Helmivauvat 2010

  • Viestiketjun aloittaja Kappe82
  • Ensimmäinen viesti
Kappe82
Paljon onnea Tiptap, siitä se lähtee ;) Täähän on paikka missä näitä kaikkia asioita voi pähkäillä, tilittää ja ihmetellä yhdes koos :) Lisäile itsesi listalle mukaan :)

Mulla oireina edelleen selkeesti vaan rintojen kipeys (ja nimenomaan rintojen "ääriviivat" on kipeet ei niinkään nännit). Suonet näkyy rinnoissa myös aika hyvin. Vatsassa juilii välillä jännästi, mutta se on tuttua mulle entuudestaan kaiken maailman ruuansulatushäikkien johdosta. Vessassa saa kans ravata aika tiuhaan, vähintään kerran yössä pitää myös käydä. Ruoka ei oikein maistu, mut ei toisaalta oksetakkaan. Pääasiassa on pirun kuuma, mut välillä tulee sellasia vilunväristyksiä. Varmaan tää jotenkin kuitenkin konkretisoituu kun sinne neuvolaan pääsee (jee, enään vajaa viikko siihen :)!).

Mä oon kans noita raskausvitamiineja syöny ihan plussauspäivästä lähtien (purkinhan olin ostanut jo yli puol vuotta sitten :D) ja lisäksi oon syönyt foolihappoa (mitä on kyllä jonkin verran niissä vitskuissakin). Käsittääkseni erityisesti se foolihappo on tärkeetä varsinkin alkuvaiheessa.

T: Kappe rv 6+0 (ehkä...)
 
Tiptap
Oho, mehän mennään Hansun kanssa ihan samoilla päivillä! 3.2. näyttää silti vielä olevan suosituin :).

Kappe 27+32 (esikoinen) L.A 3.2
Puhina 27+47 (esikoinen) L.A 3.2
Riinuli77 31+32 (viides) L.A 3.2
Alma2010 (esikoinen)
Salama83 (esikoinen) L.A 9.2
Hansu78 (esikoinen) L.A 14.2
Tiptap (esikoinen) L.A 14.2.
 
Tiptap
Oho, mehän mennään Hansun kanssa ihan samoilla päivillä! 3.2. näyttää silti vielä olevan suosituin :).

Kappe 27+32 (esikoinen) L.A 3.2
Puhina 27+47 (esikoinen) L.A 3.2
Riinuli77 31+32 (viides) L.A 3.2
Alma2010 (esikoinen)
Salama83 (esikoinen) L.A 9.2
Hansu78 (esikoinen) L.A 14.2
Tiptap (esikoinen) L.A 14.2.
 
Salama83
Laitan vielä listan uusiksi, kun neuvolatäti muutti puhelimessa laskettua aikaa päivällä aikaisemmaksi. Tosin tulee varmasti muuttumaan vielä, mutta silti :) Lisäsin myös mun ja miehen iän.

Kappe 27+32 (esikoinen) L.A 3.2
Puhina 27+47 (esikoinen) L.A 3.2
Riinuli77 31+32 (viides) L.A 3.2
Alma2010 (esikoinen)
Salama83 26 + 29 (esikoinen) L.A 8.2
Hansu78 (esikoinen) L.A 14.2
Tiptap (esikoinen) L.A 14.2.
 
Hansu.
Onnittelut TipTapille ja tervetuloa mukaan! :) Tiedän miltä tuntuu, kun itse tulin viime joulukuussa ensi yrittämällä raskaaksi. Nopeasti siihen kuitenkin tottui ja hirveä pettymys oli kun raskaus meni 12 viikolla kesken :( Joten voin luvata, että parin viikon sisällä viimeistään alkaa elämä pyörimään tämän asian ympärillä :D

Lisäsin kanssa tuohon listaan meidän iät.

Kappe 27+32 (esikoinen) L.A 3.2
Puhina 27+47 (esikoinen) L.A 3.2
Riinuli77 31+32 (viides) L.A 3.2
Alma2010 (esikoinen)
Salama83 26 + 29 (esikoinen) L.A 8.2
Hansu78 30 + 35 (esikoinen) L.A 14.2
Tiptap (esikoinen) L.A 14.2.
 
Tiptap
Kyllä fiilikset koko ajan helpottaa, vaikka ei tätä oikein todeksi meinaa uskoa. Ihminen on niin sopeutuvainen, että pyrkii hyväksymään vallitsevan asiantilan ja elää sitten sen mukaan :D. Jännäähän tää on ku mikä!

Uusi, oletettavastikin raskaudesta johtuva oire ilmestyi tänään ja siihen ei tuo helpotusta se, että mies on työmatkalla... ;)
 
Liinuska81
Täällä myös yksi viime viikolla plussannut! Pakko on päästä hehkuttamaan ja jakamaan fiiliksiä kanssanne! :) Mulla on rv 4+6 menossa, laskettu aika nettilaskurin mukaan 11.2. Esikoista odotan, ja tiptapin tavoin raskaus oli "harkittu puolivahinko". En millään olisi uskonut, että kerralla tärppää, kun niin monella lähipiiristä on vaikeuksia raskautua. Oli siis melkoinen shokki, kun plussa tuli, mutta hyvin iloinen sellainen, sillä varsinainen yrityskin meillä oli tarkoitus aloittaa muutaman kuukauden päästä häiden jälkeen. Nyt sitten vain mennään vihille masu (toivottavasti) pömpöttäen. :) Myös mies on yllätyksestä huolimatta suhtautunut aivan ihanasti tähän, etsii tietoa netistä ja silittelee vatsaa ja on ennenkaikkea ylpeä ja iloinen tulevasta perheenlisäyksestä. <3

Varasin tänään ensimmäisen neuvolakäynnin, on 29.6. Ei olla miehen kanssa vielä kerrottu kellekään, mun vanhemmille kerrotaan ehkä tänä viikonloppuna ja miehen vanhemmille juhannuksena. Myös kaasolle kerron varmaan pian, jotta voi huomioida polttarisuunnittelussa ja varata mulle alkoholitonta sidukkaa/viiniä. ;) En olekaan niitä vielä testaillut, mutta henkisesti voi välillä tehä hyvää lipittää lasi "valkkaria".

Oireita mulla on ollut ollut sellainen huimaava olo, autossa tullut välillä tosi kuvottava olo mutta oksua ei tullut. Mutta toistaseksi huono olo on ollut niin pientä, että huomaan vaan silloin tuntevani lämpimiä ajatuksia, kun mamin pikkunen piste siellä aiheuttaa vähän huippausta ja muistuttaa olemassaolostaan. Joo rinnat on enemmän "töröllä" ja alkaneet olemaan arat. Uusia vaatteita sovittaessani ihmettelinkin tuossa ennen plussausta kun kaikki vaatteet tuntu yhtäkkiä kiristävän rintamuksesta.. :) Ja näläntunne on useammin. Mäkin ostin heti raskausmonivitamiineja joita popsin.

No niin, romaanin siivittämänä tässä päivitetty lista:

Kappe 27+32 (esikoinen) L.A 3.2
Puhina 27+47 (esikoinen) L.A 3.2
Riinuli77 31+32 (viides) L.A 3.2
Alma2010 (esikoinen)
Salama83 26 + 29 (esikoinen) L.A 8.2
Liinuska81 (esikoinen) L.A. 11.2.
Hansu78 30 + 35 (esikoinen) L.A 14.2
Tiptap (esikoinen) L.A 14.2.
 
Kappe82
Tervetuloa Liinuska mukaan ja paljon ONNEA :)!

Mulla oli tänään viiminen työpäivä vanhassa työpaikassa ja arvatkaa kolme kertaa mitä sain "läksiäislahjaksi".... No totta kai pullon shampanjaa :D! Että voin sit poksauttaa alkavan lomani (omaa lomaa tosin) kunniaksi. Sujuvasti nyökyttelin ja kiittelin, mulla alkaa tätä menoa olla kadehdittava skumppakokoelma kotonani. Ehkä niitä sitten joskus kultahääpäivänä pääsee juomaankin ;D
 
Salama83
Eheheheeee, sullahan on Kappe82 kohta kaapit täynnä kuohujuomaa :) Montakohan pulloa ehdit saada ennen kuin voit niitä alkaa taas juomaan? Tai no, ehkä niitä alkaa tulla vähemmän sitten kun masu pömpöttää :D

Liinuska81:lle isot onnittelut! Hienoa, kun meidän ketju kasvaa :)
 
Hansu78 (ei jaksa kirj.)
Tervetuloa Liinuska81 ja onnittelut plussauksesta :)

Mä täällä kärsin.. suonikohjut pamahti eilen ja nyt mulla on sääret mustelmia täynnä. Vanhuus ei tule yksin, varsinkaan kun vielä on raskaana siihen päälle. Mulla ei ennen ole tälläistä ollut :/ Onneksi löysin kaapista Hirudoid Fortea ja lentosukat. Oon sitten koko yön nukkunut jalat kohti taivasta. Vähän ne oli laskeutuneet, mutta kipeet ne on. Mua vähän epäilyttää, että olisiko tämä mun raskaus kuitenkin pidemmällä, kun nää suonikohjut pamahti näin aikaisessa vaiheessa :/

Ja nyt mun on pakko löytää jotain töitä ennenkö masu alkaa näkyä. Onneksi siihen menee varmasti vielä noin 15 viikkoa, koska mulla on kohtu melkein selkärangassa kiinni, joten pyrhällän varmasti 20 viikoille, ennenkuin maha pomsahtaa mä luulen. Ehtii mennä koeaikakin umpeen, ennenkö tarvii ilmoittaa raskaudesta :) Voi kun pääsisi turvallisesti sinne asti tällä kertaa!!
 
Tiptap
Huomenta Helmet!

Jännää, miten päivä päivältä ajatus raskaudesta tuntuu helpommalta. Vatsan juilimiseenkin alkaa melkein tottua :).

Varasin ekan neuvola-ajankin (meni heinäkuulle). Kun kerroin asiani, terveydenhoitaja tms. kysyi ekaksi "onko lapsi toivottu". Mietin, että miksiköhän se kysyy. Että jos sanoo "ei", niin ohjaako se jonnekin aborttineuvontaan :/? Mutta kun sitten vastasin hämmentyneenä jotenkin, että "joo-o", niin th vastasi "onneksi olkoon". Ilmeisesti heillä on siis ohjeet olla onnittelematta saman tien, kun joillekin se on kaikkea muuta kuin iloinen asia (itsellekin raskaus kieltämättä paniikin paikka, mutta onhan lapsi periaatteessa toivottu, ajoitus vain hämmensi).

Hassua, kun terveydenhoitaja neuvoi puhelimessa, että "sitten kun tuut, niin seuraa kylttejä, joissa lukee _äitiys_neuvola" ja mulla kesti hetken aivojen raksuttaa, että "ai niin, ihan totta, musta on tulossa äiti :)".
 
Salama83
On tää raskaus sitten kaunista aikaa: lueskelin eilen vauvakirjaa, jossa ei oikein muusta puhuttukaan vielä kuin suonikohjuista, raskausarvista, närästyksestä, pahoinvoinnista, paiseista, ummetuksesta... Onneksi mikään noista ei ole vielä osunut omalle kohdalle, mutta jos homma etenee kuten pitää, varmaan pääsen näistä odottajan riemuista osalliseksi :D Hansu78 jo aloitti, me muut seurataan perässä.

Kyllä me aiotaan nyt viikonloppuna kertoa mun ja miehen vanhemmille, mutta vannotetaan, etteivät puhu asiasta vielä esim. sisaruksille. Tuntuu aika hurjalta kertoa jo tässä vaiheessa, kun lähes ainoa merkki vauvasta on kaksi viivaa tikussa. Mutta järkeiltiin, että heille kerrottaisiin myös, jos käy huonosti. Toivottavasti ei käy, mutta ainahan sitä jännittää.

Nyt syömään! (Nälkä mulla on jo nyt melkein koko ajan, saas nähdä, miten tulevaisuudessa). XD
 
Liinuska81
Usch, kuulostaa inhalta Hansun suonikohjuvaivat. :( Joo, kaikenlaista "kivaa" tässä vielä tiedossa raskauden (toivon mukaan) edetessä.

Mä tosiaan paukkasin sisään neuvolaan varaamaan sitä ekaa aikaa, ja kyllä mua heti moneen kertaan onniteltiin. Ehkä näkivät naamasta että tuota voi onnitella. ;) Mutta en tiedä onko ne puhelimessa sitten varoivaisempia sensuhteen. Tai ehkä se on terkkarintädistäkin kiinni. Tuo kenen kanssa hetken juttelin vaikutti kyllä tosi mukavalta, harmi ettei tule olemaan meidän.

Eilen töissä lueskelin salaa neuvolasta saamiani esitteitä. Sain tietoa mm. ruoka-aineista, down-seulonnoista (jonne kuulemma kannattaa hyvissä ajoin varata aika kun ovat suosittuja ja se pitää tehdä tiettyjen viikkojen aikana), ultrista, fysioterapiaryhmästä jne.

Mies vietti eilen suurimman osan iltaa netissä tutkien uusia isompia autoja ja asuntoja. Vaikka aluksi hän sanoi, että kyläl me vanhoilla vielä pärjätään, mutta yhtäkkiä on mieli muuttunut kellossa. Noh, naiset lukee vauvalehtiä ja keskutelupalstoja ja miehet autoesittelyitä. Kukin valmistautuu tavallaan. ;)

Nyt täälläkin syömään! =)
 
Kappe82
Jabadabaduu, sain sen hakemani työpaikan (vakituinen sellainen) ja oon aika liekeissä :D Olo on kyllä kun pahemman luokan huijarilla, kun tuleva pomo kysy sit suoraan et oonko raskaana ja meitsi naama peruslukemilla et "en tietääkseni...". Sanoin kyllä et lapsia saa tulla heti kun luoja suo, ja silti mut valitsi joten kyllä se otti ihan tietosen riskin :D. Olis se näin aikasin vähän tympeetä sanoo olevansa raskaana, koska pahimmassa tapauksessa ei sit tuliskaan lasta, eikä myöskään sais työtä. Toivottavasti ei täysin mua höyhennä, sitten kun asian joudun paljastamaan...

Nyt lähden viikonlopuks häähumuun ja samassa rysässä varmaan kerrotaan myös miehen vanhemmille. Jaiks. Tsemppiä muuten myös Salamalle asian julkituontiin :)

Hauskaa viikonloppua kaikille (eikös se melkein jo ala ;))!
 
Hansu78 (ei jaksa kirjautua)
Kiitokset tukisukille, suonikohjut ovat laskeutuneet takaisin pinnan alle :) Thank god. Tulee vaan tosi sexy kesä: bikinit, kevyt kokovartalo turvotus ja polvitukisukat :D

Mä täällä yritin selvittää, että miten pääsen täällä neuvolaan ym. Ja nyt pitää siis ensin mennä lääkäriin ja sitten kätilölle. Täällä tehdään vain yksi ultra viikolla 18, paitsi jos on jotain ongelmia. Täällä Norjassa ollaan ihan pöyristyneitä Suomen ja Tanskan 12-viikon ultrasta, jota kutsutaan rotujalostukseksi. Ei voi täällä ymmärtää miten yhteiskunta voi "painostaa" naisia abortiin :/ Joten mä en saa niskturvotusultraa paitsi menemällä Osloon johonkin yksityisklinikalle ja maksamalla itteni kipeeksi. Pelottavaa jotenkin, kun oli Suomessa niin tottunut ajatukseen, että se tehdään rutiinilla. Toisaalta täällä taas on kaikki tutkimuksen ilmaisia toisin kuin Suomessa, että jotain positiivistakin.

Katotaan nyt kun pääsen sinne terveysasemalle, että mitenkä asiat sitten etenee... jos tää raskaus jatkuu, oon jo tilannut äitiyspakkauksenkin mun ystävältä, jolle tulee neljäs lapsi. Mun mielestä sekin niin kuuluu raskauteen ja semmoista ei täällä ole. Tosin sitten nuo tuet on vähän toista luokkaa täällä kuin Suomessa :D

On tää kyllä erikoista olla raskaana väärässä maassa..
 
Krisse81
Kappe 27+32 (esikoinen) L.A 3.2
Puhina 27+47 (esikoinen) L.A 3.2
Riinuli77 31+32 (viides) L.A 3.2
Alma2010 (esikoinen)
Salama83 26 + 29 (esikoinen) L.A 8.2
Liinuska81 (esikoinen) L.A. 11.2.
Krisse81 (kolmonen) L.A. 11.2
Hansu78 30 + 35 (esikoinen) L.A 14.2
Tiptap (esikoinen) L.A 14.2.

Pikainen ilmoittautuminen joukkoon, jotta ehtii kunnolla huilimaan. Mä plussasin kunnolla vasta eilen, maanantaina tuli tosi himmeä haamu ja keväinen varhainen km/tuulimuna mielessä ei vielä hirveesti osaa hehkutella. Mutta peukut pystyssä itselle ja muillekin että saadaan kaikki vaavit näiden pitkien kuukausien päätteeksi!
 
Riinuli77
Huomenta ja onnea kaikille uusille helmikuisille.
Kappe, pomosi ei olisi saanut kysyä tuota raskausasiaa sinulta ollenkaan joten ihan oikein teit ettet kertonut.Raskaudesta täytyy kertoa vasta 2kk ennen äitiyslomalle jääntiä.
Täällä vaivaa pahoinvointi ja väsymys, mutta eiköhän näistä selviä.
Hansulle tsemppiä Norjan äitiysneuvola käytäntöön, kyllä siellä kaikki tarpeelliset tutkimukset varmasti tehdään =)
Krisse, täällä on myös hieman pelokkaat tunnelmat kun takana on alkukeväältä km, yritin soittaa yksityiselle varhaisraskauden ultraan aikaa, mutta menee heinäkuun puoliväliin joten odotan sitten tuohon niskapoimuun saakka, aikoivat soittaa jos tulee peruutuksia tälle kuulle, oli kuuleman ruuhkaa kun on lomaaika ja vain yksi joka näitä tekee.
Pitää varmaan lähteä kuopuksen kanssa touhuilemaan jotain ,kun sellainen kolina käy!
 
Riinuli77
Huomenta ja onnea kaikille uusille helmikuisille.
Kappe, pomosi ei olisi saanut kysyä tuota raskausasiaa sinulta ollenkaan joten ihan oikein teit ettet kertonut.Raskaudesta täytyy kertoa vasta 2kk ennen äitiyslomalle jääntiä.
Täällä vaivaa pahoinvointi ja väsymys, mutta eiköhän näistä selviä.
Hansulle tsemppiä Norjan äitiysneuvola käytäntöön, kyllä siellä kaikki tarpeelliset tutkimukset varmasti tehdään =)
Krisse, täällä on myös hieman pelokkaat tunnelmat kun takana on alkukeväältä km, yritin soittaa yksityiselle varhaisraskauden ultraan aikaa, mutta menee heinäkuun puoliväliin joten odotan sitten tuohon niskapoimuun saakka, aikoivat soittaa jos tulee peruutuksia tälle kuulle, oli kuuleman ruuhkaa kun on lomaaika ja vain yksi joka näitä tekee.
Pitää varmaan lähteä kuopuksen kanssa touhuilemaan jotain ,kun sellainen kolina käy!
 
Salama83
Oho, aika villiä kysyä, että onko joku raskaana. Ihan kuin joku sanoisi, että no itse asiassa, tässä ihan ekoilla viikoilla ollaan. Multa kanssa kysyttiin kerran yhdessä haastattelussa, että "ethän aio tehdä lapsia lähiaikoina". Olisin saanut tuon paikan, mutta sitten tulikin sellainen olo, että nykyinen olikin parempi. Oikeastaan aika hyvä, että päätin jäädä nykyiseen, kun sain sitten samassa rytäkässä kunnon palkankorotuksen ja ylennyksen. :) Taisi johtoporras pelästyä, kun olin lähdössä pois.

Tää nyt ei ole vielä ollenkaan ajankohtaista, mutta miten noi äitiysavustukset sun muut menee? Onko jotain nopeaa muistisääntöä, jonka avulla voisi tuen laskea? Kelan sivuilta jo vähän katselin, mutta oli sellaista hepreaa, ettei ihan mennyt jakeluun.

Ihanaa viikonloppua kaikille helmimammoille :) Vielä tämä yks työpäivä ja sitten voi ottaa rennosti kaksi päivää.
 
Kappe82
Salama; äitiyspäivära määräytyy edellisen vahvistetun verotuksen perusteella, eli meidän tapauksessa käsittääkseni vuoden 2007 perusteella (tai riippuu kai siitä aloittaako äitiysloman tämän vai ensivuoden puolelle). Joka tapauksessa jos tulot on nousseet viimisen puolen vuoden aikana ennen äitiysloman alkua yli 20% niin sitten määräytyy niiden tulojen mukaan. Tästä syystä siis hiukan aloin panikoimaan tota työllistymishommaa, koska olen istunut monta vuotta koulun penkillä (vaihtanut alaa vähän väliä, en siis omaa yliopistotutkintoa :p), joten nyt on hyvä olla tää puoli vuotta ihan kunnon töissä. Olen koulun ohessakin hommia tehnyt, mutta ne tulot eivät riitä kuin tuohon minimi päivärahaan, mikä kyllä onneksi sekin nousi vissiinkin tämän vuoden alussa. Korjatkaa joku jos puhun puuta heinää... Ja siellä Kelan sivuilla on tosiaan se laskuri, minkä avulla voi laskea niitten verotietojen kanssa suuntaa antavan päivärahan määrän.



 
Tiptap
Kiva, että meitä on jo näin monta ja koko ajan tulee lisää :)! Tervetuloa munki puolesta kaikille uusille plussille!

Mulle oli ihan uutta tuo Hansun kertoma, että Norjassa varhaisultraa pidetään jotenkin "rodunjalostuksena". Aika rankkaa. Olenkohan sitten jotenkin kylmä hirviö, kun mun mielestä on vaan oikein, jos voi vaikeat vammat ja sairaudet saada selville ennakolta ja vanhemmat voivat sitten punnita vaihtoehtoja ja tehdä tietoisen päätöksen miten edetä. Itse olen 99 % varma, mitä tekisin, jos tulisi selville jotain todella vaikeaa vammaisuutta. Varsinkin, jos vamma/sairaus aiheuttaisi kohtuutonta kärsimystä lapsen elämään. Enkä voi olla myöntämättä, että onhan ne ihan itsekkäätkin syyt, kun tietää, miten raskasta lapsen kanssa muutenkin on, saati jos lapsi ei pysty "normaaliin" elämään. Huh, rankkoja juttuja, toivottavasti ei tarvitse joutua noiden asioiden eteen.

Äitiyspäivärahasta: yritin minäkin saada tolkkua Kelan sivuilta, että minkä vuoden perusteella meidän tuet lasketaan, mutta en kyllä tajunnut... Jotenkin tuntuisi, että jos lapsi syntyy 2010, niin ä-raha laskettaisiin v. 2008 tulojen mukaan.
 

Yhteistyössä