Helmivauvat 2010

  • Viestiketjun aloittaja Kappe82
  • Ensimmäinen viesti
jattis
Hei! Laskettu aika on 24.2. eli hyvän aikaa saan vielä odotella. Tänään olen yrittänyt kaappeihin saada jotain tolkkua eli pinota näkyviin esikoisen "kauan sitten" pitämiä vaatteita. Eli on nyt näkyvillä pieniä vaatteita esikoiselle ja tosi pieniä odottamassa käyttäjää. :) Mihinkään varaston kätköihin eivät onneksi ehtineet joten taas yksi positiivinen asia löytyi.

Niin olenhan mä saanut kaikenlaista kuulla siitä että "hankkiuduin" heti uudestaan raskaaksi kuten eräs ystäväni sanoi. Moni sanonut siitäkin että seksikin väärin niin pian synnytyksen jälkeen. Kuitenkin se tapauskohtainen ja täysin äidin voinnista sekä haluista kiinni. Abortista sain kuulla ja miten se olis paras ratkaisu. Meille se ei ollut edes harkinnassa hetkeäkään. Minun on vain pidettävä itsestäni mahdollisimman hyvää huolta ja siten myös vauvasta.

Äitini sai aikoinaan minut ja veljeni pienin välein (1v 1kk) ja häneltä olen jo saanut paljon neuvoja ja kannustusta. Taloudessamme kärsitään pian pahasta naisvajeesta sillä uusin tulokaskin on poika. Ehkä joskus myöhemmin vielä tilanne vähän tasoittuu...

Nyt vähäksi aikaa ulos vyörymään ja sitten kotitöiden pariin... Ruoka ja pyykki odottavat mutta imuroinnin siirrän sujuvasti miehelle... Päivä mennyt unelmoidessa kaikista kielletyistä paheista kuten graavilohesta.
 
Salama83
Jattis: aikamoista skeidaa oot saanut sietää ja vieläpä ystäviltä. :( Tosin kaipa se on niin, että itse kukin päästelee välillä sammakoita suusta. Saas nähdä, onko itsellä vastaava tilanne edessä tulevaisuudessa. Kysyin nimittäin mieheltä, että mikäs ehkäisy otetaan käyttöön synnytyksen jälkeen. Hän vastasi, että mitäpä sitä ollenkaan ehkäisemään, tulkoon seuraava jos on tullakseen (ekaa tehtiin 8 kk). Pikkuisen yllätti. :D Sanoin kyllä, että katsotaan nyt, millaista pienen hoito on ja pohditaan sitten. Lisäksi aion ehdottomasti päästä näistä tulleista kiloista eroon ennen seuraavaa raskautta, koska muuten meikä vois paisua varmaan joksikin 100-kiloiseksi. Ihan en tuntisi oloani kotoisaksi niin muhkeana.

Mä kävin äsken alennusmyynneissä. Mukaan tarttui (normaalihintainen) imetystoppi, kemuvaatteet uudeksivuodeksi Vilasta (kaikki -50 %), hopeinen rannekoru (sekin -50 %), säilytyslaatikoita lakanoille (normihintaisia) ja Ceridal-öljyä, jota neuvolassa suositeltiin välilihan hierontaan repeämien ehkäisemiseksi. Ajattelin kokeilla. Jos on hankalaa, epämukavaa tai jotenkin turhan oloista, tyydyn rasvaamaan öljyllä mahaa. Ei se ainakaan haittaa tee.

Toivottavasti Riinuli välttyi ykätaudilta. Sitä taitaa vissiin olla liikkeellä enemmänkin...
 
Ohdis
Jahas, mä vedin kärkipaikan.. Mahan ympärys oli jouluaattona mitattuna 120 cm :D

Niin heipat vaan näin joulun jälkimainingeissa ja tervetuloa Jattikselle.
Kovin mitään uutta ei tänne, supistelee ja kipuilee edelleen niinkuin olettaa saattoikin :}
Pitäs lähteä lyllertämään tonne ostoshelvettiin poikien kanssa uudenvuoden kunniaksi....huoooh.

Jattis kyselikin tossa aiempien lasten ikää, mulla ne on jo 11, 9 ja 6.
Ja tottatosiaan, ihmiset osaa laukoa äärettömän tyhmiä juttuja suustaan kun kyse on jonkun raskaudesta!

Voisin tähän mainita tapaninpäivän keskustelun anopin ja poikani välillä.
Vanhempi poika puhui vauvastamme normaaliin tyyliin lempinimellä Voitto, johon anoppi tuumasi että eihän siitä vaan oikeasti tule Voitto?? Poika vastasi että ei kun siitä tulee Oliver (tätä nimeä on siis harkittu mutta vaan yksi vaihtoehto monesta..) johon anoppi parkaisi että OLIVER?? Ei voi olla, sehän on hevosen nimi! :D :D :D
Täytyy myöntää että mielessä kävi ajatus, että selevä juttu. Tästä tulee Oliver jos vaan sattuu olemaan poika ;}

Juuh, josko lähtisi sinne kauppaan niin olisi ehkä ihmisten aikaan takas kotonakin....

Ohdis & Voitto 31+4
 
Riinuli kirjautumatta
Ohdiksella on kyllä muhkea vatsanympärys =)) Ja ohdiksen anoppihan kuulostaa ihan yhtä tahdikkaalta kun tuo omani, anoppihan ei ole toisen lapsen jälkeen onnitellut kun on raskaudesta kuullut vaan päivitellyt että yksinkö aiotte maailman kansoittaa, tai jotain muuta yhtä kannustavaa.Nykyään en ota mitään kantaa vaan olen aivan kun en kuulisikaan hänen kommenttejaan.Täälläkin pitäisi kaupoille lähteä mutta eipä oikein kiinnostaisi, mutta pakko kai se on.
Eilen illalla menetin yöunet kun aloin miettimään tulevaa synnytystä, vauvan koon lisäksi pelottaa se että ehdinkö sairaalaan jos synnytys käynnistyy kotona, kuopushan syntyi ambulanssin paareille sairaalassa kylläkin, mutta juuri ja juuri synntysosaston hissien ulkopuolella.Tuonkin takia toivoisin että synnytys käynnistettäisiin hyvissä ajoin ja onhan sitä alustavasti lupailtukin.
Mutta nyt taidan painua noiden poikien kanssa kauppaan ja sitten pitäisi siivotakin taas!



Riinuli 36 tasan
 
Ohdis
Mä en ole vieläkään sinne kauppaan päässyt...pojat on siivoamassa huonettaan ja tuntuu vähän venähtävän :}

Riinuli, mun anoppi ei mitään pahalla tarkoita mutta on joskus hieman ajattelematon. Kun taasen armas isoveljeni kysyi minulta, että kai tää on sitten mun viimeinen lapsi, eikö maailmaa ole rangaistu jo tarpeeksi? ;D

Sulla onkin ollut vauhdikas viime synnytys, huh. Ei ihme jos meinaa yöunetkin mennä. Mulla öisin on vaikeeta nukkua kaikkien pikkujuttujen vuoksi, kun en saa niiltä rauhaa. Onneksi ei ole tarvinnut murehtia vielä mitään noin isoa juttua.
Meillä pidellään peukkuja myös käynnistyksen puolesta, arvio on silloin 5.2. ja tuntuu että se on jo TOSI lähellä!

Tuli muuten rv:t väärin viimeksi. Sehän on jo 31+5 :}
 
Salama83
Hih, mahtoiko Ohdis päästä jo kauppaan? On varmaan aika urakka jo itsessään, kun on lapsiakin mukavasti ympärillä, saati sitten kunnon eturepun kanssa :)

Mä yritin tossa koirien lenkityksen jälkeen tehdä vähän lumitöitä, mut luovutin parin polun jälkeen, kun syke nousi, voimat loppui ja aloin puuskuttaa. Enkä edes tiedä, saako tuommoista tehdä enää tässä vaiheessa. Tai siis tietty omien voimien mukaan, jepjep, mutta kysymys kuuluukin, kuinka järkeä on rehkiä lumen kanssa pihalla vielä tunnin lenkin päälle.

Riinulia huolettaa synnytys (meitä muitakin varmaan pitäisi, kun konkariakin kerran jännittää). Esikoista odottaessa on jotenkin niin suloisen rauhallinen olo, kun ei tiedä, mitä odottaa. Mä odotan hitonmoisia kipuja, kaiken maailman kammottavia eritteitä, ajantajun katoamista ja lopulta maailman ihaninta palkintoa, jonka takia ryömisin vaikka maapallon ympäri ilman polvisuojia.

Varasin äsken ulrankin kokoarvioon kuukauden päähän (lukemat tuolloin 37+6). Jotain hyötyä oli siis narahtamisesta sokerirasitustestissä, vaikka taisinkin saada vapautuksen raskausdiabeteksesta kotiseurannan perusteella. Kysyin samalla noista nivelkivuista ja kuulemma ovat normaaleja, jopa yleisiä. En ole vaan kuullut muiden moisista narisevan, saati menettävän yöuniaan kivun takia, joten siksi himpun verran huolestuin. Mutta kun ei oo muita raskausdiabetesoireita, ni ei kuulemma syytä huoleen. Jeah!

Salama83 34+1
 
Salama83
Aijoo, mittasin tuon navan ympäryksen uusiksi tänään. Joko mun vatsa on ollut pikadieetillä tai sit tarkkuudessa ois parantamisen varaa, kun sain lukemaksi 112 cm (eli 4 cm vähemmän kuin viimeks). Mut reippaasti yli metrin anyway! Pituutta mulla on 172 cm, joten kohta oon varmaan yhtä leveä kuin korkea. ;D
 
jattis
Salama: Kiireesti sitten vain ehkäisy ainakin vähäksi aikaa käyttöön ihan varmuuden vuoksi niin ei käy yllättäen samoin kuin mulle. Tiedän että kahden aikaansaamista kiloista onkin jo vaikeampi päästä eroon. On nimittäin asiasta muutamaan kertaan mainittu :D

Olen ollut aina sellainen laiheliini joka ei liho vaikka mitä söisi. Toivon että kyseinen ominaisuus edes vähän helpottaisi painonpudotusta ja eihä mulla edes halua päästä AIVAN alkuperäiseen painooni. Kävin tuossa aamusella vaakaa moikkaamassa ja sen jälkeen onkin hirvittänyt. Etenkin kun erehdyin laskeskelemaan ja vertaamaan painoani siihen mitä ennen ekaa raskautta. Se kuitenkin tärkeintä etten neuvolasta pyyhkeitä painostani ole saanut.

Anopit ovat ihan kivoja... Mun oma viimeksi eilen puhelimessa ihmetellyt miehelleni ettenkö mä viitsi edes imuroida vaan laitan miehen töihin kun tulee väsyneenä töistä. Mä just tänään viimeksi ajattelin että onneksi asutaan tämä talvi vielä kerrostalossa. Ei tarvitse potea huonoa omatuntoa ainakaan tekemättömistä lumitöistä tai kauhistella pääseekö edes ovesta ulos.

Vielä hetken saa olla ruoka uunissa joten sillä välin vauvaa syöttämään...
 
Salama83
Juu, Jattis, alkuun pitää saletisti ehkäistä, sillä en ihan usko, että nämä kilot jäisivät synnärille mitenkään automaattisesti. :D Ja voihan olla, että mieskin alkaa sitä ehdottaa, kun huomaa, ettei se pikkuvauvan hoito pelkkää glamouria ja päivänpaistetta ole ;) (Ei toki noin luulekaan, on tosi maanläheinen ja fiksu tyyppi).

Tilasin äsken hetken mielijohteesta imetysliivit, vaikka lopullista kokoa onkin varmasti vaikea arvioida etukäteen. Niinpä mä tilasin kahta eri kokoa, toiset ainaskin sopii. Palautan tai myyn huuto.netissä ne toiset pois. Täältä hommasin (sai puolet halvemmalla kuin Suomesta ja näitä olen kuullut kehuttavan): Bravado | Bravado Body Silk Seamless Nursing Bra at ASOS

Nyt sohvalle miehen kainaloon. <3
 
mimi:)
Hyvää vuodenvaihdetta kaikille! Mahtaakohan kukaan meistä saada vuoden viimeistä tai ensimmäistä vauvaa:) Kun oon lukenut muita ketjuja niin näyttäis olevan harvinaista että tässä vaiheessa ketjun kaikki odottajat on vielä yhtenä kappaleena...
Täällä ei mitään erikoista, vyötärönympärystä en oo mitannut mutta vetänee pian vertoja päiväntasaajalle XD Ja ihania masukuvia ootte lisäillyt=)
Mä en myös ollut koskaan kuullut nivelvaivojen liittyvän raskauteen mutta kiva kuulla, nimittäin mulla on niitä ollut myös.
Mua on alkanut myös hiljalleen jännittää synnytys ja hetkittäin kun tulee oikein kipeä supistus(joita on muuten ollut nyt satunnaisesti 4 vrk), niin meinaa tulla ihan paniikkii että ei vielä, en mä oo valmis!! Mullahan on tilanne se, että mun laskettua aikaa ei olla muutettu vaikka ultrien perusteella se onkin yli viikon aikaisemmin. Eli la on siis pidetty 2.2
Onko teillä kaikki vauvatarvikkeet jo hankittuina? Meiltä puuttuu vielä ainakin kaukalo. Minkä merkkisiä kaukaloita ootte ostaneet? Oon ihan pallo hukassa, vaikka oon jo esikoiselle sellaisen aikanaan ostanut! Meillä oli silloin 4 vuotta sitten römerin baby safe plus (tai jotain) Nyt ollaan käyty kattomassa gracon logico s (tai jotain sinne suuntaan) Tosi painavia kaukaloita muuten molemmat! Lämpöpussi mulla on jo, ja suosittelen sitä kaikille. Toimi ainakin meidän tammikuussa syntyneellä esikoisella loistavasti. Turhamaisuuttani ostin myös uuden kantoliinan kun löytyi niin kivan värinen, nyt mulla on siis kaksi hug-a-bub liinaa :S
Nyt täytyy painella lumilinnaa rakentamaan, ottakaahan uusi vuosi vastaan rauhallisesti=)
mimi ja muru rv36
 
köppänä
Kivaa uutta vuotta kaikille ketjulaisille!

Mittasin mahanymprärykseni usb-piuhalla kun ei sattunut kangasmittaa olemaan lähellä... 114cm, itse olen 177... masu on jo laskeutunut, harjoitussupistuksia on paljon, kivuliaita ei ollenkaan. Väsyttää ja olo on alakuloinen, vaihteeksi. Eniten jännittää synnytyksessä se kuinka iso ikävä tulee esikoista ja onko vauva terve. Esikoinen toki tulee sairaalaan moikkaan päivittäin, mutta tähän asti ollaan oltu erossa vain muutama tunti ja aina nukuttu vierekkäin yms., vaikeaa aikaa tulossa molemmille. Ja kun on sektio, niin en voi sitten muutamaan viikkoon edes nostaa esikoista syliin tms. huh huh... ollaan näistä jo lapsen kanssa puhuttu aika paljon, ei tulis sitten niin shokkina, ehkä... mutta itkuksi menee puolin ja toisin :( No, reilut pari viikkoa tässä lienee aikaa...

Ostin eilen sen lämpöpussin kaukaloon, vielä pitäisi tilata Saksasta kaksi istuinta autoon (esikoiselle kumpaankin autoon uusi istuin, vanhan alusta menee kaukalon alustaksi). Luultavasti ostan myös kärryihin seisomalaudan, mutta ne oli nyt kaupasta loppu... Ja maidonkerääjät ajattelin hommata ja ehkä tukisukat... Vauva sai joulupukilta Reinot, tumput, sukat ja bodyn ja ennestään jo kaapit pursuaa vauvakamaa ja vaatetta. Olikos jo puhetta tukisukista eli mistä vois ostaa tilata nopeasti ja halvalla nivusiin asti tulevat sukat??

Välillä on huono olo ja ruokahalutkin vaihtelee. Painoa on nyt tullut alusta 12kg ja nyt viimeksi sitä oli tullut ihan vähän lisää, mutta alkuraskaudessa tuli reippaasti enemmän kuin ekasta, jolloin kokonaispainonnousu oli jotain 14kg... Ulos on nyt inhottava pukea kun kaikki kalsarit ja muut housut painaa mahan alle, en ole viittinyt ostaa äitiystoppahousuja muutaman viikon takia... ja todellakin täällä myös lumityöt pistää puuskuttaan... etenkin kun poika änkee vielä siihen kolan kyytiin lisäpainoksi ;)

Jätän nyt anoppiasian tässä käsittelemättä, mutta herne menee aina joskus nenään vaikkei onneksi usein nähdäkään!

Jattis kyseli lasten ikää, meillä on yksi poika, pian 2v10kk ja olen ollut kotona nyt kolmisen vuotta ja olen jatkossakin... (minulla on virka, johon palaan sitten joskus...)

köppänä rv36+
 
Ohdis pikana
Ystäväni vaimo, jonka laskettu aika olisi ollut ystävänpäivänä 14.2, oli synnyttänyt 2560g tytön viime yönä! Pikkuinen on teholla mutta ilmeisesti mitään vakavampaa ei ole <3
Että pikkuhiljaa alkaa helmikuisia tipahtelemaan varmasti :}

Sitten neuvolakuulumisia, kaikki hyvin mutta neuvolatäti sanoi että käteen tuntuu vauva siltä että missään tapauksessa ei mikään pieni vauva ole tulossa ja että on tosi hyvä että meidän kokoarvio on jo 37+0 eikä vasta lähempänä laskettua aikaa. Jippijee, just TON mä halusinkin varmaan kuulla :D

Mutta nyt pitää rientää (lue: lyllertää) laittamaan pesueelle bileitä :}

ONNEA UUDELLE VUODELLE 2010!

Ohdis & Voitto 31+6
 
Salama83
Mä jotenkin veikkaisin, että Jenni varmaan puskee omansa pihalle jo tässä lähiaikoina, kun eikös kaksoset yleensä synny etuajassa? Ties vaikka joku meistä muistakin innostuisi, jää nähtäväksi. Mutta päästiinpä ainakin kaikki vuoden 2010 puolelle. :D Oma pieni ei ole antanut vielä mitään merkkejä siitä, että tahtoisi pihalle (mikä on kyllä tosi jees). Vaikka mua silti jännittää tuo koko, maha tuntuu niin isolta ja vauva nahan läpi kanssa reilun kokoiselta, tosin neuvolassa ei ole sitä mitenkään kommentoitu. Pitää vissiin kysyä, jos kerran Ohdiksellekin oli pystytty kokoa käsikopelolta jotenkin arvioimaan (ei sentään mitään kilo-/gramma-arviota heittänyt?).

Mistä Köppänä ostit lämpöpussin ja paljon maksoit? Mulla on tuo vielä työn alla. Ajattelin käydä joku päivä ens vkolla lastentarvikeliikkeissä tsekkaamassa, jos siellä ois tuommoinen alessa. Tosin en oo ihan varma, saako sitä mun tahtomaa mallia vaan netistä vaiko kenties jostain muualtakin (se hiton vaikea E:llä alkava nimi).

Salama83 34+3
 
köppänä
Salama; ostin sen lämpöpussi, Eisbärchen, Tampereelta Lielahden Muksutallista, 29 euroa, on se kai normaalisti kalliimpi, ehkä peräti 35-45e? Kävin myös lähellä olevassa Lastentarvikkeessa, mutta niillä oli kaikki pussit loppu. Tässä linkissä on heti alussa sen kuva minkä ostin:
Babyidea - Vauvanhoidosta - Jokasään lämpöpussi

Tilasin myös Saksasta pari penkkiä autoon eli tälle kotona jo viipottavalle poikaselle uudet istuimet kumpaankin autoon, tarvitsee sitten vain kaukalon jalustaa siirrellä...

Nyt saunaan... koitan nyt levätä nää päivät kun mies on kotona, ettei vaan synnytys ainakaan mene ja käynisty ennen sitä sektioaikaa, johon on vielä yli kaksi viikkoa... kyllä on niin tukala olo ja vauva se vaan myllertää edelleen ja vaihtelee puoltaan...

köppänä
 
Noelia
Heips!
Jattikselle tosiaankin tervetuloa! Meillä on sama laskettu aika näemmä ;) Ja hyvää vuotta 2010!

Mä vihaan tätä pukemista!! Mutta tein uudenvuoden aattona todellisen aarrelöydön. Miehen kaapista löytyi kelkkailu / mopohousut, siis koooorkealle selkään ylettyvät toppikset joissa on edessä ihan hervoton "halkio". Se kaiketi normaali-ihmisellä taitellaan sinne vetskarin alle mutta mun maha mahtuu juuri sopivasti siihen "pussiin" :D Suosittelen käymään miehen kaapilla.. Nyt tarkenee taas ulkoilla esikoisen kanssa, loistavaa!

Mulla on vyötärönympärys 116 cm ja pituutta 170 cm.. alkaa jo tuntua, vähintään jos yrittää mennä 4-vuotiaan perässä sisäleikkipuiston labyrinttihässäkkään :p Joutuu kääntymään rappusista takaisin... Ja ei, oksennustauti ei vienyt turvotusta :D Sen sijaan mies oli uudenvuoden aaton samaisessa taudissa ja meni siis sekin vähän aneemisesti. Kaikilla meni kyllä ohi about 10 tunnissa.

Mä oon ostellut vaan vähän niitä vaippoja.. tänään viimeksi sen harsopaketin. Muut pitäisi olla tallella esikoiselta. En tosin ole kaivanut niitä vielä esille, että äippäloman pitkille viikoille jäisi ees jotain tekemistä. Viimeksi kaikki oli paikoillaan vähän liiankin etuajassa ja loppu viikot oli pelkkää odottamista ja makaamista. Ja jos nyt sattuu vaavi syntymään vko 37 ja tavarat on vielä varastossa, niin suoraan sanottuna ei haittaa :)

Suunnitelmissa on, että jahka työt loppuu /(11 aamua enää, jihaa!!), niin siirryn täyspäiväisesti tekemään lumitöitä ja kolaan vaikka naapurienkin pihat ja saunon päälle........ Nythän tota lumityömateriaalia olisi, mutta täytyy kans vähän toppuutella :) Pysyn ainakin sit kunnossa jos tulee tehtyä 6 viikkoa putkeen lumitöitä?!? Ja parhaassa tapauksessa synnytys käynnistyy edes vähän ennen viikkoa 42:p Maata mä en voi tällä kertaa muutenkaan, koska jos yritän niin esikoinen on heti pomppimassa kimpussa.

Mutta hyvää viikonvaihdetta ja vointia kaikille,
Noelia
 
jattis
hei ja hyvää uutta vuotta kaikille täältäkin suunnalta!

Jenni tosiaan hyvin mahdollisesti aloittaa koska kaksosilla usein kiirus pois vatsasta. Ystäväni synnytti kuukautta ennen laskettua aikaa omat tuplansa.

Minä en ole vielä mitään ostanut ja vähiin tulee ostokset jäämäänkin kun esikoiselle jo aiemmin hankittu. Ensi viikolla ajattelin sitten vähät tarvittavat hankkia. Alkaa jo ihan itseäkin jännittää kun osalla jo suuri päivä lähellä. Mulla tämä uusi raskaus on mennyt toistaiseksi jotenkin siinä sivussa. Vasta ihan viime aikoina ruvennut ajatteleen että mähän saan pian toisen lapsen. :)

Tänään tuli ulkoiltua kunnolla kun saatiin nauttia lapsenvahtipalvelusta. Veljeni tyttöystävänsä kanssa harjoittelemassa mahdollista omaa varten. Kerroin sitten kotiin palattuani että pääsivätkin pikavalinta ykköseksi aina kun jatkossa tarvitaan... ;)

Mitta näytti sellaista tulosta kun 114 jos oikein mies mittasi. Ajattelin että kumpu olis vielä isompi ollut mutta onhan tässä vielä aikaa sitä kasvattaa. Toivottavasti ei kuitenkaan ihan loppuun saakka vaan vatsa-asukki haluais jo ajoissa maailmaan tutustumaan.

Hyvää yötä ja alkanutta viikonloppua!
 
Jenni -81
Voipi olla että veikkauksenne osuu oikeaan.. Täällä on ollut sosi jännät paikat... Oli ti neuvola ja siellä se mun neuvolatäti sanoi, et eivät nuo kyl tuol enää kauaa pysy, kun ei raukoilla oo oikein tilaa. No verenpaineet oli sit koholla ja pissassa vähän valkuaista -+. No sanoi sit, et jos tulee huono olo tai paineet eivät laske, kun niitä kotona mittailee, niin sit vaan sairaalaan päivystykseen. Niinhän siinä sit kävi, et sinne päivystykseen ti iltapäivällä sit mentiin. Muuten kaikki oli hyvin, mut alkoi supistelee kovemmin ja kohdunsuu olikin 2cm auki. No jäinpä sitten sinne sairaalaan lepäilee. Ti-ke yö oli ihan tuskaa. Supisteli 7min välein. Sain supistustenestolääkettä ja kortsonipistokset, et vauvojen keuhkot kehittyvät vauhdilla. Sairaalassa makasin ja jännitin, et pysyisivät nyt masussa tän vuoden puolelle. Vuoden vaihdekin oli vähän erilainen, kun katselin raketteja sairaalan ikkunasta. No eilen tuli 34 vkoa täyteen ja supistukset rauhoittuivat sen verran, et PÄÄSIN KOTIIN :) Nyt on onneks raskaus jo niin pitkällä, et sanoivat, et jos ovat nyt syntyäkseen, niin enää ei estellä. Nyt aikas jänskä olo,et paikat ovat auenneet ja kohdunkaulan pituutta oli jäljellä kans 2cm. Nyt pitää tosiaan malttaa vaan levätä, kun toive kuitenkin olis, et pysyisivät viel pari viikkoa masussa. Sit olisivat jo niin hyvän kokoisia, etteivät tarvitsisis keskoshoitoa. Seuraava kontrolliultra on sit 12pv, et jos sinne asti ainakin pysyisivät viel masussa. Oli kyl siis aika jänskät välipäivät ja sit kun ei siel sairaalassa osaa nukkua, niin olin eilen ihan tötteröö, kun pääsin kotiin. Viime yön sain onneksi nukkua omassa sängyssä ja nukuin muuten ihan hyvin, mut 24-2 aikoihin supisteli taas n. 5min välein. Onneksi eivät olleet mitenkään kivuliaita ja menivät sit kuitenkin ohi.
Jattis tervetuloa mukaan ketjuun. Mulla ei oo aikasemmin lapsia ja nyt siis odotan kaksosia :)
Oikein hyvää UUTTA VUOTTA kaikille!

T:Jenni 34+1
 
Riinuli77
Mikä on Jennillä nyt vointi, onko ollut vielä supistuksia?Koitahan tosiaan levätä että vauvat kasvaisivat ja olisivat valmiita syntymään.
Minä kävin myös eilen äitipolilla tarkkailussa kun ylävatsaan tuli todella kova kipu (ei supisteluja) vaan todella kova yhtä jaksoinen kipu ja vauvan liikkeitä ei tuntunut pitkään aikaan.Polilla tutkittiin ja tarkkailtiin iltaan asti ja pissassa oli valkuaista ++, verenpaineet hieman koholla ja kun tuota vatsakipuakin tuli niin nyt sitten käyn äitipolilla kontrollissa jokatoinen päivä kun hieman raskausmyrkytykseen viittaa oireet.Käynnistys on jokatapauksessa viimeistään 38 viikolla joten enää olisi vajaat pari viikkoa h-hetkeen.

Noelia, täällä on myös miehen kelkaailuhousut ollut ehdoton suosikki tänä talvena, muut kun eivät mene viereenkään.Odotankin malttamattomana että saisi pukea omat toppavaatteet päälle.
Meillä on vauvalle kaikki tarvikkeet valmiiksi hankittuna kotona mutta en ole vielä laittanut niitä paikoilleen ,ehtiipä nuo sittenkin kun vauvan kanssa kotiin tulee.
Ihan pienimpiä vaatteita pesin ja silitin valmiiksi lipastoon että on sitten jotain valmiina.

Mutta nyt lähden kuopukselle laittaan aamupalaa, paltaan.
Riinuli 36+4
 
Kappe82
Mahtavaa vuotta 2010 kaikille!!

Vihdoin on reissut takana ja voi alkaa oikein keskittyä tähän ODOTTAMISEEN. Pesukone jyllää pikkuisia vaatteita ja koitan käännellä ja väännellä tavaroita kämpässä, että jotenkin tänne sitten mahduttaisiin.

Onkos teillä muilla ollut jo viimeinen lääkärin tarkastus?
Mullahan oli silloin viikko sitten, ja mitä jäi käteen....
- sf-mitta 32cm
- raivotarjonta (eikä kuulema enään pitäisi kääntyillä)
- käsikopelolla arvioitu paino (lapsen siis ;)) 2,5kg
- kohdun suu pehmeä, mutta kiinni
- kohdunkaula 2,5 cm (eli 0,5cm lyhentynyt)
- painoa paukahtanut lisää n. 11,5 kg lähtöpainosta
- hemppa oli noussut rautatabujen aloituksesta ja oli nyt siis 117
- verenpaineet yms. ok
- pää aika alhaalla, mutta ei vielä kiinnittynyt

Nyt alkaa fyysisesti olemaan sen verran kremppoja, että olisin hyvinkin valmis hankkimaan uuden kropan. Selkä huutaa hoosiannaa ja alapää samoin. Muuten kyllä toivon että kaveri tulee vasta lähempänä laskettua aikaa, on tässä vielä sen verran puuhaa (niin käytännön hommia kuin ajatustyötäkin asian kanssa). En nimittäin oikein millään vieläkään usko, että ihan justkohtapian meitä on kolme! Kaipa sen tajuaakin vasta kun nyytti on saatu kotiin.

Onpas Jennillä ollut jo jännät paikat! Toivotaan että kaverit nyt hiukan ehtisivät vielä kasvaa. Tule kertoilemaan sitten tilanteen kehityksestä.
Ja Riinulilla kanssa jännät paikat.... Saa nähdä kuinka paljon saadaan pikkusia maailmaan jo tässä kuussa :) Hienoa joka tapauksessa että päästiin kaikki tämän vuoden puolelle. Itse oon ainakin varsin iloinen että tulee ennemmin alkuvuoden kuin loppuvuoden lapsi, vaikkei tätä mitenkään ajoitettu olekkaan. Eipä ainakaan ole koulussa sitten se kaikista nuorin. Totta kai pääasia että ylipäätään saa lapsia oli ajankohta sitten mikä tahansa.

Mä en nyt oikein tiedä pitäiskö vielä jotain hommata... Rintapumppu ehkä... Onko teillä semmosta? Vai pitäiskö odotella että lähteekö maitoa ylipäätään tulemaan... Mulla ei ainakaan oo minkäänlaista "ternimaitoa" tai vastaavaa ollu vielä havaittavissa.

Mimi: Me ollaan ostettu se Gragon logigo s kaukalo. En sit tiedä onko hyvä vai huono, mutta ainakin kivan värinen ;) Siinä on myös se jalusta minkä saa turvavöillä kiinni, joten helppo kliksauttaa paikoilleen (meillä ei oo isofix-kiinnikkeitä autossa). Lisäksi siihen saa tarvittaessa ostettua matkarattaat, mihin kaukalon saa kiinni (niin varmaan kyllä melkein kaikkiin muihinkin kaukaloihin).

Jattikselle paljon tervetuloa, kivaa saada vielä uusia "helmikuisia" :)!

Nyt takaisin puuhailemaan :)

Kappe & Oiva 35+6
 
Salama83
Uskomatonta, että me voidaan jo oikeasti sanoa, että laskettu aika on ens kuussa. Vähän hirvittää, mut sillai hyvällä tavalla. Olen oikeastaan odottanut, milloin iskee paniikki, mutta kaikki tuntuu ihanan luonnolliselta. Nyt kun mullekin on alkanut ilmeentyä vähän raskausvaivoja, sitä jo melkein odottaa synnytystä malttamattomana. Tai ainakin näistä nivelvaivoista pääsemistä. Välillä mä pelkään, että mun sormet jäävät tämmöisiksi särkynakeiksi. Tosin uskon ja toivon, että johtuu puhtaasti turvotuksesta ja häviää sitten kun pieni saapuu maailmaan.

Kappe kyseli neuvolalääkäristä. Mulla on se vasta reilun parin viikon kuluttua, ens viikolla on sentään neuvola. Olisi laittanut lekurin jo siihen, muttei ollut vapaita aikoja. Kokoarvioon ultraan pääsen pari viikkoa ennen laskettua aikaa, se kyllä vähän jännittää. Mitä, jos pieni osoittautuu liian isoksi, niin otetaanko mut heti sisälle johonkin leikkausjonoon vai varataanko siellä joku käynnistysaika tms? Ajanvarauksessa ei osattu sanoa.

Rintapumppua olen itsekin miettinyt ja jopa tutkiskellut netistä, mutten ole vielä hommannut. Olettaisin, että voisi olla kätevä, mutta mistäpä sitä sitten tietää. Monelta jäävät ne vissiin kokonaan käyttämättä, kun eivät sitten tarvitsekaan, toiset eivät puolestaan olisi pärjänneet ilman. Jos ostan, taivun luultavasti Aventin sähkö- tai käsikäyttöiseen pumppuun (hintaeroa noilla on kyllä keskenään aika paljon, enkä tiedä, kumman valitsisin). Muista merkeistä olen kuullut enimmäkseen vain pahaa, tai ainakin sellaista, että Avent on paras.

Meilläkin on tuo Gragon logigo s -kaukalo. Saatiin se miehen siskon perheeltä ILMAISEKSI, eivät suostuneet ottamaan mitään (kuulemma vaan iloisia, kun saavat varastoa tyhjennettyä). Käytettynä en tosiaan uskaltaisi moista ottaa keneltä tahansa, mutta sukulaiselta kyllä. Opiskelin sen käyttöäkin joku päivä: aika paljon kaikkia säätöjä ja iski jo ahdistus toisinaan, mutta eiköhän tuotakin opi käyttämään (samaa hysteriaa koin Brio Kombi -vaunujemme kanssa, kun LIIKAA säätöjä, ohjeita, nappeja ja ominaisuuksia. Onneksi lopulta niihinkin tuli jotain tolkkua). Silloin mietin, että miten ihmeessä vähän yksinkertaisemmat vanhemmat pärjäävät. XD

Riinulilla hurjia uutisia (mua ainakin pelottaa raskausmyrkytys), mutta onneksi sitä kontrolloidaan säännöllisesti ja oireet otetaan aina tosissaan. Aika ramppaamistahan tuo varmasti on, kun joka toinen päivä pitää äippäpolille mennä, mutta todellakin hyvä juttu. Toivottavasti osoittautuu vääräksi hälytykseksi ja jos ei, onneksi on tosiaan enää pari viikkoa siihen käynnistykseen :)

Jenni tuntuu tosiaan olevan meitä muita pidemmällä, kun supistelee ja olet sairaalaankin joutunut. Tosin mä en ole varmaan koskaan kuullutkaan kaksosista, jotka olisivat laskettuun aikaan asti odottaneet. Tietty sitä toivoo, että mahdollisimman pitkään viihtyisivät äitinsä suojissa ja vahvistuisivat. Silti mä jotenkin veikkaan, että saadaan aika pian ekat vauvat tähän meidän ketjuun... Onneksi olet päässyt hienosti jo tuon 34:n paremmalle puolelle. Munkin neuvolatäti tosiaan oikein erikseen onnitteli lukeman ylittyessä :)

Tulipa kauheasti tekstiä, sorry! Keksin vaan sijaistekemistä, kun pitäisi lähteä ulkoiluttamaan koiria eikä mua ihan vielä huvita ;) Siellä on pimeetä ja kylmää! Hurtatkin nukkuvat niin nätisti, eivätkä katsele syyllistävästi vieressä. Asetin aikarajan: tunnin päästä mä lähden viimeistään ulkoilemaan, silloin on jo valoisampaa ja ties vaikka himpun verran lämpimämpääkin. Loppupäivästä on luvassa hakureissu, kun käyn noutamassa mun huuto.netistä huutaman pinnasängyn reunapehmusteen joltain tyypiltä. Sen jälkeen ajattelin piipahtaa lastentarvikeliikkeessä tsekkaamassa noita lämpöpusseja ja lopuksi kaverin luokse ihastelemaan huomenna kuukauden täyttävää pientä poikaa <3

Salama83 34+6
 
Salama83
Unohdinpa muuten mainita, että huomasin toissapäivänä ekaa kertaa kunnolla pieniä tippoja mun rinnoissa. Tuli oikein molemmista. Tuijottelin niitä sitten siinä ihastuneena, kun olen kuullut, että toiset alkavat erittää maitoa (?) jo ennen lapsen syntymää, mut meikällä ei ollut mitään merkkejä moisesta. Nyt tekisi tietty mieli aina välillä puristaa ja katsoa, tuleeko tippoja yhä, mutta se ei vissiin olisi kovin järkevää?
 
Riinuli kirjautumatta
Äippäpolilla käyty ja huomenna jo uudestaan kun loppiaisena ei näitä ns. kontrolleja mielellään tehdä, tilanne ennallaan valkuaista virtsassa, verenpaineet koholla ja lievää turvotusta.
Kaukaloista oli ollut juttua,meillä oli edellinen kaukalo tuo gracon logico s, nyt ostimme britaxin römer baby safen jalustalla, aikalailla samanlaisilta tuntuivat.
Kappe kysyi tuosta viimeisestä lääkärintarkastuksesta, itse peruin tuon neuvolalääkärin kun rampaan tuolla äitipolilla, mutta tässä tämänpäiväisiä mittoja;
-sf-mitta 36cm
-raivotarjonta, pää kiinnittynyt
-kohdunkaulaa jäljellä reilu 1cm
-kohdunsuu pehmeä ja auki 2-3cm
-vauvan kokoarvio ultralla ja käsikopelolla 3600-3800g
-hemppa 116
-verenpaine 90/155

Rintapumpuista oli myös juttua ja suosittelen ehdottomasti tuota aventia joko sähköisenä tai käsikäyttöisenä, minulla on kuopukselta jäänyt tuo käsikäyttöinen, mutta kolmoselta minulla oli lainassa tuo sähkökäyttöinen kun luovutin äidinmaitoa ja molemmat ovat ehdottomasti hyviä, vaikka ovatkin hintavampia kuin muut.Mutta esim. emman rintapumpulla en saanut herumaan yhtään tippaa maitoa!

Meillä on sitten tuo kaukalon lämpöpussi mystisesti kadonnut ja alkaa jo tuntumaan ettei sitä ainakaaan meiltä kotoa löydy, jokapaikka on nimittäin kaivettu , ei kai se auta kun uusi ostaa jos sitä ei löydy!

Jenniä jännäilen joko on alkanut tapahtumaan kun ei ole kuulunut pariin päivään mitään!?

Jahaa anoppi pökäsi kylään, täytyy lopettaa!
Riinuli 36+5
 
Ohdis
Salama, maidon puristelua ei tosiaan kovinkaan suositella mutta kyllä sä pari tippaa voit herauttaa jos haluat sitä ihmetellä ;}
Mulla on maitoa herunut ainakin se pari kk, mikä on mulle uutta. Aiemmin maitoa on tullut vasta ihan lähellä laskettua aikaa.

Rintapumppua mulla ei ole itsellä ollut koskaan. Kakkosen aikaan sellainen oli lainassa sairaalasta, kun vauva oli teholla keskoshoidossa ja täytyy sanoa että mun maidontulo kuoli aina siihen paikkaan kun tissit näki sen laitteen. Olen siis aina lypsänyt (hah, pikkasen on lehmä olo :D ) käsin.

Neuvolalääkäriajasta ei ole vielä ollut puhe mutta veikkaisin että kuukauden päästä se kai viimeistään olisi...Pitäisikin muistaa kysyä neuvolasta että mites kun meidän ainokainen neuvolalääkäri on mun lapsuudenaikanen ystävä, että ei kai mun sille tarvii mennä =O

Riinulille kovasti jaksamista ja raportoihan välillä miten on mennyt. Vajaa kaksi viikkoa sulla enää, huh. Aika mennyt tosi nopsaan!

Tänään olisi luvassa pinnasängyn kasaus ja sitten jännäilen kaveria joka soitteli aamulla matkalla synnärille, vissiin oli alkanut lirisemään lapsivettä :} Sieltä on siis tulossa meidän tuleva kummilapsonen.
Muuten ei uutta auringon alla, olen väsy kun miehen muksut oli meillä 4 päivää ja Voitto punkee päätään lähtökuoppiin. Kävely on yhtä tuskaa...vaan ei auta, kauppaan se on mentävä tänäänkin :}

Ohdis & Voitto 32+3
 
Jenni -81
Kiitos kysymästä, ihan hyvää tänne kuuluu. Supistelee välillä, mut ei onneks mitenkään pahemmin. Nyt ollut aika väsynyt ja kävely on aika tuskaa, kun toi neiti a on jo kiinnittynyt ja valmiina synnytyskanavassa, niin painaa sen pää välillä inhottavasti tonne haaruksiin, au!
Harmi että Riinulilla edelleen noita raskausmyrkytyksen oireita. Onneksi oot jo kuitenkin noin pitkällä, et ei haittaa vaikka syntyisikin ja on jo kyl hyvän kokoinenkin :) Hyvä et tarkkailevat sua nyt noin usein. Uskon että kaikki menee hyvin. Tsemppiä kovasti :)
Meidän neidit on suunnilleen sellaisia kaksi kiloisia, et saisivat kyl pysyä tuol masussa viel jonkin aikaa kasvaakseen hiukan lisää. Nyt oon mittaillut kotona verenpaineita, niin ovat olleet lukemat ihan hyvät. Mikä kummallista, niin oon laihtunut pari kiloa. Painoa on siis tullut nyt reilu kahdeksan kiloa raskausaikana, mikä taitaa olla aika vähän. Tuntuu, et vaik kuin syön, niin noi vauvat vievät nyt kaiken energian, ruuan ja rasvan, mitä mun kehossa on. Toisaaltaan hyvä, kun reisistä ja pepusta sellarit kadonneet :) Sisko kyl sanoi, et se on vaan väliaikaista, et takaisin tulee ja vauhdilla, höh ilonpilaaja;)
Sain varattua torstaiksi neuvolankin, kun eivät neidit nyt syntyneetkään, mitä se mun terveydenhoitaja veikkasi. Saa sitten nähdä to, et laihdunko yhä vai tuleeko painoa pikku hiljaa taas lisää.
Meillä oli viikonloppuna muuttopuuhia. Oli kyl pikkaisen vaikea olla tekemättä itse mitään. Oli niin paljon apureita, etten ehtinyt edes katsoa, mihin ne niitä tavaroita laittoi. Tänään kun kävin siel uudessa kodissa, niin huomasin et osa vaatteista oltiin vaan mätkitty sikin sokin kaappeihin ja tavarat vähän missä sattuu.. Saa siis järjestellä itse uudelleen sitten, kun pystyy. Kuitenkin olin tosi kiitollinen, et saatiin muuttoapua, kun ei ite tosiaan pysty/saa tehdä yhtään mitään.
Mulla on kans jo pari kuukautta tihkunut maitoa rinnoista.
Sain siskolta rintapumput, just sellaisen aventin sekä sähkö että käsikäyttöiset. Pitää sitten katsella tarviiko sellaisia. Kovasti kehuja kuullut, että avent-merkkinen on hyvä.
Mekin muuten saatiin vauvatavaraa joululahjaksi, lakanoita, tuttipulloja, kaestovaippoja ym..Muutenkin nyt alkaa kyl olla kaikki tarvittava koossa. Lastenhuoneen vaatehuonekin on täynnä vaatteita (vaatteet molemmille vuodeksi eteen päin)
No nyt tarttee lähtee iltapuuhiin ja nukkumaan.
Kirjoitellaan taas..
Jenni 34+3
 
Salama83
Mahtia loppiaista kaikille! Meinaatteko tänään riisua kotia jouluvermeistä vai onko se jo tehty? Tietty toiset tykkää pitää koristeita melkein juhannukseen ;) Mä alan kohta purkaa tuota meidän ikikuusta, laitan sen vintille odottamaan pikkuisemme ekaa joulua :D

Sit vähän purkausta. Mä niin toivoisin, että tämä meidän Möykky olisi aktiivisempi epeli. Huolestuttaa mua tuon tuosta, kun ei liiku kauheasti. Kuulemma etuistukka vaimentaa iskuja tehokkaasti, mutta silti toivoisin, että tuntisin niitä enemmän. Kyllä mä joka päivä jotain tunnen ja liikelaskentaa tehdessäni olen saanut ne 10 liikettä tunnissa tuntumaan, mutten kyllä ihan aina. Mitenköhän sitä pääsisi tästä pessimismistä eroon, kun ihan alussa pelksin keskenmenoa hulluna ja nyt vauvan ollessa jo lähes täysikasvuinen tulee tarkkailtua liikkeitä lähes neuroottisesti ja huolehdittua...? Oiskos kellään ideoita tai lohdun sanoja tyyliin: ei munkaan lapsi jatkuvasti mökästä mahassa? :)

Täällä on ihan pirun kylmä, jotain -20 astetta. Mies oli ihana ja lenkitti koirat (mä sain tehdä lämpimässä keittiössä ruokaa) ja sit tyyppi vielä roudasi sylikaupalla polttopuita sisälle. Jälkimmäistä en oo tehnyt nyt pariin kuukauteen, kun ei tuo kantaminen tunnu oikein miellekkäältä. Eipä se kyllä yleensäkään, mutta nyt tulee suojeltua vauvaa rehkimiseltä.

Jeps, sit ruokalevolle. Tein ihan hullun hyvää jauhelihakeittoa ja sitä tuli kyllä syötyäkin sitten... :)

Salama83 35+1
 

Yhteistyössä