Helmivauvat 2010

  • Viestiketjun aloittaja Kappe82
  • Ensimmäinen viesti
Piiku82
Uskaltaisinko jo ilmoittautua iloiseen joukkoonne?? Mieli on niin varovainen kovan tahkoamisen, toivosta luopumisen ja yhtäkkisen luomuihmeen vuoksi!

Minulla siis 5+1 ja LA jotain 11 tai 12.2.2010 riippuen lasketaanko se hedelmöittymispäivästä vaiko ed.kuukautisista. Mutta hyvin varovaisesti ja pienesti toivon ja haaveilen tulevasta/jatkuvasta raskaudesta.

Olen 27 ja mieheni 29 kanssa yritetty enempi ja vähempi vauvaa ja lapsettomuustutkimuksiinkin saatin jo lähete, yritystä takana siis vuosi!

lääkärin suosituksella otettiin huhtikuussa lomaa koko lapsiasiasta ja kuinkas sitten kävikään...?? Aina niin säännölliset menkat ei alkaneetkaan viime viikon torstaina ja minähän vain kirosin itseäni, että mikä tässä kropassa nyt prakaa!!Viime perjantaina olimme sitten Kivenlahtirockissa ja 3 kaljaa saivat oksennuksen lentämään 6 tunnin ajaksi kunnens otin pahoinvointilääkettä...kummastelin moista mutta en edelleenkään uskonut raskauteen, ihanaan raskauteen!

Sunnuntaina, kun mies sanoi saunan jälkeen altaassa ollessamme, että "sun tissit on kauhean kokoiset ja sinisiä verisuonia täynnä" niin aloin vähän jo ajattelemaan testin hakua. Kymmeniä testejä olen hakenut ja pissaillut tikkuihin sydän toivoa täynnä, turhaan! Nyt kuitenkin rinnat olivat piukeet, kipeät, turvonneet, verisuoniset ja nännit tummuneet.Olo ei enteillytkään menkkojen tulosta joten maanataina marssin raivoisasti apteekkiin, nappasin halvimman, apteekin oman testin kouraani ja ajoin(kaahasin) anoppilaan takaisin ajatellen, ettei se v....u ole kuitenkaan tästä kiinni, miksi olisi, ei voi olla, en voisi olla niin onnekas.(vietimme anoppilassa siis vapaita, helppo kätkeä tällaiset tunteet). Vessaan, housut alas ja tikku ulos kuoresta.Pissasin parin sekunnin ajan kunnes testi-ikkunaan ilmestyi kaksi vahvaa viivaa ja en ollut uskoa silmiäni!! Eka neuvola on sitten heti juhannuksen jälkeen eikä malttaisi millään odottaa sinne asti, saatikka ekaan ultraan :(

En siis ole uskoa tätä asiaa, oireita on niin vähän, että olen koko ajan varautunut pahimpaan. MInulla on takana km, joten siksi olen psyykannut itseäni...haluaisin niin iloita ja huutaa ja riemuita....silitellä masua...OLLA VAAN TÄYSI ja RASKAANA loppuun asti! Oireita minulla ei ole kuin ummetus, närästys ja vihlaisut, nippailut ja kiristykset alavatsalla. Pahoinvointia ei....Yskiminen ja äkkinäiset liikkeet sattuu myös. Tuntuisi todemmalta jos oksennus lentäisi :D

Ja sitten mies!!! Hänhän ei oikein osaa puhua mitään koko asiasta, hokee vain " päivä kerrallaa, pikkuhijaa..." Aargh!!Raivostuttavaa!!!Onneksi minulla on läheisin ystäväni joka päivä langan päässä, jolle saan tuntoja purkaa ja äidille kun soitin ja kerroin, niin se hyppäsi heti junaan ja matkusti tänne minun ilokseni 850km:n päästä.

Että tällaista tänne...ja oikein paljon onnitteluja jokaisella iloiselle odottajalle!
 
Piiku82
Kappe 27+32 (esikoinen) L.A 3.2
Puhina 27+47 (esikoinen) L.A 3.2
Riinuli77 31+32 (viides) L.A 3.2
Alma2010 (esikoinen)
Salama83 26 + 29 (esikoinen) L.A 8.2
Liinuska81 (esikoinen) L.A. 11.2.
Krisse81 (kolmonen) L.A. 11.2
Piiku82 27 + 29 (esikoinen) L.A 11.2
Hansu78 30 + 35 (esikoinen) L.A 14.2
Tiptap (esikoinen) L.A 14.2.

laitoin itseni tuohon listaanne :)
 
Salama83
Piiku82lle isot onnenhalit! :) Varmaan tuntuu entistä hienommalta, kun on ehtinyt tahkota jo vuoden. Epäusko on tuttu tunne täälläkin, samoin nuo vähäiset oireet. Mutta koska tikkuun kerran ilmestyi kaksi viivaa, niin raskaana ollaan. Saat siis iloita, vaikka vielä varovaisesti lähipiirissä :)

Heiiii, mä haluan, että joku muu ilmoittautuu ja saa lasketuksi ajaksi saman kuin mä. Sitä odotellessa...
 
Salama83
Tein muuten mun ja miehen vanhemmille tyynyliinat, joiden avulla kerrotaan tästä hommasta viikonloppuna. Mun porukat saa ehkä kuulla jo tänään, jos tulee hyvä tilaisuus. Miehen porukat nähdään sit huomenna, jaiks. Voi kyllä olla, että sunnuntainakin vasta kerrotaan.

Kirjoitin mun mutsin tyynyliinaan toiselle puolelle "Äiti" ja toiselle "Mummi", faijalle laitoin "Isä" ja kääntöpuolelle "Vaari". Annetaan ne niin, että he näkevät vaan tuon Äiti/Isä-puolen ja sanotaan vaan, että tämmöinen pieni lahja heille tuli askarreltua. Saa nähdä, joutuuko vihjaamaan, että helmikuussa voittekin sitten kääntää sen toisinpäin... XD

Miehen porukoille laitettiin vastaavasti Pappa x2/Pappa x3 ja Mummu x2/Mummu x3, kun heillä on jo kaksi lastenlasta. Tosin Isännän porukat on kyllä sen verran vauvamyönteisiä, että varmaan arvaavat jo tosta ekasta puolesta. Mun vanhemmille tulee oletettavasti ihan yllärinä, kun olen koko aiemman elämäni paasannut, että minustahan ei sitten äitiä tule ja että kuinka kamalia kaikki lapset on. (Voin vaan kuvitella ystäväpiirin reaktiot, kun tuli käännettyä kelkkaa aika vahvasti. Jotenkin naimisiinmeno vaan muutti näkökantaa asioihin ja kaipa iänkin karttumisella on jotain tekemistä sen kanssa).

Teki vaan mieli viestiä asiasta jotenkin muuten kuin vaan paukauttamalla päin näköä. Etenkin mun vanhemmille, kun äiti on ainakin ihan hulluna vauvoihin. Se kyllä varmaan sekoaa. (Eli jos musta ei kuulu, niin mut on halattu hengiltä) :D
 
puhina
Hei jälleen!

Lämpimät onnittelut Piikulle! Toivotaan että pikkuinen pysyy mukana ja asiaankuuluvat oireetkin säilyvät, vaikka kenpä sitä hirveää kuvotusta tahtois kuitenkaan kärsiä vaikka asia sen myötä vois 'varmemmalta' tuntuakin.

Tääl on ollu pieniä tuhrutteluja muutaman päivän välein, mut kaiketi voi olla rauhassa. Soittelin kyllä aamulla lääkärillekin, mut sanoivat et ei noista kannata viel huolestua.. Et kyllä sieltä tulee sitten kunnolla verta ja ainesta ulos jos kesken menee. Hurja vaan tämä takaraivossa kytevä pelko, vaikka kovin onnellinen olenkin ja koitan pysyäkin hyvällä mielialalla.

Salama; tyynyliina-ideasi kuulosti hauskalta! Ihanat vanhemmat teillä! Kyllä me täältä sit huudellaan sun perään, jos et rutisteluiltasi ehdi vastaamaan heti alkuviikolla! :)

Mulla on vatsan yölliset närästelyt ja vihlaisut jääneet pois, mut nopeat liikkeet (esim.nousu kumarruksista) aiheuttaa kipua vatsanpohjassa. Kai siel kiinnikkeet tempoilee ja uneliaisuus, kera aristavien tissien ei ole hävinnyt minnekään! *haukotus* taas :D

Eilen kävin ostamassa parit caprit kesää ajatellen.. katsoin jo ensin et mustathan mä otan, mut jotenkin sit mietin et vois kai sitä olla pirteä odottava äiti ja etsiä vähän väriäkin päälle jatkuvan mustan sijaan ja kaivelinkin sitten koriini vielä kirkkaanpunaisetkin :D Koko 40 tuntui sopivalta, normaalisti on menny38, mut nyt jo tuntuu et vatsa on jatkuvasti niin turvoksissa et joidenkin farkkujenkin käytöstä on jo täytyny luopua ku tuntuu et painaa niin pahasti. Paino ei ole siis kuitenkaan vielä noussut, vaikka syötyä tuleekin tiheämpään, mut suht terveellisesti kuitenkin.

Millähän tota turvotusta sais vähemmäks?

Huomen pääseekin vuorokaudeks mökille! Joskohan tuota uskaltaisi talviturkin heittää?!! Tuntuu kyllä hurjalta koko ajatus, kun koko ajan viluttaa jo valmiiksi muutenkin. Saas nähdä!

Mitäs viikonloppusuunnitelmia teillä on?

Parhain terveisin,
Puhis


Koodi:
[url=http://lilypie.com][img]http://lbdf.lilypie.com/GOkKp3.png[/img][/url]
 
Hansu.
Tervetuloa uusille, kiva kun porukka lisääntyy :)

TipTap: Tästä Norjan käytännöstä mäkin kyllä järkytyin. Ja vielä enemmän kun aloin mun anopille tuosta puhua, niin se oli aivan pöyristynyt, että miten voin edes miettiä tuollaista. Raskauden pitäisi kuulemma olla positiivinen asia eikä tuollaisia asioita tarvisi edes miettiä. Mutta ymmärsi kyllä, kun kerroin, että jos sitä ultraa ei mulle olisi silloin viimeksi Suomessa tehty, niin olisin kulkenut ties kuinka kauan kuollut 12 viikkoinen sikiö kohdussa, kun mulla se ei tullut itsestään ulos. Mitä kaikkea tulehduksia siitä olisi voinut seurata ja olisipa ollut kiva mennä viikkoja eteenpäin ilman mitään pahaa aavistusta. Kuollut sikiö kun voi olla kohdussa pitkäänkin jos sitä ei huomata ultrassa. Joten aion täälläkin vaatia edes tuon ultran siihen keskenmenoon vedoten, vaikken sitä seulaa tietenkään saakaan. Mutta näkeehän siitä nyt ainakin elimet, raajat, elonmerkit, sydämen, mitat ja sen nenäluun, josta voi jo päätellä paljon. Mun mies ei halua enää kuullakaan mistään downin sydroomasta tai muista negatiivisista asioista :/ Näin sitä voi rajan toisella puolella olla ihmisillä ihan erilainen asenne näihin asioihin... täällä nyt ollaan muutenkin niin yltiöpositiivisia :D

Täällä kyllä on sekin, että vammaiset lapset ovat samassa koulussa terveiden lapsien kanssa, heillä on vain avustajat mukana. Tämä siksi, ettei haluta jaotella ihmisiä terveisiin ja ei terveisiin tälläisissä asioissa. Sinänsä hyvä, koska lapset oppivat sitten suhtautumaan vammaisuuteen paljon suvaitsevammin. No niin tai näin.. maassa maan tavalla :)

Ja toivottavasti tosiaan meidän kenenkään ei tarvitse tämän enempää asiaan perehtyä. Harvinaisiahan nuo kromosomimuutokset ym. kuitenkin on onneksi!!!
 
Tiitu-85
Heipä hei taas!

Empäs näköjään muistanut itseäni viimeksi listaa lisätä joten päivitetään se nyt.
Kappe 27+32 (esikoinen) L.A 3.2
Puhina 27+47 (esikoinen) L.A 3.2
Riinuli77 31+32 (viides) L.A 3.2
Alma2010 (esikoinen)
Salama83 26 + 29 (esikoinen) L.A 8.2
Tiitu-85 (esikoinen) L.A 10.2
Liinuska81 (esikoinen) L.A. 11.2.
Krisse81 (kolmonen) L.A. 11.2
Piiku82 27 + 29 (esikoinen) L.A 11.2
Hansu78 30 + 35 (esikoinen) L.A 14.2
Tiptap (esikoinen) L.A 14.2.

joku tuolla kirjoitteli ettei tahdo vieläkään uskoa että plussasi ja sama tunne täälläkin päin, testejä oon tehny kaksi ja vielä tekis mieli tehdä,ja vaan siksi ettei oikein tunnu vieläkään uskovan koko asiaa vaikka plussa on ollu tiedossa jo viikon päivät.

Me ei olla vielä kerrottu kenellekään, tosin mun tekis niin miele kertoa äidille.Tosin tiedän että jos se tietäis niin alkais taatusti hössöttää niinkun sillä yleensäkin on tapana =).Ehkä nyt on kuitenkin paras odottaa sinne rv 12 ja sitten vasta kertoa.

Millaset juhannus suunnitelmat teillä muilla on????Meijän oli tarjoitus lähteä isolla kaveri porukalla mökille mutta ei nyt sitten lähdetäkään kun olisi aika vaikeeta selittää miksi ei esim juo alkoholia vaikka en siis itse yleensäkään juo kun muutaman joskus mutta juhannus on yleensä sellainen jolloin tulee jotain vähän otettua mutta ei tänä vuonna.

Juu kai mä taas tältä kertaa lopettelen.

Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Salama83
I'm back! Eikä edes halattu hengiltä :) Oli sellainen järkytys, tosin positiivinen kylläkin, että menivät niin omat kuin miehen vanhemmat hetkeksi ihan hiljaisiksi. Mun porukat oli kuin puulla päähän lyötyjä, nehän eivät ensin tuntuneet käsittävän koko asiaa. Hehehee.

Mielenkiintoista lukea tuosta Norjan systeemistä, on kyllä aika erilainen kuin täällä. Tykkään kyllä Suomen käytännöistä, kun ultraan pääsee suht aikaisin. Olen kyllä vielä pohtinut, pitäisikö käydä varhaisultrassa tsekkaamassa, että pikkuisella on kaikki hyvin. Täytyy katsoa, mihin sitä kallistuu. Olisin vaan niin utelias näkemään tuon meidän pienen. <3

Ihanaa, vaikkakin sateista, viikonloppua kaikille! Nauttikaamme olostamme :)
 
Salama83
Aijoo, tosta juhannuksesta: me ollaan kanssa menossa isolla kaveriporukalla mökille. Aion kyllä mennä mukaan, kun yleensäkin olen ollut lähes nollalinjalla (ei toi alkomahooli oikein maistu). Miehelle on tärkeää nähdä kavereita enkä halua sitten rajoittaa sitä, saati viettää jussia yksin kotona. Keskityn sit vain grillaamiseen ja saunomiseen :) Tosin jos meno on liian villiä ja alkaa ahdistaa, pääseehän sieltä sitten yhden yön jälkeen poiskin. Vähän toki jännittää, että mitä jos joku kysyy suoraan. Pitää koittaa kierrellä jotenkin, hmmm....
 
Riinuli77
Ihanaa kun on uusia odottajia tullut mukaan.
Salama, minä olen myös tuota varhaisultraa pohtinut, tai itse asiassa soitinkin jo aikaa siihen, mutta kun lomakausi on meneillään niin meni ajat heinäkuun puolelle, joten taidan sitten odottaa niskapoimuun saakka, toiseen paikkaan jäin jonottamaan peruutusaikaa.

Ei suomessakaan ole kovin kauaa päässyt 2 ultraan automaattisesti, kun odotin kolmatta joka nyt siis 6v niin sai valita meneekö np vai rakenneultraan.Mutta aiemmissa raskauksissa oli vain tuo rakenneultra jos mitään hämminkiä ei ollut.

Mökillä mekin ollaan yleensä juhannuksena, mutta taidetaan nyt jättää väliin tai pitää vielä miettiä asiaa, vaikka siellä paljon onkin tilaa niin kuulosti että olisi myös paljon menossa väkeä, joten taidetaan suosiolla jäädä kotiin.


  • Täällä oireilu on melko lievää , jonkinverran pahoinvointia ja väsymystä, mutta ei pahasti ollenkaan.Ensi viikolla ekaan neuvolaan ja kyllä siellä tosiaan otetaan verikokeita (varmistin vanhoista neuvolakorteista).
    Nyt täytyy painua kuopukselle puuron syötämiseen kun alkaa kuulostaa tosi kiukkuiselta!
    Täällä pohjoisessa näyttää tulevan aurinkoinen päivä.
 
Liinuska81
Kiva kun porukka kasvaa. Tervetuloa ja onnea uusille plussaajille! :)
Näyttääpä muuten kasaantuvan nuo meidän alustavat la:t samoihin päiviin...

Mulla on iskenyt kauhee alaselkäkipu. Ei siis mitenkään raskaudesta johtuva. Eilen illalla oli pakko ottaa yks panadol että sais nukuttua. Ehkä siitä pikkasen apua oli. Mutta aamulla taas kamala kipu. No päätin sitten aamulla sivellä kipukohtaan vähän Voltarenia kun kyljessä ei varoitusten joukossa mainittu mitään raskaudesta. Kun olin jo laittanut voidetta, googlasin vielä varmuuden vuoksi asiasta, ja tietty sieltä löytyi ettei Voltareniä suositella käytettäväksi raskauden aikana. Käääääk!! Mäpä sitten hilpasen saman tien suihkuun pesemään rasvaa pois. Varmaan joo hieman ylireagointia. Rauhoittelin itseäni että kyseessä oli vain yksi kerta (ei säännöllinen käyttö) ja käyttöä ei suositella varsinkaan viimeisen kolmanneksen aikana. Joten koitan olla stressaamatta asiasta ja olen sitten käyttämättä kyseistä tuotetta enää ja kestän kivut kuin Nainen. Tuntuu että ei vaadi kyllä paljoa että saa itselleen kovat syyllisyydentunnot, että onko aiheuttanut jotain harmia. :( Jos tulis km niin varmasti vakuuttaisin itselleni että syy on se saakelin voltaren. :S Mutta toivotaan että alkiolla kaikki hyvin... <3

Niin ja tällä viikolla juuri 5+0 päivänä kesti monta tuntia alavatsakipu + ummetus. Vähän pelästyi että onko kaikki hyvin. Mutta koska vuotoa ei ollut ja meni ohi, niin kai kyse oli kohdun kasvukivuista. Taitaa olla kuitenkin melko yleistä juuri näillä viikoilla.

Oletteko muuten jo varanneet itsellenne niitä ultra-aikoja? Mä en vielä, ehkä ensi viikolla voisi.

Kiva että Salama palasi ehjänä takaisin! ;) Hauska tapa teillä kertoa vanhemmille! Mä en oo niin käsistä taitava joten varmaan jotenkin tönkösti sen vaan möläytän suustani. :D

Me vietetään juhannus rauhallisesti miehen vanhempien kanssa mökillä. Oltais tod.näk. tehty niin joka tapauksessa, joten ei onneks aiheuta päänvaivaa. Ajateltiin kertoa heillä siellä. :)

Ihanaa viikonloppua!
 
köppänä
Lisään itseni varovasti joukkoon:

Kappe 27+32 (esikoinen) L.A 3.2
Puhina 27+47 (esikoinen) L.A 3.2
Riinuli77 31+32 (viides) L.A 3.2
Alma2010 (esikoinen)
Köppänä 36+37 (toinen) LA 5.2.
Salama83 26 + 29 (esikoinen) L.A 8.2
Tiitu-85 (esikoinen) L.A 10.2
Liinuska81 (esikoinen) L.A. 11.2.
Krisse81 (kolmonen) L.A. 11.2
Piiku82 27 + 29 (esikoinen) L.A 11.2
Hansu78 30 + 35 (esikoinen) L.A 14.2
Tiptap (esikoinen) L.A 14.2.

Kiva kirjoitus Piiku82:lta ;) Tiedoksesi, että laskettu aika ja raskausviikot lasketaan edellisistä menkoista, niiden alkamispäivä on tilanne 0+0 eli nolla viikkoa ja nolla päivää. Ja laskettu aika on siis tilanne 40+0. Toki sen saa monilla laskureillakin selville helposti.

Tulen mukaan joukkoon varovaisin mielin, koska alkutalvesta minulla oli tuulimuna, asia alkoi selvitä pienellä vuodolla viikolla 8+6--> Silloin ei toki ollut oikein oireitakaan kuin hiukan arat rinnat. Nyt taas oireet alkoivat niin aikaisin, että olin varma, että kyseessä oli PMS-oireet, mutta niin vain plussa pärähti tikkuun. Nyt siis rinnat on turvoksissa, alkuun huimasi ja nyt oksettaa, tänään tuli ekat oksennukset.

En ole varannut neuvolaa ja vain mieheni tietää asiasta... En tiedä mitä teen seulontojen kanssa, vanha akka kun olen, niin käry niissä käy... Viimeksi kärähdin ja menin lapsivesipunktioon ja kokemus oli henkisesti erittäin raskas (terve lapsi syntyi kyllä). Olen kyllä aikeissa mennä NT-ultraan, mutta taidan skipata verikokeet, katsotaan nyt... Olisin siis mielelläni siellä Norjassa vailla (liiallisia) mahdollisuuksia ;)

Tässä ketjussa on paljon esikoisen odottajia... kun meillä ei kummankaan vahemmilla ollut yhtään lastenlasta, niin kerroimme asiasta heille viemällä Reinot&Ainot, että kun teistä tulee nyt mummu/vaari jne. Oli mielestäni ihan kiva tapa ilmaista asia. Nyt en tiedä miten tästä tokasta, kai me vaan sanotaan, että tärppi on käynyt ;)

Ehdotan, että jokainen lopettaisi viestinsä tyyliin nimimerkki, raskausviikot, se helpottaa kärryillä pysymistä...

köppänä, rv 7+0
 
Piiku82
Hei köppänä, tiesinhän minä että L.A lasketaan neuvolassa siitä ed.menkkojen alku päivästä mutta netin laskureilla esim.vau.fi voi laskea L.A:n oviksen tai hed.perusteella...sitäpä vaan meinasin, kun en muualla sitä ole lasketuttanut vielä. Ja jos ovulaatio on ollu myöhään, kp 17, niin alkiohan on nuorempi ehkä viikonkin verrattuna aikaisiin ovuloijiin. No mitä väliä...pääasia kun kasvaisi niin että jotain tulis joskus uloskin.

Salama, ihanan tavan keksit kertoa vanhemmillenne :D
Mulla on viikonloppusuunnitelmat tässä, että äiti häärää ja järjestelee joka paikkaa. Miehen vanhemmille ei olla kerrottu eikä varmaan kerrota jos se miehen harteille jää. Ei se usko oikein koko asiaa ite ollenkaan. Viimeksi kun olin raskaana, ennen keskenmenoa siis, niin se oli paljon enempi mukana ja innoissaan. Nyt ei mitään :( Ainoa mitä hän sanoo, että päivä kerrallaan.

Mulla on jalat niin turvonneet, että sattuu!!Ei pysty käveleen kun kengät ei mee jalkaan ja jalkapöydät on ihan pönäkät.Ja ummetus vaan jatkuu...kumpainenkaan ei ole menneestä mulle tuttu vaiva :( Ja täysi ma-pe työviikko edessä. Jokainen työpäivä 10.15h kestoinen ja järki lähtee ajatuksestakin!20 min ruokatauko, ei vessataukoja ellei ihan hätähätä...alkaa saikuttaminen houkutteleen, kun p.....a pomo ei anna myöten yhtään!

Mulla on aika huonot fiilikset, ketuttaa oikein kunnolla, melkein vois pistää jotain säpäleiksi.Ukkokin on töissä koko vkln aamusta yöhön, joten eipä ainakaan päästä jutuille vieläkään*prkle*

Mutta mukavaa viikonloppua sitä viettäville, Terveisin Piiku :)
 
köppänä
Piiku, mä ihmettelinkin että mitä sä höpiset päivän erosta jos laskentatapana menkat tai hedelmöittyminen. Hedelmöittymisenkään ajankohtaa ei usein voi tietää, vaikka olis ollut yhdynnässä vain kerran, niin se voi olla siitä päivästä +0-5 päivää. No, tosiaan pääasia että kaikilla pysyis asukki kyydissä viikolle 38 asti, sen jälkeenhän ne tupsahtelevat kuka milloinkin seuraavan neljän viikon aikana ;)
 
Kappe82
Lauantaita kaikille ja mahtavuutta kun on tullut uusia ketjuamme rikastuttamaan :)!

Aika hieno kyllä toisaalta tuo norjalaisten asenne vammaisuutta kohtaan mielestäni. Itse haluan ehdottomasti tietää mahdollisimman pian että siellä masussa on IHAN OIKEESTI jotain elämää ja pieni sydän sykkii. En kuitenkaan halua tietää mahdollisesta vammaisuudesta, koska en ikimaailmassa haluaisi "päättää" mitä ihmisen alulle tapahtuu, jos se ei olisi "normaali". Työskentelen itse vammaisten parissa ja luonnollisesti sekin on muokannut mielipiteitäni, mutta esim. ihmiset joilla on downin sydrooma, ovat monesti paljon aurinkoisempia ja ihanampia tyyppejä kuin me tavikset. Toki sitä silti toivoo, että lapsella olisi normaali kromosomisto ja muutenkin kaikki kunnossa, mutta mielestäni on ihan hyvä miettiä sitäkin vaihtoehtoa että niin ei kuitenkaan välttämättä ole. Kaiken kaikiaan nämä ovat tietenkin paljon tunteita herättäviä asioita, eikä varmasti yhtä oikeaa mielipidettä ole...

Salama sai sitten myös kerrottua hienolla tavalla :) Me kanssa kerrottiin miehen vanhemmille ja reagointi oli kanssa hiukan hölmistynyt. Mutta niiiiin tiedän, että kohta anoppi hössöttää ihan täpöllä. Miehen veli tyttöystävineen sai tosin tänä vuonna helmivauvan, mikä (onneksi) varmasti hillitsee anopin intoilua ;) Hauskaa muuten kun serkuksille tulee pieni ikäero.

Me pökästään huomenissa viikoksi vuokramökille ja juhannuksena tulee muutamia kavereita sinne kanssa. Aiotaan kyllä ihan suoraan sitten kertoa että on "pullat uunissa" ;) Ovat kuitenkin tosi läheisiä kavereita ja tietävät myös yrityksestämme (joten myös arvaisivat heti).

Testasin muuten holitonta skumppaa. Yksi lasi oli tosi jees, mut kun se pullo piti tietty yksin kitata kokonaan, niin ei sit loppujen lopuksi ollutkaan enään ihan niin jees :D

Ai niin, näin viime yönä kauheeta keskenmeno unta. Ei kiva. Oli kyllä kiva herätä ja tajuta, että se oli unta. Jotenkin tää oireitten vähyys laittaa ajatukset laukkaamaan. Ylihuomenna on se eka neuvola, niin toivottavasti se neuvolantäti vähän saa rauhoitettua mua ;)

Okei koitan nyt lopetella ja ehtiä huomenna vielä raapusteleen ennen mökille "vetäytymistä".

Ihanaista viikonlopunloppua Helmimamit :)!

Kappe rv6+3

 
Salama83
Vai ei alkoholiton skumppa oikein toimi pidemmän päälle. Tosin mä en ole koskaan tykännyt alkoholillisestakaan versiosta. :)

Eilen kyllä tunsin olevani NIIN raskaana, kun kesken kaupungilla käyskentelyn ja kaupoissa kiertelyn tuli NIIN väsy, että melkein teki mieli mennä kerälle kesken kävelykatua ja vetää tirsat. Maltoin kuitenkin tulla kotiin ja nukuin tunnen yhteen putkeen, vaikken about koskaan nuku päikkäreitä. Ja tuon tunninkin jälkeen ois uni maistunut, mutta piti puoliväkisin kammeta ylös.

Mäkin haluan jo neuvolaan! Mut ei, päästään vasta 1.7. Varataanko se eka ultrakäynti tuolla neuvolakerralla vai miten? En huomannut kysyä puhelimessa neuvolatyypiltä muuta, paitsi ettei tuolla kerralla kuulemma tehdä ultraa vaan sit myöhemmin (toivottavasti viimeistään vkolla 12).

Salama83 5+5
 
Piiku82
Köppänä...kun sain positiivisen testin, niin hipsin heti googlettaan raskauslaskurit ja tosiaan Vau.fi sivuilla oli; laske laskettu aika edellisten menkkojen mukaan tai hedelmöittymisajankohdan mukaan...siinä ihmetteli kun kumppakin kokeilin että tuli päivät kaikelle "kehittymiselle."

Mehän tosiaan toukuussa päädyimme sänkyyn vain kerran, koko kuukauden aikana, koska mies oli työmatkalla...vuoden yritys ja tykitys ja tulosta saatiin vain yhdellä unisella halailulla ;)

Tuohon kehityshäiriökeskusteluun mulla on ihan erilaiset fiilikset...mikä ei ole kivaa...minä en näe koskaan terveitä, normaalisi kehityneitä tai edes ilman käytöshäiriöitä omaavia lapsia kun en myöskään aikuisia...opiskelen/työskentelen kuntoutusalalla ja kaikki asiakkaat tarvitsevat erityistä tukea. sen vuoksi minä ja moni muukin samalla alalla oleva pelkää erityisen paljon juuri sitä, että saisi vain terveen lapsen. Niin paljon olemme sitä puineet töissä kavereiden kanssa, että on jännä kun sitä näkee aina vain erityisiä lapsia, niin sellaisen saaminenkin tuntuu jotenkin todemmalta kuin niillä, jotka eivät elämässään kohtaa erityislapsia. Eli minä pelkään ihan hirveästi sitä, että lapsi ei oliskaan terve.

Tälläisiä tuntemuksia tänään...nyht painun kirppikselle äidin kanssa.

Piiku
 
+/-3?
Alkuperäinen kirjoittaja Piiku82:
Olen 27 ja mieheni 29 kanssa yritetty enempi ja vähempi vauvaa ja lapsettomuustutkimuksiinkin saatin jo lähete, yritystä takana siis vuosi!
Siis Piiku82, mites noi faktat nyt onkaan? Tässä alussa kerrot miehesi olevan 29, mutta listassa 32?
 
Kappe82
Heh, niinhän se Piiku vissiin tuppaa menemään, että kun sitä vähiten odottaa/yrittää, niin sitten tärppää. Mutta hyvä näin :)

Mä sain sen neuvolan manguttua näin aikasin, kun sanoin lähteväni reissuun ens viikon jälkeen (mikä ei kyllä nyt toteudukkaan, kun sain sen työpaikan). Käsittääkseni siellä neuvolassa varataan nyt sitten se ultra-aika. Hope so. Olen tosiaan nyt tästä päivästä viikon mökkihöperöityneenä, joten joudun antamaan neuvola raportin vasta jälkikäteen.

Mulla kans on tänään ollut hyvinkin raska(u)s olo (siitäs sain kun oireiden perään haikailin :p). Tosi paha- ja voimaton olo, vaikka vedin yli 10h unta putkeen. No ei piä valittaa, tätähä mä kerjäsin :)

Ihanaa juhannusviikkoa kaikille, jos en tänne enään pääse :)!

Kappe 6+4
 
Hansu78 (ei jaksa kirjautua)
Moiks taas!

Täällä on alkanut nyt 24h kokonaisvaltainen kuvotus :/ Ei siis tarvi oksentaa tai muuta, mutta siis kuvottaa koko ajan... varsinkin jotkut hajut on kyllä tosi voimakkaita. Muuten onneksi olo on ihan ok...

Mä yritänkin nyt päästä aikaisemmin jo lääkärille, kun ystävä täällä avautui ja kertoi, että heillä on nyt kolmas vauva mahassa (rv. 24), kun kaksi edellistä oli mennyt kesken:( Kertoi samalla, että keskenmenon kokeneet saavat varhaisultran mielenrauhan takia ja ylimääräisiä ultria tarpeen mukaan. Kätilöllä/lääkärillä on täällä lupa sanoa KYSYTTÄESSÄ jos he huomaavat ultrassa jotain poikkeavaa sikiön kehityksessä, muuten eivät sano mitään.. siis silloin viikon 18 rutiiniultrassa vasta tietenkin. Ymmärrän kyllä kaikkia teitä, jotka teette päivittäin työtä kehitysvammaisten kanssa, että asiaan tulee varmasti vähän toisenlainen näkökulma, vaikka tuskimpa kukaan muukaan siihen tilanteeseen itseään vapaaehtoisesti haluaa. No se siitä, keskitytään nyt johonkin mukavampaan välillä :)

Mulla on kauhea himo pähkinöihin, muuten ei mitään mielihaluja oo vielä kauheesti tullut :) Eipä muuta tällä kertaa...

Hansu 5+0
 
Tiptap
Alkuperäinen kirjoittaja Liinuska81:
Niin ja tällä viikolla juuri 5+0 päivänä kesti monta tuntia alavatsakipu + ummetus. Vähän pelästyi että onko kaikki hyvin. Mutta koska vuotoa ei ollut ja meni ohi, niin kai kyse oli kohdun kasvukivuista. Taitaa olla kuitenkin melko yleistä juuri näillä viikoilla.

Oletteko muuten jo varanneet itsellenne niitä ultra-aikoja? Mä en vielä, ehkä ensi viikolla voisi.
Mulla tänään 5+0 ja ihan yhtäkkiä iski aivan hirveä vatsakipu ja paha olo. Vessassa istuin kylmä hiki otsalla - ei tosiaan ollut ummetusta, päinvastoin. Aloin jo miettiä, että keskenmenoko tässä on tulossa, mutta niin se paha olo ja vatsan kouristelu sitten meni ohi. Ehkä joku pöpö?

Nyt on jotenkin rintojen turvotus helpottanut tai sitten siihen on vaan tottunut, että alkaa epäilyttää, että oonko mä enää edes raskaana. Toisaalta vatsa on ihan ÄLYTTÖMÄN turvoksissa, että vois kuvitella, että raskaus ois jo tosi paljon pidemmällä. Ja nälkä on koko ajan... :(

Hassua kun on koko päivän ollut ihan krapulainen olo, vaikka eilisissä häissä nautin kokonaista yhden lasillisen olutta (ei siis mitään tuoppia), alkumaljaa vain pieni siemaus. Varmaan empatiakrapulaa, kun mies ei tietenkään lasiin sylkenyt :). Olin aika yllättynyt miten helppoa oli olla ilman alkoholia, tupakka voi tuoda isomman haasteen. Tosin tämänpäiväinen paha olo on kummasti helpottanut tupakoimattomuutta :). Huomisesta lähtien olisi tarkoitus olla kokonaan polttamatta. Korkeintaan huomenaamulla viimeinen askiin jäänyt tupakka, jos tekee mieli ja sitten byebye spaddut :).

Pitääkö ultra varata erikseen ja pitääkö se varata jo nyt? Puhelimessa ei neuvolantäti mitään sanonut. En edes tiedä, mikä on Helsingissä käytäntö, kuinka monta ultraa ja milloin ja miten varataan - tietääkö joku?

Piiku: mulla on myös ollut mies työmatkalla ja kun viikonloppunakin oli menoa, ei olla ehditty kunnolla juttelemaan ja on tullut aika ärtynyt fiilis. Luulen, että sitten helpottaa, kun saa käytyä tätä ISOA ja MULLISTAVAA uutista läpi tulevan isän kanssa ihan kunnolla. Mua helpotti vähän jo se, kun mies sanoi puhelimessa tulevansa tosi hyvälle tuulelle aina kun raskaus tulee mieleen :). Toivottavasti sulla myös työasiat helpottaa, kuulostaa tosi rankalle tollanen!

Hyviä vointeja kaikille!

Toivoo Tiptap 5+0
 
Salama83
Huh, tänäänkö tää sit alkoi: armoton kuvotus. Toivottavasti on vaan ohimenevää. En varmaan saisi lukea niitä vauvakirjoja, kun yhdessä sanottiin, että oksetus alkaa viikolla 6 ja se alkaa huomenna. Aika täsmällistä, etten sanoisi.

Mä en kyllä uskaltaisi polttaa ainuttakaan tupakkaa plussatestin jälkeen, mutta kukin tietty tavallaan. Sama nollalinja pätee mun kohdalla alkoholiin, en halua ottaa mitään riskejä.

Kivaa viikkoa kaikille!

Salama83 5+6
 
Piiku82
Huomenta ja mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!
Minua ei kiinnosta yhtään olla töissä, haluais vaan olla kotona koira kainalossa peiton alla ja nukkua ja lukea kirjaa. Kauheaa juosta busseihin ja ratikoihin kun hirveä hiki on heti päällä ja hengästyy niin, että luulis olevan sata kiloa painoa mukana. Mulla ei edelleenkään mitään pahoinvointia, vain närästyksen tuomaa kuvotusta ja polttelua kurkunpäässä. Jalat on tosiaan aivan pallot ja mustelmia tullut nilkkoihin, polven sivuun ja nivusiin, outuoa, mietinkin jo, että tuleeko mulle joku laskimotukos, heh! Näin alussa keräään tällaiset määrät nestettä, niin mitäköhän olisin jossain loppu kolmanneksella. Ja rinnat on ed.kipeät,naama kukkii ja hiukset rasvoittuu.
Oli ihanaa jutella koko viikonloppu äidin kanssa näitä raskaus ja vauva juttuja kun miestä ei oo näkynyt mailla halmeilla.Äiti kertoili, millaisia sen raskaudet ovat ollet ja puhuttiin myös sukurasitteista. Mies tuli eilen kotiin klo 23 aikoihin oltuaan 15 h töissä, niin sanoin, että haluaisin jutella näistä asioista hänenkin kanssaan. Hän kyllä haluaa kuunnella, muttei hänellä ole mitään sanottavaa yhtäkkiä mihinkään, muutako samaa vanhaa: "päivä kerrallaa" hän ei tunnu edes uskovan/ tajuavan että ollaan raskaana tai että tämä voisi jatkua! Itkettävää!!! Myös minun kehityshäiriöpelkoihin hän tuumasi vain, että eräs tuttu lastenlääkäri oli sanonut, että tuntuu, kuin terveitä lapsia ei olisi ollenkaan...no tiedänhän minä sen, että pelkään koska näen liikaa sairaita ja vaikeita lapsia mutta olisin halunnut kuulla HÄNEN omista tunteistaan ja peloistaan!!!!

TipTap...Minäkään en tiedä, että varaavatko ne neuvolasta sen ultran vai miten?? Tässä ollaan ekaa kertaa kyydissä näin, ennen olen jotunut ultriin ensiavun kautta kun ollut kipuja ja keskenmenoja ja kohdunulkoisen epäilyjä ja ties mitä. Mietinkin, että kun mua on kaavittu ja leikattu, niin kuinkahan se on vaikuttanut mun kohdun kuntoon? :( Neuvolassahan kertovat varmasti kun puhelimessa jo sanoivat, että kaavinnoilla ja laparoskopialla on vaikutusta...

Itsellä tietysti elää nämä tunteet niin erinlailla mielessä jatkuvasti kuin miehellä, sehän on ulkopuolinen minun aiemmista huonoista gynenpuolen kokemuksista ja ongelmista ja nytten myös ulkona minun raskausoireista. Tuntuu, että vasta se ultra saa asian hänelle todemmaksi.

Niin ja tuosta tupakasta.. minähän sorruin monen vuoden tauon jälkeen tupakkaan viime huhtikuussa kun tuli niin kova stressi lapsettomuusasiasta,koulusta ja töistä..ehdin sitten spaddutella pari kuukautta, kunnes tuli tämä postiviinen testi ja tupakat jäi siihen testin aiheuttamaan järkytykseen poltettuihin kolmeen peräkkäiseen savukkeeseen. Viime maanantaina siis, menin testin jälkeen metsään istuun kannon nokkaan, tuijotin testiä ja poltin viimeiset tupakat, sen jälkeen en ole polttanut ja mua itseasiassa ällöttää, kun mies haisee tupakalle!

Viikko neuvolaan...odottaviin tunnelmiin Piiku82 rv 5+4
 

Yhteistyössä