttää.

Wanda81: Nyt on menossa 6+6, eli meillä taitaa lähes päivälleen olla sama vaihe:). Luulin tosiaan viikko sitten, että raskaus oli menossa kesken, kun tuli tosi runsasta vuotoa ja menin päivystykseen, jossa sanottiin suunnilleen, että "kesken taitaa mennä." Varasin sitten kuitenkin varhaisultran yksityiselle ja sain näitä melko lupaavia uutisia. :) Tietenkin tämä edelleen huolettaa ja mulla vuotoja jatkunut nyt yli viikon. Lääkäri sanoi, että joillakin voi vuotaa 2 viikkoa, toisilla 5 kk.. Ei kauheen kiva, jos ei pysty liikuntaa tms harrastamaan noin pitkään aikaan! Tietenkin pieni on nyt ykkössijalla kuitenkin ja pitää ottaa iisisti. Toivotaan parasta! Nyt vaan just pahoinvointia ja vuotoja, niin ei tällä hetkellä mikään "ihana odotus", mutta kovasti kyllä esikoisen saamista odotan silti innoissani. Tsemppiä sullekin!

Mulla tuli myös runsas kirkasverinen vuoto rv 6+ jotain ja omassa tk:ssa lääkäri sanoi että keskenmeno, mutta antoi silti lähetteen gynen polille jossa sitten heti gyne teki alapää ultran ja totesi sen hematoomaksi. =) kyllä tippui siinä vaiheessa kivi sydämeltä!
Vuoto ei kestänyt kuin muutaman päivän ja viikon päästä kävin kontrolliultrassa jossa todettiin että kaikki on hyvin.. ja on edelleen, nyt ois menossa rv 29+3. :heart:
Lääkäri epäili että ensimmäisestä raskaudesta (nyt siis menossa toinen raskaus) jäänyt tuommoinen "veripahkura" kohtuun joka nyt sitten kun tulin raskaaksi niin purkautui.

Tällainen joskus aloittamani ketju osui silmiin :D Hematoomasta huolimatta raskaus jatkui loppuun saakka,41+4 syntyi terve tyttö,nyt jo yli vuoden =) Ei siis tullut ennenaikaista synnytystäkään jota pelkäsin keskenmenoriskin mentyä ohi,koska niin kova kammo jäi vuodosta. Minulla oli kyllä hematooman kanssa sinänsä hyvä tilanne,että jo rv 13 ei näkynyt enää ultrassa,ja vuotoa ei enää tullut ennen synnytystä.

Tsemppiä teille kaikille hematoomasta kärsiville :hug: Olen kuullut monien raskauksien sujuneen hyvin kyseisestä ongelmasta huolimatta!

Kiva kuulla positiivisia kokemuksia tuosta hematoomasta. Aika vähän olen loppujen lopuksi löytänyt ikävästi päättyneitä hematoomatarinoita. Minulle se on aiheuttanut kuitenkin aika paljon stressiä ja piinaa ja keskenmenopelko on noussut aika suureksi. Vuotoa on jatkunut nyt 2 viikkoa, välillä runsaampana ja välillä tuhruna. Lääkäri sanoi, että voi jatkua vaikka kuukausia. Zzzz.

solete 7+1

Annuli81: Kerron oman tarinani, joka päättyi surullisesti, joskaan ei hematooman takia:syytä ei tiedetä. Olin raskaana viime kesänä 6. rv:lla, kun yhtäkkiä alkoi melko runsas verinen vuoto. Siitä lähtien ultrassa ravatessani nähtiin sikiökalvojen välissä oleva hematooma, joka oli suurimmillaan 8.rv:lla 4x4cm kokoinen. Sikiö kasvoi täysin normaalisti ja kaikki oli muuten ok, mutta pari päivää aina vuoti reilusti, sitten viikon verran tuhrua, pari hyvää päivää ja sitten taas vuotoa jne. Tämä kesti aina 12.rv:n niskaturvotusultraan asti, jolloin lääkäri totesi hematooman litistyneen jo hienosti, ollen silloin enää 4x1cm lätty. Silloin lääkäri totesi, että hematooma häviää pikkuhiljaa, mutta vuotoa voi ajoittain tulla. Sitten vuoto loppuikin kokonaan 13.rv:lla. Kuulin kotidopplerilla pikkuisen sydänäänet ja aloin tuntea liikkeet 16.rv:lla. Sitten, liikkeet loppuivat, sydänäänet hävisivät... :'( Tänä päivänä minulla on vain hyllyssä kasa epikriisejä ja labravastauksia, joista ei selviä syytä pikkuisen enkelipojan elämän päättymiseen. Se oli kohdallani kolmas keskenmeno. Nyt yritämme jälleen ja toiveet ovat taas nousseet korkealle, emme aio vielä luovuttaa! Onneksemme meillä on 3v rakas tytär, jonka ansiosta olemme järjissämme yhä. :heart:
Oliko hematooma syynä raskauden päättymiseen, en tiedä, toisaalta juuri sitä syytän, kun en muutakaan syytä ole saanut.
Kaikki muut kokeet on otettu, mutta hyytymistekijä on katsomatta raskauden jälkeen. Heti keskenmenon jälkeen sekin oli ok.
Kuitenkin, enemmän olen itsekin lukenut hyvin päättyneitä juttuja hematoomasta ja uskon vilpittömästi, että sinun kohdallasi kaikki menee hyvin!Tsemppiä ja luota että kaikki menee parhain päin.

Minulla myös todettu hematooma kohdussa.lääkär epäili että se olisi voinut tulla IVF:ssä siinä siirtovaiheessa.Mitään vuotoja ei ole ollut,nyt on rv 9+3.Silti kuitenkin pelottaa koko ajan.Ensi viikolla pääsen ultraan katsomaan tilannetta

Yhteistyössä