// Helmivauvat 2015 - kesäkuu //

Paljon voimia Seawind ja rouva kampiakseli!!

Taas ois kysyttävää teiltä :) Kuinka moni on menossa tuohon varhaisultraan? Missä te tamperelaiset käytte/kävitte ja minkä hintainen oli. Olen yrittänyt niitä tässä nyt googletella mutta kyselen nyt viellä teiltä koska en löytänyt lompakolle sopivaa paikkaa itse. On ollut niin paljon menoja plus loppukuun hammaslääkäri mihin on PAKKO mennä, että ei lompakko anna myöden :(
 
Entä jos ei mikään enää maistu. Ei hedelmät ei mikään. Ajatuskin kaikesta ruuasta saa pahan olon aikaan. Ei edes mustikkajugu enää uppoo. Mä en pysty laittaa suuhuni enää mitään.. En edes väkisin :( mitä mä nyt sitten teen?
 
Onko teillä ollut millaisia vatsakipuja, kuinka kovia ja miten paljon? Entä muita lantion alueen kipuiluja?

Mä nyt tässä lähinnä kun on tämmönen tilanne niin oon miettinyt et mikä on normaalia ja mikä ei. Ekoilla viikoilla noita vatsakipuja oli paljon enemmän mut nyt ei oo ollu kun satunnaisesti semmosta menkkamaista jomottavaa polttelua tai pistämistä tai repimistä. Myös selkää on särkenyt välillä ja nivusia. Ei niin usein ja voimakkaasti kuin alkuvaiheessa. Sit mulla on semmosta "sukkapuikottamista" välillä tuolla kohdunsuulla. Joskus semmoista kipua kuin olisi haava jossain alavatsan sisällä/kohdunsuulla.

maikki1985, Tosiaan kuten sissinen tuossa sanoi niin Postafenia voi kokeilla. Pfarmaca fennican mukaan saa käyttää raskauden aikana, mutta mahdollisimman lyhyissä jaksoissa ja max. 50mg/vrk annoksella. Kannattaa kokeilla, et jos se hiukan ruokahalua parantaisi. Ootko ihan jääpaloja kokeillut imeskellä tai mietoja kurkkupastilleja?

Kiitos tsempeistä, tosiaan varmaan huomenna soittelen neukkuun ja naistenpolille kun ei tää tunnu kestävän tän jutun kanssa. Kysyn vähän mitä nyt. Mutta ens viikolla tosiaan seuraava lekuri. Pitäisi yrittää pikkuveljen rippijuhlat jaksaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kampiakseli - Onhan se aika mahdotonta tietää, mikä kuuluu asiaan ja mikä ei. Voin vaan kuvitella ahdistuksen määrää tuossa tilanteessa. Mulla on ollut ihan kaikkea mitä luettelit, paitsi noita kohdunsuun tuntemuksia. Ma-ti niin kovaa jatkuvaa menkkapuristusta vielä, että panadolia jouduin ottamaan ja ajattelin, että kohta se tulee ulos. Iso hali sinne!

Maikille voimia pahoinvoinnin taklaamiseen! Jos nesteetkään ei mene tai pysy sisällä niin kannattaa alkaa soitella johonkin. Mä taidan onnekseni kuulua siihen jengiin, jolla syöminen auttaa oloihin... Ja se näkyy kyllä kohta puntarissa :ashamed:

Jep. Olot on vähitellen viikkoja vastaavat eli ellottavat. Pyysin mieheltä mehukeittoa kaupasta, niin eikös tuo tuonut aspartaamiversiota ja jestas, kun nuo keinomakeutukset maistuu raskaanaollessa ihan kamalalta!!!!

PH 6+3
 
Kertokaahan viisaammat, omien laskujeni mukaan nyt on siis 4+5, mihin kohtaan kannattaisi teidän mielestä varata vu? mä olen niiiiin neuroottinen tän suhteen kun pelottaa niin paljon että menee kesken. Meen tänään nyt vielä varmuuden vuoksi verikokeisiin ja ehkä se edes hiukan rauhoittaa mieltä. On niin vaikea uskoa että se plussa sieltä pärähti viimeinkin.
Oireita nää perinteiset... turvotus, rinnat arat, pala kurkussa ja yököttää. Viime vkl meni oksentaessa ( onneton aattelin että on mahatautia.... ) :LOL: Yksi uusi oire on silmien kuivuminen ja kurkun kuivuminen. Pissalla nyt tietty juostaan ja janottaa niin hemmetisti.
Vitsi kun jostain sais taiottua nää hermot rauhalliseksi....
Kiva muuten lähtä näillä ällötyksillä tänään laivalle duuniin. JES!
 
Illacrimo: Tervetuloa, koitin ettiä sun viestistä laskettua aikaa, toivottavasti meni oikein listalle :) Varhaisultrassa varmimmin syke näkyy 7. raskausviikon jälkeen. Kahdesta ekasta olen käynyt 6+ viikoille (melkein 7 oli täynnä jo) ja nyt mennään about samoihin aikoihin. Sun oireet kuulostaa oikein hyviltä :)
 
Pippurihäntä, meni la oikein. Aattelin varailla ensi viikon alkupuolella sitä vu-aikaa. Jotenkin tuntuu siltä, ettei niinkun uskalla varata. Pakko se vissiin vaan on, ahdistaa ajatus nimittäin siitä, että joutuu sit peruun. Äh, millä ihmeellä mä saan nää kurjat ajatukset pois?
 
^Tää on just se paikka, missä saa vatvoo kaikki ahistukset ja muut, jos ei jaksa tai voi puoliskolleen tai muille läheisilleen niitä kaataa :) Suurimpaa osaa meitä ahistaa tai pelottaa enemmän tai vähemmän tämä raskaanaolo, minuakin, vaikka jo kolmatta kertaa pappia kyydissä! Antaa tulla vaan... Kyllä se siitä helpottaa, kun muistaa, että nyt ollaan luonnon armoilla :)
 
  • Tykkää
Reactions: Illacrimo
Tässä todellakin ollaan luonnon armoilla! Tuntuu että oma kroppa käyttäytyy ihan oudosti. Tissikipu on taas kadonnut, mutta eiköhän tässä etomisessa ole oiretta ihan riittämiin. :D Toista päivää ole kotona kun olo sen verran heikko. Alkaa kyllä pääkin kohta levitä täällä neljän seinän sisällä...

J2ansku kyselu ultrasta. Minä varasin Tampereella ajan Fertinovaan. Maksaa n. 100 e. Terveystaloon kun soitin niin siellä olisi ollut 170-190 e!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: J2nsku
Seawind:voin vain toivottaa kovasti voimia ja toivoa jatkoon! Olen aivan varma, että joku päivä vielä onnistuu!

Rouva Kampiakseli:olet kovasti ollut ajatuksissani. Nostan sinulle hattua, sillä kuulostat olosuhteisiin nähden hyvin rauhalliselta. Itse hypin viime kesänä seinille ja suunnittelin mielessäni jo testamenttia, kun munasarjapatti löytyi eikä varmuutta laadusta ollut ja sit sain kuulla syöpämarkkereitteni olevan koholla, tosin vain sen verran että viittasi eniten endimetrioomaan, joksi se sitten paljastuikin leikkauksessa. Mut arvaa kuinka vaikea oli uskoa lääkäriä, pelkäsin tietysti pahinta. Voimia hirveästi!

Illacrimo:Aika samoja ajatuksia myös täällä. Pelkään kohdunulkoista, vaikka mitään aitoa syytä siihen ei ole. En uskalla varhaisultraan, kun pelkään pettymystä. Joka päivä tarkkailen, onko oireita ja minkä verran. Ihan hullua! On vaan jotenkin niin uskomaton ajatus, että kaikki olisi oikeasti hyvin ja tulisi sujumaankin hyvin...

Tsemppiä kaikille pahan olon kanssa taisteleville! Mulla ei ole kuin aamupäivisin ihan lievää etovaa tunnetta, mut sen kestää hyvin. Mut kun ennen plussaa söin kuin härkä jatkuvaan nälkääni, niin nyt huomaan ruokahalun kadonneen, ainakin aamuisin. Syön silti jotain.

Tamperelaiset, tiedättekö millä viikolla neuvola haluaa ensikäynnille? Jostain luin, että yli nelikymppinen ensiodottaja -eli minä- haluttaisiin aiemmin?
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä että haluavatko antaa yli nelikymppiselle ajan aiemmin, mutta kun minä soitin aikaa toukokuun ihan lopussa, niin sain ajan 23.6. Kesällä menevät supistetulla resurssilla, että kannattaa varmaan varailla aikaa!
 
Seawind voimia, ei minullakaan sanoja ole tähän oikein. Halaus!

Rouva kampiakseli, tsemppiä! Mulla noi vatsakivut oli ihan alussa tosi kovia, liikkumaan en pystynyt ja mikään ei auttanut. Nyt on vatsakivut vähän rauhoittuneet ja tilalle tullut häpyluun särky, ihan kuin jollain tikulla pistettäis luuhun :/ keskiviikkonahan se selviää kun on se ultra että onko ollut normaaleja tuntemuksia.

Illacrimo tervetuloa mukaan :) täälläkin pelätään, maalataan kauhukuvia ja googletellaan välillä. Tämä on parasta että täällä saa purkaa pelot ja kertoa huolet, en usko että kokonaan pelotonta tai jännittämätöntä odottajaa löytyykään.

Kyllä, aamupahoinvointi, se on täällä. Melkein. Ällötysolo joka aamu kun nousee, hirveä nälkä mutta ruoka ei maistu. Kahvi, aine jota kittasin 10kuppia päivässä ennen raskautta on jäänyt kokonaan pois. Oksentanut en onneksi ole vielä. Ensi viikolla ke olis kunnallisen neuvolalääkärin tekemä varhaisultra. Rv7+1 silloin. Onneks mulle osui niin ihana neuvolantäti ettei tarvinnut jankata vaan itse tarjosi heti aikaa ultraan. Ihanaa saada vihdoon selvyys tähän jännitykseen. Ainakin alustavasti siis nähdä onko kaikki hyvin.

Tsemppiä kaikille pahoinvoiville! Toivotaan, että helpottaa jossain vaiheessa :)
 
Kiitti Sissinen, katson nyt päivä kerrallaan mutta näillä näkymin odotan siihen np ultraan asti. Vaikka tiedän että siitä tulee tuskasta, epätietosuus on kauheinta!

Soitan justiinsa sinne neuvolaan aikaa, 20 minuutin päästä alkaa soitto aika! Jänskättää :/
Mulla ei vieläkään sen kummempia raskausoireita, pientä nippailua ja huomaan ruoan maistuvan huonommin. Ei oikein mitään tee mieli. Huomasin myös että maha on turvoksissa. Sellanen olo että on vetänyt kaks kulhollista sipsiä, vaaleeta leipää ja pastaa kaksin käsin. Yöks. Tänään on rv5+2


Lisäämpä tähän viestiin päivittelyt. Soitin neuvolaan ja sain ajan tasan 3 viikon päähän. 3 heinäkuuta. Neuvolan täti kuulosti aivan ihanalta!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Pippurihäntä
Täällä oireina on ollut etova olo (ei kuitenkaan ole tarvinnut oksentaa) ja muutaman päivän pyörrytti kovasti. Naama on alkanut kukkimaan ihan hirveesti :/ Rinnoissa en ole huomannut mitään suurta muutosta. Mahassa ajottain menkkamaista juilintaa joka on onneksi jo helpottamassa. Turvotusta on jokapaikassa. Maha pömpöttää ja sormet ihan nakkeina. Olo ei siis ole kovin hehkeä :D

Olen kesälomalla vielä muutaman viikon. Toivottavasti olot ei pahene ennen sitä.
 
tibt: Mulla on kans keskiviikkona ultra ja silloin korkeintaan 7+1 menkoista laskien. Viimeksi ainakaan ultrassa ei uskallettu antaa kuin viikon tarkkuudella se raskauden kesto (tais olla +-4 päivää marginaali) eli jos saadaan 6+ tulokseks niin sen pitäis riitää :) On se vaan jännää silti... Onneks tää olo on nyt jo selkeesti kaameempi, niin jaksan uskoa, että siellä jotain lymyää.
 
Täällä oireet on selkeästi hilliintyneet. Pelottavaa sekin. Toki vieläkin etoo, mutta ei niin pahasti. Alamaha juilii satunnaisesti, mutta ei paljoa. Tissit on vielä arat (varsinkin nännit), mutta ei nekään ihan niin pahasti. Alkaakohan näihin tottua vai voiko olla merkki keskenmenosta? Kamalaa, kun ei anna itselleen lupaa hetkekskään rauhoittua!:headwall:
Tiistaina se ultra. Jos tulee huonojauutisia lupaan vetää elämäni kännit juhannuksena.
 
Heilanga kantsii vaan relata :) Kaikilla on niin yksilöllisiä nuo oireet. Joillain ei tule oireita ollenkaan, ja jollain niitä tulee silloin tällöin ja loppuvat joksikin aikaa ja taas jatkuvat, joillakin on joka päivästä. Olin itse viellä pari päivää sitten vainoharhainen kun ei oireita ollut mutta mitä oon lukenut ja mitä neuvolan täti sanoi, niin näin alussa ei yleensä vielä oireita edes juuri ole. :)

Oon niin onnellinen että olen tullut raskaaksi, toivon sydämmestäni että syntyy terve lapsi. Mutta pelkästään se että olen raskautunut on jo voitto. Niin kauan elin pelossa etten voi jostain syystä saada lasta ollenkaan. :)
 
Viimeksi muokattu:
Nyt voi ainakin vähän ees hengittää, verikoe näytti vahvasti positiivista ja kaikki on siis totista totta. :heart: ja joo, itteeni huvitti näin jälkikäteen kun oottelin tulosta lääkärillä ja telkkarista tuli joku valaista kertova luontodokkari, alko itkettään ihan tajuna kun siinä oli pikku valas joka jäi orvoksi. Minä kun en nimittäin yleensä kamalan helposti itke.... :D
 
Heilanga, tsemppiä ultraan! Toivottavssti kaikki ok vaikka oireet nyt laimeneekin. Jos ne sit iskee kohta uudellern voimakkaampina päälle.

j2nsku, mehiläisessä vu 200e ja terveystalolla 180e. Hinta hiukan riippuu myös lääkäristä et paljon ottaa vastaanotto palkkiota.

Ututyttö, kiitos kokemuksen jakamisesta. Mulla on myös munasarjassa joku kysta jota epäili endokystaksi. Tässä tilanteessa senkin osalta nyt kun kohdunsuulla on patti niin pelkää pahinta. En kyllä kovin rauhallinen ole ollut ainakaan oman pään sisällä. Lasten takia on ollut pakko päivisin tsempata. Munasarjan kysta löytyi maaliskuussa. Mutta sen sanottiin hävinneen nyt sen jälkeen tässä.

Täällä alkoi yököttävä olo. Ainakin aamuisin. Väkisin saa nieleskellä juomisia että jotain saa alas. Tuntus ainakin tällä hetkellä tuo kylmä maito ja mehukeitto hellittävän oloa. Kirkasta verta ei nyt ole melkein kahteen vuorokauteen tullut. Ruskeaa valkovuotoa vielä tuhruttaa. 10 päivää se kirkas veri vuoto kestikin. Toivottavasti ei ala uudestaan. Rv 6+2.
 
Hei pitkästä aikaa! Olen käynyt kyllä juttuja lukemassa, mutta kirjoittelemaan en ole oikein ehtinyt/jaksanut.

Pahoittelut Seawindille! :hug:

Täällä kun oli puhetta töissä olemisesta jne. Itselläni on nyt ollut se hyvä tilanne, että ei ole niin paljon yökötyksiä ollut, että ne olisivat työntekoon vaikuttaneet. Tuossa edellisessä keskenmenneessä raskaudessa kun minulla oli tosi pahoja migreenikohtauksia ja vuotoja, niin jouduin jonkin verran töistäkin pois olemaan. Kerroin silloin esimiehelleni kun ensimmäisessä ultrassa syke näkyi (vuodoista johtuen ultra oli noin vkolla 6-7). Hän ei TODELLAKAAN ottanut uutista hyvin, vaan sain kuulla "kunniani", kun minusta tulee kustannuksia yritykselle. Oli ehkä jopa hyvillään, kun raskaus meni kesken. Uskalsin olla keskenmenon jälkeen töistä pois yhden päivän. Nyt aionkin pitää tämän raskauden salaisuutena niin kauan kuin vain mahdollista!!! Peukut pystyyn, ettei tule sellaista eteen, että joutuisi olla töistä pois raskauden takia. Minä en aio alkaa onneani pahoittelemaan. On totta ja ymmärrän, että raskaana olevista ja äideistä tulee yrityksille kuluja, mutta rajansa kaikella.

Mä olen nyt viime päivinä jostain syystä ihan hirmuisesti kuulostellut omaa kehoa ja oireita. Vaikka olen mentaliteetilla "käy miten käy" liikkeellä, niin jostain syystä nyt olen tutkinut jokaisella vessassakäynnillä alushousut jne. Ihan tyhmää!

Rinnat minulla on jonkin verran turvonneet ja muutenkin nestettä tuntuu kertyvät kroppaan ihan kauheasti. Minullahan ensimmäisen lapsen raskaudessa tuli kunnon elefantin koivet, kun nestettä kertyi ihan hillittömästi. Painoa tuli todella paljon lisää, mitkä olivat onneksi noin puolessa vuodessa karistettu. Tässä raskaudessa aion pitää ruokavaliosta ja vedenjuonnista paremmin huolta. Vaikka vaikeutusta on luonut se, että minun tekee jatkuvasti ihan hillittömästi mieli mehua! En todellakaan normaalisti juo mehua, muuta kuin oman mummun luona käydessäni kerran parissa kuukaudessa :LOL:

Reilu viikko ensimmäiseen neuvolaan. Odotan kyllä innolla. Lähinnä, että saan lähetteen tuonne ekaan ultraan... Toivottavasti se vaan ei mene pitkälle, kun tiedän jo nyt, että joudun puljaamaan sen ajan kanssa. Olen päättänyt että kaikki sovitut ajat pitää saada joko ihan aamuun tai iltapäivään, etten joudu kesken työpäivää lähtemään.

Ihania mahankasvatuspäiviä kaikille <3
 
On helpottava huomata, että täällä on muitakin, jotka ovat vainoharhaisia... :) Mäkin aina katson tarkkaan, et tuleeko paperiin vuotoa kun käyn vessassa. Ja vähän väliä pitää tarkistaa, vieläkö rinnat aristaa... Vaikka koko ajan kuitenkin järjellä ajattelen, että se tapahtuu mikä on tapahtuva. En olisi uskonut tämän kaiken vaikuttavan näin voimakkaasti...:O
 
Pyydän heti alkuun anteeksi omanapaisuuttani.
Mä alan valmistautumaan pahimpaan tiistaita varten. Miehelle sanon kanssa, ettei sitten kovin pety, jos saadaan huonoja uutisia.
Oireettomuudesta säikähtäneenä tein vimosen mammamksi testin. Ei kovin lupaavalta näytä. Testi on haalistunut alkuviikontesteihin nähden. Noi ylimmäiset on tehty sillo kun 3+ pärähti testiin.
Oon syönyt lakritsia ja salmiakkia nyt parina päivänä ja tietysti mietin jo kaikkia kamalia, et jos oon sen vaikka sillä aiheuttanut... :(
Huomenna jälleen viisaampia. Ei mulla oo kyllä kipuja eikä vuotoa.
Kuvassa alintesti näyttää tummemmalta mitä oikeasti on. :'(
Alin tänpäivänen
 

Yhteistyössä