Helmivauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Salama83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Noelia, sä tulit mieleen, kun törmäsin tähän alehintaiseen Cosattoon:
Lastentarvike.net – Tuote: Cosatto 3sixti circle syöttötuoli (pear)

On se kyllä aika kivan näköinen. Jopa mä jäin pohtimaan, että hommaiskos tommoisen. :) Mut edelleen Tripp Trapp ja Brio Sit vetää kummiskin puoleensa. Tai niissä lähinnä se pitkäikäisyys, saa säädettyä vaikka koulutuoliksi. Mut hitto vie, kun tuo Cosattokin on söötti.

Salama, mun Cosatto on matkalla kotiin.. postikulut briteistä oli 40 e, joten kannatti sit tilata kuitenkin kotimaasta.. Kerron huomenna, onko se niin hieno kuin miltä näyttää :)

Tuliko jo? Tuliko jo? Tuliko jo? Miten niin oon kärsimätön kuulemaan kokemuksia :) Mites teidän muiden syöttötuoliasiat, ovatko jo reilassa? Mä vielä arvon Tripp Trappin ja Brio Sitin välillä, lisäks ainakin Geuther Family vaikuttaa hyvältä. Plus monet muut...

Aloitin muuten yösyötöistä vieroittamisen parempien yöunien toivossa. Nyt on neljä syömävapaata yötä takana. Tyttö heräilee kyllä, muttei vaikuta yhtään nälkäiseltä. Useimmiten nukahtaa itse uudestaan nopeasti, toisinaan vaatii tutin suuhun. Soseet ovat alkaneet maistua paremmin ja vaippatuotoksista päätellen alaskin menee ihan kunnioitettava määrä.

Salama83 ja Ässä kohta 7 kk

Pikana meidän kuulumisia... eli poika nyt 7kk ja kuukausi on syöty soseita, yli 30 makua takana (heh, ei ihan 1 ruoka per muutama päivä tahdilla...) ja kaikki on mennyt ihan hyvin eli ei oireita mistään ja poika tykkää syömisestä ja osaa sen hyvin. Tällä hetkellä menee aamuisin neljänviljanpuuro hedelmäsoseen kera, lounaaksi liha/kala/broileri-ruoka ja päivälliseks yleensä kasvissose, illalla vielä kaurapuuro ja imetyksiä joka väliin ja useampi kerta yössäkin. Olen vielä pienentänyt puurohiutaleet, mutta menee pienentämättäkin eli lopetin jo sen homman, pitää vielä syöttää noi jo pienennetyt kuitenkin ;) Olen tehnyt ruokia aika paljon itse, mutta syöttänyt myös kaupan ruokia ja kaikki hedelmä- ja marjasoseet on kaupan kamaa. Esikoisen kohdalla tein kaikki varsinaiset ruuat itse ja kärsin siitä reissuissa eli lapsi kannattaa totuttaa syömään myös kaupan ruokia jossain määrin, ei tarvitse pakastimen kanssa reissata ;) Poika on kakkakone ja kakka tulee aina aamulla pari kertaa ja sitten mennen tullen ja palatessa, ei kuitenkaan ihan illalla eikä luojan kiitos yöllä. Yöllä imetän joskus vain pari kertaa, mutta yleensä parin tunnin välein, ei olis nälkä varmaan, mutta koitan pitää kämpän hiljaisena, niin saa esikoinen ja mies edes nukutuksi... Eli täällä ei mitään vieroituksia, neuvolassa tulee varmaan noottia... 6kk mitat meillä oli 71cm ja pikkuista vaille 9kg (esikoinen 6kk muistaakseni 73cm ja reilusti yli 10kg, joten ei tunnu niin isolta tämä vaikka kokoa onkin). Joo, ja yksi hammas on tullut reilu kk sitten eli 6kk iässä, toinen puhkee ehkä huomenna, siltä näyttää...

Meille ei ole tehty mitään hankintoja, mutta siis syöttötuoli ennestään tuo Stocken Trip Trap... Meillä se on valkoinen (kuten myös sänky (meillä on se kitti eli mini+normaali pinnis - kumpikaan ei käytössä, vauva nukkuu vieressä...) ja hoitopöytä). Mutta siis tuo täysvalkoinen ei ole kovin hyvä valinta, meillä ainakin on maali kulunut pois monin paikoin... muuten tuoli on hyvä, meillä on siihen se vauvasetti, pehmusteet ja valjaat... tosin vauva syö vielä sitterissä, mutta eskoinen tuossa tuolissaan... Olen ollut tuoliin kyllä muuten ihan tyytyväinen... Nyt en tiedä pitääkö ostaa toinen vai siirtää vain esikoinen aikuisten tuoliin...

Meillä vauva ei päivisin juuri nuku... ei nuku kärryissä vaan ainoastaan sylissä tai rintarepussa tai autossa... eli nukkuu viikonloppuisin ja iltaisin miehen sylissä tuntitolkulla kun leikin esikoisen kanssa ja arkipäivät mennään päiväsaikaan miniunilla eli vartti autossa, toinen repussa ja sitä rataa... harmi sinänsä. Ja vauva ryömii, hakee konttaus- ja karhunkävelyasentoa, "seisoskelee" tiukasti kun pitää kiinni yms. ja on kaikinpuolin ihana ;)

köppänä+vauva 7kk

Cosatto tuli juu, ja on kyllä näpsä kun säätyy korkeus- ja sivusuunnassa. Mukava on siitä piiperoisen kurkistella eri suuntiin.. Säätyy kivasti vaikka sohvan korkeudelle, tai niin että näkyy ikkunasta ulos. Ja tosi helppo on pitää puhtaana. Niin tosin on se 10 kertaa halvempi Ikean Antilooppikin :) Näissä meidän pienissä tiloissa on kätevä tuo säädettävä tuoli, kun sitä ei mahdu kuitenkaan liikuttelemaan (painaa nimittäin varmaan 13 kg, eli sitä ei siirretä kuin jouluna ja juhannuksena).

Meidän typsyllä myös eka hammas pilkottaa ja yöt on olleet vähän risaisia. Ja päivät - voi raukkaa.. toivoisin niin, että se pääsisi jo lattialla eteenpäin. On kyllä tosi jäntevä, mutta ei vaan koordinaatio riitä vielä ryömimiseen.. Pian on 3kk nyt harjoitellut ja välillä on posketkin ihan rohtuneet, kun hinkkaa niitä lattiaan ja kuolaa ja huutaa..

Oon muuten joskus kiireessä tehnyt sosetta pakastevihanneksista. Kaupassa on joku sekoitus, jossa on parsakaalia, maissia, ja porkkanaa. Siinä säästyy kuorimisen aika, ja kypsyvät vajaa 10 minuutissa. Pakasteessa on keitettyä kanaa ja lihaa jaettuna "jääpaloiksi" niihin joulukonvehtirasioissa oleviin "välimuoveihin". Ne on ihan parhaita jääpalamuotteja, kun palat irtoaa helposti. Älkää heittäkö menemään ensi jouluna :)

Sit vielä, tein tänään ihania löytöjä kirppiksellä. Tytölle jättisuuri Ainun Ensipupu, 2e :D On jotain 50 cm korkea ainakin :DD Tytöllä on Ainun pikkupupu unileluna, joten oli vähän ihmeissään jättipupusta. En ole sellasta kaupassa nähnyt, eli se on varmaan joku Ainun palkinto tms.
Vielä päälle löytyi kivoja vaatteita 20, 40 ja 50 centillä.. Mikä parasta, laatikkokaupalla tavaraa lähti samalla meidän talosta pois päin, eli jätin sinne kirppikselle myyntiin :) Kylläpä sitä on ehtiny kertyäkin neidille tässä puolen vuoden aikana! Saati esikoiselle 5v aikana.. En tiedä onko lapsiluku tässä, mutta suurinta osaa ei huvita säilyttää eikä ole tilaakaan.

Nyt maate.. aamulla esikoisen kerho ja sit miesväki lähtee pariksi päiväksi mummolaan. Saadaan neidin kanssa tehdä tyttöjen juttuja :)

Noelia ja pikku rinsessa

Moikka kaikille.
Täälläkin palailtu lomilta arkeen. Meidän neidit syö jo kaikenlaisia kiinteitä. Menee oma tekemät ja kaupan purkkiruuat. Vähän huonoja on päivisin maitoa juomaan, et yöllä heräillään sit kaksi kertaa viel maidolle. Tissityksen lopettivat kokonaan puolenvuoden iässä, joten nyt vaan pullosta. Nyt ovat alkaneet pärisemään ruokaa ja voin sanoa, et on pikkasen ärsyttävää, kun ruoka ja maito lentää ympäriinsä.
Me hommattiin monikkojen kirpparilta kaksi stokken triptrap tuolia. Välillä ollaan niissä harjoiteltu istumista, mut ihan vielä syöminen ei niissä onnistu, kun heiluvat, kun pienet heinämiehet :)
Kehityksestä sen verran, et kierivät pitkin lattioita ja pyörivät napansa ympäri. Jonkun verran liikkuvat eteenpäin ja taaksepäin. Viihtyvät onneksi suht hyvin lattialla, kunhan ite vaan toouhuu vieressä. Kovasti kans tykkävät seisoskella sylissä.
Nyt laitoin just 60cm vaatteet pois ja nyt on käytössä jo 68cm :) Veikkaisin et ovat n.7 kg ja 65cm. Huomen on neuvola, et saapi nähdä :)
Ihana oli lukea teidän kaikkien kuulumisia, ja yritän ehtiä kans ite tänne silloin tällöin kirjoittelee. Nyt se viel onnistuu näinkin, kun tytöt hereillä. Sit kun lähtevät liikkeelle, niin pitää yrittää ehtii kirjoitella unien aikana.
Nyt pitää taas mennä..
Jenni ja tytöt reilu 7kk

Pikana neuvolakuulumiset...Henni 7150g ja 66cm, Venla 6900g ja 64,5cm :) Hienosti ovat kasvaneet. Kaikki oli muutenkin ok. Nyt vaan ittelläni ihan kipeä olo, ja tytöilläkin nenä vuotaa. Noo kirjoittelen taas paremmalla ajalla. Mukavaa loppu viikkoa kaikille.
T:Jenni

heippa hei taas kaikille! ihanaa, että kaikkien pikkaset kasvaa kovaa vauhtia ja ovat pysyneet suht. terveinä :D
Me tultiin Roopen kanssa juuri vauvamuskarista. Ai, että oli kivaa. Vähän Roope hämmästeli sitä touhua, mutta eiköhän se siihen pian totu kun kerran viikossa siellä käydään. Muskarin lopuksi oli ihanaa kun kaikki pikkaset makoili lattialla ja kommunikoi toistensa kanssa...niiin hulvatonta katsottavaa! Näin yhden kerran jälkeen suosittelen kovasti kaikille muskaria :D:D

Roope oli 6kk neuvolassa 8,5kiloo ja 69,7cm. Eli meillä on alettu jo käyttämään 74cm vaatteita, kun tuntuu nuo 68cm olevan vähän nafteja. Meilläkin pyöritään navan ympäri ja kovasti nostellaan peppua ylös, mutta ne kätöset ei oikein vielä jaksa kannatella niin että osaisi kontata. Välillä poika turhautuu lattialla kun ei pääse eteenpäin :( Tykkää kovasti seisoskella ja pomppia ja sitä sitten saisi jatkuvasti olla tekemässä. Ehkä salaa vähän toivon että alkaisi jo itse liikkumaan niin munkin kädet saisi välillä levätä..tai mun selkä! :O

Siitä syöttötuolista..niin joo mies on sitä mieltä että mehän ei yli 100 euroa siitä makseta, se on VAIN tuoli eikä mikään sisustuselementti. Blaaaaah noita miehiä! en mä halua meidän keittiöön mitään karmeeta rötisköä jota sitten yritän aina jonnekkin jemmailla ettei olisi näkyvissä. niin että saas nyt sitten nähdä miten tässä käy...

apuva nyt täytyy mennä

haidiina ja roope reilu 6kk

Hienosti Jennin kaksoset kasvavat :) Harmillinen vaan toi flunssa, toivottavasti pääset siitä pian eroon.

Noelian kirppislöydöt kuulostavat kivoilta. Todella vaikuttavan kokoinen pupukin on tarttunut matkaan :D Meillä on noita pieniä kaksin kappalein, toinen saatiin miehen kummeilta lahjaksi ja toisen mä voitin jostain kisasta. Söpöjä nekin.

Ikeassa kävin syöttötuoleja tutkailemassa. Se Antilop vaikutti ihan hyvältä, mitä nyt muoviselta ja vähän tylyn näköiseltä... Mut toisaalta oli kevyt ja helppo puhdistaa. Siellä oli joku Blåmes-tuolikin, mutta se tuntui siltä, että sen sais helpostikin kipattua. Tiedä sitten. Oon kuullut, että jotkut sitoo syöttötuolin jalat ruokapöytään, niin ei kippaa. Ehkä tarttis itsekin vaan tehdä noin. Sit vois ostaa jonkun muunkin kuin Tripp Trappin (ja senkin kuulemma saa kumoon, yhden You tube -pätkänkin oon aiheesta nähnyt).

Köppänä, ties vaikka teilläkin löydettäisiin vielä päikkäreiden lumo. Kyllähän tämä oma aika päivällä on aika jees nimittäin. :) Muistatko muuten, että Tripp Trappeissa on 7 vuoden takuu. Koskee vissiin myös maaleja, eli jos vaan on kuitista aavistusta, niin minä ainakin vikisisin lohkeilleesta maalista.

Meillä viime yö oli taas tosi huono. Tyttö heräili tunnin välein, kunnes joskus aamuviideltä (-kuudelta?) annoin hänelle tuttipullosta vettä. Sitten nukkuikin ysiin asti. Tais vaan olla jano ja minä vaan kiikutan tuttia suuhun. Pari edellistä yötä ovat sen sijaan olleet tosi hyviä, tyttö nukkui peräti 8 h putkeen.

Meidän piti mennä vauvajumppaan klo 13, mutta neiti simahtikin unille. Noh, eipä tuo haittaa, tulee jumppia uusia. Unet ovat kuitenkin tärkeämpiä :)

Salama83 ja Ässä paria päivää alle 7 kk

Se olisi taas viikonloppu edessä, tosin mitään suunnitelmia ei ole kun täälläkin ollaan flunssassa.Alkaa pikkuhiljaa jo olemaan ohi menossa,hyvä niin ei tule ikävä :)
Salama, meillä on ainakin tuo tripptrapp mennyt kumoon kahteenkin kertaan ja takuuseen ei maalivauriot menneet kun sanoivat että on liian märällä pyyhitty, saa kuuleman vain nihkeällä pyyhkiä.Meillä mökillä oleva perustuoli on moneen kertaan pesty siuhkun alla ja maalipinta ei ole mennyt miksikään .
Täälläkin yöt ovat risaisia ja neiti ei rauhoitu mitenkään muuten kun tissille, vaikka syö päivänaikana reilusti kiinteitä, painoa oli puolen vuoden neuvolassa 8.5kg ja pituutta 68cm, seuraava neuvola vasta lokakuussa joten tuoreista mitoista ei ole tietoa.Neiti konttaa jo kovasti ja nousee itse istumaan, voimat ovat käsissä kovat että jouduttiin pinnasängyn pohja laskemaan ihan alas ettei tule sängystä alas.
Meillä oli myös tarkoitus aloittaa vauvajumppa tai se olisi ollut sellainen sekaryhmä tuo 2,5 vuotias tulisi myös samaan ryhmään , mutta nyt ollaan podettu tuota flunssaa, mutta ensi viikolla uusi yritys.
Olen hermoillut tuon helkutin sikainfluenssa rokotteen takia, kun meillä ehdittiin neitille laittaa se 6kk neuvolassa, vaikka tässä vaiheessahan se on jo auttamatta myöhäistä hermoilla.

Jahaa päiväunilta herättiin huudon kanssa, palaan paremmalla ajalla.

Pikana.... meilla tuolissa maali on kulunut, ei lohkeillut pois.... ja sitä ei todellakaan oo pesty, kovin on likainen ;) eli siitäkään ei ole kyse. Anoppilassa on se Antilooppi, siitähän saa jalat irti ja on pöytä mukana ja on helppo putsata ym. mutta minua rasittaa kun siinä lapsen ja pöydän väliin jää iso rako jonne ruoka yllättäen tippuu... siis on kätevää saada tuoli työnnettyä pöydän alle niin että lapsen maha on kiinni pöydässä ;)

Salamallahan menee kivasti yövieroituksen kanssa.. mulla se on vasta ajatuksen asteella.. tosin on tyttökin kuukauden nuorempi.

Mä oon kans harkinnut vauvajumppaa. Olisi kyllä sopivasti just esikoisen kerhon aikaan.. olen jopa alkanut sosiaalistua, että tekisi mieli tutustua muihin samanikäisten lasten äiteihin. Mutta saa nyt nähdä.. Hinta oli muistaakseni 80 e per syyskausi, niin en tiedä raaskinko kun pelkään että innostus lopahtaa. Esikoisen syksyn harrastuksiin menee jo 320 e (5-vuotiaan kerho + luistelukoulu!!), niin ehkäpä me tyttelin kans vaan sauvakävellään.

Tyttö saikin sit kaksi alahammasta ja on nyt niistä kiukkuinen plus kovin nuhainen, plääh. Huonoista unista mä taas olen saanut järkyttävän dementian.. Tiistaina unohdin esikoisen futisharkat. Keskiviikkona menin täpinöissäni yhden puolitutun lastenvaatekutsuille, jotka oli oikeesti torstaina. Torstaina soitti ulkomailla asuva siskoni ja muistutti, että hänhän tulee siis perjantaina Suomeen eli meille. Onneks soitti :DD Ihan kuin ois pää täynnä reikiä.. Saa tosissaan miettiä, että olenkohan oikeassa paikassa oikeaan aikaan, oikeat lapset mukana!? Sanokaa mulle, että tätä sattuu muillekin!

Mut nyt täytyy lähteä nauttimaan harvinaisesta herkusta.. Mies on tupareissa ja tulee vasta huomenna. Sisarukset nukahti söpösti vierekkäin ja aion ottaa esille KIRJAN ja LUKEA :D

Noelia

piti nopeesti kiireen keskellä tulla sanomaan noelialle, että siis joo mäkin oon nyt jotenkin kovasti alkanut kaipaamaan muiden mammojen seuraa. Muskarissa tulee sentään vähän juteltua muiden mammojen kanssa, mutta olisi niiin kiva kun löytäisi jonkun jonka kanssa voisi puuhailla muutakin päivisin..tuntuu, että lapsettomia ystäviäni ei niiiiiin hirveästi kiinnosta kuunnella mun vauvajuttuja ja toki ymmärtäähän sen. Eipä olisi muokaan pari vuotta sitten kiinnostanut :D

ps. jos oon ymmärtänyt oikein niin sä noelia asut helsingissä niin missä päin täällä menee vauvajumppaa 80 eurolla?

haidiina ja roope

Haidiina, asutaan Vantaalla, eli Tikkurilassa oli toi hinta. Näin lehdessä ilmoituksen, mutta en muista enää kuka sitä järjesti..

Millaisia puistoja teidän läheltä löytyy? Oisko siellä potentiaalisia äitituttuja? Vielä ei ole hiekkikselle asiaa, mutta ainakin meidän likka rakastaa vauvakeinuja, tai sitten vaan katsella muiden lasten touhuja rattaista käsin. Mä pidän kirjaa tai lehteä mukana.. Joskus saa lukea lehden läpi, mutta yleensä kyllä joku tulee katsomaan vauvaa tai päivittelemään säätä :) Sitten ens kesänä kun "vauvat" kävelee, ei ehdikään enää jutella saati lukea :DD Pientaloalueen puistoissa ihmiset on minusta aktiivisempia kuin oli kerrostaloalueella. Mutta harvemmin puistossa kukaan äitikään haluaa olla yksin, joten juttuseuraa saa helposti ja asuvat lähellä. Hesan asukaspuistoissa on vielä kaikkea toimintaakin ja leluja *kateellinen*

Mua on alkanut nyt esikoisen kasvettua kiinnostaa naapuruston äidit ja lapset ihan uudella tavalla. Pitäähän sitä tietää, missä se liikkuu ja kenen kanssa:) Meillä on tosin ongelmana päästä omasta pihasta ohi jäämättä suusta kiinni.. että näkisi edes ketä kadun loppupäässä asuu.

Äh, tyttö nukkui jo kaksi yötä putkeen aamuun saakka. En antanut kumpanakaan iltana puuroa.. Nyt annoin ja on vääntänyt ja kääntänyt koko 2 tuntia, mitä on nukkunut. Höh, taitaa tulla takapakkia viljoissa meillä.

Noelia

Huomenia.
Täällä viimein toivuttu flunssasta, jee! Viime yönä ei enää yhtään yskimistä. Oli aika rankat yöt, kun tytöt heräili kolmekin kertaa maidolle ja yskivät unissaan vuorotellen. Nyt yöllä heräsivät vain kerran, ja vieläkin vetelevät sikeitä :)
Meidän Henni on keksinyt ihan uuden liikkumistavan. Hän menee selällään eteen päin, kun pieni mittarimato :) Nostaan peppua ja työntää jaloilla..hauskan näköistä..mut kohta ei varmaan enää takaraivossa ole tukkaa lainkaan, vaik muutenkin kyl hiuksia molemmilla tosi vähän... tai nyt se tukka on alkanut molemmilla kasvaa, et ovat pieniä pystytukkia :)
Mä kans aattelin mennä johonkin vauva-äiti jumppaan, mut täytyy sanoa, et on vähän hankalaa, kun on kaksi.Sit ne on kyl tääl vantaalla aika kalliita.. Nyt alan taas ite syksyllä tai siis tällä viikolla vetää jumppia kerran viikossa. Mies saa silloin hoitaa iltapuuron ja pesut. Ihanaa, kun pääsee jumppailee. Vähän vaan jänskää, et jaksaako sitä hyppiä ja huutaa siel edessä, kun kunto laskenut kuin lehmänhäntä..en oo sen jälkeen jumppaillu, kun tulin raskaaksi eli siitähän on jo yli vuosi!
No nyt noi kullanmurut heräsi, joten täytyy mennä..
Mukavaa viikkoa kaikille...
Jenni ja tytöt reilu 7½ kk

Hieno juttu Jenni, että alkaa tauti jo helpottaa. Kuulostaa tosiaan lystikkäältä toi etenemistapa, enpä ole moisesta kuullut ennen :)

Meillä on takapakkia yövieroituksessa, viime yönä jouduin imettämään jopa 2 kertaa. Useimmiten on tyytynyt yhteen. Ei rauhoitu yhtään mitenkään muulla tavalla, joten olen sitten väsyneenä kaivanut rinnan esiin. Tyttö juo ihan kunnolla ja sitten vaipuu takaisin unten maille, tosin viime yönä huuteli kerran syötyäänkin vielä. Mut josko sitten joskus onnistuttaisiin pääsemään yösyöpöttelystä.

Tilasin Saksasta Geuther Family -syöttötuolin, kun sitä on aika paljon kehuttu. Tripp Trapp oli meille liian kallis ja toi vaikuttaa aika paljon vastaavalta. Hintaa tuli postikuluineen pehmusteen kera 140 euroa, kun Suomessa pelkkä tuoli maksoi 178 e.

Kohta kauppaan hakemaan vähän murkinaa. Kauhulla kyllä katselin kalenteria, kun äitiysloma lähenee loppuaan ja kohta on tultava toimeen ihan minimimäärällä rahaa. Mut kyllä selvitään, jostain sitä sit saa rahaa revittyä. Olen kyllä vähän hakenut osa-aikatöitä viikonlopuille, niin mies vois olla muksun kanssa ja itse ansaita rahaa. Saas nähdä, tärppääkö.

Salama83 ja murunen reilu 7 kk

Moikkis

Älähän Salama ota stressiä yösyöpöttelystä. Kyllä se Sofia jossain vaihees oppii nukkumaan yönsä ilman maitoa :) Mä jotenkin huomaan meneväni nyt vaan sieltä, missä aita on matalin. Jos neideillä on nälkä ja heräävät yöllä, niin saavat pullot suuhunsa. Yleensä se menee viel niin että toinen vaan herää, mutta sitten kuitenkin syötän molemmat. Syövät silleen suht nukkuvina.
Millaisia rytmejä muuten teillä muilla on? Meillä tytöt herää yleensä ysin aikoihin. Sit syödään aamupuuro n. klo 9.30. Ap-päikkäreille mennään n. 11:00 ja sitä ennen juodaan pullolliset maitoa. Tytöt nukkuu yllensä pari tuntia ja sen jälkeen syödään lounas (kasviksia ja lihaa-kanaa tai kalaa) Ip unille menevät yleensä 16-17 aikoihin, jota ennen juodaan pullolliset maitoa. Niiltä unilta herätään n. 18-19.30 aikoihin ja sen jälkeen syödään päivällinen (kasvis tai hedelmäsose) sitten yöunille menevät n. 21:00 ja sitä ennen syövät pullolliset velliä. Sitten heräävät yleensä yöllä kerran syömään. Välillä mua stressaa ja ihmetyttää, kun meidän rytmi on niin myöhänen, et lounas syödään siinä, missä toiset välipalaa, ja taas päivällinen silloin, kun toiset iltapalaa. Mietin myös et saavathan tytöt riittävästi ruokaa ja maitoa. Mietityttääkö teitä muita tällaiset asiat? Vai oonko vaan jotenkin hysteerinen kaksosten äiti? :/ Siitä oon kyllä iloinen, et tytöillä on suht joustava tuo heidän rytmi. He eivät esim. milloinkaan vaadi ruokaa, vaikka ruoka-aika vähän venyisi, ja nukkumaankin menevät silloin, kun väsyttää. Viime la meillä oli juhlia juhlien perään, niin nukkuivat sinä päivänä vaan kahdet puolentunnin torkut. Jaksoivat kyl hienosti silti koko päivän, mutta silti mulla oli sellainen olo, et teenkö nyt väärin, kun eivät nuku. Saan jatkuvasti tolkuttaa itselleni, et tytöt eivät siihen kuole, jos joku päivä ei oikein ruoka maistu tai tule nukuttua kunnolla. Tuntuuko teistä muista koskaan tältä?
Noo mut nyt pitää mennä, et ehtii syödä ennen kun tytöt herää päikkäreiltä.
-Jenni ja mönkivät kullanmurut koht 8kk-

Kiitos Jenni, koitan olla stressaamatta (vaikka vaikeaa onkin). Viime yönä syötin kerran aamukahdelta (tosin ei tainnutkaan olla nälkä, sillä itki noin tunnin eikä auttanut lohduttaminenkaan kunnolla) ja toisen kerran aamukuuden jälkeen. Luulin ostavani vähän lisää aikaa unille sillä, mut ei onnistunut. Noh, aina kannattaa yrittää. :)

Meidän rytmit suunnilleen:
- Herätys klo 06-07 aikoihin ja sen jälkeen puuroa + maitoa
- Klo 11 Liha-/kasvissose + maitoa
- Klo 14 Hedelmä-/marjasose + maitoa
- Klo 17 Liha-/kasvissose + maitoa
- Klo 19.30 Puuroa + maitoa
- Klo 20.00 Vaipanvaihto, hieronta, unipussiin ja unille

Päikkäreille en ole saanut mitään kunnon rytmiä luotua. Tai no, ekat "varmat" ovat siinä parin tunnin kuluttua aamuheräämisestä. Loppupäivä menee vähän miten sattuu, vien nukkumaan, kun silmät alkavat lurpsuttaa. Ootteko te muut saaneet laadittua jonkun oikein päikkäriaikataulun? Jennin vauveleilla ainakin tuntuu olevan ja hyvä niin, helpottaa varmaan kummasti omaa elämääkin samalla.

Meidän Ässälle puskee nyt kovaa tahtia hampaita ilmeisesti, kun on KOVIN kiukkuinen ja hieroo suutaan. Kaksi alaetuhammasta on jo, mutta ne tulivat onneksi ilman mitään lieveilmiöitä. En tiedä, mihin seuraavat ovat tulossa, mutta ilmeisen ikävältä tuntuu. Mites teidän muiden muksujen hammasasiat, onko jo monta posliinia suussa ja kuinka ovat sinne tulleet?

Mua vähän harmittaa, kun meidän kestovaipat ovat alkaneet falskata. Ääääh. Likka on vissiin nyt jotenkin sen mallinen, etteivät istu kunnolla. Kärsivällisesti kyllä niitä käytän, mutta tulee usein vaihdettua vaatteetkin vaipanvaihdon yhteydessä. Mun suosikit, Fuzzi Bunzit ja Babylanditkin falskaa, vaiks ennen pelittivät ihan hyvin. Sisä- ja kuorivaippoja ei olla nyt enää oikein käytetty, kun ovat jääneet pieniksi eivätkä kuorivaippojen tarrat pidä vauhdikkaassa menossa. Poksuvat vaan auki (eli lienevät nekin liian pieniä, vaiks kilomäärän mukaan olisivatkin OK). Kestoiletteko te muut? Entä mistä vaipoista tykkäätte eniten (niin kesto- kuin kertavaipoista)?

Nyt tarttee mennä, likka heräs ja mun Saksasta tilaama Geuther Family -syöttiskin näytti tulevan pihaan. JEE. Pääsee kokoamaan...

Salama83 ja Ässä 7,5 kk

Moi!

Meillä on samanlainen rytmi kuin Jennin tytöillä, paitsi että illalla annan vellin sijasta sosetta tai puuroa. Tyttö syö yleensä kerran yöllä, ja heräilee vaihtelevasti.. hampaat, liikkuminen, uudet ruuat yhdessä tekevät öistä aika värikkäita.

Tyttö oppi ryömimään juuri 6kk päivän kunniaksi. Ei tajua kylläkään, että pääsisi kauemmaskin, vaan tyytyy myyrimään parin neliön säteellä :D

Salama, meillä on vaippojen kanssa kans noita vuoto-ongelmia.. Tosin kertikset falskaa myös tuon lisääntyneen liikkumisen myötä. Yöksi en ees laita kestoa, koska ton yö-megapissat ei pysy missään vaipassa. Tyttö on nyt 8kg ja pitkä ja hoikka, joten S on pieni ja M reisistä liian iso. M-kokoa pitäis hankkia muutenkin lisää. Mulla ois kyllä kangasta kaapissa, että voisi tehdä just tytön kokoisia.. mutta nyt kun mainitsit tuon Babylandin, niin taidan tilata muutaman Hello Kitty vaipan :) 17,10 e ei ole paha hintakaan, kahdella imulla, jos ovat vielä hyviä. Meillä on aika vähän ostovaippoja, mutta Fuzzit ja Muksut on kestosuosikkeja. Esikoisella muuten tässä vaiheessa käytin aika paljon villahousut+ sisävaippa-yhdistelmää. Niistä kun ei tule ohi mikään :) Itse asiassa, nythän on syksy ja villikset voi sopivasti kaivaa esiin!

Ah, meidän tyttö on ottanut tavaksi luikertaa nukkuessaan ulos yöpuvun/unipussin/paidan kaula-aukosta. Sitten herää, kun on repinyt kädet pois hihoista. Ja jos ei siihen herää, niin hetken päästä on tunkenut itsensä kaula-aukosta vyötäröä myöten pihalle ja kaula-aukko kinnaa tietysti aika paljon siinä vatsan kohdalla :/ Rasittavaa. En ole keksinyt vaatetta, missä pysyisi aamuun saakka.

Semmoisia.. kuulumisiin,
Noelia + tyttö 6kk

kateellisena luen teidän syömis ja unirytmejä...meillä ei ole niistä tietoakaan!! aaarrhhg! Oon kohta kuukauden ajan maistatellut pojalle kiinteitä ja aina kun hän edes näkee lusikan..suu on niin kovaa kiinni ettei siitä tule yhtään mitään! niin raivostuttavaa. Saan päivän aikan useista syöttökerroista huolimatta syötettyä pojalle ehkä just ja just yhden teelusikallisen ruokaa. Ja juu olen kokeillut kaikkea, vellejä, puuroja, hedelmäsoseita, lihaa, kanaa, kasviksia..kaikkia sekä kaupan että itse tehtyinä! mikäääään ei kelpaa :(:(:( Ainut asia minkä poika nielaisee on d-tipat..ne on sitten varmaan sen herkkua!

Viime viikolla aina syömisharjoittelun jälkeen pojalle pamahti ihan kamalan näköistä ihottumaa leuan alle ja suun ympärille..siis kaikkialle sinne mihin ruokaa oli roiskunut. Näitä ihottumia tulee aina kaupan ruuasta. No neuvolasta neuvottiin sitten syöttämään vain oma tekemää ruokaa. Nyt mä oon kuitenkin 90 prosenttia varma siitä, että ihottuma johtui marimekon ruokalapusta! aina kun oon pitänyt tutan kankaista lappua..ei tule ihottumaa ja kun on marimekon ruokis niin kaula huutaa punasta!

Ja sitten nää meidän yöt. En oo aikoihin saanut poitsua nukkumaan omaan sänkyyn. Känisee ja kitisee koko ajan jos ei saa nukkua vieressäni. Oon monena yönä yrittänyt nostaa pojan nukahtamisen jälkeen omaan sänkyyn ja huutohan siitä tulee. Ja jos yöllä herää muuten vaan niin en saa hyssyttelemällä uneen..ainoastaan tissillä rauhottuu. Mua ahdistaa tää tilanne niin paljon..oon varmaan ikuisesti kiinni pojassa ja poika kasvaa pelkällä maidolla! Mulla niin loppuu pian kärsivällisyys. Must on ihanaa kun poika on muuten niin iloinen ja kiltti, mutta yöt menee päin peetä ja syömisestä ei tuu mitään. oi voi..

Ja poika on vielä kaiken lisäksi niin kiinni mussa etten voi kunnolla poistua edes viemään roskia..kok sen ajan kun oon poissa, poika kitisee isälleen maailman eniten. ISO HUOKAUS!

onko vinkkejä mun tilanteeseen?!

haidiina ja roope 6,5 kk

Haidiina, oisko tästä ketjusta mitään apua: http://keskustelu.plaza.fi/ellit/perhe/vauvan-hoito/1741649/vauva-6-5kk-ei-suostu-syomaan-kiinteita/

Ainakin mun tuttavapiiristä kaikki 6-kuisena huonosti syöneet on myöhemmin ruvenneet oikein reippaasti syömään. Samaten ovat sillä maidolla kasvaneet hyvin. Öistäkään ei oikein voi johtopäätöksiä vetää, että nukkuisko sittenkään, vaikka söisi sen puuron. Ootko antanu vaikka noita maissinaksuja, että tottuis laittamaan suuhun ja nielemään? Ja ei, et ole ikuisesti kiinni pojassa :) Tsemppiä vielä vähän!

Koitan ite pitää kiinni siitä, että syödään yhtä aikaa. Vauva saa ainakin multa ja esikoiselta katsoa mallia.. esikoisen kaikkia pöytätapoja nyt ei tarvisi kyllä matkia :DD

Mua kiinnostais nuo sormiruuat laajemminkin.. Jotain paloja porkkanaa, bataattia ja leipää olen tarjonnut.. ja maissinaksuja. Mutta jonkun pitää jaksaa sitten siivota se Cosatto tri-sixti circle :D

Yöt on meilläkin hulinaa, ja kaikki keinot kokeiltu.. että niistä ei voi kai kuin toivoa että aika kuluu ja meno rauhoittuu :/

kiitos noelia! ehkä tästä selvitään vielä..vaikka taas jälleen kerran oli aika kaamea yö. Poika nukahti illalla varttia vaille yhdeksän ja puoli yhteentoista mennessä kerkesi herätä jo 4 kertaa. Nukahti aina uudelleen kun kävin makoilemassa vieressä ja välillä sai vähän tissiäkin. Multa meni ihan ohi koko leffa jota yritettiin miehen kanssa katsoa. no toivotaan parempaa ensi yötä.

Meille muuten hankittiin ihan perinteinen syöttötuoli, tummaa puuta..sopii meidän tyyliin ja on todella tukeva ja meidän pieni mies tykkää kovasti siitä kun sen saa käännetyä pöytä/tuoli systeemiksi. Hintaa tuli pehmusteineen 140 euroa, joten päästiin pikkasen halvemmalla kuin tripp trapp (se ei musta ollut yhtään niin tukeva kun olin kuvitellut..en olisi ikimaailmassa voinut jättää roopea siihen yksin ilman valjaita!!).

no mutta nyt täytynee mennä. Pitäisi varmaan hankkia poitsulle pian jokin syksyhaalari..alkaa tulla niin kylmä :O

haidiina ja roope 6,5kk

Haidiina, voi kurjuus, että teillä syöminen takkuaa. Oon kyllä kuullut, että toiset vauvat ovat todellisia sihtikurkkuja ja ruokailu on aluksi hyvinkin hankalaa. Helppo täältä on huudella, mutta koita vaan pitää itsesi rauhallisena ja tehdä ruokahetkistä mahdollisimman mukavia. Jos menee vaan lusikallinen, niin ajattele, että sait sentään lusikallisen alas. Kyllä vauvat maidollakin hyvin pärjäävät, vaiks tietty rakennusaineita alkavatkin varttuessaan tarvitsemaan enempi. Voin kuvitella etäisesti, miltä tuntuu, kun meillä oli kanssa vähän vaikeuksia ja se otti niin päähän. Homma alkoi kuitenkin pelittää parissa viikossa. Tosin eipä likka edelleenkään mitään valtaisia annoksia syö (tai no, joinain päivinä maistuu hyvin ja toisinaan ei juurikaan). Mun mies saa likan syömään paremmin, tiedä sit, mistä se johtuu.

Mä sain koottua tuon meidän syöttötuolin IHAN itse, oho. Oon aikas ylpeä, sillä mä olen ihan käsi kokoamishommissa ja inhoan käyttöohjeita yli kaiken. Komea peli ja tukevalta vaikuttaa. Sävyltään se on kyllä vähän tummempi kuin toi ruokapöytä muuten, mut olkoot. Ei kaiken nyt aivan täydellistä tarvii olla.

Nyt sohvalle lojumaan, kun Ässä nukkuu ja mä saan hetken relata.

Salama83 ja Ässä n. 7,5 kk

Heipskukkuu!

Täällä päässä on ollut vähän hiljaiseloa, kun meillä oli (taas) muuttohässäkkää tässä. Jos nyt vaikka pysyttäis hetki paikoillaan, on toi sen verran nihkeetä puuhaa toi muuttaminen.
Se on sitten taas uusi kaupunki ja uudet kujeet. Perhekahvilaan ollaan jo raahauduttu täällä, ja Oiva on tietty ihan fiiliksissä "lajitovereistaan", sillä meinaa niin palaa käpy, jos vaan kaksin päivä kotona pällistellään.
Käpy palaa myös sen takia, ettei raukka pääse liikkeelle. Sätkii ku hylje paikallaan ja huutaa, ku haluaisi eteenpäin. Pylly vaan ei nouse. Näin ollen saan kanniskella kaveria melkoisesti (ei viihdy lattialla ilman aktiivista viihdytystä). Noo ei tarvi mennä salille ei ;)

Haidiinalle toivon pitkää pinnaa syömistaistelujen ja öiden suhteen. Mitään hyviä niksejä ei irtoa, mutta ainakin itseäni monena epätoivonhetkenä on lohduttanut se fakta, että vauvan elämä on täynnä yllättäviä käänteitä eikä mikään "vaihe" kestä yleensä kovin kauan. Tämä tosin päätee monesti niihin hyviinkin vaiheisiin.

Meillä on nyt yönukkumisen suhteen "hyvä vaihe". Tai siis siihen nähden, mitä se oli... Kerran yössä (joskus kaksi), juo pullon maitoa ja muutaman kerran pitää tökkiä tuttia suuhun.
Oiva menee nukkumaan (=laitetaan nukkumaan) kasin pintaan ja aamulla lopullisesti herää kanssa kahdeksan maissa. Syöminenkin sujuu ihan ookoo, mitä nyt on keksinyt alkaa pärisyttämään/sylkemään ruokaa kun sitä lappaa suuhun. Ja jostain syystä marja/hedelmämössöt ei meillä uppoa. Tungen niitä sitten puuron joukkoon, niin siinä ne menee.

Mä oon ihan hysteerinen tukehtumispelkoni kanssa. Haluisin kanssa antaa sormiruokaa, mut en kerta kaikkiaan uskalla. Mun pitää varmaan ottaa tää fobiani puheeksi neuvolassa, koska eihän siitä mitää tuu että muksu syö murrosikään asti mössöjä :o

Kestovaippoissa oli nyt muutaman viikon tauko ton muuttorumban takia, mut nyt taas palasin niihin. Hyvin pelitttää edelleen, vaikka saa niitä olla vaihtamassa useammin kuin kertiksiä. Meillä siis käytössä ihan kuorivaippa+harso+imu-yhdistelmä. Öisin käytän kertsiä, niistä mun mielestä Libero ja Lidlin vaipat on olleet parhaita. Nyt meillä tosin on Pamperseja eikä nekään oo kyllä falskanneet.

Niin syyshaalaria... mä elättelen toiveita että se äitiyspakkauksen haalari mahtuis vielä, en tosin oo testannut. Se tosin on enemmänkin vissiin talvihaalari. Me ollaan saatu sellanen vanhan pakkauksen vanupuku (mahtaakohan sekään mahtua..), mut sillä vois mennä alkuun. Nyt ollaan oltu vielä hupparilinjalla.

Rytmeistä... Salama; meilläkään ei oo mitään tolkkua tossa päivänukkumisessa. Puoli tuntia silloin, toinen tällöin. Tunti putkeen on aika maksimi. Ois kiva saada jotain järkee tähän...

Jotain tälläistä meijän normipäivä on:
- klo 8 heräilyä
- klo 8.30 puuroa (sekaan vastiketta ja hedelmämössöä)
- tässä välissä yleensä takuutirsat
- klo 11.30 liha/kalasose (vettä/vesipullolla leikkimistä)
- klo 14 pullo maitoa
- klo 16 kasvissose
- klo 19 puuro (sekaan vastiketta ja hedelmämössöä)
- klo 20 nukkumaan (ennen nukkumaan menoa maitoa)

Tirsoja on sitten kaikkinensa 3-4 pitkin päivää.

Hampaista joku kyseli, niitä on täällä kaks kappaletta alhaalla. Veikeen näköset. En oikein vaan muista että niitä pitäis alkaa jo harjaileen... Ihan peruskitinää oli silloin puhkeemisen aikoihin, ei enempää eikä vähempää.

Onko kukaan ollut "omin päin" uimahallissa, siis ei vauvauinnissa vaan muuten vain. Onko ollut antoisaa vai katastrofaalista? Ajattelin käydä jossain välissä tutustumassa paikalliseen polskintalaitokseen.

No joo, jos lopetan tän romaanin tähän ja koitan palailla taas aktiivisemmin.

Ihanaa syksyä kaikille :)

Kappe & Oiva 7,5kk

Kappe, me ollaan oltu polskimassa ihan omatoimisesti ja kivaa oli. Uudestaankin tarttis taas mennä. On siinä tietty vähän säätöä ja muistamista, mutta toisaalta oli se sen verran mukavaa, että mikäs siinä. Ostin kirpparilta 7 eurolla turvakaukalon ihan vaan uimahallikäyttöä varten, niin ei tarvitse pelätä, että joku pöllii meidän oikean kaukalon. ;) Lisäks se kuitenkin kastuu (vaikka kuinka ois muovifrotee päällä), niin ei tarvitse ipanaa istuttaa märässä kaukalossa. Meillä oli sellaiset kestouimavaipat Ässällä, sitten hengailtiin lasten altaassa ja käytiin me porealtaassakin. Tiedä sitten, paljonko siellä on bakuja, eli oisko saanut mennä. Mut tuskin ne lastenaltaatkaan ihan puhtaita on... Tyttö oli kuin vanha tekijä ja mä ihan ihmeissäni, että "eikö hän huudakaan koko aikaa kurkku suorana?!?!?!". :D

Se liikkeellelähtö tapahtuu aikalailla yllättäen sitten, kun keksii liikkumisen salat. Meillä Ässä meni ensin ihan senttejä ryömimällä eteenpäin, sit nopeasti hän keksikin, että kappas, ryömiä voi vauhdillakin. Nyt saa jatkuvasti olla ottamassa pois kielletyistä paikoista. Istuminen on Ässän suurinta huvia tällä hetkellä, jatkuvasti möllöttää ja puuhaa jotain. Siten yltää korkeammallekin (esim. repimään aikakauslehtiä pöydältä ja silppuamaan niitä).

Meillä ruokailu on alkanut myöskin tökkiä, byhyy. Maito on "se juttu", onneks sitä sentään menee. Tai sit jos saan syömään soseita, ei juo maitoa. Nooo, en ota stressiä. Kyllä toi sit viimeistään teininä vetelee pikaruokaa ja suuttuu, kun koitan rajoittaa. :P

Salama83 ja Ässä n. 7,5 kk

Yhteistyössä